דו"ח קופות שבורות – 18.11.2007

האם "!I! Am! Beowulf" הוא ה-"!This! Is! Sparta" החדש? האירוע של השבוע בקופות באמריקה היה 'ביוולף', סרט הלכידת-תנועה-תלת-מימד, הידוע גם כסרט האנימציה החדש של רוברט זמקיס, או העיבוד של ניל גיימן לפואמה האפית העתיקה, או – כפי שרוב הציבור יכיר אותו, קרוב לוודאי – הסרט שבו רואים את אנג'לינה ג'ולי ערומה עם זנב. השורה התחתונה היא ש'בייוולף' השיג סכום לא רע של 28.1 מיליון דולר בסוף השבוע, אבל במקרה של הסרט הזה, יש כמה שורות מעניינות גם למעלה.

בקיצור נמרץ, 'ביוולף' הוא סיפורו של ביוולף, לוחם, מנהיג ונודיסט, שנלחם במפלץ בשם גרנדל, שנראה כמו גולום שחומם במיקרו, ואז מגלה שהבעיה האמיתית שלו היא לא גרנדל, אלא אמא שלו. בסרט משתתפים אנתוני הופקינס, רובין רייט-פן, ג'ון מלקוביץ', וכאמור, אנג'לינה והזנב (שהוא בעצם צמה. אבל זנבית) – או ליתר דיוק, דמויות ממוחשבות שנראות מאוד דומות להם.
'בייוולף' הוא אחת ההחלטות הכי ביזאריות שעשתה ועדת המידרוג האמריקאית אי פעם: בדרך כלל כמה טיפות דם מספיקות כדי להעניק לסרט את הדירוג R, המגביל אותו לצפיית ילדים. אבל 'ביוולף' קיבל PG-13, למרות שהוא כולל סקס, אלימות והרבה, הרבה, הרבה דם. אין לי מושג מה עבר ל-MPAA בראש כשהם נתנו לו את הדירוג הזה, אבל אני חושד שמה שעבר להם ביד היה צ'ק שמן מרוברט זמקיס.

זהו הסרט השני שרוברט זמקיס מביים שנוצר כולו בלכידת-תנועה, אחרי 'רכבת לקוטב', שאמנם התחיל בקטן, אבל הגיע בסופו של דבר להכנסות לא קטנות בכלל. רוב המבקרים אהדו את הסרט, אבל יותר משהתסריט או המשחק של הבובות הממוחשבות, הם התלהבו יותר מהויזואליה הייחודית של הסרט. כי חשוב לציין, ש'ביוולף' מציע דבר שאין בהרבה סרטי אקשן: עומק.

'ביוולף' הוא בעצם שני סרטים שונים, שהביצועים שלהם בקופות היו מאוד שונים. הגרסה הרגילה, הדו ממדית, של הסרט הוקרנה ב-2413 בתי קולנוע, והכניסה כ-17 מיליון דולר (ממוצע של 7,045 דולר לאולם). גרסת התלת ממד הוקרנה ב-740 אולמות, והכניסה כ-11 מיליון (ממוצע של 14,864 דולר לאולם). ההבדל הזה הוא הסיבה שבגללה מושקע הרבה כסף בהסבת עוד ועוד קולנועים להקרנת תלת ממד, ושמספר הסרטים הנוצרים בפורמט הזה גדל (השבוע הצטרף גם טים ברטון לחבורת התלתיים). 'ביוולף' מוכיח שתלת ממד מושך קהל; אבל מה שהוא לא מוכיח זה שתלת ממד יכול להפוך סרט לבלוקבאסטר גדול באמת. 28 מיליון דולר זה נחמד, אבל זה לא מספר שיפיל מישהו מהרגליים. בעיקר אם אותו מישהו הוא זה שתיקצב את 'ביוולף' ב-150 מיליון דולר. ובכל זאת, יש מקום לאופטימיות: סרט לכידת התנועה הקודם של זמקיס, 'רכבת לקוטב', התחיל צנוע, עם 23 מיליון דולר, אבל הגיע להכנסות של 170 מיליון דולר בארה"ב ו-300 מיליון בכל העולם.

בארץ, 'ביוולף' יוקרן החל מסוף השבוע הקרוב. אם חשקה נפשכם לראות אותו בגרסה הבולטת שלו, יש לכם רק ברירה אחת – אולם האיימקס בקיריון, בקירית ביאליק. נסיעה נעימה.

