דו"ח קופות שבורות – 22.10.2006

משום מה, הרעיון לנסר את סקרלט יוהנסן לשניים נראה קורץ במיוחד.מה טוב יותר, או אולי עדיף לשאול – מה גרוע יותר: שבוע מלא בסרטים גרועים ובלתי ראויים לציון, שמרוויחים סכומים נמוכים ולא מעניינים? או שבוע מלא בסרטים טובים ומסקרנים, שמרוויחים סכומים נמוכים ולא מעניינים?

כמעט בכל שבוע נתון בשנה, הסרטים שבראש רשימת שוברי הקופות כוללים סרטי ילדים, אימה זולה או סתם פעלולים ופיצוצים. לא שזה בהכרח רע, אבל יש הבדל ברור בין סרטים פופולריים לסרטים "איכותיים". נדיר לגלות שבוע שבו כל שלושת הסרטים שבמקומות הראשונים הם כאלה שפונים לקהל מבוגר ואינטליגנטי, מגיעים מבמאים ידועי שם וזוכים לביקורות אוהדות. רק בעיה אחת – מבחינה קופתית, זה שבוע די חלש, ושלושת הסרטים האלה השיגו סכומים מדשדשים כאלה, חסרי ייחוד דוחקואי. אמנם לסרטים כאלה יש נטייה להישאר בסביבה די הרבה זמן, ולא להעלם מהאופק אחרי שבוע אחד ('השתולים' מדגים את זה כבר עכשיו), אבל עדיין, זעזועי קופות לא תמצאו פה.

המקום הראשון והדי מפתיע של השבוע שייך ל'יוקרה' ('The Prestige'), שביים כריסטופר נולאן, במהלך ההפסקה שלקח לעצמו בין באטמן אחד לשני. נולאן משסה כאן גיבור על אחד באחר: יו ג'קמן (וולברין, אלא מה) נגד כריסטיאן בייל (הבאטמן הנוכחי). שניהם מגלמים קוסמים יריבים בלונדון של סוף המאה ה-19, וזה רגע אחרי שנפרדנו מ-'The Illusionist', שעוסק גם הוא בקוסם ובאותה תקופה. נולאן, שכתב את הסיפור יחד עם אחיו ג'ונתן (מחבר הסיפור 'ממנטו'), מנסה לחזור כאן למה שהוא עשה טוב ב'ממנטו': לבלבל ולאתגר את הקהל. הסרט אמור להיות מלא בטוויסטים, כראוי לסרט על קוסמים. בסרט משתתפים גם סקרלט יוהנסן ומייקל קיין (שעם 'באטמן מתחיל' בשנה שעברה, ועכשיו 'הילדים של מחר' ו'יוקרה', אפשר להגיד שהוא עושה סוג של קאמבק).

הביקורות על 'יוקרה' היו מגוונות, מהמשתאה ועד למזלזל. הקטגורים טוענים, בין השאר, שמרוב טוויסטים לא נשאר סרט, ושהדמויות חלשות. האוהדים טוענים פחות או יותר בדיוק את ההיפך. בסך הכל, יש רוב למצדדים בסרט (ציון העגבניות שלו הוא 73%), אבל עושה רושם שההנאה ממנו לא מובטחת לכל אחד. 'יוקרה' הכניס השבוע 14.8 מיליון דולר – לא ממש הרבה, אבל יותר מהמצופה ממנו, וסכום מספק למדי ביחס לתקציב של הסרט (כ-40 מיליון דולר). וזה הספיק בשביל המקום הראשון.

בערך מיליון דולר מאחורי 'יוקרה' נמצא 'השתולים', ולא היה חסר הרבה כדי שהוא יכניס טוויסט בעלילה ויתפוס מחדש את המקום הראשון. סרט הסקורסזה-ניקולסון-דיקפריו-דיימון אמנם בילה רק שבוע אחד במקום הראשון, אבל במשך השבועיים שאחריו הוא עדיין נשאר במרחק נגיעה ממנו. גם השבוע הוא ירד ב-29% בלבד, ועבור סרט מתח/אקשן, זאת ירידה איטית במיוחד. בסך הכל הוא הכניס עד היום 77 מיליון דולר – הסרט המצליח ביותר בעשיריה המובילה. ב-IMDb, אחרי 21 אלף הצבעות, הוא זכה לציון של 8.6, ומדורג כרגע בין 50 הסרטים הטובים של כל הזמנים. הנקודה שאני מנסה להעביר כאן היא שזה סרט מאוד פופולרי.

