דו"ח קופות שבורות – 22.12.2002

יא אללה, איזה קור. וזו
לא סתם הרגשת קור, רק
בגלל שאני בחורה ולבחורות
תמיד קר. זה קור אבסולוטי.
בעצם, מה הפלא – כל החום
שבעולם מתרכז בהר האבדון,
אותו הר בו הותכה הטבעת האחת,
בידי זה שאין לומר את שמו.

ואחר כך עוד אומרים שסרטים לא משפיעים על המציאות.

בטח שמשפיעים. אתמול, למשל, צפיתי ב'מאנוס – ידי הגורל'. אפילו הרובוטים החביבים של 'מדע מסתורי' לא הצליחו לשפר, ולו במעט, את הסרט. בסיום הצפייה, עדיין נטולת הכרה וממלמלת "אוי, זה היה גרוע", החלפתי את כל אוסף הג'ירפות שלי בפסלים ובציורים של ידיים מעוקלות. כשהדג שאל אם אני מרגישה טוב, תירצתי: "אבל אמרו שאנחנו אתר דינמי עם יד!". אחר כך קניתי לי כלב רוטווילר. הפורפרה לא היתה מרוצה מהמהלך הזה, אז נשאתי אותה לאישה, ושתינו שיחקנו בארגז חול עד שכל אלה שהסתכלנו עלינו מוזר השתעממו והלכו.

בכל מקרה, הנקודה היא שסוף השבוע האחרון היה שייך, שלא במפתיע, ל'שר הטבעות'. אם בשנה שעברה הרוויחה 'אחוות הטבעת' בסוף השבוע הראשון שלה על המסכים (לא כולל ימי רביעי וחמישי) 47 מיליון דולר, הרי שהשנה הכריסטמס היטיב עם האחווה אף יותר. הקהל נהר לסרט כמו צבאות אורקים ששים אלי קרב (אוח, אני מאוד מקווה שלא יהיה מי שימצא איך להיעלב מהדימוי הזה), עד כי 'שר הטבעות: שני הצריחים' סיכם את סוף השבוע ברווחים של 62 מיליון דולר (ואם מחשיבים גם את הכנסות ימי רביעי וחמישי, הסרט עבר כבר את ה-100 מיליון).

ב'שר הטבעות: שני הצריחים' ממשיכה האחווה – כולם ביחד וכל אחד לחוד – במשימתה להשמיד את הטבעת האחת, זו שהעונד אותה יכול לשלוט בכל החי, הצומח והדומם אשר בארץ התיכונה, אך בה בעת – מוכר את נפשו לשטן (או אם לדייק – לסאורון, אם כי אין הבדל מהותי בין השניים). הביקורות בארה"ב, כצפוי, מתמוגגות, כאילו מדובר בפלא העולם השמיני לפחות. בארץ – קצת פחות. כיוון שהסרט יצא בבכורה עולמית בין-לאומית, בו-זמנית ובלתי משתמעת לשתי פנים (כן, גם בארץ), את דעתכם עליו תוכלו לקבוע כבר היום, עכשיו, אפילו בדקה זו ממש, אם רק תרוצו לקולנוע הקרוב למקום מגוריכם (וגם אם בחרתם להסתפק בקריאת הביקורת בלבד, זכרו כי כדאי לקרוא אותה כבר עכשיו. וחפטון היה מצטט: "לא קפצת עליה היום, חלפו יומיים – והנה נשארת מאחור").

וחוץ מ'שר הטבעות'? הו, דווקא יש הרבה.
'Two Weeks Notice', למשל, קומדיה רומנטית בכיכובם של יו גרנט הנצחי, וסנדרה בולוק, זכתה להכנס למקום השני עם 14.3 מיליון דולר, והחליפה בכך קומדיה רומנטית אחרת ששהתה באותה משבצת – זו של ג'ניפר לופז.
יו גרנט הוא בעל חברה, ועד כמה שהוא מצליח בעסקיו, הוא אינו יכול לזוז בלי עורכת הדין הצמודה שלו (סנדרה בולוק). אפילו לא לבחור עניבה בלעדיה. לבולוק קצת נמאס לשמש כמטפלת, והיא מודיעה על התפטרותה, במטרה לצאת להפלגת-נופש עם החבר שלה, ממנה תשוב לקריירה אחרת. הבוס מאשר רק בתנאי שהיא תבחר את המחליפה שלה בעצמה. מעצם היות הסרט קומדיה רומנטית, התפתחויות העלילה הבאות מסתכמות בשאלות הרטוריות "האם היא באמת תעזוב?", ו"האם הוא יגיד לה שהוא אוהב אותה?".
הביקורות מתמקדות בעיקר בכימיה המופלאה בין בולוק לגרנט, שזו להם הופעתם הראשונה ביחד. חלקן אפילו מציינות בסיפוק שהסרט באמת משעשע, שלא לומר מצחיק. אבל למרות האופטימיות הזהירה, כיאה וכיאות לז'אנר "נחות", הסיכום הכללי של הביקורות נוטה לכיוון השלילי. 'שבועיים מראש' יגיע אלינו ב-23.1.

