דו"ח קופות שבורות – 24.6.2003

כל הישג קופתי שהיה או
לא היה השבוע התגמד
לעומת התגלית החשובה של
סוף השבוע הזה: תרוץ
חדש לגמרי לאי-הצלחה של
סרטים. עד היום, כשסרט
לא השיג את הסכומים
המצופים ממנו, היה נהוג לומר "בדיוק היה פרק חשוב ב'אמריקן איידול"' או "ירד גשם במערב התיכון והאנשים נשארו בבית", או "הקהל לא בוגר". השבוע התווסף לרשימה הזאת תרוץ חדש, שאם אני לא טועה, לא נעשה בו שימוש אי פעם בעבר. אבל על כך בהמשך.

גם השבוע יצא שובר קופות ידוע מראש, שכבש כמובן וכרגיל את המקום הראשון. השבוע זה היה 'הענק', והסכום שהשיג הוא 62 מיליון דולר. כן, יהיה מי שיספר לכם שזאת הפתיחה הכי גדולה אי פעם לחודש יוני, וכאלה. אולי זה נכון, אבל לא רלוונטי. אנשים, 62 מיליון דולר זה מעט. הציפיות סביב הסרט הזה היו למשהו בסביבות ההכנסות של 'אקס-מן' (80 מיליון ומעלה), עם תקווה קלושה אך לא לגמרי בלתי מבוססת להגיע לגבהים של 'ספיידרמן', שהוא דמות רק קצת יותר ידועה מ'הענק'. שלא לדבר על כך שניסיון העבר אומר שסרטים על יצורים ירוקים ועצבניים תמיד מצליחים בקופות ('הגרינץ", 'שרק', מייק ווזאבסקי). אבל איפה כל אלה ואיפה הירוק הנוכחי.

אתם מכירים את הסיפור סביב 'הענק', נכון? אחת מסדרות הקומיקס המצליחות ביותר של 'מארוול', חברת הקומיקס שהפכה בשנתיים האחרונות ליצרנית שוברי קופות סדרתית ('ספיידרמן', 'אקס-מן', 'דרדוויל', 'בלייד'), שעוסקת בברוס באנר, המדען שבנוהל סטנדרטי של הפיכה לסופר-גיבור (חשיפה לקרינה, נפילה לבוץ רדיואקטיבי או משהו) הופך למשהו שבין סופר-גיבור לסופר-רשע: ירוק, גדול, אלים ולא חכם במיוחד, אך בעל נפש רגישה ומכנסיים סגולים. מעניין לראות איך הצליחו לתרץ בסרט את העובדה שבכל פעם שבאנר הופך לענק, הוא לובש מכנסיים סגולים. את באנר משחק אריק באנה, שחקן אוסטרלי צעיר אך מוערך, אם כי יכול להיות שאת התפקיד הוא קיבל רק משום שהשם שלו נשמע דומה, ואהובתו היא ג'ניפר קונלי ('לבירינט', ולהבדיל, 'רקוויאם לחלום') היקרה ללב רבים מאיתנו. את העיבוד הקולנועי ביים אנג לי, במאי איכותי בלי מרכאות ('סופת קרח', 'נמר, דרקון'), שניסה להפוך את הסרט ליותר מסתם אקשן חסר שכל, ולהתרכז פחות בפיצוצים ומכות ויותר בחקירת דמותו של באנר. לא, באמת. הפעלולים וכל זה הם רק ערך מוסף. השאלה האם הוא הצליח בכך נשארה פתוחה – המבקרים חלוקים, חלקם מהללים וחלקם מקללים. אנחנו נוכל לראות ולשפוט ב-17 ליולי.

אז מה קרה ש'הענק' לא כזה ענק? ועדת החקירה שהוקמה בנושא מיהרה להצביע על אשם בלתי צפוי: הארי פוטר. לא הסרט, הספר. במקרה שאתם חיים על פלנטה אחרת ולא ידעתם, הספר החמישי בסדרה, 'הארי פוטר ומסדר הפניקס' יצא לאור בסוף השבוע הזה, והתורים מחוץ לחנויות הספרים היו ארוכים הרבה יותר מאלה שליד בתי הקולנוע. תשאלו, מה הקשר בין אירוע, גם אם גדול, בעולם הספרות, להכנסות של סרט בקולנוע? אז זהו, שעד השבוע אף אחד לא חשב שיש קשר. זה לא שאנשים שקנו את הארי ויתרו בהכרח על 'הענק' (אם כי גם זאת אפשרות: במחיר שסטימצקי, עדיין תחת השפעת שבוע הספר, לוקחים על עותק של 'הארי פוטר ומסדר הפניקס' באנגלית, אפשר לראות לא פחות משישה סרטים ברב-חן. לא לכולנו יש תקציב לזה). הארי בעיקר גנב להאלק את תשומת הלב התקשורתית. תכניות בידור, שערי מגזינים, מנחי טוק-שואוז – כולם התעסקו בספר, ולא בסרט, שקצת נזנח וקצת נשכח. אתם יכולים להיות בטוחים שזה לא יקרה שוב. מעכשיו ועד עולם, מפיצי סרטים יבדקו בשבע עיניים אם בתאריך ההפצה של הסרט שלהם לא יוצא במקרה ספר של ג'. ק. רולינג. כל יום לומדים משהו חדש.

