דו"ח קופות שבורות – 23.8.2009

תעצרו כל איש ברחוב ותבקשו ממנו לתת לכם שם של במאי קולנוע, והוא יגיד שפילברג. תדחקו בו עוד ותאלצו אותו לתת שם של עוד אחד, וסביר שהוא יגיד טרנטינו. טרנטינו נורא מפורסם ונערץ, ובשם שלו מפיצים משתמשים כדי למכור אפילו סרטים שלא קשורים אליו. אבל מבחינת מספר האנשים שרואים את הסרטים שלו בפועל, טרנטינו משתרך הרבה מאחורי במאים ששמם לא ממש נישא בפי כל, כמו סטיבן סומרס, גור ורבינסקי או ההוא שעשה את 'הנגאובר'.

אז סרט חדש של טרנטינו הוא אירוע, אבל לא בטוח שהוא אירוע קופתי. 'Inglourious Basterds', או בעברית 'ממזרים חסרי כבוד', הוא לא סתם פרויקט טרנטינואי צדדי, אלא הסרט שעליו הוא מפנטז ושעליו הוא דיבר בראיונות מאז 'ספרות זולה' לפחות. פנטזיה שהתגשמה: טרנטינו וחבורת חיילים יהודים (לשמצה), מוצנחים אל מעבר לקווי הצורר הנאצי וטובחים בנאצים כאילו הרגע יצאו מטירת וולפנשטיין. הסרט מאוד לא מבוסס על סיפור אמיתי. מלבד העובדה שמלחמת העולם השניה אכן קרתה, הסרט הוא פנטזיה מוחלטת, ויודע שהוא כזה. להרוג נאצים זה כיף! וגם בראד פיט שם!

בשביל סרט שדיברו עליו כל כך הרבה, 'ממזרים' נחת בפסטיבל קאן די בשקט. הוא לא קיבל קריאות בוז, אבל גם לא ממש זכה לתואר יצירת המופת החדשה של טרנטינו. תאריך ההפצה שלו, רגע לפני סוף הקיץ, לא העיד על אופטימיות. וכמובן, טרנטינו כרגיל לא חוסך באלימות, כך שהסרט קיבל R גדושה ולא כשיר לשיווק לילדים. לכל זה תוסיפו את העובדה המצערת שהפתיחה הגדולה ביותר לסרט של טרנטינו עד היום היתה של 'להרוג את ביל, חלק שני' – 25 מיליון דולר בלבד. אירוע או לא אירוע, הציפיות הקופתיות מהסרט היו צנועות.

אבל אז, הפתעה: 'ממזרים חסרי כבוד' התעלה על הציפיות. הוא הכניס 37 מיליון דולר, סכום כמעט זהה להכנסות של 'District 9' בשבוע שעבר. זאת לא רק הפתיחה הגדולה ביותר לסרט של טרנטינו – זאת גם אחת הפתיחות הגדולות אי פעם לסרטי מלחמה (מהסוג שקורה בעולם שלנו פחות או יותר, לא כאלה שמתרחשים בעולם הקסם או בגלקסיה רחוקה רחוקה). בנוסף לזה, התגובות הפושרות מפסטיבל קאן נעלמו מתחת לים של תשבחות. יש כאלה שחושבים שזאת יצירה בסדר הגודל של 'ספרות זולה'; יש כאלה שחושבים שלא, אבל כמעט כולם מסכימים שזה סרט סוחף, כיפי ושנון.

ייתכן שהפתיחה של 'ממזרים חסרי כבוד' הצילה אולפן שלם. מאז שפרשו ממירמקס ב-2005 והקימו את החברה העצמאית שלהם, האחים ווינשטיין, שנחשבו למפיקים בעלי מגע זהב, הפכו למקוללים. כמעט כל הסרטים שלהם נכשלו מסחרית או סתם נעלמו, כולל הפרויקט הגדול ביותר שלהם, הדאבל-פיצ'ר הכושל להפליא 'גריינדהאוס' של טרנטינו ורודריגז. לשונות רעות לחשו שאם 'ממזרים', אחת ההפקות הגדולות שלהם (70 מיליון דולר) ייכשל גם הוא, הם יצטרכו פשוט להודות בתבוסה ולסגור את הבסטה. אבל הנה, הבוקר עלה והויינשטיינים עדיין כאן – ההצלחה של 'ממזרים' משאירה אותם בחיים, לפחות בינתיים.

