דו"ח קופות שבורות – 18.1.2009

אולי זה אובאמה, אולי האמריקאים במצב רוח מרומם במיוחד בגלל ההשבעה הצפויה. קלוש לחלוטין, אני יודע, אבל אין לי שום הסבר אחר להציע לכך שחודש ינואר הזה שונה מכל חודשי ינואר שקדמו לו. אחרי הכל, זה לא שלכולם פתאום יש הרבה כסף ללכת לסרטים.

העובדות היבשות הן שמסיבה כלשהי, בקופות הקולנועים האמריקאיים זה חודש ינואר הכי טוב ever, בלי תחרות. בסיכום הכנסות כל הסרטים, שלושת סופי השבוע האחרונים הם שלושה מבין ארבעת סופי השבוע הגדולים ביותר בתולדות חודש ינואר. החודש הזה, האומלל בדרך כלל, מתנהג כמו עונת בלוקבאסטרים חדשה. או אולי זה לא השבועות ולא החודש, אלא שנת 2009 כולה שהחליטה פתאום להיות שנת שיא קופתית? נחכה ונראה.

אם המקום הראשון של השבוע שעבר היה מפתיע, השבוע המצב לא שונה. במקום הראשון נמצא 'Paul Blart: Mall Cop', בכיכובו של קווין ג'יימס. ואם עד הרגע לא שמעתם על הסרט הזה – ברוכים הבאים למועדון. הסרט הוא קומדיה עממית על שוטר לא מוכשר שמוצא את עצמו במצב מת-לחיות בזמן שוד בקניון, וככל הנראה מקבל הרבה מכות בפרצוף או בביצים בדרך. קווין ג'יימס זה ההוא שהופיע ליד וויל סמית ב'היצ", והיה זה שהוא לא אדם סנדלר ב'צ'אק ולארי', שלא להזכיר הופעה ארוכת שנים בטלוויזיה ב'מלך השכונה'. אבל אף אחד לא שיער שהוא כוכב קולנוע שיכול להביא 30 מיליון דולר.

גם המקום הראשון של השבוע שעבר, 'גראן טורינו' של קלינט איסטווד, לא מפגר מאחור. הוא הכניס 22 מיליון דולר בסוף השבוע – ירידה קטנה במיוחד של 25% מהשבוע שעבר. אילולא ההצלחה המפתיעה של 'פול בלארט', הוא אפילו היה שומר על המקום הראשון. 'גראן טורינו' הקטן ונטול הפרסים הכניס כבר 73 מיליון דולר בסך הכל, וככל הנראה הוא עומד לעקוף את 'מיליון דולר בייבי' ו'בלתי נסלח' עטורי האוסקרים, ולהפוך לסרט המצליח ביותר של קלינט איסטווד.

ושוב, כמו בשבוע שעבר, היה מאבק קשה בין שני סרטים חדשים בתחום של העשרים וטיפה מיליון דולר. הזוכה בו, בהפרש קטן, הוא 'בלאדי ואלנטיין 3D' – סרט האימה הראשון שמוקרן בתלת-מימד דיגיטלי, שעד היום הוקדש כמעט אך ורק לסרטי אנימציה ושאר חוויות לכל המשפחה. הגיוני מאוד – ממילא פורמט התלת-מימד יעיל במיוחד בהבהלת הקהל בכך שזורקים עליו דברים, אז למה לא לנצל את זה כדי לזרוק עליו סכינים ולגרום לו לצרוח עד עמקי נשמתו? נראה שזה עבד: 22 מיליון דולר הם די הרבה בשביל פתיחה של סרט אימה, גם אם זה לא סכום חריג ('The Unborn' מהשבוע שעבר פתח עם 19 מיליון). פרט לגימיק התלת מימדי, הסרט הזה (שהוא כמובן רימייק של סרט אימה עתיק) לא מתחכם ולא מתוחכם. הוא מספר על רוצח פסיכופט שהורג בני נוער, כמו בימים הטובים, ויש הרבה דם משפריץ (בתלת מימד!!) ועירום (בתלת מימד!!!). אבל דווקא חוסר היומרה הזה עובד לטובתו, והוא מקבל ביקורות אוהדות יחסית לז'אנר ממבקרים שמבינים ונהנים מהרטרו לסרטי הסלאשר הטפשיים של שנות השמונים. הגימיק התלת מימדי היה גם מספיק כדי לגרום לסרט לעשות את מה שמעט מאוד סרטי אימה עושים, ולהגיע להקרנות בארץ. אם גם אתם רוצים להיבהל בתלת מימד, תוכלו לעשות את זה ב-12 בפברואר.

