דו"ח קופות שבורות – 20.7.2008

הי הי הי הי הי הא הא הא הא הו הו הי הא הא הא.

'האביר האפל' הוא הסרט עם הפתיחה הגדולה ביותר אי פעם.

וזה, אם יורשה לי, פשוט קורע מצחוק.

זה פשוט כל כך אבסורדי. 'האביר האפל' הוא ההיפך המוחלט מכל מה שסרט מרסק-קופות אמור להיות. אתם יכולים לשכוח מכל הרוטינה הרגילה של "בוגר יותר, אפל יותר" – 'האביר האפל' הוא בוגר ואפל נקודה. זה אפוס-פשע באורך של שעתיים וחצי, עם מעט אקשן, הרבה דכדוך, מנה גדושה של דיכאון, הרבה חקירה פסיכולוגית של דמויות ומספר אפסי של פעלולים ממוחשבים. המחשבה שמיליונים רבים של אמריקאים נהרו בעדרי ענק לקולנוע כדי לראות סרט גיבורי על מבדר, ומצאו את עצמם בדרמה פסיכולוגית קודרת, נשמע כמו בדיחה סדיסטית מהסוג שהג'וקר היה יכול להמציא. הפעם האחרונה שבה סרט כזה הגיע למקומות הראשונים ברשימת הסרטים הקופתיים ביותר היתה ב-1973, והסרט היה 'הסנדק'.

אבל נתחיל מההתחלה. 'האביר האפל', אם קיים מישהו בעולם שלא יודע, הוא סרט באטמן השני בבימויו של כריסטופר נולאן, המשך ישיר של 'באטמן מתחיל' מלפני שלוש שנים. אל צוות השחקנים המכובד של הסרט הקודם – כריסטיאן בייל בתפקיד באטמן, מורגן פרימן, מייקל קיין, גארי אולדמן – הצטרף הית' לדגר בתפקיד הג'וקר, ארון אקהארט בתפקיד הארווי דנט, ומגי ג'ילנהול בתפקיד קייטי הולמס.
לומר שלסרט היה הרבה הייפ זה עלבון: לסרט הזה היה הכי הרבה הייפ. Ever. חודשים רבים לפני שהוא יצא המעריצים החליטו שזה הולך להיות הסרט הכי גדול והכי טוב והכי הכל אי פעם. למרבה ההפתעה התברר שהם די צדקו.

הקרנת הסרט התחילה, רשמית, ביום שישי, כלומר – כפי שקורה לכל שובר קופות פוטנציאלי בשנים האחרונות – בהקרנות חצות ביום שלפניו. במקרה הזה, הכרטיסים להקרנות החצות בבתי קולנוע רבים אזלו, והם הוסיפו הקרנות ב-3 בבוקר ואפילו 6 בבוקר. מאותן הקרנות של אחרי-חצות בלבד, הסרט הכניס 18.5 מיליון דולר. כשנסגרו הקופות בסופו של יום שישי, הסרט הכניס 67.8 מיליון דולר – שיא חדש של כל הזמנים להכנסות יום בודד, בהפרש גדול ממחזיק השיא הקודם (יום שישי הראשון של 'ספיידרמן 3', עם 59.8 מיליון דולר).

הסרט המשיך להכניס סכומי עתק גם בימים הבאים – 48 מיליון דולר בשבת, 39 מיליון דולר בראשון. הכנסות סוף השבוע כולו הסתכמו, על פי ההערכות, ב-155.3 מיליון דולר. וכאן צריך שוב להזכיר שמדובר בהערכות ולא במספרים המדויקים. אלה יתפרסמו רק ביום שני בלילה. בהנחה שתוצאות האמת לא יהיו שונות משמעותית, 'האביר האפל' הוא המחזיק החדש בתואר הסרט בעל הפתיחה הגדולה בהיסטוריה.

זאת לא הפעם הראשונה שבה באטמן מחזיק בתואר הזה, אלא הרביעית. בשנת 1989, 'באטמן' של טים ברטון הכניס 40.4 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו; בזמנו, זה היה השיא של כל הזמנים. שלוש שנים אחר כך, 'באטמן חוזר' עקף את השיא של עצמו (45.6 מיליון דולר). עוד שלוש שנים – והסיפור חזר חלילה עם 'באטמן לנצח' (52.7 מיליון). אחר כך הגיע 'באטמן ורובין', ולא שבר שום שיא, מלבד שיאי הטעם הרע. בקשר לסרט הקודם של באטמן, 'באטמן מתחיל', ההשוואה לא הוגנת כיוון שהוא פתח ביום רביעי ולא ביום שישי. במהלך סוף השבוע הראשון שלו הוא הכניס 48 מיליון דולר – פחות ממה שבאטמן החדש הכניס ביום אחד.

אבל 'האביר האפל', כידוע, הוא לא רק סנסציה קופתית. הוא גם אחד הסרטים הטובים של השנה, לדעת… אה, כמעט כולם. מבין המבקרים, קשה למצוא מישהו שלא אהב את הסרט, ואפילו מבין המקטרגים המעטים, כולם מסכימים על דבר אחד – הית' לדגר ענק. נכון שלהיות מת עוזר לקריירה, אבל נראה שהג'וקר הפסיכוטי והמפחיד של לדגר היה נכנס להיסטוריה של הקולנוע גם אילו השחקן היה חי וקיים. אילו טקס האוסקר היה נערך מחר, לדגר היה לוקח את פרס השחקן הטוב ביותר כל כך בקלות שזה ממש לא מצחיק. כיוון שבכל זאת יש עוד כמה חודשים טובים עד האוסקר, אולי בכל זאת תהיה לו תחרות. ובקרב הקהל הרחב – טוב, רק לפני שבועות בודדים התפעלתי מכך ש'וול-E' עשה מה שרק סרטים מעטים עשו לפניו וחדר, באופן זמני כמובן, אל העשיריה הגדולה של הסרטים הגדולים של כל הזמנים, על פי ימד"ב. 'האביר האפל' עשה קצת יותר. נכון לכרגע, אחרי 46 אלף מצביעים, הוא מדורג במקום הראשון ב-IMDb. זאת הפעם הראשונה מזה כמעט עשור ש'הסנדק' נפרד מהמקום הראשון, והפעם השניה שבה הזכרתי את 'הסנדק' בדו"חקו הזה. וזה אומר דרשני.

