דו"ח קופות שבורות – 19.10.2008

למגוון השיעורים הלא-חדשים שלמדנו בשבוע שעבר אפשר להוסיף עוד אחד, חשוב ומובן מאליו: סרטים המבוססים על משחקי מחשב יוצאים גרועים. כך היה וכך יהיה לנצח, עד שיגיע הסרט שיוכיח אחרת. 'מקס פיין', מתברר, הוא לא הסרט הזה.

לסרטי-משחקים אחרים, כמו 'דום' או 'היטמן', לפחות היתה את ההגינות הבסיסית לא לבנות ציפיות. היה ברור מראש שהם יהיו גרועים. אבל ל'מקס פיין' היו טריילרים מצוינים, ואנשים חלשי אופי היו עשויים להתפתות להאמין שהפעם יהיה אחרת. ובכן, זה לא היה אחרת. זה היה אותו הדבר בדיוק. האולפן הסתיר את 'מקס פיין' (שבו מארק וואלברג מגלם את השוטר הנקמני, גיבור משחקי המחשב) מעיני המבקרים עד לרגע האחרון, מה שהתברר כמעשה חכם כשהביקורות התחילו להגיע. כולם מסכימים: הסטייל וההילוכים האיטיים והיצורים המכונפים לא יכולים להציל את הסרט מקשקושיאדה מוחלטת. כרגיל.

ובכל זאת, טריילרים טובים שווים משהו, ו'מקס פיין' נכנס למקום הראשון בטבלה, עם 18 מיליון דולר. להגנתם של צופי הקולנוע האמריקאיים אפשר לומר שזה לא שהאלטרנטיבות היו הרבה יותר טובות. המצב בקולנוע בכל הנוגע לאיכות הסרטים עדיין פקקט: על פי מדד Rotten Tomatoes, בעשיריה המובילה יש השבוע סרט אחד בלבד שקיבל עגבניה אדומה, כלומר ביקורות אוהדות ברובן. כל השאר – ירוק ורקוב, במידה זו או אחרת.

דקוטה פאנינג is back. הילדה הקטנטנה והמוכשרת שהופיעה במספר בלתי נתפס של סרטים לפני יום הולדתה ה-12 נעלמה מהאופק לפני שנתיים. היו אמנם הרבה דיבורים על הסרט 'Hounddog' בהשתתפותה, שהוצג בפסטיבל סאנדנס ב-2007, או יותר נכון על סצינת האונס מתוכו. אבל מעטים מאוד ראו את הסרט, בעיקר משום שהוא לא הוקרן מסחרית בשום מקום. רק בחודש שעבר, שנה וחצי אחרי הפסטיבל ההוא, הסרט יצא סוף סוף לאקרנים בארה"ב. אתם לא קראתם עליו בדו"חקו משום שזו היתה הפצה זעירה, שבה הסרט הכניס סכום כולל של 78 אלף דולר (בדו"חקואית: 0.078 מיליון דולר). אבל זאת היתה רק ההתחלה של התקמבקות לדקוטה, שהופיעה השבוע בסרט חדש נוסף. במקביל היא גם הבליחה בטריילר ל'Push', שייצא בתחילת השנה הבאה לצד 'קורליין' המונפש (בו היא מדבבת את הדמות הראשית).

הסרט הנוכחי של גב' פאנינג הוא 'החיים הסודיים של הדבורים', על פי הספר רב המכר של סו מונק קיד. הסרט נכנס למקום השלישי עם 11 מיליון דולר, והשיג את ממוצע ההכנסות לקולנוע הגדול ביותר בעשיריה, מהפצה לא גדולה (1,500 בתי קולנוע). פאנינג, בת ה-14 כבר, עוזבת את הבית ב-1964 עם האומנת שלה (ג'ניפר האדסון) ומתחברת עם שלוש כוורניות שחורות (אלישה קיז, סופי אוקונדו, קווין לאטיפה), ויש באוויר גזענות ושחרור האישה ודבורים והתבגרות ועוד כאלה דברים.