טיפה מתחתיו נמצא 'Notorious', סרט ביוגרפי על הראפר נוטוריוס ביג, שכדרכם של ראפרים שלא הופכים לכוכבי קולנוע מת בגיל צעיר, וקורות חייו נשמעות דומות מאוד לעלייתו ולנפילתו של כל זמר אחר. ובכל זאת, ביוגרפיות כאלה נוטות להתקבל באהדה, והסרט הזה לא שונה. 'נוטוריוס' פונה לקהל מאוד ספציפי (ושחור) ולכן הופץ במספר קטן של קולנועים ביחס לסרטים שסביבו – 1,600 קולנועים – אבל הצליח להגיע לאן שהגיע בזכות ממוצע ההכנסות לאולם הגבוה ביותר בעשיריה.

סרט חדש אחר הוא 'בית מלון לכלבים', שהגיע רק למקום החמישי, עם 17 מיליון דולר, וזה רגע אחרי שקומדית כלבים אחרת, 'מארלי ואני', הגיעה להצלחה גדולה במידה חשודה. מדובר בסרט ילדים עם אמה "האחיינית של ג'וליה" רוברטס, בו היא וחברה משכנים בסודיות את כל כלבי השכונה בבית מלון נטוש. בהתאם למגמה הרווחת החודש הזה, הוא לא נחשב לגרוע אלא לבסדר, נוסחתי, לא חדשני וסביר.

'הסיפור המופלא של בנג'מין באטן' ו'סיפורים לפני השינה' עברו שניהם את קו 100 המיליון בהכנסות כוללות וניצלו את ההזדמנות כדי לנטוש את העשיריה בחן. במקומם, 'נער החידות ממומביי' חזר למקום העשירי, ו'התנגדות' – עם ג'יימס בונד בתפקיד הפרטיזן טוביה – מגיע להפצה רחבה ונכנס למקום השמיני.

בפינת הואלס, הכל כרגיל – הסרט סוגר חודש של הפצה מאוד מצומצמת אבל מכובדת, והוא הגיע כבר להכנסות של חצי מיליון דולר בארה"ב מבלי שאי פעם הוקרן ביותר מעשרה בתי קולנוע. ביום חמישי יתפרסמו המועמדויות לאוסקר, ואם 'באשיר' יקבל, כצפוי, מועמדות או שתיים, אולי זה יעודד את מפיציו להרחיב את ההפצה שלו.

בשבוע הבא: הפריקוול שאף אחד לא ביקש ל'מלחמת האופל', פנטזיה לילדים ב'לב דיו', הפצות רחבות לסרטי האוסקר 'פרוסט/ניקסון' ו'חלון פנורמי', וגם 'האביר האפל' יחזור להקרנה מצומצמת לקראת האוסקר, כאילו שעדיין לא הרוויח מספיק.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Paul Blart: Mall Cop – 31.8
2. Gran Torino – 22.0 (73.0)
3. My Bloody Valentine 3D – 21.3 (21.3)
4. Notorious – 20.5 (20.5)
5. Hotel for Dogs – 17.0 (17.0)
6. Bride Wars – 11.7 (37.5)
7. The Unborn – 9.3 (32.6)
8. Defiance – 8.9 (9.3)
9. Marley and Me – 6.2 (132.6)
10. Slumdog Millionaire – 5.8 (42.7)