דו"ח קופות שבורות – 22.2.2009

סוף סוף הגיע סוף לסיפור. כמעט באותו הרגע שבו הית' לדג'ר קיבל את האוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על תפקיד הג'וקר, ושבו 'האביר האפל' לא קיבל את פרס הסרט הטוב ביותר כי הוא לא היה מועמד, הסרט – אחרי שמונה חודשים של הרצה בכל העולם – חצה סוף סוף את קו מיליארד הדולר בהכנסות כוללות מכל העולם. נכון לסוף השבוע הזה, הכנסותיו של 'האביר האפל' מסתכמות ב-1001.1 מיליון דולר, שהם מיליארד דולר ועודף למונית הביתה. יותר מחצי מזה, 533 מיליון דולר, מהוות ההכנסות בארה"ב בלבד, שבה הסרט היה להיט בקנה מידה היסטורי. השאר – הכנסותיו בשאר העולם, שבו הוא היה סתם סרט מצליח מאוד מאוד. 'האביר' הוא הסרט הרביעי שמגיע לציון הדרך הכה עגול הזה, אחרי 'טיטניק', 'שר הטבעות: שיבת המלך' ו'שודדי הקאריביים: תיבה של איש מת' – הסרטים היחידים המצליחים יותר ממנו.

ועם סגירת המעגלים האלה נגמר סיפורו של 'האביר האפל', הסרט הגדול של 2008. וטוב שכך, כי עם כל הכבוד ל'אביר', שמונה חודשים דיברנו עליו, ויאללה, הגיע הזמן לעבור לדבר על הארועים הגדולים של השנה הנוכחית. אז מה אתם אומרים על 'השומרים'?

עוד במקביל לאוסקר התרחש באמריקה אחד מאותם טקסים מוזרים שקיימים רק שם, והוא הסרט השנתי של טיילר פרי. סרטי טיילר פרי הם התופעה הקולנועית הכי גדולה באמריקה שהיא לחלוטין לא רלוונטית עבורנו: הוא מוציא המון סרטים, הם תמיד מצליחים, הם אף פעם לא מגיעים אלינו ונראה שהם גם לא חסרים לאף אחד. 'Madea Goes to Jail', בסרט החדש של פרי (ואני מתכוון לזה כשאני אומר "שלו": תסריטאי, במאי, שחקן ראשי ומפיק) שהוא כרגיל שילוב בין דרמה סכרינית דביקה וקומדית סלפסטיק, הוא מחזיר לקולנוע, אחרי שלוש שנים, את הדמות המפורסמת ביותר שלו, סבתא מדאה (שאותה הוא מגלם בעצמו), שהפכה אותו לכוכב קולנוע בסרט הראשון שלו, 'יומנה של שחורה מטורפת'.

לסרטי טיילר פרי יש פתיחה קבועה פחות או יותר: רובם הכניסו בסביבות 20 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלהם. אבל 'מדאה הולכת לכלא' פתח עם 41 מיליון דולר, הפתיחה הגדולה ביותר של השנה בינתיים. מה נשתנה? שתי סיבות אפשריות: אחת היא שציבור מעריציו של פרי חיכה בנשימה עצורה לשובה של מדאה לקולנוע, והשניה היא, כרגיל, הבאמפ. סרטים ב-2009 עושים יותר כסף מסרטים בשנים קודמות, תתרגלו.

במקום השני, וזה מאוד מרשים, נמצא 'חטופה' בן החודש. בחיים לא שיערתי שאחרי ארבעה שבועות בקולנוע, הסרט הזה ישהה באחד משני המקומות הראשונים. ההכנסות הכוללות שלו עומדות על 95 מיליון דולר. במקום השלישי נמצא 'קורליין' – וגם זה מרשים: קורליין מטפסת שני שלבים למעלה כדי להגיע לכאן, אחרי שהירידה בהכנסות הסרט היתה הקטנה ביותר השבוע (25%). הסך-הכל של קורליין עד היום הוא כבר יותר מ-50 מיליון דולר – צנוע יחסית, אבל די והותר כדי להכתיר אותו כהצלחה.

