דו"ח קופות שבורות – 20.3.2005

אם חוויותי בחודשים האחרונים בקולנוע לימדו אותי שני דברים, אלה הם:

א. אם זה סרט אימה – תברח.
ב. אם זה סרט צרפתי – תברח מהר.

רגע לפני שחובבי האימה והבאגטים שולחים אלי מחסלים הביתה, אני מבקש להבהיר: אלה אינם חוקים אבסולוטיים, כמובן. אי שם בעבר היו סרטים טובים משני הסוגים, ואני בטוח שגם בעתיד עוד יהיו. אבל בינתיים, בכל פעם שנתקלתי בסרט מאחד משני הסוגים, הצטערתי על כך. ויש רבים כאלה. טונות. לא ברור למה, אבל נראה כאילו רוב הסרטים המוקרנים בקולנוע הם צרפתיים או מנסים להפחיד. לשמחתי, לא הגיע אלינו לאחרונה אף סרט אימה צרפתי, לכן לא הזדמן לי לבדוק האם שתי התופעות מבטלות אחת את השניה, או שמא הן חלילה מגבירות זו את זו, וגורמות לתופעה שאפשר לתאר כ'collaborateur personnel et merle' (אין לי מושג מה זה אומר, אבל דג בבל מתעקש שככה אומרים בצרפתית 'באטמן ורובין'. לי יש ספקות).

האמריקאים אף פעם לא היו חובבים גדולים של סרטים צרפתיים, או של צרפתים בכלל, אם כבר נכנסים לזה. אבל לתחום האימה יש הצלחה מדהימה ומוזרה למדי בחודשים האחרונים. זה התחיל עם 'הטינה', שבאוקטובר האחרון הגיע איכשהו לפתיחה של 39 מיליון דולר וסיים את חייו עם יותר מ-100 מיליון בבנק, למרות הטענות המוצדקות נגדו; מיד אחריו הגיעו 'מסור', 'רעש לבן', 'משחקים נסתרים', 'ברידג'ט ג'ונס: עובדות החיים' ו'בוגימן' (וווואה! בוגימן!). כולם הכניסו סכומים לא רעים, למרות שכולם, כולל כולם, קיבלו ביקורות איומות. 'הטינה', שערו בנפשכם, הוא הסרט בעל ציון העגבניות-הרקובות הטוב ביותר מבין כל החבורה האומללה הזאת.

אבל אם הולכים קצת יותר אחורה, מי שבאמת התחיל את התופעה הוא 'הצלצול'. הסרט ההוא יצא לפני שנתיים והפך ללהיט ענק בקנה מידה של סרטי אימה – 129 מיליון דולר הכנסות בארה"ב. אבל זה רק קצת הקרחון. בקרב טווח גילאים מסוים, 'הצלצול' הפך לסרט חובה לא פחות מסרטיו של אורלנדו בלום אמאמם, והביא לכך שבביקורת שלו ב'עין הדג' נכתבו יותר תגובות בלי סימני פיסוק מבכל ביקורת אחרת. ההשפעה של 'הצלצול' על סרטי האימה דומה להשפעה של 'מטריקס' על סרטי האקשן: הוא הכתיב את הסטייל, ומאז כולם מחקים אותו. הרוצחים המטורפים ששוחטים בני נוער כמעט שנעלמו בין לילה, ובמקומם באה אימה עלק-פסיכולוגית, עם הרבה אווירה, רוחות רפאים ו-PG13. בעידן שאחרי 'הצלצול' סרט אימה צריך להיות שקט, מסתורי, מתורגם מיפנית, ולהכיל לפחות ילד/ה קטן/ה וקריפי/ת אחד.

זה שסרט ההמשך ל'צלצול' היה רק עניין של זמן, זה היה ברור. נדמה היה שדרימוורקס לא הולכים על הפתרון הקל – לחרטט משהו שיהיה כמה שיותר דומה לסרט המקורי ולהוציא אותו לשוק כמה שיותר מהר, לפני שהקהל של הסרט יהיה עסוק מדי בהתבגרות מינית – אלא מנסים לעשות סרט המשך ראוי לשמו. הם אפילו הביאו את הידאו נקטה, במאי 'רינג' היפני המקורי, כדי לביים את סרט ההמשך (מה שאומר של'רינג' היפני יש עכשיו שלושה המשכים שונים וסותרים זה את זה. כן, זה מטורף לגמרי). הציפיות, אפשר להבין, היו גבוהות.

