דו"ח קופות שבורות – 20.6.2004

Dodge This!אני יודע שלכולם כבר נמאס ממניחי רעפים נוצריים, אני מבין שהנושא נשחק עד דק ולאף אחד כבר אין כח לשמוע עליו, אבל יש מקרי תרגום מזעזעים שאני פשוט לא מסוגל לעבור עליהם בשקט. והמקרה הבא הוא אחד מהם – אני רוצה לדעת מי האידיוט שהחליט לתרגם את "Spielberg’s New Movie” ל'טרמינל'. מה לעזאזל הוא חשב לעצמו? הרי השם 'טרמינל' הוא שם נטול משמעות או קשר למקור. כמחאה, אני אקרא מעכשיו לסרט אך ורק בשמו המקורי והנכון.

משהו מוזר קרה עם 'החדש של ספילברג'. אף אחד לא ניסה ליחצ"ן את הסרט בכמות ההולמת בלוקבאסטר פוטנציאלי, או אפילו בכמות של סרט איראני עטור פרסים. למעשה, נראה כאילו אולפני דרימוורקס עשו מאמצים כבירים להתעלם בכל מחיר מ'Spielberg's New Movie ', בהנחה, אולי, שהקהל יילך לראות כל סרט של ספילברג, עם או בלי פרסום. מילת הקסם אפילו לא הופיעה בפוסטר הרשמי של הסרט (כלומר הופיעה, אבל ממש ממש בקטן), צעד תמוה לכל הדעות, וגם החלטה הרסנית: 'החדש של ספילברג' הפך לכישלון קופתי מפתיע. הסרט עשה במהלך כל סוף השבוע רק 19 מיליון דולר, ולא נכנס אפילו למקום הראשון. 19 מיליון הם סכום זעום בסטנדרטים של סרטי קיץ בכלל, אבל עבור סרט של הוד סמאחיותו, הוא סכום מחפיר, והנמוך ביותר שלו מזה שנים. מה שעוד מפתיע בכל העניין, הוא שהאמריקאיים לא הפנו גב רק להוד סמאחיותו, אלא גם לטום הנקס, חביב הקהל האמריקאי, שמגלם בסרט תפקיד ראשי.

המבקרים אהבו את הסרט. אבל לא אהבו במובן של "איזה משחק משובח, תסריט מקורי, צילום נהדר ובימוי חד!", אלא יותר במובן של "איזה מסר אמריקאי מחמם לב, סצינות מתקתקות ותסריט פוליטיקלי-קורקט!".

הסרט עוסק, למקרה שתהיתם, ביהודי טוב ממזרח אירופה שנתקע בבירוקרטיה של שדה התעופה לשארית חייו, כשהוא מצויד רק בסכין גילוח, שמיכת פיקה וקתרין זיטה ג'ונס מוזס שלום. אלינו יגיע 'החדש של ספילברג' בספטמבר.

למרבה הבושה, הצמד ספילברג את הנקס נכשלו בדבר נוסף – הכישלון הקופתי שלהם הוא לא ההפתעה הגדולה של השבוע. תנועות הכוכבים ברקיע גרמו לכך שבן סטילר והסרט החדש שלו, 'Dodgeball: a True Underdog Story' עשו 30 מיליון דולר בסוף השבוע האחרון. הרבה מעל המצופה, והרבה מעל טום הנקס. ההצלחה המרשימה טמונה כנראה בגימיק הגאוני של הסרט: הוא טוב, לפחות על פי הביקורות. על פי מדד "עגבניות רקובות", 68% מהביקורות על הסרט היו חיוביות, שזה אולי לא סרט של פיקסאר, אבל עבור קומדיה שבה אנשים מקבלים מכות בביצים, זה כמעט שיא. ולא השיא היחיד דרך אגב: סטילר הספיק להופיע בחצי השנה האחרונה בארבעה סרטים. בהנחה שזה לא הסרט האחרון שלו השנה, סטילר עומד לשבור את השיא העולמי בייצור קומדיות זבל. הסרט עצמו עוסק בעולם הקשוח של ספורט המחניים, ובקבוצת אנדרדוגים שמנסים לזכות בטורניר כדי להציל בכסף הפרס את מכון הכושר היקר שלהם.

