דו"ח קופות שבורות – 20.4.2003

עצוב ללכת לקניות במהלך
חג הפסח. הקניונים אמנם
הומי אדם, אבל אין איש
פוקד את השופרסל הסמוך,
העטוף כמעט כולו בניילונים
לבנים. אין להם כוח, שם,
למיין את המוצרים, כך שמדפי
שוקולד שלמים כוסו ביריעות עצומות, ורק שוקולדים בודדים, במארזים חגיגיים, הוצבו במעברים הראשיים.

מדף שמן הזית סבל גם הוא אבדות כבדות, כנראה בשל סמיכותם של בקבוקי השמן לרטבי סויה, ורטבים אחרים. הטבסקו והחרדל, גם הם באותו מדף, חירפו נפשם עם פלישתים. רק הרוטב האיטלקי (נדמה לי שהיה זה האיטלקי. אחד הבהירים) ניצל מן האפטרהייד והוצב הרחק מאחיו הסוררים. במקום לצאת עם טבעול לצהריים (חמץ. בגלל הסויה) – יצאתי עם קופסת תירס ו-4 שקיות במבה. מזל שבמילקי לא נגעו (אבל העלימו את השמנת של 32% השומן. נשארה רק זו של ה-15%, ולמרות שמה, היא לא שווה בכלל לבישול).

אבל נחזור לענייננו. אחרי הכל, צופי הקולנוע האמריקאים לא מתעניינים במיוחד במצות.

השבוע יצאו בארה"ב 3 סרטים חדשים בהפצה רחבה, ושניים שרק דגדגו את העשיריה ועם עזרה של כמה קולנועים נוספים עוד היו מתגנבים אליה. אבל אתם יודעים מה אומרים: שניים (או במקרה הזה: שלושה) רבים והשלישי (רביעי, נו) לוקח. והתחרות הזו על כיסו של הצרכן האמריקאי, רק חיזקה את מעמדו של 'סדנה לעצבים', שנשאר בעשיריה לאחר ירידה סבירה של כ-40%.

במקום השני – ההפתעה של השבוע: 'Holes'. הסרט הופק בהשקעה צנועה (20 מיליון דולר), וכיסה אותה כמעט לגמרי במהלך סוף השבוע הראשון שלו על המסכים. מה שנשמע היה לי כסרט אפל ומעניין (ועם סיגורני וויבר!), במיוחד לאור העובדה שהוא בוים על ידי אנדרו דייויס ('פגיעה היקפית', 'הנמלט', 'מצור ימי' ועוד. הבנתם את הרעיון) התברר כסרט ילדים תקני, צבוע בצבעים עליזים. אהא.

'Holes' מבוסס על ספר בשם זהה, ומספר על ילד (שעל משפחתו רובצת קללה עתיקה, יאדה, יאדה, יאדה), שנשלח עם חבריו למחנה קיץ. מדריכי המחנה, סיגורני וויבר וג'ון וויט, שולחים את הילדים לחפור חורים ברחבי המקום, כביכול כדי "לעצב את אישיותם", ומבקשים מהם לדווח על כל מה שנראה להם מיוחד בחורים האלה. במהרה מגלה הילד המעצבן, שהקללה עוד לא המיתה אותו, שהמדריכים מנצלים את הילדים ככוח עבודה זול על מנת למצוא אוצר. עתה עליו לשנס כוחות עם שאר החבורה, ולהביא למפלתם של המדריכים (וגם, אם אפשר, להסיר את הקללה העתיקה מעל משפחתו). וויהי!
או בקיצור: דיסני.

הביקורות, ברובן, מזכירות אנשים שמתמוגגים מכל טיפת ריר שנוזלת לתינוק קטן מהפה, ומכל נפנוף ידיים שהוא עושה. המבקרים השתפכו עד כמה שהסרט תואם את המקור הספרותי (נו בטח. הסופר כתב גם את התסריט), כמה שהוא מקסים ומקורי, ואיך הוא יכול להיות 'צ'רלי ומפעל השוקולדה' הבא. מבקר אחד ציני, שבז לחגיגה ההמונית הזו, ציין שזה פשוט משחק מכור מראש עבור אלה שקראו את הספר, ושהסרט לא נושא בחובו ערך בידורי עבור אלו שלא מכירים את הספר.

