דו"ח קופות שבורות – 21.5.2001

פשוט ביזיון, מה שהולך
בקאן. הסרטים נהיים גרועים
יותר ויותר כל שנה,
המיינסטרים ההוליוודי משתלט
על כל חלקה טובה, הפסטיבל
נהיה צפוף יותר ופחות מהנה,
ואפילו האוכל הצרפתי המשובח הוא כבר לא משהו. פשוט בושה. מזל שלא הייתי שם. כרגיל, הסרטים הזוכים בפסטיבל – 'חדרו של הבן' של הבמאי האיטלקי נאני מורטי, ו'הפסנתרן' של מייקל הנקה – הם מהזן הקטן והלא מסחרי, ואותם נראה בעוד כמה חודשים ב'לב', אולי. הסרטים האמריקאיים הגדולים שהשתתפו בפסטיבל, 'שרק' ו'מולן רוז" לא זכו בכלום, חוץ מהרבה פרסום שיעזור לדחוף אותם מסחרית בשבועות הקרובים.

המחזמר 'מולן רוז' התקבל בקאן בהתלהבות חלקית: העיצוב מדהים, כך מדווחים, אבל העלילה חלשה. והוא יצא השבוע בארה"ב באולמות בודדים, ובעוד שבועיים יעבור להפצה רחבה. 'שרק', לעומת זאת, יצא השבוע בארה"ב בהפצה רחבה כאוקיינוס (רק 'משימה בלתי אפשרית 2' הוקרן ביותר קולנועים בו זמנית), ואותו כולם אוהבים: המבקרים בקאן, המבקרים בארה"ב, וגם הקהל. הוא הכניס בסוף השבוע 42 מיליון דולר, הפתיחה הטובה ביותר אי פעם לסרט אנימציה שאינו של דיסני, והוריד את 'המומיה 2' למקום השני.

שרק (Shrek. לא Shark. זה לא 'מלתעות' פה) הוא עוג – יצור גדול, ירוק ומכוער, שמדבר בקולו של מייק מאיירס (הידוע כוויין, אוסטין פאוורס וד"ר רשע) שחי בממלכת אגדות טיפוסית, עם פיות, גמדים, זאבים רעים וכל הפרוצדורה, ומסתבך עם חמור (אדי מרפי), נסיכה (קמרון דיאז) ושליט מרושע (ג'ון ליתגו, 'מפגשים מהסוג האישי'), בסרט האנימציה הממוחשבת השני של אולפני דרימוורקס, אחרי 'עבודת נמלים'. הסרט הוא בעיקרו פרודיה על סיפורי אגדות, עם כמה ירידות חזקות על הסרטים המצוירים של דיסני בדרך – אולי סגירת חשבונות אישית של ג'פרי קנצברג, מבעלי 'דרימוורקס', שהסיכסוך ארוך השנים שלו עם דיסני הוא סיפור אגדה בפני עצמו. את הטריילר, המצחיק מאוד, של הסרט אפשר כבר לראות בשתי גרסאות – האנגלית והעברית – בבתי הקולנוע בארץ, והוא אמור להגיע לארץ ב-19 ליולי. הפתיחה של 'שרק' היא אולי מרשימה פחות מזאת של 'המומיה' לפני שבועיים, אבל בהתחשב בזה שבשוק הילדים לא יהיו לו שום מתחרים עד שדיסני יוציאו את 'אטלנטיס', באמצע החודש הבא, אפשר לצפות לסרט עתיד ורוד. או ירוק.

סרט חדש נוסף, 'Angel Eyes' ('עיני מלאך'?) לא עורר ציפיות גבוהות, למרות נוכחותה מעוררת ההשראה של ג'ניפר לופז ('תא קטלני', האוסקרים, גלגל"צ) ובצדק, מסתבר – הוא הגיע רק למקום הרביעי, עם 9 וחצי מיליון דולר. איזה מין סרט זה? לא לגמרי ברור, והפרסומים עליו (הטריילר, האתר) לא מאוד עוזרים: הוא מנסה למכור את עצמו כמותחן על-טבעי בסגנון 'החוש השישי', אבל לפי הדיווחים הלא-נלהבים של המבקרים, מדובר בסך הכל בשמאלץ רומנטי. בכל מקרה, ג'יי-לו משחקת שוטרת שנפגשת ומתאהבת בזר בעל עבר מסתורי (ג'יימס קאויזל, הבן ב'תדר גבוה'), ויותר מזה באמת קשה לדעת.

המובילים של השבוע שעבר, 'המומיה 2' ו'סיפורו של אביר' ירדו שלב, כשהם שומרים על הפרופורציה בינהם: 'המומיה' עשה גם השבוע פי שניים מ-'סיפורו של אביר', והגיע תוך שלושה שבועות ל-146 מיליון דולר עסיסיים וטעימים. השבוע הוא גם הופץ לכמה וכמה מדינות מחוץ לארה"ב, אצלנו למשל, וכבש, מן הסתם, את המקום הראשון בכל מקום אפשרי.

בליגה התחתונה, 'יומנה של בריג'יט ג'ונס' הוא עדיין המוביל הבלתי מעורער, וכנראה ימשיך להוביל עד ששטף סרטי הקיץ ידחק החוצה את כל מה שמקורו בעידן שלפני 'המומיה 2'. 'ספיי קידס' ירד למקום התשיעי ונמצא על סף יציאה מהעשיריה, עכשיו כשלהורים שרוצים לקחת את הילדים לקולנוע יש עוד אלטרנטיבות, ומבין שני הסרטים בהפצה מוגבלת שנכנסו לרשימה בשבוע שעבר, רק 'ממנטו' הצליח – בקושי – להשאר בה גם השבוע.

בשבוע הבא נחגג יום הזכרון האמריקני (כן, הם לא מדוכאים ביום הזכרון, הם חוגגים אותו. אנשים מוזרים), סוף שבוע ארוך שהוא באופן מסורתי אחד משיאי הקופה של השנה, ובו נקבל סוף סוף תשובה לשאלה שהעסיקה את האדם מאז שחר הבריאה (או לפחות בחודשים האחרונים): 'פרל הארבור' – 'טיטאניק' או 'הקרב על כדור הארץ'? על הנייר, 'פרל הארבור' צריך להיות אחד משוברי הקופות הגדולים של השנה, ואולי בכלל. האם יצליח לעמוד בציפיות? השארו עימנו.


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Shrek – 42.1 (42.1)
2. The Mummy Returns – 20.5 (146.5)
3. A Knight's Tale – 10.7 (32.2)
4. Angel Eyes – 9.5 (9.5)
5. Bridget Jones's Diary – 3.8 (56.6)
6. Along Came a Spider – 2.4 (67.7)
7. Driven – 1.9 (29.1)
8. Blow – 1.3 (49.5)
9. Spy Kids – 1.3 (103.5)
10. Memento – 1.3 (12.0)