בתחתית הטבלה, מאוד בתחתית, מתחת ל'שרק 2' שהפך השבוע לסרט הרווחי של 2004 בעודו עוקף את הפסיון ואת שר"ה, מתחת ל'גארפילד' שספג ירידה חדה, מתחת ל'נשים מושלמות' ו'רידיק' שהתרסקו שניהם עם ירידות של כ-60%, עוד יותר מתחת, שוכן חכם סיני עתיק בשם ג'קי צ'אן. ג'קי צ'אן היה פעם לוחם עשוי ללא חת ששלט באומנויות הקונג-פו, ג'ודו, קארטה, אייקידו וטוקסידו. אבל פעם זה פעם והיום זה איום. היום ג'קי צ'אן עושה סרטים שמגרדים את הטבלה מאחורה, וגם זה בקושי.

הפעם ג'קי צ'אן מנסה להתקאמבק דרך קלאסיקות ספרותיות, בגרסה קולנועית חדשה ל'מסביב לעולם ב-80 יום' של ז'ול וורן. רק מה? '80 יום' עורך כמה שינויים בסיפור המקורי, שעלולים לגרום למעריצים לנבוח מעצבים: פספרטו הוא בכלל סיני, במקום ג'נטלמן אנגלי יש מדען מטורף , המסע כולל קטעי לחימה קומיים והופעת אורח של שוורצנגר, והרמיוני אומרת את השורה של פיליאס פוג.

הסרט הרוויח 7.5 מיליון במהלך סוף השבוע, שזה, איך לנסח את זה בעדינות, מחורבן לחלוטין. תקציב הסרט המשוער גבוה מ-100 מיליון, והיות והוא צפוי לעזוב את הטבלה כבר בשבוע הבא, הקרנות בארה"ב צפויות להחזיר לו אולי עשירית מההשקעה. הסרט הזה הוא בעיה רצינית מאוד עבור ג'קי צ'אן. הייתי אפילו אומר שהיא מסמלת את קץ הקריירה שלו, אבל אני מפחד שהוא ירביץ לי.

בשבוע הבא נדמה שהקיץ לוקח הפסקה קטנה. ייצאו כמה סרטים, אבל פתיחות ענק וריסוק קופות לא נראה מהם: 'The Notebook' הוא סרט על אהבה מהסוג הזה שמנצח כנגד כל הסיכויים; 'White Chicks', על שתי תאומות בלונדיניות שהם בעצם סוכני אף-בי-איי שחורים שמביימים פארודיות גועליות בזמנם הפנוי; 'Two Brothers', על שני נמרים שנלחמים זה בזה מבלי לדעת סוד אפל על עברם המשותף, ועוד סרט אחד, דוקומנטרי, שאת שמו לא אחשוף כאן כי אני מסתיר מידע מהאמריקאיים המטומטמים.

מערכת 'עין הדג' מצדיעה לנופלים: 'ילדות רעות', 'Saved!' ו'Raising Helen'. יהי זכרם ברוך.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Dodgeball: A True underdog Story – 30.1 (30.1)
2. Spielberg's New Movie – 19.1 (19.1)
3. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban – 18.0 (190.9)
4. Shrek 2 – 13.9 (378.6)
5. Garfield: The Movie – 11.3 (42.4)
6. The Chronicles of Riddick – 9.4 (42.5)
7. The Stepford Wives – 8.8 (39.0)
8. The Day After Tomorrow – 8.1 (167.3)
9. Around the World in 80 Days – 7.6 (10.4)
10. Troy – 1.8 (129.0)