באופן מקרי לגמרי יצא שהשותף של טרנטינו ל'גריינדהאוס', רוברט רודריגז, הוציא גם הוא סרט השבוע. רודריגז עושה סרטים משני סוגים – סרטים לילדים וסרטים מאוד לא לילדים, ו'Shorts' הוא מהסוג הראשון. הסרט מספר על ילד שמוצא אבן שממלאת משאלות, בלי הגבלה לשלוש, והבאלגן שנוצר כשהוא וכל חבריו, שכניו ומכריו מביאים את המשאלות שלהם לחיים. יחסית לסרט קיץ לילדים, 'Shorts' יצא בשקט: הציפיות לא היו גבוהות וגם מסע הפרסום היה בהתאם, וכך גם התוצאות. 'Shorts' פתח עם 6.6 מיליון דולר בלבד. בזמן שהחבר טרנטינו עשה את הפתיחה הטובה ביותר בקריירה שלו, רודריגז עשה את הפתיחה הגרועה ביותר בקריירה שלו מאז 'אל מריאצ'י' המחתרתי.

בין טרנטינו שבמקום הראשון ורודריגז שבמקום השישי, נמצאים 'דיסטריקט 9' שירד למקום השני עם חצי מהכנסותיו בשבוע שעבר (ירידה תלולה מהצפוי: עם כל ההתלהבות וההשתאות מהסרט, אפשר היה לצפות שהירידה שלו תהיה איטית יותר משל סרט אקשן מצוי), 'ג'י. איי. ג'ו: כח המחץ' (שעבר את ה-100 מיליון), 'אשתו של הנוסע בזמן' המאכזב, ו'ג'ולי וג'וליה', הסרט היחיד בעשיריה שמראה יציבות של ממש: שבועיים אחרי הפתיחה הצנועה שלו הוא יורד ב-25% והגיע להכנסות של כמעט 60 מיליון דולר.

'הארי פוטר והנסיך חצוי הדם' חקק עוד כמה קווים על הקיר: הסרט המצליח של השנה בעולם (עד כה) הוא עכשיו גם הסרט השני-הכי-מצליח של השנה בארה"ב, לאחר שעקף את 'למעלה' עם 290 מיליון דולר. באותה ההזדמנות הכנסות הסרט גם עברו את אחיו הגדול, 'הארי פוטר וגביע האש', ורק 2 מיליון חסרים לו כדי לעבור גם את 'מסדר הפניקס' ולהפוך לסרט הארי פוטר המצליח ביותר בארה"ב מלבד הראשון.

בשבוע הבא: במה שנראה כמו טעות שיבוץ מצערת, שני סרטי אימה, שניהם המשכים לסדרות מצליחות, יוצאים ראש בראש: 'האלווין 2', המשך לריבוט של רוב זומבי לסדרת הסלאשרים הותיקה, ו'יעד סופי 4', הפעם בתלת מימד. בתחום הלא-אימה, 'לקחת את וודסטוק' של אנג לי יפרוט על מיתרי הנוסטלגיה או משהו.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Inglourious Basters – 37.6 (37.6)
2. District 9 – 18.9 (73.5)
3. G.I. Joe: The Rise of Cobra – 12.5 (120.5)
4. The Time Traveler's Wife – 10.0 (37.5)
5. Julie and Julia – 9.0 (59.3)
6. Shorts – 6.6 (6.6)
7. G-Force – 4.2 (107.3)
8. Harry Potter and the Half-Blood Prince – 3.5 (290.3)
9. The Ugly Truth – 2.8 (82.9)
10. Post Grad – 2.6 (2.6)