דו"ח קופות שבורות – 2.11.2003

לקבלת הכותב, הדוחק"ו יעבור
להקשב!
לא, באמת, אתם צריכים להצדיע.
נהוג להצדיע לקצינים, לא?
מה אתם מתכוונים, "אתה לא
קצין"?
אה, נכון, הדיחו אותי מהקורס.
שעות על גבי שעות של כתיבת דוחק"ואים הרסו אותי פסיכולוגית מעבר לכל רמה שהצבא מוכן לקבל אצל הקצינים הבכירים שלו. אבל מי רוצה להיות קצין, עם כל הקיצוצים האלו? כבר עדיף לכתוב דוחק"ו. כאן, לפחות, יש הרבה מספרים בסוגריים, ואפשר לסחוב כמה לטובת קרן הפנסיה.

השבוע באמריקה, דרך אגב, כמעט ולא קרה כלום. בעשירייה הראשונה אין, בעצם, שום סרט חדש שיצא השבוע: הסרט החדש ברשימה,
'Brother Bear' (או בעברית: 'אחי הדב') יצא פורמלית בשבוע שעבר, והשבוע רק הורחבה הפצתו.

מעשה בבחור בשם פיל קולינס. פיל קולינס הוא זמר ויוצר, אשר מרוויח את לחמו ומועמדויותיו לאוסקר בכתיבת שירים לדיסני. וכשלפיל קולינס יש חמישה שירים חדשים, דיסני תופרים סרט שיתאים להם. למשל, סרט על נער בשם קנאי, מצפון אמריקה המעטירה, אשר מוצא את עצמו בוקר אחד, ללא אזהרה מוקדמת, בגופו של דוב. וקנאי, מה לעשות, שונא דובים. כמו כן יש בסרט אח ודוב: הדוב הוא גור דובים שמתלווה לקנאי במסעו (כי הרי, תמיד צריך שיהיה איזשהו מסע, וצריך גם משהו שעיר, קטן וחמוד), והאח הוא אחיו של קנאי שרודף אחרי צמד הדובים (כנראה גם הוא לא מת על דובים). אפשר להניח שבדרך יש הרבה ערכי משפחה טובים (אסור לקטוף את פרחי הבר) ושהסוף טוב.

המבקרים לא מתלהבים. האנימציה והגרפיקה (המצוירת ביד, יש לציין – זן הולך ונכחד של סרטים) מדהימות לעיתים, בהחלט בהתחשב בשימוש המוגבל שנעשה במחשב. אבל הסרט עצמו, למרות שיקסום לילדים (תכונה זאת עדיין לא אבדה לאנשי דיסני), לא ממש יצליח לעניין את כל מי שראה סרט או שניים של דיסני בחייהם. מצד שני, אני גם לא אהבתי את מולאן, אז מה אני יודע.

'אחי הדוב' התחיל בשבוע שעבר את הקרנותיו בשני קולנועים בלבד, והשיג ממוצע הכנסות לקולנוע אגדי. השבוע, נוספו עוד 3028 קולנועים, מה שהעלה את הכנסות הסרט פי 63, ל-18.5 מיליוני דולרים. לא הרבה? גם לא נורא: 'אחי הדוב', בניגוד למרבית הסרטים, התחיל את הקרנותיו ביום שבת, כלומר, את אותם 18 מיליון הוא השיג ביומיים בלבד; אילו הוא היה מוקרן במשך כל סוף השבוע, הוא כנראה היה כובש את המקום הראשון. כך או כך, בימים טרופים אלה, פתיחה כזאת נחשבת ללא רעה עבור סרט מצויר של דיסני.

