דו"ח קופות שבורות – 24.6.2001

אולי יש עוד תקווה. אולי
לא הכל שחור. אולי אי שם,
מעבר לאופק, עוד מחכה לי
עתיד יפה יותר… עוד יגיעו
ימים טובים… עוד נתעורר
כולנו לשחר חדש… אולי יום אחד נחזור וניפגש… כולנו ביחד נביט בגאווה לעבר העתיד. או משהו.

המצב כרגע, במקרה שלא שמתם לב, לא מי יודע מה. אמנם, אחרי יובש של חודשים, התחילו להגיע אלינו סרטי הקיץ מארה"ב, אבל אלה שהגיעו לא נתנו סיבה לשיר. 'המומיה' היה בסדר. 'פרל הארבור' היה נורא. 'טומב ריידר' היה לא משהו. וחלק מהמדווחים מארה"ב מעלים את האפשרות הנוראה שאפילו 'A.I.', התקווה הגדולה של הקיץ הזה, הוא סרט לא כל כך מוצלח. כבר התחלתי לחשוש שאולי באמת הסתאבתי, ואני פשוט כבר לא יודע להנות מסרטי אקשן טפשיים. אנשים טובים מסבירים לי שוב ושוב שלא כל סרט צריך להיות מתוחכם, שלא הכל צריך לנתח, שלפעמים אפשר להנות גם מאקשן חסר מוח סתם. כאילו שלא ידעתי. כן, אני אומר, אבל גם אקשן חסר מוח צריך להיות טוב – והשנה עוד לא ראינו אפילו סרט אקשן טוב באמת אחד. אני כנראה מזדקן – בזמן האחרון אני מוצא את עצמי יושב ומעלה זכרונות מימי נעורי ברב-חן, בימים שבהם הגברים היו גברים אמיתיים, הנשים היו נשים אמיתיות, וסרטי אקשן דביליים היו סרטי אקשן דביליים אמיתיים. או אולי זה הכל בראש שלי? אולי אלה רק דמיוני והנוסטלגיה שהטעו אותי לחשוב שיש בנמצא סרטי אקשן טובים יותר? אולי 'טומב ריידר' זה הכי טוב שיש? אולי 'הכי טוב שיש' זה טומב ריידר? (לא, זה כבר לא הגיוני). אינדיאנה ג'ונס, ההיית או חלמתי חלום?

והנה הפציעה התקוה כאור בוהק באופק, עולה מן המדבר כאש בליבי ועוד דימויים מתוך שירים של אתניקס. לתקווה קוראים 'The Fast and the Furious' ('המהירים והזועמים'), ויש בה הרבה מכוניות מהירות, גברים קשוחים (אמיתיים), נשים יפות (אמיתיות) ומעט שכל.
הסרט הזה הופק בתקציב זעום – יחסית, כמובן – של 38 מיליון דולר, שנובע בעיקר מכך שאין בו שום כוכבים גדולים, או אפילו בינוניים: הפרצופים המוכרים ביותר בו הם וין דיזל ('פיץ' בלאק') ומישל רודריגז ('אגרוף של אישה'), ממש לא שחקנים שמסוגלים לדרוש מיליוני דולרים לסרט. ומכיוון שהשחקנים זולים, אפשר היה להשקיע כמעט את כל התקציב במכוניות מתהפכות, מתפוצצות ועוברות מתחת למשאיות.

אף אחד לא טוען ש'The Fast' הוא סרט איכותי. העלילה, כך נראה, נדושה כראוי (שוטר סמוי שנשלח לחקור חבורת רחוב שמארגנת מרוצי מכוניות מחתרתיים ברחובות, ומסתבך עם אחותו של ראש הכנופיה). גם אף אחד מהשחקנים לא יזכה למועמדות לאוסקר בזכות הסרט הזה. רק מה, האקשן – ככה אומרים כולם – מוצלח מאוד, לשם שינוי. הטריילרים המצוינים שלו מעודדים את הטענה הזאת. אין שכל, אבל יש אדרנלין – לזאת הכוונה בסרט קיץ מוצלח. 'המהירים והזועמים', סרט שלא ציפו ממנו לגדולות (אפילו תאריך הפצה בארץ עדיין אין לו) נכנס בהפתעה מוחלטת למקום הראשון השבוע בארה"ב עם יותר מ-40 מיליון דולר הכנסות, הרבה מעבר לחלומות האופטימיים ביותר של יוצריו (שממש עכשיו עוסקים בקיפוצים באויר תוך צווחות שמחה).

