דו"ח קופות שבורות – 19.2.2008

השבוע היה מפגש של חגים מינוריים: ביום חמישי חל יומו של הקדוש ולנטיין, המאופיין בלבבות אדומים, כרטיסי ברכה וקיטורים על התמסחרות; ביום שני חל "יום הנשיאים", המאופיין ב… אני לא יודע, נשיאים, או משהו. הסרטים החדשים השבוע יצאו כולם ביום חמישי במקום בשישי כרגיל, וינצלו גם את יום שני כדי לצבור קצת יותר כרטיסים וכסף מאשר בסוף שבוע רגיל – אבל אנחנו מתייחסים כאן להכנסות סוף השבוע הסטנדרטי, משישי עד ראשון.

ב'ג'אמפר', היידן כריסטנסן (המכונה גם אנאקין סקייווקר, או כפי שאנשים צועקים לו מאחורי הגב, 'Noooooooo!') מגלם אחד שבשאלון "איזה כח-על היית בוחר" בפייסבוק היה מסמן "טלפורטציה", וקיבל את בקשתו. הוא יכול לגנוט אל איזה מקום שהוא רוצה בעולם, קרוב או רחוק, בלי מאמץ. למרות שיש לו כח-על, אין לו שום כוונה להיות גיבור, והוא מנצל את הכח המגניב שלו לטובתו האישית – שאילת כספים מתוך כספות וחופשות אקזוטיות ברחבי העולם. העניינים מסתבכים כשמתברר לו שהוא לא היחיד בעל היכולת הזאת, ושיש קבוצה שלמה – ביניהם מאדרפאקינג סמואל "נחשים" .L "המטוס" ג'קסון – של אנשים שצדים את ה"קופצים" האלה.

אין ספק ש'ג'אמפר' נראה ממש מגניב. את הסרט ביים דאג לימן (הראשון שבין סרטי 'זהות', 'מר וגב' סמית'), יש בו צוות שחקנים אטרקטיבי, אם מצליחים להתגבר על בעיית היידן (מלבד L משתתפים בו ג'יימי בל, דיאן ליין, קריסטן סטיוארט ואנה סופיה רוב), ומה שהכי חשוב, הטריילרים שלו מכילים יותר סצינות מגניבות – עם או בלי מכוניות מבריקות ואתרי תיירות מפורסמים – מאשר רוב הבלוקבאסטרים הקיציים. מאכזב לשמוע שעל פי המבקרים, הטריילרים הם החלק הכי טוב של הסרט. העלילה, הם טוענים, מחוררת ומפוררת עד כדי קשקוש מוחלט, ודמות הגיבור של היידן כריסטנסן בלתי נסבלת (אוקיי, הקטע הזה לא היה ממש מפתיע). חבל. ובכל זאת, הסרט נראה מספיק טוב כדי ללכת לבדוק אם המבקרים צדקו, והטריילרים המשכנעים הביאו אותו למקום הראשון, עם 27 מיליון דולר בשלושת ימי הסופ"ש (34 מיליון אם סופרים גם את יום חמישי). אלינו הוא מגיע ב-28 בחודש.

ביום חמישי – ואלנטיין, כאמור – 'ג'אמפר' היה למעשה בתיקו עם סרט אחר: 'סטפ אפ 2', או בשמו הלועזי המלא, 'Step Up 2 the Streets'. (כאן המקום לפנות אל המועמדים לנשיאות ארה"ב בבחירות הקרובות: אובמה, הילארי, מי משניכם שמבטיח להעביר חוק שיבטיח עונש מאסר של 10 שנים בתא מלא פקאצות לכל אדם מעל גיל 13 שישתמש במספר 2 כתחליף למילה 'to' – מקבל את קולי). קצת מפתיע, אבל למרות ספירת קולנועים נמוכה יחסית, הסרט הגיע למקום השני גם בסיכום הסופ"ש, עם כמעט 20 מיליון דולר. וואלה? לא ראינו את הסיפור הזה ואת הריקודים האלה מספיק פעמים? המבקרים קובעים, הפתעה הפתעה, ש'סטפ אפ 2' הוא אסופה של קלישאות משוחקות רע – אבל זה לא חדש, גם הסרט הראשון היה כזה. בלי השחקנים מהסרט הראשון או הרבה קשר אליו, הסרט השווה פחות או יותר את ההישג של הסרט הראשון (פתיחה של 21 מיליון).

