דו"ח קופות שבורות – 23.5.2004

הורי הכלה היו מגיבים לחתן החדש הרבה יותר טוב אם היו מספרים להם מראש בדיוק עד כמה הוא עשיר.אזהרה מראש: הדו"חקו הנוכחי כולל מספר גדול בכ-46% מהמקובל של מספרים, אחוזים, השוואות, שיאים, והשתאויות כלליות. אני מתנצל מראש, אני משתדל להימנע מזה בדרך כלל, אבל יכול להיות שהפעם אני אגלוש לדבר על השוואה בין אחוזי עליות הממוצע הפר-קולנועי והיחסים תוך-סופשבועיים. פשוט, השבוע הנוכחי היה חלומו של כל אנליסט קופות. יש הרבה לאנלסט.

כל זה קרה למרות שיצא השבוע למעשה רק סרט אחד: 'שרק 2'. תקציר הפרקים הקודמים: 'שרק' הראשון, סרט האנימציה הממוחשבת מבית דרימוורקס, יצא בשנת 2001 והפך ללהיט המפתיע ביותר של אותה שנה. הוא הכניס 267 מיליון דולר בארה"ב בלבד, זכה באוסקר האנימציה, והגיע למקום מכובד אפילו בסקר "סרט השנה" של עין הדג. אי לכך ובהתאם לזאת, 'שרק 2' הפך לאחד הסרטים המצופים ביותר השנה.

על פי כל הסימנים, 'שרק 2' (שלמרבה העצבים, יגיע אלינו רק ב-1 ביולי) לא נפל במלכודת סרטי ההמשך הרגילה, כלומר, הוא יותר מסתם חיקוי חיוור של המקור. צוות גדול של שחקנים מוכשרים גויסו כדי לתגבר את הכוחות בסרט ההמשך, בינהם ג'ון קליז, ג'ולי אנדרוז, ג'ניפר סונדרס ורופרט אוורט, אבל הכוכב האמיתי – על פי הטריילרים והביקורות, לפחות – הוא החתול הגאון במגפיים, בקולו של אנטוניו בנדרס ("Fear me, if you dare!"). בקיץ שמלא בחתולים עם מוניטין מפוקפק ('אשת החתול', 'גארפילד'), טוב שיש מישהו שמגן על שמו הטוב של המין החתולי. אפילו חלק גדול מהמבקרים מחבבים את הסרט ביותר, ויש אפילו לא מעט שטוענים שהוא שווה, או אפילו טוב יותר, מהסרט הראשון.

בדרימוורקס החליטו לשבור שיא אחד עוד לפני שהסרט יצא: הפצתו של 'שרק 2' היא הרחבה ביותר אי פעם. השיא הקודם היה שייך ל'אקס-מן 2', שהוקרן ב-3,700 בתי קולנוע בו זמנית ברחבי ארה"ב; 'שרק 2' הוקרן ב-4,163 בתי קולנוע, מספר שנראה מוגזם לחלוטין. למעשה נראה שדרימוורקס לא רק שלחו את הסרט לכל מקום שיש בו מקרנה ומסך, הם גם בנו כמה בתי קולנוע חדשים רק כדי להקרין בהם את 'שרק 2', אבל זה לא בדוק.

אבל רק מלהקרין את הסרט הרבה מאוד פעמים לא עושים כסף, צריך שאנשים גם יבואו לראות אותו. זה התחיל מדאיג. 'שרק 2' יצא לאקרנים ביום רביעי, והכנסותיו באותו יום היו 11.7 מיליון דולר. גם אם זה באמצע השבוע, סרטים מבוקשים אמורים לעשות יותר מזה ביום הראשון שלהם ('מלחמת הכוכבים, פרק 2', שיצא ביום חמישי, הכניס באותו יום 30 מיליון; 'מטריקס Reloaded' עשה 37). אלה מאיתנו שהשקיעו ב'שרק' (במשחק הקופות של EZ, כמובן) התחילו להזיע. היו אמנם תירוצים: זה הרי סרט ילדים בעיקרון, לחשנו בתקווה, וביום רביעי הילדים עוד בבית הספר. אבל כשמצרפים את הנתונים האלה לפתיחות המאכזבות של 'ואן הלסינג' ו'טרויה' בשבועיים הקודמים, קשה היה לברוח מהמסקנה שכל תושבי אמריקה החליטו השנה כאיש אחד שבעצם הם לא כל כך אוהבים לראות סרטים. ביום חמישי, 'שרק 2' הכניס 9 מיליון דולר, ומצב הרוח לא השתפר.

ואז בא יום שישי, את יודעת, ופתאום הכל נראה טוב יותר. 28 מיליון עשה 'שרק 2' ביום שישי. הללויה, סוף סוף יש לנו השנה בלוקבאסטר ראוי לשמו (לא כולל חוויות דתיות). ביום שבת, השוק העיקרי של סרטי ילדים, הסרט המריא, כצפוי, גבוה עוד יותר, אבל כאן באה ההפתעה הגדולה באמת: אף אחד לא שיער עד כמה גבוה. 44.8 מיליון דולר, זה כמה. רגע של פרופורציות: 44.8 מיליון דולר הם יותר מהסכום ש'שרק' הראשון עשה בכל סוף השבוע הראשון שלו; הם טיפלה פחות מהכנסות סוף השבוע הראשון של 'טרויה'; והם גם סכום ההכנסות הגדול ביותר אי פעם של סרט כלשהו ליום בודד. כן, אפילו 'ספיידרמן' נשאר מאחור.