טיפה מתחת לדבורים נמצא סרטו של אוליבר סטון, 'W' (טריוויה אינסטנט: ציינו שלושה סרטים נוספים ששמם מורכב מאות אחת בלבד. אם הצלחתם לעשות זאת תוך חצי דקה – טפחו לעצמכם על השכם וכבדו את עצמכם בשוקולד). 'W' הוא סרט מאוד יוצא דופן. סרטי ביוגרפיות נעשים בדרך כלל אחרי שגיבור הסרט כבר מת או שהוא לפחות פרש, וחשוב יותר – הם נעשים על אנשים פופולריים. חשובים. גדולים. כאלה שאנשים אוהבים לאהוב. 'W' הוא סרט-ביוגרפיה על ג'ורג' וו. בוש, נשיא שעדיין מכהן (עוד שלושה חודשים למנאייק) והוא פופולרי בימים אלה כמו פטריות ברגליים. צריך לתת לאוליבר סטון צל"ש על חדשנות – לא נעשה אף סרט כזה עד היום. בנוסף לכל, 'W' יכול להרגיז את כולם: אוהדי בוש המעטים שנותרו יראו בו השמצה פרועה, אבל שונאיו של בוש, שהם הרוב, חושבים שהוא לא אכזרי כפי שהיה יכול להיות. בוש לא יוצא מהסרט נורא חכם, אבל הוא יוצא ממנו בן אדם. אפשר היה בקלות להפוך אותו לקריקטורה הרבה יותר קיצונית.

בהתחשב בכלל ה"בלי פוליטיקה!" הידוע, 'W' היה צריך להיכשל כשלון חרוץ. ('גוף השקרים', הקורבן האחרון לקללת הסרטים הפוליטיים, איבד 47 אחוז השבוע ונפל למקום השלישי. ההכנסות הכוללות שלו הן 25 מיליון דולר, כנגד תקציב של 70 מיליון – לא טוב). אבל להבדיל מרוב סרטי עיראק/בוש/ערבים/טרור, 'W' הצליח לבנות לעצמו באזז. או אולי אנשים חשבו שהם הולכים לראות את אוליבר סטון בועט לבוש בתחת, והתאכזבו. בכל מקרה, הסרט השיג, בהפצה צנועה של כ-2,000 קולנועים, 10.5 מיליון דולר. דווקא לא נורא.

סרט חדש אחרון הוא 'Sex Drive', קומדית קולג' נמוכה ואופיינית: בוגר תיכון וחבריו נוסעים לאורך ארה"ב כדי לפגוש את החברה שהוא הכיר באינטרנט, ואל תשאלו איזו צחוקיה יש בדרך (או במילים אחרות: 'יורוטריפ', רק בלי היורו). העניין בסרט היה מאוד מוגבל והוא הגיע למקום התשיעי עם 3.5 מיליון דולר.

בשבוע הבא: הסרט שכולנו חיכינו לו בנשימה עצורה, בתנאי שכולנו ילדות בנות עשר – 'היי סקול מיוזיקל 3' (שאגב, אצלנו כבר מוקרן). וגם הסרט החמישי בסדרת 'המסור' האינסופית, ודרמת שוטרים בשם 'גאווה ותהילה' עם אדוארד נורטון וקולין פארל.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Max Payne – 18.0 (18.0)
2. Beverly Hills Chihuahua – 11.2 (69.1)
3. The Secret Life of Bees – 11.0 (11.0)
4. W. – 10.5 (10.5)
5. Eagle Eye – 7.3 (81.3)
6. Body of Lies – 6.9 (24.5)
7. Quarantine – 6.3 (24.7)
8. Nick and Norah's Infinite Playlist – 3.9 (26.7)
9. Sex Drive – 3.6 (3.6)
10. Nights in Rodanthe – 2.7 (36.9)