להצלחה המטורפת של 'האביר האפל' היה גם מחיר. ומי ששילם אותו היה הלבוי. 'הלבוי 2' שהה במקום הראשון בשבוע שעבר, עם 34.5 מיליון דולר. השבוע, אם תחפשו היטב, תגלו אותו במקום החמישי, עם 10 מיליון – קריסה טראגית של 71%. התמוטטות מוחלטת כזאת בשבוע השני היא משהו ששמור בדרך כלל רק לסרטים גרועים במיוחד, ו'הלבוי 2', על פי הביקורות, אינו כזה: זה פשוט באטמן שרמס, דרס וגרס אותו. כי עם כל הכבוד להלבוי, חובבי קומיקס, גיבורי-על והמשכונים העדיפו לראות השבוע משהו אחר. האשם האמיתי הוא מי שהחליט להפיץ את הסרט שבוע לפני איש העטלף, החלטה שבדיעבד נראית גרועה כמעט כמו לעצב מחדש פורטל ישראלי בגווני אפור בהיר על רקע אפור כהה.

למרבה ההפתעה, 'האביר האפל' לא היה ההצלחה היחידה של השבוע. רחוק רחוק מתחתיו, במקום השני, נמצא 'מאמא מיה' עם מה שהוא למעשה סכום מאוד מכובד – 27.6 מיליון דולר. זה היה סיפור גדול (היי, זאת כנראה הפתיחה הגדולה ביותר אי פעם למיוזיקל! מישהו מתרגש? מישהו?) אלמלא היה סיפור קופתי טיפה יותר גדול השבוע. 'מאמא מיה', כמו 'היירספריי' לפניו, הוא גרסה קולנועית למחזמר שרץ בברודוויי כבר הרבה שנים. במקרה הזה, המחזמר מבוסס כולו על שירי להקת אבבא, ורוב הגיבורות שלו הן נשים – בקיצור, זה הסרט שאליו הולכות הבנות כשהבנים רואים באטמן. מריל סטריפ, פירס ברוסנן, קולין פירת' וסטלן סקארסגארד מזמרים בו (לרוע המזל, רובם לא ממש יודעים לזמר) לצד שחקנים קצת פחות מוכרים ששרים קצת יותר טוב. בין "וולה וו" לבין The Winner Takes it All יש בסרט גם עלילה, אבל ממש מעט: בתה של מריל סטריפ (אמנדה סיפריד) עומדת להתחתן, ומזמינה לחתונה את שלושת האנשים שעשויים להיות אבא שלה, בניסיון להחליט מי מהם הוא מי. התגובות לסרט תלויות לגמרי ביכולתו של המבקר לעמוד במרתון של שירי אבבא. רבים מהם דווקא די מרוצים מזה.

סרט שלישי שיצא לאקרנים השבוע הוא 'Space Chimps', ובעברית 'קופים בחלל', סרט אנימציה מהחברה שהביאה לנו את 'לפגוש את היונים' למרות שלא ביקשנו. הסרט, לעולם לא תנחשו, עוסק בקופים. בחלל. על פי הביקורות, זה לא שהסרט הוא אסון או משהו, אבל למי שרוצה לראות סרט אנימציה שמתרחש בחלקו בחלל החיצון יש את 'וול-E', והדבר הזה לא מציב לו שום תחרות. 'קופים בחלל' הכניס 7.3 מיליון דולר, והגיע למקום השביעי בלבד. 'וול-E' עצמו, על אף שהוא ממשיך לאבד גובה בקצב מהיר יחסית לסרטי פיקסאר, נמצא עדיין מקום אחד מעליו, עם 10 מיליון דולר ו-182 מיליון בהכנסות כוללות.

בזירת המרדף המתמשך בין 'איירון מן' ל'אינדיאנה ג'ונס'… טוב, נו, ההפרש הצטמצם לפחות מ-2 מיליון דולר לטובת איירון מן, אבל הקרב קצת איבד את הפואנטה שלו, עכשיו כשנראה שתוך כמה שבועות באטמן יעקוף את שניהם בטיסה. אוה וול. לפחות היתה תחרות צמודה.

הדבר הגדול ביותר שיקרה בקופות בשבוע הבא יהיה השבוע השני של 'האביר האפל', אבל על תשומת הלב יתחרו גם סרט האקס-פיילס, 'תיקים באפלה: רוצים להאמין', והקומדיה 'Step Brothers' עם וויל פרל וג'ון סי. ריילי.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. The Dark Knight – 155.3 (155.3)
2. Mamma Mia – 27.6 (27.6)
3. Hancock – 14.0 (191.5)
4. Journey to the Center of the Earth – 11.9 (43.1)
5. Hellboy II: the Golden Army – 10.1 (56.5)
6. Wall-E – 9.8 (182.5)
7. Space Chimps – 7.3 (7.3)
8. Wanted – 5.1 (123.3)
9. Get Smart – 4.1 (119.6)
10. Kung Fu Panda – 1.7 (206.5)