דו"ח קופות שבורות – 19.4.2009

מאחורינו 'מהיר ועצבני', לפנינו הקיץ וסימני השאלה שהוא מציג, בינתיים אפשר להרגע עם סופ"ש סטנדרטי, בלי פריצות מרשימות ולהיטים מפתיעים.

אל המקום הראשון נכנס זאק אפרון עם 'שוב בן 17', שהכניס 23.7 מיליון דולר – סכום סולידי וצנוע, שנמצא בקצה העליון של הציפיות מהסרט, כי בלי קצת באמפ אי אפשר. הסרט, שמוקרן גם בארץ במקביל, הוא עוד סיפור של החלפת גיל וגוף בסגנון 'פתאום 30', 'ביג' או 'שישי הפוך'. מתיו פרי, בן כמעט 40 מריר, רוצה צ'אנס חדש לחיים, ומקבל אותו כשהוא מגלה פתאום שהוא הפך שוב לבן 17, וכתופעת לוואי הופך לזאק אפרון (איך זה, כשמתיו פרי וזאק אפרון לגמרי לא דומים זה לזה? זה לא מוסבר בסרט, אבל ייתכן שבגיל 21 הוא היה עד לחיסול של המאפיה ועבר ניתוח פלסטי מקיף של שינוי פרצוף בעזרת התכנית להגנת עדים). הוא נרשם לבית הספר שבו לומדים הילדים שלו, ואי ההבנות הקומיות חוגגות כרגיל. סרט כמו 'שוב בן 17' לא נעשה מתוך כוונה להיות מקורי, או לחזר אחרי הביקורות, אבל תגובות המבקרים אליו סבירות באופן מפתיע.

'State of Play', שיקבל בארץ את השם 'שם המשחק', הוא סרט שהיה צפוי לאכזב. רשימת השחקנים מפוארת: ראסל קרואו, בן אפלק, הלן מירן, ג'ייסון בייטמן, רייצ'ל מקאדאמס, ולחיזוק גם ויולה דייויס, המועמדת לאוסקר הטריה על 'ספק'. הבמאי הוא קווין מק'דונלד, שיצר לאחרונה את 'המלך האחרון של סקוטלנד' המוערך. ולמרות הכל, הוא לא הצליח לעורר הרבה עניין, והשבוע הצליח לגייס 14 מיליון דולר פושרים. אולי זה הסיפור הלא ברור: מותחנים פוליטיים רוויי תככים לא מושכים את הציבור כמו סרטים שאת העלילה שלהם אפשר לסכם במשפט אחד.

'האנה מונטנה' נופלת מהמקום הראשון ונופלת חזק (58%), ובכל זאת, ביחס לתופעות נעורים אחרות שראינו לאחרונה זאת ירידה עדינה. 'מפלצות נגד חייזרים', שבמקום הרביעי, הגיע להכנסות כוללות של 163 מיליון דולר, ובדרך עקף (סוף סוף) את 'פול בלארט' ו'חטופה', והפך לסרט המצליח של השנה, נכון לכרגע. לקו 200 המיליון סביר שהוא כבר לא יגיע.

במקום השישי בלבד נמצא 'Crank: High Voltage', סרט ההמשך ל'Crank'. הסדרה הזאת, בכיכובו של ג'ייסון סטטהאם, די מוזרה. אלה סרטי אקשן מטופשים באופן מאוד מודע ובכוונה תחילה: בסרט הראשון סטטהאם היה חייב להשאיר את הדופק שלו מעל לקצב מסוים כדי לא למות (מה שיצר רצף של אקשן בלי שום מנוחה); הפעם הוא צריך לחשמל את עצמו במרווחים קצובים כדי להישאר בחיים. הגיוני. שני הסרטים לא הוקרנו למבקרים, אבל – וזה מאוד נדיר – המבקרים אהבו אותם בכל זאת, עם כל השטותיות שלהם. לעומת זאת, דווקא הקהל הרחב שאמור לבלוע ג'אנק-פוד קולנועי כזה, לא התלהב מאף אחד מהם. 'קראנק' המקורי פתח עם 10 מיליון דולר, אבל הצליח יותר ב-DVD. בדרך כלל זה מרשם בדוק לפתיחה גדולה יותר לסרט ההמשך, אבל לא במקרה הזה. 'קראנק 2' השיג רק 7 מיליון דולר. 'קראנק' הראשון לא הוקרן בארץ, ובעקבות השבוע, לא סביר גם שהשני יגיע לכאן.

פינת הפטריוטיות מכה שנית: בזמן ש'ואלס עם באשיר' עושה סיבוב פרידה מבתי הקולנוע בארה"ב, הגיע אליהם סרט ישראלי אחר, 'עץ לימון' של ערן ריקליס. הסרט הזה הוא דוגמה לדברים שרואים משם ולא מכאן. בארץ הוא התקבל באכזבה ובזלזול, וטענו שהוא מציג בצורה פשטנית את הסכסוך הפלסטיני. לאמריקאים אין בעיה עם זה. רוב הביקורות אוהדות מאוד, וקוראות לו אינטליגנטי ומשוחק היטב (היאם עבאס, שנחשפה כבר לקהל האמריקאי ב'האורח', צוברת קילומטראז' ושבחים). ובכל זאת, אי אפשר לבלבל בין האהדה ל'עץ לימון' וההתלהבות שקצר 'ואלס עם באשיר'. מבחינה קופתית עדיין אין מה לספר על 'עץ לימון', שמוקרן בינתיים בשני בתי קולנוע בלבד.

בשבוע הבא: בהמשך לטרנד החם ('חטופה') של סרטים שמגיעים לארה"ב שנה ויותר אחרי שהם מוקרנים בארץ, 'עולם גדול מופלא' מגיע לאמריקה, לצד עוד כמה סרטים זניחים-ככל-הנראה שנדחקו לרגע האחרון לפני שהקיץ מגיע ודורס את כולם: 'The Soloist' עם ג'יימי פוקס ורוברט דאוני ג'וניור, המותחן 'Obsessed', והסרט בעל השם הממצה 'Fighting'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. 17 Again – 23.7 (23.7)
2. State of Play – 14.1 (14.1)
3. Hannah Montana: The Movie – 13.4 (56.8)
4. Monsters Vs. Aliens – 13.2 (163.1)
5. Fast and Furious – 11.8 (136.2)
6. Crank: High Voltage – 7.0 (7.0)
7. Observe and Report – 4.2 (18.8)
8. Knowing – 3.6 (73.8)
9. I Love You, Man – 3.3 (64.6)
10. The Haunting in Connecticut – 3.1 (51.9)