אה, והנה קלינט. 'Flags of Our Fathers' שלו (האבות שלנו הם לא אותם אבות, ולכן שם הסרט שונה בעברית ל'גיבורי הדגל') נראה כמו סרט שהאוסקר מובטח לו מראש: איסטווד שוב משתף פעולה עם התסריטאי פול האגיס, זיווג שבפעם הקודמת הניב את 'מיליון דולר בייבי', כשהפעם זה בתוספת של אירוע היסטורי חשוב ופטריוטיות אמריקאית. הסרט עוסק בשישה חיילים אמריקאיים שלחמו בקרב איוו ג'ימה בין ארה"ב ליפן, לקראת סוף מלחמת העולם השניה. בזמן העבודה על הסרט, איסטווד החליט שלא יפה להציג רק צד אחד של הסיפור, והחליט לביים סרט שלם נוסף, שיספר את אותו הקרב – הפעם מזווית הראיה היפנית. הסרט השני, 'מכתבים מאיוו ג'ימה', ייצא לאקרנים בארה"ב ב-9 לפברואר 2007 – בדיוק בזמן כדי להזכיר למצביעי האקדמיה, רגע לפני שהם שולחים את פתקי ההצבעה, את הפרוייקט, ולהוות קידום מכירות ל'גיבורי הדגל' באוסקר.

ולמרות הכל, יש הרגשה שהעסק לא כל כך הולך. לא שהסרט רע, או משהו: כמו 'יוקרה', מרבית התגובות חיוביות ויש מספיק מבקרים שחושבים שאיסטווד סיפק עוד יצירת מופת בשרשרת. אבל מצד שני, לא קשה גם למצוא מאוכזבים, ובכלל, הילת האוסקר המיידי לא נמצאת כאן. זה רחוק מלהיות שירת הסופרלטיבים שבקעה מכל גרון עם צאת 'השתולים'. יש מבקרים שמתלוננים על כך שאפילו בסרט הראשון מתוך שניים, איסטווד ניסה לעשות כמה סוגים של סרטי מלחמה בבת אחת, ופונים אליו בבקשה – תחליט אם אתה מנופף בדגל הפסים והכוכבים ומצדיע, או שאתה מפריח יונים ושר "תנו צ'אנס לשלום", כי ביחד זה לא כל כך הולך. אבל הראיה הטובה ביותר לכך שדרכו של איסטווד לאוסקר לא תהיה קצרה ופשוטה היא העובדה ש'גיבורי הדגל' איכזב בקופות: רוב התחזיות מיקמו אותו במקום הראשון, אבל הוא הגיע רק לשלישי, עם 10 מיליון דולר. תקציב הסרט הוא 90 מיליון, ואפילו אם מביאים בחשבון ירידה איטית בהמשך, המצב בעייתי.

ואם נולאן, סקורסזה ואיסטווד לא מספיקים, השבוע קיבלנו גם קופולה. לא פרנסיס פורד אמנם, אבל סופיה. 'מארי אנטואנט' הגיע למקום השמיני, עם 5.3 מיליון דולר, אבל ביחס למספר התיאטראות המצומצם בהם הוא מוצג, זה דווקא בסדר גמור. כששומעים את השם מארי אנטואנט מצפים ל"תאכלו עוגות", גיליוטינות, דם ודרמה היסטרית כמו שצריך – ובמקום זה, הסרט נראה כמו קומדיית נעורים מתוקה שבמקרה מתרחשת בחצרו של לואי ה-16. במקרה הזה, מובן מאליו שלא כולם אוהבים את הגישה המשונה הזאת להיסטוריה, או את העובדה שפסקול הסרט כולל את הסטרוקס, ניו אורדר ואפקס טווין, שלא היו מאוד פופולריים בצרפת של המאה ה-18.

דילגתי על סרט חדש אחד, כי אין הרבה להגיד עליו; אז אחורה פנה. במקום החמישי נמצא 'פליקה', לפי הספר 'ידידתי פליקה' – סרט על ילדה וסוסה. הסוסה לא מדברת, והילדה היא לא דקוטה פנינג. הן מושלמות זה לזו! לפחות את סיכויי האוסקר של סרט אחד לא צריך לחשב.

הדו"חקו הזה ארוך, ובכל זאת צריך להזכיר גם עוד משהו שנמצא מתחת לעשיריה המובילה: במקום ה-12 נמצאת גרסת התלת ממד החדשה של 'הסיוט שלפני חג המולד'. הסרט הוקרן ב-168 בתי קולנוע שכבר התקינו מקרני תלת-מימד, והכניס 3.3 מיליון דולר – כלומר, ממוצע של 19 אלף לאולם. מסקנה: א. אנשים אוהבים את 'הסיוט שלפני חג המולד'; וב. אנשים יוצאים מהבית כדי לראות סרטים שכבר יש להם ב-DVD – אבל רק אם יש להם סיבה טובה מאוד, כמו תלת-מימד.

בשבוע הבא, כדי להשלים את הסריה, יצטרפו לאיסטווד, סקורסזה וקופולה גם פולנסקי, והאחים כהן, וטרנטינו והיצ'קוק. ופליני. ואורסון וולס. טוב, אז לא. אבל ייצא 'המסור 3', גם זה משהו.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. The Prestige – 14.8 (14.8)
2. The Departed – 13.5 (76.9)
3. Flags of Our Fathers – 10.2 (10.2)
4. Open Season – 8.2 (69.8)
5. Flicka – 7.7 (7.7)
6. The Grudge 2 – 7.7 (31.3)
7. Man of the Year – 6.9 (22.4)
8. Marie Antoinette – 5.4 (5.4)
9. The Marine – 3.8 (12.6)
10. Texas chainsaw Massacre: The Beginning – 3.8 (35.9)