דו"ח קופות שבורות – 18.5.2003

רגע לפני שלונג ג'ון
ארזה את חפציה והמריאה
לאיטליה (ושני רגעים
לפני שהשביתה הגיעה
לנתב"ג ושיתקה את כל
ההמראות), היא ניסתה
עדיין לברר האם יש ברומא
קולנוע שמקרין סרטים שלא בדיבוב לאיטלקית, והאם 'מטריקס Reloaded' כבר מוקרן שם. הורי הג'ירפה, שמתלווים אליה בסיור חינוכי זה בחו"ל, הביעו אי שביעות רצון מכך שבתם השטחית חושבת על סרטים הוליוודיים, במקום להתבשם מיופיה של התרבות הארופאית. לונג הבהירה להם בצורה שאינה משתמעת לשתי ג'ירפות את המצב: יש יצירות שאותן אדם בר תרבות לא יכול להרשות לעצמו לפספס. למשל, 'דויד' של מיכאלאנג'לו, הקפלה הסיסטנית בותיקן, ו'מטריקס Reloaded'. ההורים לא התרשמו (ואז הם ראו את הטריילר, הזוכה בטריילר-ראלי הראשון של עין-הדג. אבל זה כבר סיפור אחר).

"בתחילת המאה ה-21, היתה האנושות מאוחדת בחגיגה גדולה" אמר מורפאוס בסרט הראשון. וואלה. החגיגה מסביב ל'מטריקס Reloaded', הראשון מבין שני סרטי ההמשך של הסרט הקולי ביותר בכל הזמנים וארוע פנומנלי בתולדות התרבות, הגיעה למימדים חסרי תקדים. בין אם אתה בארה"ב או בקאן, לא מדברים על שום דבר אחר. ולשם שינוי, אין סיבה להרגיש שהשאירו אותנו בחוץ – הקרנות הסרט בארץ מתחילות עוד 60 שעות.

לא שזה מאוד משנה בשלב זה, כי עוד מעט נוכל לראות ולשפוט בעצמנו, אבל, איך הסרט? תלוי את מי שואלים. מאוד תלוי. רמת הציפיות שנתלתה בסרט הזה היתה בלתי שפויה (שמתם לב?), וג'ואל סילבר, עם הכרזות ה"פעלולים שאי אפשר יהיה לחקות אי פעם" ממש לא עזר. כשמצפים לסוף העולם, תמיד מתאכזבים, ובאמת, לדעת צופים רבים, הסרט הוא אכזבה. העלילה לא משהו, הם אומרים, ואפילו הפעלולים המהפכניים הם לא כל מה שהבטיחו לנו. חוץ מזה, הפסיכולוגיה-בגרוש של הסרט מגוחכת, הוא נמרח, ומה העניין עם סצינת הרייב המוזרה הזאת?
פסקה זו הוגשה כשירות לציבור מטעם עיל"ה, העמותה הישראלית להורדת הציפיות.

למען האמת, נראה שעל כל מאוכזב אפשר למצוא גם אחד שחושב שהסרט עמד בכל ההבטחות, וכבר קנה כרטיסים לצפיה שניה. דווקא בעיני המבקרים הסרט זכה לקבלת פנים חמה, לגבי סרט אקשן מסוגו, אם כי את 'אקס-מן 2' הם אהבו יותר.

גם מבחינה קופתית, הציפיות מ'מטריקס' היו, בדיעבד, מוגזמות. היו שציפו ממנו לשבור את שיא הפתיחה הגדולה של כל הזמנים, למרות שהקרנותיו התחילו כבר ביום רביעי בלילה, ולמרות דירוג ה-R שלו. זה לא קרה, אבל בדרך, 'מטריקס' שבר כמה שיאים: ביום חמישי (כולל גם הקרנות חצות של יום רביעי) הסרט הכניס 42.5 מיליון – הסכום הגבוה ביותר אי פעם ליומו הראשון של סרט כלשהו, וההכנסה הגבוהה ביותר אי פעם ליום חול. ביום שישי הוא עשה 31.3 מיליון; בשבת – 34.4; בראשון – 26.1 . אם מסתכלים על שלושת הימים הראשונים שלו, הרי ש'מטריקס' הפך לסרט השני בהיסטוריה שהגיע להכנסות של 100 מיליון תוך שלושה ימים בלבד. במובן הדוחקואי המסורתי יותר, שמתייחס רק לסוף השבוע – שישי עד ראשון – 'מטריקס' עשה 91.8 מיליון. זהו סוף השבוע השני בגודלו בהיסטוריה, אבל איך שלא מסתכלים על זה, השיא של 'ספיידרמן' בעינו עומד; למעשה 'מטריקס' השיג רק בקושי את 'הארי פוטר ואבן החכמים'. אבל עם 134 מיליון כבר בבנק, וסוף שבוע ארוך וחגיגי ("יום הזכרון" האמריקאי) בשבוע הבא – ממש אין מה לדאוג למטריקס.

בדרך ל'מטריקס', ההמונים הבוגדניים שכחו את 'אקס-מן 2', והסרט ירד מהמקום הראשון לשלישי תוך ירידה כאובה למדי (56%, לא נעים) בהכנסות. ובכל זאת, הוא עבר השבוע את סך הכנסות הסרט הראשון בסדרה. 'Daddy Day Care', שהוא הסרט שאליו הולכים הילדים שההורים שלהם לא מרשים להם לראות את 'מטריקס', סבל הרבה פחות, ושמר על המקום השני.

במקום הרביעי נמצא סרט שבאופן פורמלי אינו חדש; הוא הוקרן על מסך אחד בדיוק בשבוע שעבר, לכן השבוע הוא לא נכנס לרשימה אלא רק חווה עלייה של 15449.8 אחוז בהכנסותיו. ווטאבר. הסרט הוא הקומדיה הרומנטית (האחרונה לחודשים הקרובים, אני מבטיח)
'Down With Love' עם יואן מק'גרגור ורנה זלווגר, שנועדה להרוויח בהפוך על הפוך מנוכחותו של אתם-יודעים-איזה-סרט ("בסדר קושקוש, אני אבוא איתך למטריקס, אבל רק אם תישאר איתי אחר כך לראות איזה סרט רומנטי וחמוד"). זה לא ממש הלך. 'הלאה האהבה' השיג רק 7 מיליון דולר מאכזבים למדי. למרות הלוק הפיפיטיזי המוקפד והטריילר החביב, הביקורות על הסרט היו פושרות למדי.

בשבוע הבא, כאמור, ה"ממוריאל דיי", שבו אלה שלא באו ל'מטריקס' השבוע מפחד התורים ישלימו את החסר. חוץ מזה, ייצא גם 'ברוס הגדול מכולם', שהוא אמנם לא "האחד", אבל הוא ג'ים קארי, שזה לא מעט; וגם 'The In-Laws', רימייק לקומדיה ותיקה, עם מייקל דגלאס. וגם הארוויזיון. ההתרגשות פשוט עולה מיום ליום.

הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The Matrix Reloaded – 91.8 (134.3)
2. Daddy Day Care – 18.9 (51.1)
3. X2: X-Men United – 17.3 (174.2)
4. Down With Love – 7.0 (7.1)
5. The Lizzie McGuire Movie – 4.8 (32.3)
6. Identity – 3.6 (45.1)
7. Anger Management – 3.6 (128.3)
8. Holes – 3.2 (56.0)
9. A Mighty Wind – 1.7 (12.1)
10. Bend it Like Backham – 1.4 (15.0)