בהפרש קטן ממנו, נמצא במקום השלישי 'ספיידרוויק', האחרון בז'אנר הגווע(?) של סרטי הפנטזיה לילדים. 'ספיידרוויק' מוכיח שוב שאין בהכרח קשר בין רמת הספר – או רמת ההייפ של הסרט – לרמת הסרט עצמו. כמו כל אלה שבאו לפניו בשנים האחרונות, 'ספיידרוויק' מבוסס על סדרת ספרים, אבל לא סדרה שנחשבת לקלאסית בתחום. גם תיאור העלילה – שלושה ילדים מוצאים שער אל עולמם הקסום של השדים והפיות באחוזה העתיקה שבה עברו לגור – הוא סטנדרטי מאוד כשמדובר בז'אנר הזה. ובכל זאת, הסרט מקבל את התגובות הטובות ביותר לסרט בסגנון זה לפחות מאז 'ממלכת טראביתיה'. דווח שהילדים נורא נהנו, המבוגרים לא השתעממו, העיצוב יפה – כל מה שצריך בסרט הרפתקאות-ילדים טוב. 20 המיליון שהסרט הכניס בסופ"ש מציבים אותו קצת מתחת ל'מצפן הזהב', אבל כמובן, הציפיות והתקציב שלו (90 מיליון) לא היו באותו ליגה, כך שההישגים של 'ספיידרוויק' עומדים בציפיות. לארץ הוא אמור להגיע ב-10 באפריל.

בואלנטיין היה חייב לצאת גם סרט רומנטי ממש, והסרט הזה הוא 'Defnitely, Maybe' ('בהחלט, אולי'). ריאן ריינולדס הוא גרוש טרי עם בת – אביגייל ברסלין בת ה-11, שמאז 'מיס סאנשיין הקטנה' מופיעה בסרטים בקצב שמספק תחרות אפילו לדקוטה פאנינג בימיה הגדולים (מה קורה איתה, בעצם? מאז הבת מצווה לא שומעים עליה). היא מתחקרת אותו על עברו, והוא מספר על ימיו כצעיר פוחז, ויחסיו עם שלוש נשים (רייצ'ל וייז, אליזבת בנקס, איילה פישר) – בלי להסגיר מי מהשלוש היא זו שאיתה התחתן בסוף. קראו לזה 'בהחלט, אולי' כי 'איך פגשתי את אמא שלך' היה תפוס. יכול להיות שסרט שבו ידוע מראש שסיפור האהבה העיקרי הסתיים בגירושין הוא לא הסרט האידיאלי להוציא דווקא בולנטיינ'ס דיי, ואולי בגלל זה הסרט לא מצא קהל גדול והסתפק בקצת פחות מ-10 מיליון דולר ובמקום חמישי.

הסרטים החדשים דחקו את 'Fool's Gold' מהמקום הראשון לרביעי, עם ירידה סבירה של 39% והכנסות כוללות של 42 מיליון דולר. הירידה הקטנה ביותר בעשיריה (17%) שייכת, כרגיל, ל'ג'ונו', שנמצא בשבוע ה-11 שלו במקום השביעי, והכנסותיו הגיעו כבר ל-124 מיליון דולר. הירידה הגדולה ביותר בעשיריה (68%) שייכת להאנה מונטנה שבמקום התשיעי, שרק עכשיו, בשבוע השלישי שלה, הגיעה לממוצע הכנסות לאולם של סרט נורמלי. אבל אם מדברים על ירידות מהירות, אי אפשר שלא להזכיר את 'קלוברפילד', שבוודאי קובע כאן איזה שיא: הסרט, שכבר שבועיים לא בעשיריה, ככל הנראה לא יצליח להגיע ל-80 מיליון דולר – ולהזכירכם, לפני לא הרבה זמן הוא שהה במקום הראשון, עם 40 מיליון דולר בסו"פש אחד. האם היה עוד סרט אי פעם שלאורך כל תקופת הצגתו לא הצליח להגיע לסכום של פי שניים ממה שהכניס בשלושת הימים הראשונים? עניין להיסטוריונים.

בשבוע הבא, רגע לפני האוסקר, ייצאו 'שמונה צדדים לאמת', 'קדימה, תריץ אחורה', וגם קומדיית הנוער 'צ'רלי בארטלט' וקומדיית הטימטום 'Witless Protection'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Jumper – 27.2 (33.9)
2. Step Up 2 the Streets – 19.7 (19.7)
3. The Spiderwick Chronicles – 19.1 (19.1)
4. Fool's Gold – 13.1 (42.0)
5. Definitely, Maybe – 9.8 (12.9)
6. Welcome Home Roscoe Jenkins – 8.5 (28.6)
7. Juno – 4.6 (124.1)
8. The Bucket List – 4.1 (81.1)
9. Hannah Montana/Miley Cyrus: Best of Both Worlds Concert Tour – 3.3 (58.4)
10. 27 Dresses – 3.2 (70.0)