דו"ח קופות שבורות – 23.10.05

הגרפיקה ב'קווייק' היתה טובה יותר.נו?

כאילו, מה צריך לעשות כדי שמשהו יזוז פה?

גם השבוע, בדיוק כמו בשבוע שעבר ובזה שלפניו, הרבה סרטים יצאו לאקרנים, ואף אחד מהם לא הצליח למשוך תשומת לב. חודש שלם כבר עבר מאז הפעם האחרונה שבה סרט כלשהו הכניס 20 מיליון דולר בסוף שבוע אחד. על 30 כבר אין מה לדבר. הייתי אומר משהו על השפל בקולנועים, השנה הגרועה ביותר מאז וכו', אבל הדיבורים האלה הם כל כך הקיץ שעבר. כבר דיברנו על זה, ניתחנו, השווינו, מה עוד נשאר לומר? יש שפל. להשוות את סוף השבוע הנוכחי למקביל של השנה שעברה (שבו 'הטינה' פתח עם 40 מיליון דולר) זה פשוט עצוב.

במקום הראשון השבוע נמצא 'Doom – הסרט', אבל אין הרבה שמחה בניצחון הזה. גם משום שהתוצאה שהסרט השיג כדי להגיע למקום הזה היא בלתי מרשימה בעליל, 15.5 מיליון דולר, וגם משום שהסרט גרוע כל כך שעדיף לשכוח אותו כמה שיותר מהר. 'דום' הופק בכ-60 מיליון דולר, למרות שלא רואים את זה עליו, והיה אפשר לצפות ממנו ליותר. ל'דום' אין אפילו את התירוץ של 'סרניטי', שהיה מבוסס על סדרת טלוויזיה שלא הרבה אנשים ראו ונטול כוכבים קולנועיים; הוא הרי מבוסס על אחד ממשחקי המחשב המפורסמים ביותר בהיסטוריה, ומתהדר בדוויין 'The Rock' ג'ונסון. משתתפים בו גם קרל אורבן (איאומר ב'שר הטבעות') ורוזמונד פייק (הבלונדינית התורנית ב'למות ביום אחר'). 'דום' מצטרף לסטטיסטיקה ההולכת ומתחזקת: אף משחק מחשב עוד לא הפך לסרט קולנוע טוב. חלקם היו אמנם גרועים, אבל לפחות מצליחים, יחסית. 'דום' לא הצליח לעשות אפילו את זה: הכנסות הסופ"ש הראשון שלו קטנות יותר, למשל, משל כל אחד מחלקי 'האויב שבפנים' או 'מורטל קומבט', שלא להזכיר את 'טומב ריידר'. זה לא מבשר טובות עבור הקריירה של ד'ה רוק, ששוב ושוב מנסה להיות כוכב אקשן נערץ, וזה פשוט לא מצליח לו.

אל המקום השני נכנס 'Dreamer', שהוא סרט עם ילדה, ולכן, כמו בכל סרט עם ילדה, מככבת בו דקוטה פאנינג, הילדה בת ה-11 שכבר כיכבה ביותר סרטים ממה שרוב הילדים בני גילה ראו. זהו אמנם רק הסרט החמישי שבו היא משתתפת השנה, אבל נשארו עוד חודשיים, אז אולי היא תספיק עוד שניים-שלושה. את הסרט הזה כבר ראינו יותר מפעם אחת: מאמן סוסים (קורט ראסל) ובתו (תנחשו) מצילים סוסה פצועה שנחשבת לחסרת סיכוי, ומאמנים אותה מחדש בדרך למרוץ המה-שלא-יהיה הגדול. אם רק תחליפו את הסוסה בזברה, תקבלו בדיוק, אבל בדיוק, את העלילה של 'לרדת מהפסים', ואם תחליפו אותה בחיפושית תקבלו את 'החיפושית בהילוך גבוה'. ועוד לא אמרתי 'סיביסקיט'. כמו שאולי ניחשתם, 'חולמנית' הוא קצת נוסחתי וקיטשי. קצת. אבל למבקרים בארה"ב אין הרבה בעיה עם זה, ולכן הסרט מקבל יחס חיובי למדי, והכניס 9.2 מיליון דולר, כשבכך הוא מביא את הסך הכולל של הכנסות סרטיה של דקוטה פאנינג מהשנה הנוכחית בלבד ל-284 מיליון דולר.

'וולאס וגרומיט', שלא במפתיע, יורדים לאט. 25 אחוז פחות מאשר בשבוע שעבר, עדיין יש להם 8.6 מיליון דולר, ו-44 מיליון במצטבר. וגם אם זה לא נשמע כמו הון רב, זה עדיין הסרט המצליח ביותר שיצא בחודש האחרון. סרט האימה 'הערפל', שהיה במקום הראשון בשבוע שעבר, נפל כצפוי למקום הרביעי. האמת, בתור סרט אימה, ועוד כזה שנשחט על ידי הביקורות באופן כל כך יסודי, קצת מפתיע ש'הערפל' לא נפל הרבה יותר רחוק מהעץ. הוא איבד 43 אחוזים מהכנסותיו, ועבור סרט אימה זה דווקא לא רע. 'אליזבט טאון', הקומדיה עם אורלנדו וקירסטן, נפל יותר חזק.