כפי שהדברים עומדים, האח דוב לא הצליח לנצח את האח צוקר. 'מת לצעוק 3', למרות אובדן של יותר מחצי מהכנסותיו בסוף השבוע השני, נשאר גם השבוע במקום הראשון. מעניין לציין, שלמרות שנשאר במקום הראשון, הירידה היחסית בהכנסותיו של 'מת לצעוק' הייתה הגדולה ביותר מבין סרטי העשירייה. אולי זה השבוע הדל בסרטים חדשים, אבל הכנסות שאר הסרטים שבעשירייה הראשונה ירדו רק ב-20% עד 33%. 'להרוג את ביל', למשל, איבד רק רבע מהכנסותיו בשבוע הרביעי, וכבר כיסה את עלות הפקתו. הכנסות הפרק השני יהיו כולן רווח נקי.

וכשרוב הסרטים לא צונחים יותר מדי (למה שיצנחו? ידעתם אילו תנאי שירות יש בבסיסי צנחנים היום?), כל האקשן והסרטים החדשים נדחפים לעשירייה השנייה ומטה:

'In the Cut', במקום ה-11, יצא בשבוע שעבר, והשבוע הורחב. מג ראיין היא אישה בודדה המגלה את צידה האפל של התשוקה, תוך כדי חקירת שרשרת רציחות, והורדת החולצה שלה. הביקורות טוענות: המשחק במותחן מצליח לשבור את תדמית מלכת הקומדיות הרומנטיות של מג ראיין, אבל זוהי גם נקודת האור היחידה של הסרט – בתור מותחן, הוא לא מותח, ובתור סרט בידורי – הוא משעמם. בשבוע יותר מעניין, לא היינו מזכירים אותו בכלל.

במקום ה-13 נמצא 'הכתם האנושי', שכבר מוקרן גם אצלנו: ניקול קידמן היא אהובתו של אנתוני הופקינס, סופר חולה ושבור המסתיר סוד אפל (או משהו), שבתורו מפתח מערכת יחסים חברית עם גארי סיניז, סופר צעיר ומבטיח, תחת בימויו של רוברט בנטון (הבמאי זוכה האוסקרים של 'קרמר נגד קרמר') ומבוסס על ספר של פיליפ רות. אבל במקרה הזה, למרות היומרות האוסקריות, בהחלט ניתן לומר שהספר היה יותר טוב – ככל הנראה, אפילו משחק איכותי של גלריית שחקנים טובה לא מצליח להעמיד סרט טוב.

ולסיכום השבוע – סרט אחד טוב. 'הנוסע השמיני' שוחרר השבוע לאקרנים בגרסת-במאי מחודשת, עם פס קול ואיכות תמונה משופרים, והכי חשוב – עם חומר גלם חדש שנשאר קבור במחסנים למשך חצי יובל. להרבה אנשים, זאת הייתה ההזדמנות הראשונה לראות על מסך גדול את היצור הטורפני בתקופה שבה עדיין לא ידענו איך הוא בעצם נראה. ההקרנה המחודשת הכניסה כמיליון דולרים נוספים בסוף השבוע, וזכתה להתפעלות מבקרים מקיר לקיר, כאשר התלונה היחידה היא שהעריכה המחודשת מאבדת קצת את הקצב של הסרט.

בסוף השבוע הבא: וויל פרל ינסה להתחיל את חג המולד מוקדם יותר בקומדיה 'Elf', וחבורת ענק של שחקנים בריטיים יביאו את השמחה ב-'Love, Actually'. אבל קצת לפני סוף השבוע הבא, הסוכן אלרונד יחזור למשקפי השמש של המטריקס, ויחזיר את הדוחק"ו למצבו המעניין. There are no מספרים בסוגריים.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Scary Movie 3 – 21.1 (78.6)
2. Brother Bear – 18.5 (18.9)
3. The Texas Chainsaw Massacre – 10.9 (66.1)
4. Radio – 10.2 (26.8)
5. Runaway Jury – 6.9 (33.6)
6. Mystic River – 6.3 (33.6)
7. Kill Bill: Vo. 1 – 4.7 (61.0)
8. The School of Rock – 3.3 (69.1)
9. Intolerable Cruelty – 2.7 (32.1)
10. Good Boy! – 2.5 (35.2)