שורה תחתונה? להגיד ש'שרק 2' התעלה על כל הציפיות יהיה אנדרסטייטמנט. במשך סוף השבוע כולו הכניס 'שרק 2' 104 מיליון דולר. הסכום הזה הופך אותו לסרט השני אי פעם שחוצה את קו 100 מיליון הדולר בסוף שבוע אחד, וכמובן גם לסרט בעל הפתיחה השניה בגודלה אי פעם, אחרי 'ספיידרמן'. בדרך, כמובן, נשברו עוד הרבה שיאים אחרים, כמו הפתיחה הגדולה ביותר אי פעם לסרט אנימציה, הפתיחה הגדולה אי פעם לסרט של דרימוורקס, הפתיחה הגדולה אי פעם לסרט על יצור ירוק עם גזים וכו'. אם מוסיפים לזה גם את הכנסותיו ברביעי-חמישי, הסרט הגיע תוך חמישה ימים ל-125 מיליון דולר. (לכל הנתונים האלה צריך להוסיף הסתייגות קטנה: המספרים המתפרסמים היום הם רק הערכה. הסכומים הסופיים מתפרסמים בדרך כלל ביום שני באישון ליל, וכשמדובר במספרים כל כך גבוהים, הם יכולים להיות כמה מיליוני דולרים לכאן או לכאן).

אנשי דרימוורקס, שעברו שנתיים קשות ונטולות שוברי קופות, לא יכולים להיות מרוצים יותר. הסרט החזיר את תקציב ההפקה המדווח שלו (70 מיליון) תוך שלושה ימים, והתואר של 'מוצאים את נמו' כסרט האנימציה המצליח ביותר של כל הזמנים נמצא בסכנה גדולה. התחרות עם 'הפסיון של ישו' (369 מיליון דולר הכנסות עד כה) על תואר הסרט המצליח ביותר של שנת 2004 תהיה קשה יותר, אבל לפחות אנחנו יודעים שתהיה תחרות.

הכנסותיו של 'טרויה' השבוע (רואים, הנה כבר הפסקתי לדבר על שרק! וזה לקח לי רק 736 מילים, שגם זה, אגב, שיא של כל הזמנים עבור סרט שהשם שלו מכיל פחות מ-10 אותיות. טוב, קצת יותר מ-736 אם סופרים גם את המשפט הזה. אולי באמת כדאי שאני אפסיק). איפה הייתי? אוקיי, הכנסותיו של 'טרויה' השבוע קוצצו בחצי לעומת השבוע שעבר. זאת אמנם לא זוועה כמו נפילת סוף השבוע השני של 'ואן הלסינג', אבל אין ספק שמבחינה קופתית הסרט הזה מאכזב במידה מסוימת. אותו 'ואן הלסינג', בינתיים, המשיך לצנוח, אבל הגיע השבוע לנקודת ציון משמעותית: אחרי שלושה שבועות, "שובר הקופות" הזה חצה סוף סוף (בקושי, יש לומר) את קו מאה מיליון הדולר. אותו קו ש'שרק 2' חצה אותו תוך שלושה ימים. אופס, סליחה, פעם אחרונה.

עוד נקודה מעניינת השבוע הוא הסרט שנמצא במקום העשירי: ‘Super Size Me'. אולי שמעתם עליו – זה הסרט התיעודי (או אולי "תכנית מציאות" היא הגדרה מתאימה יותר) שבו מופרע אחד, מורגן ספרלוק שמו, תיעד את עצמו כשהוא אוכל במשך חודש תמים, שלוש ארוחות ביום, רק ארוחות של מק'דונלדס, ובתוך כך מנסה לומר דבר או שניים על תרבות התזונה האמריקאית, ואיך זה שכולם שם כל כך שמנים. כשספרלוק יהיה גדול, הוא רוצה להיות מייקל מור. הסרט עשה הרבה רעש בפסטיבל סאנדנס האחרון, ואפילו נרכש כבר להפצה בארץ (אם כי תאריך מדויק עוד אין). הסקרנות הבריאה של הצופים הביאה אותו, בהפצה מוגבלת מאוד, גם לקפיצה חד פעמית אל תוך עשרת הגדולים, הישג נדיר מאוד עבור סרט תיעודי.

אם אתם קוראים את זה ביום שני, אז נכון לומר שמחרתיים יגיע לארץ 'היום שאחרי מחר' (כן, זה היה משחק המילים הצפוי של המילניום. אני מתנצל), אותו אנחנו נזכה לראות יומיים שלמים לפני דודנינו בארה"ב. בסוף השבוע תצטרף גם קייט האדסון עם הקומדיה 'המהפך של הלן'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך סוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Shrek 2 – 104.3 (125.2)
2. Troy – 23.8 (85.8)
3. Van Helsing – 10.2 (100.1)
4. Mean Girls – 6.9 (64.7)
5. Man on Fire – 3.5 (69.3)
6. Breakin' All the Rules – 2.8 (9.0)
7. 13 Going on 30 – 2.5 (52.1)
8. New York Minute – 1.2 (12.2)
9. Kill Bill Vol. 2 – 1.1 (62.7)
10. Super Size Me – 1.0 (2.9)