בדרך למעלה 'המהירים' רמס את מי שהיה אמור להיות המועמד הבטוח למקום הראשון: אדי מרפי, ב'ד"ר דוליטל 2', שבו הוא שוב מדבר עם חיות. מאז שאדי גילה, עם 'הפרופסור המטורף' הראשון, שהוא מצחיק בעיקר ילדים, הוא מוציא סרט הומור-נמוך-לילדים אחד בשנה, בשיטת הזיגזג: פעם פרופסור, פעם דוקטור. וזה מצליח, באופן עקבי – רק שהפעם זה הצליח קצת פחות. 'ד"ר דוליטל 2' נכנס למקום השני, עם 25 מיליון דולר, ויגיע לארץ כבר בסוף השבוע הנכחי.

לארה מידרדרת. אחרי הפתיחה המצוינת של 'טומב ריידר' בשבוע שעבר, השבוע הוא נפל למקום השלישי עם 20 מיליון דולר – ירידה של כמעט 60 אחוז! זוועה אמיתית. ככה זה כשמזייפים (חזה). למרות זאת, השבוע הראשון של 'טומב ריידר' כבר עשה את שלו – הוא הוכיח שקונספט אנג'לינה-ג'ולי-בתפקיד-לארה-קרופט מושך קהל, והרבה, ולכן 'פאראמאונט' אישרו את הפקת 'טומב ריידר 2'. אנג'לינה ג'ולי תחזור, אבל סיימון ווסט – הבמאי של הסרט הראשון, שבינתיים הספיק להסתכסך עם האולפן – כנראה יישאר בבית. כך שיש תקווה.

בדיסני, לעומת זאת, לא מאושרים. 'אטלנטיס' (מקום רביעי) דוקא שורד באופן סביר, אבל הוא כבר לא יהיה להיט גדול, ולא יתקן את הנזק ש'פרל הארבור' (מקום שביעי) גרם. אבסורדי, אבל אמיתי: 'פרל' הוא סרט מאוד מצליח (171 מיליון דולר הכנסות בארה"ב, והצלחה לא רעה גם ביתר העולם), אבל העלויות המטורפות שלו גרמו לכך שיעבור עוד הרבה זמן – אם בכלל – עד שדיסני ירוויחו ממנו גרוש. ואפילו לפטר את המנהל האחראי לפאשלה הם לא יכולים, כיוון שהוא הקדים תרופה למכה והתפטר בעצמו בשבוע שעבר.

'שרק' הבלתי נלאה עדיין בין חמשת הגדולים, והוא הסרט הראשון השנה שהגיע למעל 200 מיליון דולר הכנסות. כרגע אף אחד לא מאיים על מעמדו כסרט המצליח ביותר של השנה. 'המומיה 2', שפתח את הקיץ ברעש גדול לפני שבעה שבועות, יצא השבוע אל מחוץ לעשרת הגדולים, אבל יחצה גם הוא, כנראה, את קו ה-200 בסופו של דבר. ובשבוע הבא: A.I. סרט של שפילברג? סרט של קובריק? סתם סרט? תגידו שיהיה טוב, בבקשה.


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. The Fast and the Furious – 40.9 (40.9)
2. Dr. Dolittle 2 – 25.0 (25.0)
3. Tomb Raider – 19.8 (83.8)
4. Atlantis – 12.6 (43.7)
5. Shrek – 10.4 (215.2)
6. Swordfish – 7.7 (53.2)
7. Pearl Harbor – 6.8 (171.9)
8. Moulin Rouge – 3.8 (43.4)
9. Evolution – 3.3 (32.3)
10. The Animal – 2.9 (51.2)