'הצלצול 2' הכניס בסוף השבוע הראשון שלו בבתי הקולנוע 35 מיליון דולר. ובדיוק כמו ששאלתי כאן בשבוע שעבר על סרט אחר – 35 מיליון, זה הרבה או מעט? מצד אחד, זה סכום בכלל לא מבוטל, בעיקר לחודש מרץ, בעיקר לסרט אימה, והוא נותן לסרט בקלות את המקום הראשון. מצד שני – זה הצלצול פאקינג שתיים, והוא לא מצליח להגיע לפתיחה טובה יותר משל 'הטינה'?! 35? זה כל מה שיש לו להציע?

חקירה של המחדל מגלה את העובדות הבאות: 'הצלצול 2', בדיוק כמו כל סרטי האימה שהזכרתי קודם, לא התחמק מהגורל האכזר שציפה לו אצל המבקרים. אמנם הוא לא נחשב לגרוע בקנה המידה של 'משחקים נסתרים', למשל, ועדיין, לפחות לפי דעת המבקרים, הוא רחוק מלהשתוות לסרט הראשון בסדרה. לנו לא נשאר עוד הרבה לחכות עד שנוכל לחוות את דעתנו: הסרט עולה על המסכים אצלנו כבר ביום רביעי הקרוב. כלומר, בערך מחר. תלוי מתי אתם קוראים את זה.

'רובוטס' הורד למקום השני, ועשה את זה באופן לא חינני. הירידה בהכנסותיו מהשבוע שעבר היתה של 42% – ירידה סולידית עבור רוב סוגי הסרטים, אבל סרטי ילדים בכלל ואנימציה ממוחשבת בפרט בדרך כלל מאבדים גובה לאט יותר. 'רובוטס' ממשיך במגמה שהתחיל בשבוע שעבר – הוא לא בדיוק כושל, אבל הוא מאכזב. 'גבר מי שמטפלת' מראה לו איך סרט ילדים מצליח צריך להתנהג: ירידה של 31%, עוד 12 מיליון דולר בכיס, והכנסות כוללות של 72 מיליון עד היום.

אל המקום הרביעי הגיעה 'נסיכת הקרח', הלא היא מישל טרכטנברג. אם אי פעם היא תהפוך לכוכבת גדולה, אפשר יהיה לומר עליה בביטחון שהיא עשתה זאת למרות השם הבלתי-קליט ביותר מאז שוורצנגר. טרכט היא בת 19, יש מאחוריה תפקיד ב'באפי' ותפקיד נועז יותר ב'יורוטריפ' הכושל, והגיע הזמן שהיא תנסה לבדוק אם היא יכולה להיות הלינדסי לוהאן או ההילארי דאף החדשה. לצורך כך סופק לה סרט משלה שבו תוכל לככב, על פי נוסחה דיסניאית אופיינית: היא תלמידת תיכון חרשנית, שכנגד כל הסיכויים הופכת למחליקה-אמנותית-על-הקרח מקצוענית. אם תאמיני בעצמך, תוכלי להשיג הכל, וכל זה. למרות יחס פושר יחסית מהמבקרים, הסרט של אייס-ברג לא הגיע רחוק, עם הכנסות סופ"ש ראשון של 6.8 מיליון דולר.

ביקור נימוסין קצר אצל המתחרים על האיש עם המטאטא, כמעט חודש אחרי: קצת מתחת לעשרת הגדולים, 'הטייס' חוגג 100. אחרי 14 שבועות של עבודה קשה הסרט הגיע בכוחותיו האחרונים לקו 100 מיליון הדולר. 'מיליון דולר בייבי', שהביס את 'הטייס' באוסקר, עדיין לא שם: הוא שוהה כרגע במקום השמיני, והגיע להכנסות כוללות של 90 מיליון דולר. 'דרכים צדדיות' בכלל עושה חיים – הסרט הגיע כבר להכנסות של 70 מיליון, לא רע בכלל עבור סרט שתקציב ההפקה שלו עמד על 16 מיליון דולר בלבד.

בשבוע הבא עדיין לא צפויים סרטים צרפתיים. אלה החדשות הטובות. החדשות הרעות הן שיגיעו 'איזו מין שוטרת 2' ו'Guess Who', שהוא עוד מין גירסה ל'פגוש את ההורים'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The Ring Two – 35.1 (35.1)
2. Robots – 21.0 (66.1)
3. The Pacifier – 12.5 (72.3)
4. Ice Princess – 6.8 (6.8)
5. Hitch – 6.5 (159.3)
6. Hostage – 6.0 (19.5)
7. Be Cool – 5.9 (47.3)
8. Million Dollar Baby – 4.0 (89.9)
9. Diary of a Mad Black Woman – 2.4 (47.7)
10. Constantine – 2.3 (70.4)