דו"ח קופות שבורות – 24.11.2002

המלך מת, יחי המלך!

למות ביום אחר, עם 47
מיליון דולר בכיס לא
נשמע כמו רעיון כל כך רע.
ואם 47 המיליון יהיו כבר
בכיס לפני "היום האחר" – מה טוב.
למות ביום אחר, עם 47 מיליון דולר בכיס ועם פירס ברוסנן לצידך (גם אם מעט רופס מדי מהמידות המומלצת לשכמוהו) נשמע כמו רעיון נחמד מאוד. למה לא, בעצם.

הו ג'יימס…

ברוסנן חוזר בפעם הרביעית לתפקיד ג'יימס בונד, סוכן מיוחד מספר 007 בשירות הוד מלכותה. כרגיל, מעורב בנושא ארכי-אויב (הפעם מאזור המזרח הרחוק, מולדת הצעצועים הזולים), בעיה סבוכה שיש לפתור באלגנטיות, נשים יפהפיות, והרבה ג'אדג'טים, באדיבותו של Q (ג'ון קליז. כן, הוא קודם לדרגת Q), שבונד מקפיד להשמיד כליל במהלך הסרט.

העזר-כנגדו התורנית, היא הרמיוני גריינג'ר הקוסמת, או רגע, שמא זה הארי פוטר? הארי בלי? האלי ברי? זהו. האליברי It is. העזר כנגדו היא האליברי, סוכנת אמריקאית פרקטית, חובבת בגדי עור (זה בטח נשאר לה עוד מהעבודה על ה-'אקס מן') ובגדי ים זערוריים, ירושה מסרטי בונד הקודמים, כאורסולה אנדרס העולה מן הים.

הביקורות מסכימות שבונד הנוכחי שונה מקודמיו, ושובר במקצת את הנוסחה הכה מוכרת של סרטי-בונד, ואף העלילה שלו עשירה יותר – הבונד הטוב ביותר זה שנים, הם אומרים (ואפילו מדונה לא הורסת את הקמאו שלה בסרט). טוב, אחד או שניים מהם דווקא סבורים שזה הבונד הרע ביותר זה שנים. הקיצוניים אף טוענים שהסרט גורם לתחושת דז'ה-וו חזקה כל כך, עד שהצופים התמימים נמלטים לחפש מקלט מדיני ובייאושם כי רב – מגישים בקשה לאזרחות צרפתית. אימתם של המלעיזים מתחדדת לנוכח העובדה כי 'למות ביום אחר' (לא צרפתי, עם כסף בכיס, ופירס ברוסנן בהישג יד) השיג את הפתיחה הטובה ביותר מבין כל סרטי בונד.

הארי פוטר, הקוסם שכבר בגיל 11 גלגל מחזור כספים שניתן להתקנא בו, נדחק אל המקום השני, לאחר שספג ירידה בת 52% ברווחיו. קוסם, קוסם, אבל ילד, וילדים חסרי ניסיון עדיין לא יכולים לעשות משהו כנגד השרמנטיות והסקס-אפיל של גבר מבוגר. ניסיון החיים הזה של המרגל הנצחי קסם למבוגרים הרבה יותר והם זנחו את הצוציקים לעיסוקיהם, והלכו לראות את הדבר האמיתי.

במקום השלישי, עם 13 מיליון דולר, 'Friday After Next', הסרט השלישי בסדרת ימי השישי (אחרי 'Friday', ו-'Next Friday'), "קומדיית שחורים" לקראת כריסטמס בה (התיאור הזה יגיד לכם משהו רק אם אתם מכירים את הסרטים הקודמים) קרייג ודיי-דיי (יום-יום?) כבר לא גרים עם ההורים. הם מתכוננים בשמחה לכריסטמס, אלא שסנטה קלאוס כלשהו גונב להם את כל המתנות שהכינו לקראת החג! וגם את הכסף של השכירות! ומכיוון שרוח החג אינה אותה רוח בלי מתנות לכולם, מוצאים קרייג ודיי-דיי עבודה כמאבטחים בקניון, ואז הם גם לומדים מספר לקחים קומיים על הרוח האמיתית של חג המולד. הו, הו, הו.
אחד המבקרים המזועזעים ציין בפנים חמוצות שאת סרטי חג המולד שלו הוא מעדיף עם שלג וגמדים, לא עם זונות וסרסורים. אחרים הסתפקו בהערות כלליות יותר הנוגעות למהומה חסרת ההגיון שמתחוללת בסרט, הקולניות שלו וחוסר היכולת שלו להצחיק. או כמו שסיכם את זה אחד האליטיסטים: "סרט שחורים קלאסי".

