דו"ח קופות שבורות – 2.1.2005

גבירותי ורבותי, האישה הטייסת הראשונה בצה''לשבוע כריסטמס עבר על כוחותינו. זה מסוג התאריכים שרק בתי הקולנוע מסוגלים להיות מרוצים מהם – שבוע שלם שבו כל יום מתנהג כמו חג, ולאנשים יש חג יום יום. הללויה. בארץ, מה לעשות, המצב שונה. אם, נאמר, יש אנשים שמתוקף עבודתם צריכים לדאוג לידיעות שוטפות בתחומים מסוימים – חבל להם על הזמן. שממה. דממה. כולם בחופש. כולם בקולנוע. וזה לא שיש משהו מעניין בקולנוע. סרטים חדשים לא יצאו, והטבלה נשארה בדיוק באותו מצב בו השארנו אותה בשבוע שעבר.

בדיוק? טוב, לא בדיוק. שבוע הכריסטמס מביא עימו עליה מסורתית ברווחיהם של מרבית הסרטים. כל זה מובן והגיוני. אבל אנחנו מדברים פה על עליה של 15%. לפעמים 30%, בסרטים המוצלחים. ואז, במה שנראה כאילו נלקח מתוך התסריט המופרך של 'אוצר לאומי', מגיח איזה ניקולס קייג' אחד, שכבר עף מהטבלה, וחוזר למקום השישי עם עליה של 70% ברווחי הסרט. למה דווקא הוא? לאמריקאים פתרונים.

מחוץ לטבלה, גם 'משפחת סופר על' הרוויחה עליה עצומה, שאף הביאה אותה אל קו 250 מיליון, ואל המקום הרביעי בטבלת הסרטים הרווחיים ביותר השנה, כשהיא עוקפת בכך את 'הארי פוטר והאסיר מאזקבאן'.

אם להישאר לרגע בטבלת הסרטים הרווחיים ביותר השנה, קל לשים לב שכל הסרטים שנמצאים בצמרת, וגם מרבית הסרטים בהמשך הטבלה, עוסקים בחייהם של גיבורי העל מזוויות שונות. קחו, למשל, את המקום הראשון – 'שרק 2': פארודיה על האגדות בהן פרינס צ'ארמינג מציל את היום (טוב, זה קישור קלוש). מיד אחריו, מעופף 'ספיידרמן 2', גיבור-על בעל כורחו. אחריו – 'הפסיון של ישו', גם הוא סוג של גיבור מופתי. על 'משפחת סופר על' אין צורך להרחיב, ו'הארי פוטר והאסיר מאזקבאן', הוא הילד היוצא מן הכלל, שאפילו 10 כוסות יין לא ישכנעו אותו שהוא סתם מקלקל לי.

בהמשך הרשימה, גם 'היום שאחרי מחר' מביא לנו את הגיבור שמציל את היום, ו'זהות במלכודת' אולי אינו מביא גיבור על קלאסי, אך בהחלט יש לו יכולות משופרות (ונשקים עוצמתיים, ואויבים בעלי אינטליגנציה מלאכותית מתוחכמת, ושאר דברים שלא קשורים לביקורות סרטים).

במקום השמיני בטבלת הסרטים השנתית – שוב מבוי סתום: 'פגוש את הפאקר'ס'. אם במקרה תהיתם, גם השבוע הוא נמצא במקום הראשון (בטבלה השבועית. חזרנו אליה). סרט משפחתי, אתם יודעים. כלומר, בדרכו הייחודית. בכל מקרה, שבוע הכריסטמס הביא אותו קרוב מאד לרווחיו הכוללים של 'פגוש את ההורים' המקורי, ואם אולפני 'יוניברסל' יוכלו, הם לבטח ירצו להפגיש אותנו עם בני משפחה אחרים של בן סטילר, כמו השכנים שלו, המורה שלו מכיתה ג', או האפשרות המתבקשת יותר, וההו-כה-שופכת-מצחוק: 'פגוש את גיא פינס'.

עתה משתם חג המולד וכל הילדים קיבלו את המתנות שלהם, נזנח 'רכבת לקוטב' על ידי ההמונים. עם ירידה קלה בהכנסותיו וסך של 5.7 מיליון דולר בסוף השבוע האחרון, הסרט סיים את השנה עם 155 מיליון דולר (מקום עשירי בטבלה השנתית, ונראה אתכם טוענים שסנטה קלאוס הוא לא סוג של גיבור על, שמעניש את החוטאים ומתגמל את הילדים הטובים).

גם סרט האימה 'Darkness' ביורדים. אלא שאצלו, בניגוד לסרטים הכל-כך-לפני-חמש-דקות שהפגינו ירידה זערורית, רווחיו של 'Darkness' נפלו ב-25% לעומת השבוע שעבר. טוב, בעצם אפשר להבין את זה. איך היתה אומרת הילה – כריסטמס הוא חג כל כך אופטימי ומלא אור, ומרגש ויפה ונהדר. אז לא פלא שהאמריקאים מעדיפים להימנע מסרט על חושך.

בשבוע הבא, אנחות רווחה תשמענה בביתם של כותבי הדו"חקואים באשר הם: שני סרטים שלמים ייצאו! או יותר, סרט וחצי. 'White Noise' יציע את מנת האימה השבועית, עם רוחות רפאים שמקשקשות מסרים ברדיו, ו'Kinsey' יוציא במהדורה מוגבלת ביוגרפיה של חוקר סקס. מה אתם יודעים, אולי אפילו יהיה לנו על מה לכתוב.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Meet the Fockers – 41.7 (162.5)
2. Lemony Snickets' A Series of Unfortunate Events – 14.6 (94.6)
3. The Aviator – 11.4 (31.5)
4. Fat Albert – 10.2 (33.3)
5. Ocean's Twelve – 9.4 (107.0)
6. National Treasure – 6.8 (154.5)
7. Spanglish – 6.2 (31.0)
8. The Polar Express – 5.6 (155.1)
9. The Phantom of the Opera – 4.8 (16.2)
10. Darkness – 4.6 (16.6)