אפילו אותה "קומדיה רומנטית" כה מושמצת, מן השבוע שעבר ('יפה במנהטן', אצלנו בסוף השבוע הקרוב), לאחר ירידה של 43% ברווחי סוף השבוע, הרוויחה יותר מהסרט החדש והכה מדובר של מרטין סקורסזה, 'כנופיות ניו יורק'.
'כנופיות ניו יורק', הפקת ענק עם ליאונרדו דיקפריו, דניאל דיי לואיס וקמרון דיאז בתפקידים הראשיים, מציג את סיפור יריבותן של קבוצות המהגרים האיטלקים והאירים (או, אם להיות פחות פוליטקלי קורקט: המאפיה) בניו-יורק של אמצע המאה ה-19.
מרבית הביקורות חיוביות למדי, זאת בזכות ההפקה המרשימה ובזכות משחקו של דניאל דיי לואיס. אבל גם הטובות שבהן מביעות הסתייגויות רבות, בעיקר טענות כלפי התסריט המגובב והמבולגן, שמונע כל אפשרות להזדהות עם הדמויות, או להרגיש אכפתיות כלפיהן. ראוי לציין כי 'כנופיות' היה מיועד להפצה כבר לפני שנה, ומאז רק נדחה ונדחה (מה שמראש מרמז על כשלון), ועד שנקבע לו תאריך סופי, התברר כי באותו סופ"ש יוצא סרט אחר של ליאונרדו – 'תפוס אותי אם תוכל', שהיה עושה שמות בסרטו של סקורסזה. בלית ברירה הוקדם הסרט לתאריך הפצה גרוע אף יותר: השבוע. מול 'שר הטבעות'. כששבוע אחר כך עליו להתמודד בכל זאת עם 'תפוס אותי'.

במקום השישי (עם שישה מיליון דולר), סרט ילדים חדש: 'The Wild Thornberrys'. כמו רבים אחרים בשנה החולפת, גם סרט זה מבוסס על סדרת טלוויזיה באותו שם. מדובר במשפחה החיה בספארי של אפריקה, כשכל אחד מבני המשפחה עסוק בענייניו. יום אחד מגיע הליקופטר עם ציידים וחוטף את הצ'יטה בה מטפלת אלייזה (שיודעת לדבר עם חיות)!

ובגזרת "15 דקות תהילה, אפילו לא שניה אחת יותר" – 'מסע בין כוכבים: נמסיס' נשאב מן המקום השני לתוך החור השחור של המקום השמיני, לאחר ירידה של 76% ברווחיו במהלך סוף השבוע. הנתון הזה טראגי הרבה יותר ממה שניתן לחשוב, כיוון שמדובר בירידה נטו ברווחים, שאינה קשורה אפילו לירידה במספר הקולנועים בהם מוצג הסרט. והמסקנה? לא חכם לקרוא לסרט על שם אלת הנקמה. צריכים עצה פרקטית יותר? אם אומרים לכם, למעלה משנה לפני צאת הסרט, שהתסריט שלו גרוע בצורה שלא תיאמן – אולי לא כדאי להתעקש כל כך על עשיית הסרט (בעצם, העצה הזו תופסת גם לגבי 'כנופיות ניו-יורק').

עפו מהעשיריה לאחר שהות לא ארוכה: 'Empire', 'בואו נדבר על זה פעם שניה' ו'כוכב המטמון', כל אחד לאחר ירידה של כ-55% ברווחיו. עוד בין אלו שחלפו עם הרוח: 'סנטה במשרה חלקית 2' כפוי הטובה, שנבהל מהנאזגול ושכח שהוא צריך לחלק מתנות לילדים הטובים שהכניסו לו עד כה 130 מיליון דולר.

בשבוע הבא, שבוע החופש של כריסטמס, ולאמריקאים יהיה יום יום חג עם ליאונרדו דיקפריו וטום הנקס בסרטו של סטיבן שפילברג, 'תפוס אותי אם תוכל', ומולם – רוברטו בניני עם 'פינוקיו' המפדח (שיוצג בארה"ב מדובב לאנגלית).


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. למספרים בסוגריים מתחיל קצת להמאס.

1. The Lord of the Rings : The Two Towers – 62.0 (102.0)
2. Two Weeks Notice – 14.3 (14.3)
3. Maid in Manhattan – 10.7 (35.3)
4. Gangs of New York – 9.5 (9.5)
5. Drumline – 7.1 (22.4)
6. The Wild Thornberries – 6.0 (6.0)
7. The Hot Chick – 4.6 (13.8)
8. Star Trek: Nemesis – 4.4 (26.5)
9. Harry Potter and the Chamber of Secrets – 4.4 (228.8)
10. Die Another Day – 4.0 (138.5)