במקום החמישי נמצא רודף האוסקרים 'North Country'. הסיפור המבוסס-על-סיפור-אמיתי של האישה הראשונה בארה"ב שהגישה וזכתה בתביעה על הטרדה מינית במקום העבודה, ובכך הפכה דורות של מנהלים לפרנואידים וסיפקה חומר לרוב פרקי 'אלי מקביל'. הגיבורה היא שרליז ת'רון, ששוב מעמידה פני אישה פשוטה ומכוערת – היי, זה עבד ב'מונסטר'. מסביבה נמצאים סיסי ספייסק, פרנסס מקדורמנד ושון בין. הבמאית היא ניקי קארו, הניו-זילנדית שהתפרסמה בזכות 'לרכב על הלווייתן' וכמובן היגרה להוליווד. בקיצור, הסרט הזה נושא על עצמו שלטי "For Your Consideration". הקהל לא מאוד התרשם, והביא לו 6.4 מיליון דולר. עתיד הסרט תלוי במידה רבה בהצלחה או בכישלון שלו בפרסי סוף השנה.

כאן נגמרת רשימת הסרטים החדשים בעשיריה המובילה, אבל לא רשימת הסרטים החדשים המעניינים. סרט אחד שניסה להיכנס לעשיריה ונכשל הוא 'Stay', מותחן על-טבעי עם יואן מקגרגור, נעמי וואטס, בוב הוסקינס והבמאי מארק פורסטר ('למצוא את ארץ לעולם לא'). ולמרות כל השמות האלה, הסרט נכתש על ידי המבקרים, הכניס בקושי 2 מיליון דולר, וכאמור, לא הצליח אפילו להיכנס לעשרת הגדולים. אכזבה רבתי.

מי שלא ציפו להיכנס לעשיריה הם 'Shopgirl' (סטיב מרטין, קלייר דיינס, ג'ייסון שוורצמן) ו'Kiss Kiss, Bang Bang' (רוברט דאוני ג'וניור, ואל קילמר) שני סרטים מרובי הייפ פסטיבלים שיצאו השבוע בהפצות מוגבלות אך מצליחות, ובשבועות הקרובים יתרחבו וינסו לגייס גם קצת בוחטות של ממש. עוד סרט שיצא בהפצה מוגבלת הוא 'האושפיזין'. רק לפני שבוע עזב את הקולנועים 'ללכת על המים', אחרי שהות ארוכה ופוריה שבה השיג 2.7 מיליון דולר, סכום שהיה משמח כל מפיק וכל קרן ישראלית. 'האושפיזין' ינסה לרשת את מקומו, ולצורך כך הוא מתחיל לא רע: בשישה בתי קולנוע ברחבי ארה"ב הוא השיג ממוצע נכבד של 11,000 דולר לאולם. רק קומץ מבקרים אמריקאים ראו את הסרט עד כה, אבל כמעט כולם קיבלו אותו עם הרבה אהבה ("סיפור עם מקסים", זו רוח הדברים). עד כדי כך שנדמה שהסרט היה יכול להיות מועמד לא רע להתקבל לקטגורית "הסרט הזר הטוב ביותר" באוסקר. כלומר, אם הוא היה נבחר. ואם האקדמיה הישראלית לא היתה מתעקשת לשלוח סרטים לאוסקר לפני שהם יוצאים לאקרנים בארה"ב, במקום אחרי, ובכך לחסל את סיכוייהם מראש. אגב, בניגוד להקרנותיו בארץ, בארה"ב הסרט דווקא מוקרן בשבת.

האם השבוע הבא יציל את המצב? האם סוף סוף נראה איזו קופה שבורה, סדוקה, או לפחות פגועה נפשית? 'זורו 2' מגיע, מה שיכול לעבוד אם מספיק אנשים עוד זוכרים את 'זורו 1'. גם 'המסור 2', 'The Weather Man' עם ניקולס קייג' ו'Prime' עם אומה ומריל. ככה שפוטנציאל יש.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Doom – 15.5 (15.5)
2. Dreamer – 9.2 (9.2)
3. Wallace and Gromit: The Curse of the Were-Rabbit – 8.6 (43.9)
4. The Fog – 6.7 (20.9)
5. North Country – 6.4 (6.4)
6. Elizabethtown – 5.6 (18.8)
7. Flightplan – 4.7 (77.3)
8. In Her Shoes – 3.9 (26.2)
9. A History of Violence – 2.7 (26.3)
10. Two for the Money – 2.4 (20.7)