'אמריקן גנגסטר' ו'כוורת בסרט' ממשיכים להיות הסרטים הכי חזקים בסביבה. אחרי שבועיים בשני המקומות הראשונים, הם ירדו למקום השני והשלישי, כש'אמריקן גנגסטר' רשם לעצמו השבוע ציון דרך שלא ראינו מזמן – הוא עבר את קו ה-100 מיליון דולר בהכנסות כוללות. מחיאות כפיים סוערות! מצחיק איך אירוע שקרה בקיץ כל שבוע לפחות פעם אחת הפך עם חילופי העונות לנדיר כל כך: הסרט האחרון שהגיע ל-100 מיליון היה 'סופרבאד' וזה היה לפני שלושה חודשים.

מתחת לצמד 'אמריקן בסרט' נמצא 'פרד קלאוס', סרט הילדים שאיכזב בשבוע שעבר, ומקום אחד מתחתיו נמצא סרט שאיכזב הרבה יותר. 'Mr. Magorium's Wonder Emporium' הוא סיפורה של חנות צעצועים קסומה שבה הכל קופץ, רוקד, משפריץ ומצפצף. דסטין הופמן הוא בעל החנות, מר מגוריום (ככל הנראה קרוב משפחה של מר וונקה), ונטלי פורטמן היא המוכרת החמודה שמקבלת את החנות בירושה. למרות השחקנים, ולמרות יותר גימיקים ויזואליים צבעוניים מבשלושה הארי פוטרים, הסיפור עצמו – המבקרים אומרים – עייף ולא מעניין, והסרט הוא בסדר לכל היותר. הוא הכניס 10 מיליון דולר בלבד, אולי משום שהילדים העדיפו לראות סרט ילדים אחר, למשל, 'ביוולף'.

זוכרים את 'ארץ קשוחה אבל לא לזקנים' של האחים כהן? השבוע הראשון של הסרט בהפצה מוגבלת היה מבטיח, והשבוע הוא מתחיל לקיים. הסרט הוקרן השבוע בכ-150 בתי קולנוע, עדיין הפצה מצומצמת מאוד, אבל זה הספיק לו כדי להשיג 3.1 מיליון דולר, ואת המקום השביעי (ממוצע הכנסות של 21,000 דולר לאולם, והוא אפילו לא בתלת ממד). העתיד נראה מבטיח. בסרט משתתפים, לצד וודי הארלסון וטומי לי ג'ונס, גם חווייר ברדם. השחקן הספרדי הזה אמנם היה מועמד לאוסקר על 'לפני שהלילה יורד', וקיבל ים שבחים על 'הים שבפנים', אבל הוא עדיין כמעט אלמוני לגבי הקהל האמריקאי. אותו קהל היה עשוי להיות מופתע לגלות אותו השבוע בשני סרטים שונים. ברדם מופיע גם ב'אהבה בימי כולרה', שנתלה רק בקושי במקום העשירי. הספר של גבריאל גרסיה מרקס מאוד אהוב, אבל העיבוד הקולנועי, שביים מייק ניואל (עד לא מזמן 'ארבע חתונות ולווייה', היום בעיקר 'הארי פוטר וגביע האש') לא מתקרב למעמד הקלאסי של הספר. המבקרים פסקו: אכן, חולרע.

בשבוע הבא נחגג בארה"ב חג ההודיה, לכן הם מקבלים סוף שבוע ארוך במיוחד וגדוש בסרטים: כבר ביום רביעי ייצאו 'מכושפת' המצויר/לם החדש של דיסני; 'The Mist', האימתון של פרנק דרבונט על פי סטיבן קינג; 'היטמן', שמבוסס על משחק מחשב, אז הוא בטח טוב; 'ריקוד לאור ירח' המוזיקלי; 'This Christmas' החג-מולדי; ובהפצה מוגבלת, 'אני לא שם' שבו כולם בוב ודילן הוא כולם.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Beowulf – 28.1 (28.1)
2. Bee Movie – 14.3 (93.9)
3. American Gangster – 13.2 (101.0)
4. Fred Claus – 12.0 (35.8)
5. Mr. Magorium's Wonder Emporium – 10.0 (10.0)
6. Dan in Real Life – 4.5 (37.1)
7. No Country for Old Men – 3.1 (4.9)
8. Lions for Lambs – 2.9 (11.6)
9. Saw IV – 2.3 (61.8)
10. Love in the Times of Cholera – 1.9 (1.9)