דו"ח קופות שבורות – 25.1.2009

ינואר הגדול ביותר קופתית אי פעם נסגר עם סוף שבוע שלא היה מפתיע כמו קודמיו, ובכל זאת היה גדול מהרגיל. ארבעת הסופ"שים של ינואר הזה היו ארבעה מבין חמשת הסופ"שים הגדולים ביותר שנרשמו אי פעם בחודש ינואר, מה שבוודאי גרם להרבה בכירים בהוליווד לגרד בראש במרץ ולשקול מחדש את כל עניין ה"עונות המתות" בלוח השנה הקולנועי. אולי ינואר וספטמבר לא חייבים תמיד להיות גטאות עבור הסרטים הכושלים של השנה? אולי שוברי הקופות הגדולים של השנה לא חייבים לצאת רק במאי ויולי? אולי לפעמים חנוכה יוצא בקיץ?

'Paul Blart, Mall Cop' הפתיע בשבוע שעבר, כשנכנס למקום הראשון. השבוע הוא הפתיע שוב בכך שהוא נשאר שם. קומדיה עממית עם שחקנים לא מאוד ידועים היא לא ז'אנר שנהוג לצפות ממנו לאורך חיים ארוך בטבלה, אבל 'פול בלארט' איבד פחות משליש מהכנסותיו מהשבוע שעבר, מה שהביא אותו השבוע להכנסות של עוד 21.5 מיליון דולר, ולשבוע נוסף במקום הראשון. הוא הגיע בתוך פחות משבועיים להכנסות של 65 מיליון דולר. איש לא שיער.

התעקשות הבלתי מוסברת של בלארט להיצמד למקום הראשון דחקה את 'Underworld: Rise of the Lycans' למקום השני. זה הסרט השלישי בסדרת 'Underworld', הידועה בארץ בשם 'מלחמת האופל', וידועה בכל העולם בזכות הקונספט האולטרה-מגניב (ערפדים נגד אנשי-זאב), עיצוב אפל, מסוגנן ומרהיב עין, קייט בקינסייל בבגדי עור, ועלילה מסובכת ושטותית. בקיצור, אלה הסרטים הגרועים הכי יפים שיש. הסרט השלישי הוא פריקוול שמתרחש בזמן מרד אנשי הזאב נגד אדוניהם הערפדים, וקייט בקינסייל לא משתתפת בו. היא הוחלפה ברונה מיטרה, שחקנית הראויה לציון בכך שהיא ממש דומה לקייט בקינסייל. גם הבמאי התחלף, ובכל זאת הסרט השלישי, על פי התגובות אליו, דומה בכל לשניים הקודמים, כלומר: יפהפה וגרוע. בקופות הוא הצליח קצת פחות מהקודמים: הוא פתח עם 20 מיליון דולר, לעומת 23 מיליון לסרט הראשון בסדרה, ו-26 לשני.

הלהיט המפתיע של החודש שהוא לא 'פול בלארט' היה 'גראן טורינו', וגם השבוע הוא ממשיך בירידה איטית: 27% בלבד, מה שמביא את הסרט למקום השלישי ולהכנסות כוללות של 100 מיליון דולר. כל זה למרות שהסרט לא קיבל אפילו מועמדות קטנה אחת לאוסקר (מבין סרטי קלינט איסטווד השנה, האקדמיה העדיפה דווקא את 'ההחלפה'). הסרטים שכן קיבלו צרור מועמדויות זינקו בהכנסותיהם בעקבות זאת: 'נער החידות ממומביי', הפייבורייט נכון לעכשיו, הגיע סוף סוף להפצה רחבה יחסית (1,400 קולנועים) וקפץ מהמקום העשירי לחמישי. 'הסיפור המופלא של בנג'מין באטן', שכבר עשה סיבוב בעשיריה, הכניס יותר מ-100 מיליון דולר ועזב אותה, קפץ חזרה אל המקום התשיעי. גם 'חלון פנורמי', 'המתאבק' ו'פרוסט/ניקסון' קיבלו דחיפה הפצתית וקופתית, אבל נשארו בעשיריה השניה.

הדבר שהיה חסר בינואר הזה – ושבדרך כלל מאפיין אותו – הוא כשלונות קופתיים. משום מה החודש הזה הם פשוט לא קרו, עד השבוע האחרון. 'לב של דיו' הוא הסרט היחיד שיצא בהפצה רחבה החודש ואיכזב: הוא הכניס 7.7 מיליון דולר. הסרט הוא פנטזיית אקשן לילדים, על אב (ברנדן פרייז'ר) ובתו שמסוגלים להביא סיפורים לחיים על ידי קריאתם בקול רם, והנבל (אנדי סרקיס) שיוצא מספר ומסרב לחזור. אפשר בקלות לקשר את הכשלון של 'לב של דיו' לדעיכתו ההולכת ונמשכת של ז'אנר הפנטזיה לנוער, אבל מן הסתם גם יש לזה גם הרבה קשר לעובדה שעלילת הסרט נשמעת דומה להפליא לזו של 'סיפורים לפני השינה', שיצא רק לפני שבועות בודדים וזכה להצלחה יפה (הכנסות של 107 מיליון דולר).

פינת הפטריוטיות: עם המועמדות לאוסקר הגיעה גם הרחבה קלה של הפצת 'ואלס עם באשיר' (25 קולנועים! טוב, זה 16 יותר מאשר בשבוע שעבר), וגם עליה גדולה בהכנסותיו, בהתאם – 153 אלף דולר. בסך הכל הוא הגיע כבר להכנסות של 738 אלף דולר בארה"ב.

פינת הבשבוע הבא: בשבוע הבא יצא בארה"ב 'חטופה' עם ליאם ניסן, אותו אתם עשויים לזכור בתור סרט האקשן הזניח למדי שיצא בארץ כבר לפני כמעט שנה. תמוה. עוד יגיעו סרט האימה 'The Uninvited' והקומדיה הרומנטית 'חדשה בעיר' עם רנה זלווגר.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Paul Blart: Mall Cop – 21.5 (64.8)
2. Underworld: Rise of the Lycans – 20.7 (20.7)
3. Gran Torino – 16.0 (97.6)
4. Hotel for Dogs – 12.4 (37.0)
5. Slumdog Millionaire – 10.5 (55.9)
6. My Bloody Valentine 3D – 10.0 (37.7)
7. Inkheart – 7.7 (7.7)
8. Bride Wars – 7.0 (48.7)
9. The Curious Case of Benjamin Button – 6.0 (111.0)
10. Notorious – 5.7 (31.8)