מוסר השכל נוסף שאפשר היה ללמוד השבוע: ריאליטי טי.וי. וקולנוע פשוט לא הולכים ביחד, נקודה. אחרי הכשלון העצום של
'The Real Cancun' יצא השבוע עוד סרט המבוסס על תכנית ריאליטי,
'From Justin to Kelly' בכיכובם של הזוכים בעונה הראשונה של 'אמריקן איידול' – ונכשל לא פחות. הסרט לא הוקרן למבקרים (מעניין למה), והמעטים שכן סיקרו אותו לא הצליחו להתייחס אליו ברצינות. אם יש לו ערך כלשהו, הם מסכימים, הוא קאמפי בלבד. הקהל נשאר בחוץ, והסרט הגיע רק למקום ה-11 הלא מכובד בכלל. אל תצפו ל'העולם האמיתי: הסרט' בקרוב.

ועוד אכזבה: הייתם חושבים שאם יש אדם אחד בעולם שיודע לעשות קומדיות רומנטיות כמו שצריך, זה רוב ריינר, שבין השאר אחראי ל'כשהארי פגש את סאלי' ו'הנסיכה הקסומה'. והייתם טועים. 'אלכס ואמה' היא קומדיה רומנטית חדש של ריינר: אלכס (לוק ווילסון) הוא סופר עם דדליין: הוא חייב לסיים ספר תוך חודש, אחרת הלך עליו. לשם כך הוא שוכר את שרותיה של הכתבנית אמה (קייט האדסון), היחסים בינהם מתפתחים, ובין לבין יש גם קטעים שבהם מגלמים אותם שחקנים את הדמויות בספר ההולך ונכתב. נשמע לא רע בתור רעיון לסרט, אבל הביצוע, על פי קונצנזוס רחב של מבקרים, צולע. לא מצחיק, לא רומנטי, וגם לא מצליח: 6 מיליון בלבד, זה מה שהסרט עשה. די משפיל בהתחשב בכך שהקומדיה הרומנטית הקודמת של קייט האדסון, 'איך לאבד גבר ב-10 ימים', עברה כבר את ה-100 מיליון בארה"ב. האלו? ריינר? הכל בסדר?

ובצד המשמח של החדשות: 'מוצאים את נמו' נמצא השבוע במקום השני, עם 21 מיליון דולר. נשמע סולידי, עד ששמים לב שזהו השבוע הרביעי של נמו בקולנועים. הירידה שלו מהשבוע שעבר היתה 28% בלבד. בכל מה שנוגע להישרדות ועמידות, אין על נמו, והוא הולך – עכשיו זה כבר בטוח – לתת פייט רציני ל'מטריקס Reloaded' על תואר הסרט המצליח של השנה. המטריקס הנ"ל עומד להיפרד מהעשיריה אחרי שישה שבועות בלבד, והכנסות של 265 מיליון דולר. שזה, כמו הכנסות הסופ"ש של 'הענק', הרבה, אבל מאכזב.

בשבוע הבא: 'המלאכיות של צ'ארלי' חוזרות לסיבוב נוסף, ובקנה מידה קטן יותר, סרט האימה הבריטי '28 יום לאחר מכן' יבדוק אם הוא מפחיד גם אמריקאים.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The Hulk – 62.1 (62.1)
2. Finding Nemo – 21.1 (228.6)
3. 2 Fast 2 Furious – 11.1 (102.9)
4. Bruce Almighty – 9.8 (210.5)
5. The Italian Job – 7.2 (67.6)
6. Rugrats Go Wild – 6.9 (23.8)
7. Alex and Emma – 6.1 (6.1)
8. Hollywood Homicide – 5.9 (21.6)
9. Dumb and Dumberer: When Harry Met Lloyd – 4.4 (20.0)
10. The Matrix Reloaded – 3.9 (264.4)