במקום השלישי, 'Malibu’s Most Wanted'. לא, אין המדובר בבובת הברבי-מאליבו של דבי, אלא דווקא בקומדיית ראפ, או משהו בדומה: בראד הלבנבן מתנהג כאילו שהוא ראפר ומדבר בסלנג של הצ'כונה. אבא של בראד, שחושב שתחביבו של בנו יכשיל אותו במירוצו למשרת המושל, שוכר שני שחקנים שחורים כדי שיתחזו לגנגסטרים (טיי דיגס, עורך הדין השחור מ'אלי מק'ביל', ואנתוני אנדרסון, ששיחק, בין השאר, ב'בשם החוק'), יחטפו את בראד ויטילו אותו באמצע ה"צ'כונה" השחורה, כדי שיזכור מיהו ומאין בא.
או בקיצור: גרסת הסרט ל"Pretty fly for a white guy".

הביקורות, באופן לא מפתיע, סולדות מהרעיון, ובעיקר – מהביצוע. המבקרים התלוננו על כך שזה סרט של בדיחה אחת, שממצה את עצמה מהר מאוד, ושכל הסרט מתבסס על סטריאוטיפים עד שאלו של להרוס את הבית' מתגמדים. והעיקר, הם מעקמים את האף בבוז, הסרט לא מצחיק.

בהמשך הטבלה נמצא 'Bulletproof Monk', עם שון וויליאמס סקוט ('אחי, איפה האוטו?' ו'אמריקן פאי') וצ'או יאן-פאט ('נמר, דרקון'). יאן-פאט הוא נזיר מסתורי ששומר על "המפתח" – מגילה עתיקה שמעניקה כוחות עצומים. אל וויליאמס סקוט הוא מגיע במהלך חיפושיו אחר יורש שישמור על "המפתח", ויחד עליהם להחביא את המגילה ולהתמודד עם הרוע ששואף להשיגה. אפילו המבקרים הבינו שמדובר ב-Cheesy movie במיטבו, ועל כן יש לשפטו בכלים המתאימים. לא שזה שינה לקהל הצופים, שנטה להדיר רגליו מהסרט והציב אותו במקום הרביעי השבוע (ככה זה כשהישגי הסרטים בשאר הטבלה גרועים אף יותר), עם 8.6 מיליון דולר.

בשבוע הבא: 'The Real Cancun', הריאליטי-סרט הראשון, שהופק על ידי יוצרי 'העולם האמיתי' וצולם לפני חודש בלבד. עוד יגיעו 'Identity' עם ג'ון קיוזאק, ריי ליוטה ואמנדה פיט, ובו עשרה זרים נלכדים בבית בשעת סערה. ואז הם מתים אחד אחד; 'Confidence', דרמת עוקץ/מאפיה עם רייצ'ל וויז, דסטין הופמן, אדוארד ברנז ואנדי גרסיה; וגם הקומדיה 'It Runs in the Family' אליה הביא קירק דאגלס את בנו, מייקל דאגלס, ואת הנכדים, קמרון ודיאנה כדי שיהיה שמח על הסט.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Anger Management – 25.0 (80.0)
2. Holes – 16.3 (16.3)
3. Malibu's Most Wanted – 12.6 (12.6)
4. Bulletproof Monk – 8.7 (11.7)
5. Phone Booth – 5.7 (35.1)
6. What a Girl Wants – 4.5 (27.3)
7. Bringing Down the House – 3.3 (122.7)
8. A Man Apart – 2.8 (22.8)
9. House of 1000 Corpses – 2.5 (7.1)
10. Chicago – 2.5 (160.7)