אמרתי שהירידה של 'קורליין' היא הקטנה ביותר השבוע, וזה נכון, אבל רק משום של'נער החידות ממומביי' לא היתה ירידה. הסופ"ש שאנחנו עוסקים בו כאן הוא זה שהסתיים בטקס האוסקר. את התוצאה של הזכיה ברוב הפרסים המשמעותיים אנחנו עוד לא רואים, אבל את זה שהוא הולך לזכות כולם ידעו הרבה זמן מראש, והעיסוק הרב בסרט בשבוע האחרון נתן לו פוש אדיר של יחסי ציבור, שהביא לעליה של 10% בהכנסותיו. 'מומביי' נמצא השבוע במקום החמישי, המקום הכי גבוה שהיה בו עד היום, וההכנסות שלו, שטיפסו ועלו באיטיות ובהתמדה, הגיעו השבוע ל-98 מיליון דולר. בשבוע הבא, כשיהיה אפשר לכתוב על הפוסטרים "זוכה שמונה פרסי אוסקר!", הוא כבר יהיה עמוק בתחום המאה פלוס. התקציב של הסרט, אגב, היה 15 מיליון דולר בלבד, כך שמבחינת ההחזר על ההשקעה ייתכן שהזוכה הגדול של האוסקרים הוא גם הסרט המצליח של השנה.

משהו היה חסר בטבלה עד עכשיו, ולא, הפעם זה לא ג'ק ניקולסון. זה 'יום שישי ה-13'. זוכרים? הסרט ההוא שהיה במקום הראשון בשבוע שעבר, עם 40 מיליון דולר? פתיחה ענקית לגבי סרט אימה, וכל זה? השבוע הוא נמצא במקום השישי, עם 7.8 מיליון דולר. וואו. ידוע שסרטי אימה נוטים לאבד גובה מהר; ברור גם שסרט שנשען על תאריך הפצה גימיקי חשוף לאובדן עניין מהיר, כי הרבה פחות מגניב ללכת ל'יום שישי ה-13' ביום שבת ה-21. ובכל זאת הירידה של 'יום שישי ה-13' היא מדהימה: 81 אחוזים. על פי רשומות מוג'ו, הסרט מדורג במקום השישי המכובד ברשימת ירידות-הסופ"ש-השני הגדולות ביותר בכל הזמנים, וראוי לציין גם שבניגוד לכמה מהסרטים שמעליו ברשימה, מספר בתי הקולנוע שבהם הוקרן בסופ"ש השני שלו היה זהה למספר בתי הקולנוע שלו בסוף השבוע הראשון. אי אפשר לתרץ את הירידה הזאת בשום דבר מלבד אובדן עניין פתאומי ומוחלט מצד הקהל. כל זה לא הופך את הרימייק של סיפורו של ג'ייסון לסרט כושל, ממש לא: את הוצאות ההפקה הוא החזיר כבר ביום הקרנה הראשון שלו, וסרט ההמשך היה מובטח גם אם הוא לא היה מוקרן יום אחד לאחר הסופ"ש הראשון שלו.

אל המקום התשיעי בלבד, עם 6 מיליון דולר, נכנסה קומדית תיכון בשם 'Fired Up'. מאז יצירת המופת המכוננת 'מעודדות צמודות', לא מספיק סרטים חקרו את העולם המרתק של המעודדות בתיכון. 'Fired Up' עוסק בשני תלמידי תיכון שמחליטים לעזוב את נבחרת הפוטבול לטובת נבחרת המעודדות – כי מה רע להיות בקבוצה עם 30 בנות? הסרט קיבל תגובות פושרות מאוד: ביחס לז'אנר הוא לא נורא בוטה, לא נורא מגעיל וגם לא נורא מצחיק. לא קל להיות קומדית תיכון בימים אלה: גם 'סקס דרייב' החביב, שיצא באוקטובר שעבר, נכשל.

בשבוע הבא יהיה יום חדש ושנת אוסקרים חדשה לגמרי. ייצאו לאקרנים סרט ההופעה של האחים ג'ונאס בתלת-מימד (אל תזלזלו בו: בשנה שעברה, הסרט המקביל של האנה מונטנה פתח עם 31 מיליון דולר) ו'סטריט פייטר: האגדה של צ'ון לי' (זה בסדר, אתם יכולים לזלזל).


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Tyler Perry's Madea Goes to Jail – 41.1 (41.1)
2. Taken – 11.4 (95.2)
3. Coraline – 11.0 (53.4)
4. He's Just Not That Into You – 8.5 (70.1)
5. Slumdog Millionaire – 8.0 (98.0)
6. Friday the 13th – 7.8 (55.0)
7. Confessions of a Shopaholic – 7.0 (27.7)
8. Paul Blart: Mall Cop – 7.0 (121.4)
9. Fired Up – 6.0 (6.0)
10. The International – 4.4 (17.0)