מקום אחד מתחת לנערי הכריסטמס השחור, נמצא סנטה קלאוס הדיסניאי, זה הקלאסי, עם השלג והגמדים. השבוע הוא הרוויח 10.2 מיליון דולר, ותוך 5 מיליון קריאות "הו, הו, הו" ירקרקות וצלצולי פעמונים, הוא כבר יחצה את קו 100 מיליון הדולר, שנאמר: "מוטב להיות 100 מיליון דולר בכיס, מגמד תלוי על עץ".

שכרון החגים הקרב ובא לא פסח גם על אמינם: אם בשבוע שעבר הוא עוד היה במקום השני בטבלה, השבוע הוא כבר נפל למקום החמישי, עם ירידה של 55% ברווחיו, וזאת למה? בגלל הקללות, אלא מה. דוד סנטה קלאוס לא אוהב שמקללים. סנטה קלאוס אוהב ילדים טובים שעוזרים לזקנות לחצות את הכביש. לאמינם, מצידו, אין סנטימנטים לזקן הסנילי (נכון, שרמנטי ועם המון ניסיון חיים, אבל מתעסק עם צוציקים) ותוך יום-יומיים הוא יראה לו מאיפה משתין הביג-דדי, כשיקדים את סנטה בחציית קו 100 מיליון הדולר, שנאמר: "סאק מיי דיק!".

במקום השביעי (3.8 מיליון), מתנחם בעובדה ששבע זה מספר אטימולוגי, ולכן זו חייבת להיות תוצאה יפה מאוד, משכורת מכובדת, נמצא 'The Emperor's Club', סרט על תסביכים של מורה: קווין קליין הוא פרופסור בבית ספר לנערים מהקרם של האליטה. לכיתה מצטרף נער חדש, בנו של סנטור רב השפעה. לא ברור בדיוק מה הקטע בין המורה לבין הנער (פרט לכך שאין בין השניים יחסי סנטה ו"הו, הו, הו"). עשרים שנה אחר כך, בכנס מחזור, הנער הופך לאיש עסקים ממולח ורב השפעה, ומורהו שוקע בתהיות נוגות, מפחד פן נכשל במשימתו הגדולה: להיות מורה לחיים.
"קליין הכין את שיעורי הבית", מציינים המבקרים באבחת קולמוס בתיק האישי, "אולם הבעיה היא בסרט המשעמם והסנטימנטלי עד זרא, שאין שום דבר שיכול לייחד אותו מכל דרמה אחרת".

נו, אולי בשבוע הבא גורלה של מסחטת הדמעות הזו יהיה דומה לגורלו של סטיבן סיגל, שלימד את כולם מה פירוש השם 'מת וחצי'. השבוע צנחו הכנסותיו ב-60% לעומת השבוע שעבר, ורק בנס הוא הצליח להיתלות במקום התשיעי ולא לעוף לגמרי מהעשירייה, שבועיים מיום כניסתו אליה.

בשבוע הבא – מתקפת פתע של חמישה סרטים, כל אחד מהם מצפה ששרית חדד תשיר לו "אתה תותח": ראש וראשון, 'כוכב המטמון', אופרת החלל המצוירת של דיסני, עיבוד לספרו של רוברט לואיס סטיבנסון; עוד בחלל – 'סולאריס' של סודרברג, על פי ספרו של סטניסלב לם, ובהופעת אורח של התחת של ג'ורג' קלוני; 'שמונה לילות מטורפים', המצויר של אדם סנדלר, מתחרה בקטגוריית "סרטי חנוכה" (כן, חברים. בשבוע הבא חנוכה!); 'They', אחד מסרטי האימה שחוסה תחת שמו של ווס קרייבן מסיבות כלכליות, עם ילדים קטנים שרודף אחריהם משהו; וכן 'Extreme Ops', גרסת המכבים (כולל סצינת הבריחה ממפולת שלגים) לחדק הפיל היווני של 'xXx'. שטף הסרטים החדשים הנ"ל עשוי להפיל את 'החתונה יוונית שלי' – תלוי על בלימה במקום השמיני – מכס מלכותו.

המלך מת, יחי המלך!


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. הMספרים בסוגריים מבקשים להבהיר שהתואר הוא Dame, לא Damn.

001. Die Another Day – 47.1 (47.1)
002. Harry Potter and the Chamber of Secrets – 42.2 (148.4)
003. Friday After Next – 13.0 (13.0)
004. The Santa Clause 2 – 10.2 (94.9)
005. 8 Mile – 8.6 (97.6)
006. The Ring – 7.6 (110.8)
007. The Emperor's Club – 3.8 (3.8)
008. My Big Fat Greek Wedding – 3.7 (204.5)
009. Half Past Dead – 3.1 (12.5)
0010. Frida – 2.4 (12.1)