דו"ח קופות שבורות – 2.5.2004

התגובה לקריאה ''לגולס הומו!'' היתה קשה."זה היה פאול, את יודעת".
"לא זה לא. אני הנפתי ידיים עוד קודם כדי לשמור עליך, וזה אתה שבחרת לזרוק את הכדור ולפגוע לי בידיים".

"זה היה פאול, את יודעת".
"לא זה לא. אני ניסיתי לרוץ אחריך כדי לתפוס את הכדור, וזה אתה שבעט את עצמו לתוך הרגליים שלי".

"זה היה פאול, את יודעת".
"לא זה לא! אני לא החזקתי אותך. אני בעצם גררתי אותך איתי, כדי לעזור לך להגיע לכדור!".

ככה זה אצלנו, הישראלים. תנו לחבורה של מנהלי אתרי בידור לשחק כדורסל, ומיד תקבלו משחק אגרסיבי בו כל אחד שואף לכמה שיותר "היטים". בדיוק כמו שוק הסרטים האמריקאי, בהבדל אחד: הם מתורבתים, ובדרך כלל משחקים בהגינות, בלי לעשות אף פאול על המתחרים. גם לא כשמדובר בשבוע עמוס כמו זה הנוכחי.

את המקום הראשון תפס סרט, שבתחילה נראה היה שלא יוכל להגיע רחוק. 'Mean Girls' הוא הזול מבין הסרטים החדשים שיצאו השבוע, והיחיד מביניהם שלא מתהדר בכוכבים רבים מספור. השם הגדול היחיד שהוא מציע, הוא זה של לינדסי לוהאן, שאולי זכורה (ואולי לא) מ'Confessions of a Teenage Drama Queen' הכושל, ו'שישי הפוך'.

לינדסי היא קיידי, שעד גיל תיכון למדה בבית. עכשיו היא נשלחת לתיכון ציבורי, ועליה להתמודד עם הנערות ה"מקובלות", ועם החטא הבלתי נסלח שלה: היא התאהבה בחבר לשעבר של מנהיגת החבורה. דווקא לא מדובר בדרמה קורעת לב, אלא בקומדיה קלילה.שבנתה על קהל יעד נשי מובהק שיוכל להזדהות עם הסיטואציה ההו-כה-מוכרת הזו. ואכן, מי שהביא את הסרט למקום הראשון הן הבנות. עם יציאת הסרט ערכה חברת פראמאונט סקרים, לפיהם 75% מרוכשי הכרטיסים לסרט היו בנות, רובן צעירות בגילאי תיכון. הבנות, כצפוי, אהבו את הסרט מאוד, אבל גם 80% מהבנים שהלכו הודו כי מדובר בסרט טוב מאוד. וזה עוד בלי להזכיר את מבקרי הקולנוע חמורי הסבר, ששפכו מחמאות על הסרט, ולא שכחו את התסריטאית שלו, טינה פיי ('Saturday Night Live').

אבל בעצם, פיי לא כתבה את התסריט לבד. הוא מבוסס על ספר בשם הבלתי מתפשר Queen Bees and Wannabes: Helping Your Daughter Survive Cliques, Gossip, Boyfriends and Other Realities of Adolescence. פרט לתסריט, פראמאונט עשו בחירה מוצלחת גם בבחירת תאריך היציאה. או יותר נכון, הם לא ממש בחרו בו. התחרות בשוק סרטי הנעורים הבריחה אותם לתקופת האביב המאוחרת, שניה לפני צאתם של סרטי הקיץ. אבל הצעד הזה עזר ל'נערות רעות' להגיע לאן שהגיע: 24.4 המיליונים שהרוויח (יותר משלושת הסרטים החדשים האחרים שבעשירייה ביחד!) הם תוצאה של שיווק ארוך ואגרסיבי, עד כדי כך שעכשיו אנשי השיווק של פראמאונט שוקלים ברצינות להרחיב את הפצתו של 'נערות רעות' בשבוע הבא… על חשבון 'ואן הלסינג'.

כפי שרד פיש חזה בכשרון רב לפני שבוע, מבין סרטי השבוע שעבר היתה זו ג'ניפר גארנר ו'פתאום 30' שלה שספגו את הירידה הגדולה יותר בהכנסות. לעומתה, 'Man on Fire' החזיק מעמד יפה מאוד. ולמרות הירידות בהכנסות של צמד הסרטים, הם עדיין נשארו הרבה מעל לנפולת החדשה שהגיעה אלינו השבוע. המעניין שבהם, 'Godsend' הגיע למקום הרביעי עם 6.8 מיליון דולר. הסרט, שמנפנף בנוכחותם של רוברט דה נירו, גרג קיניר ורבקה רומיין סטאמוס (עכשיו כבר בלי הסטאמוס), עוסק בסוגיית השכפול הגנטי. רוברט דה נירו מציע לזוג שילדם נהרג בגיל 8 עסקה מפתה: הוא ייקח תאים מגופו של הילד, ובתהליך מסובך ייצור מהם עובר, זהה לילד שהיה להם, אותו ישתיל בגופה של האישה, כדי שזו תוליד את הילד מחדש. הזוג מסכים, והילד, אדם, גדל להיות מתוק כשהיה לפני כן, עד שהוא מגיע לגיל 8, ומאותו רגע הוא חווה סיוטים מוזרים, ולאט לאט הופך קודר יותר ויותר ומסוכן לסביבה. מפה מתחילה מסכת החשיפות הרגילה – אולי לדוקטור דה נירו הנאצל היו מניעים אפלים, מה בכלל קרה לילד, איך זה ישפיע על גורל העולם החופשי, And all that Jazz.

כדי לקדם את הסרט, האולפן Lion's Gates פתחו אתר בית "אמיתי" לחברה שיש לדה נירו בסרט. אבל הגימיק הזה לא הרשים אף אחד, והמבקרים הקפידו לרדת על המותחן השבלוני, הצפוי מדי והממוחזר למוות, שאפילו הילד שבו אינו כזה מפחיד. כמוהם גם הקהל – הלך, דגם, ברח, ולא עזרו ה"שמועות" כאילו אנשים באמת פנו לחברה (דרך אתר הבית הפרסומי) כדי שתחזיר אליהם את יקיריהם שמתו. למעשה, זה רק חידד אצל הקהל את הרושם כאילו יח"צנ הסרט כתבו מראש את טקסט ה"שיואו, איזה קטע, פנו אלינו!" הזה, ושחררו אותו ברגע המתאים. תנו לי לנחש – בתיק העבודות של היח"צנים האלה ניתן למצוא את משפט המחץ "הקהל קם באופן ספונטני ורקד במעברים שבין השורות".

אבל 'Godsend' הוא לא הנפילה היחידה. גם הקומדיה הרומנטית 'Laws of Attraction' ('על פי חוקי המשיכה', צפוי להגיע אלינו ב-3 ביוני) לא הרשימה אף אחד, ובטח שלא הכוכבים שלה – פירס ברוסנן וג'וליאן מור. בסרט, שניהם עורכי דין המתמחים בדיני גירושין, וכיוון שכך הם כבר מכירים את כל האהבות הכי גדולות שהלכו פייפן, בגלל מי-יודע-מה. אם כך, אולי כדאי לנסות שיטה חדשה: קודם להתחתן, ואז להתאהב. הבעיה היא שאף אחד לא קנה את זה – לא הקהל, ולא הביקורות, שטענו שמדובר באוסף קלישאות נוראי, הסובל מחוסר כימיה בולטת בין שני השחקנים.

אם כך, נשאר 'Envy'. זה הסרט שהפקתו היתה היקרה ביותר מבין הסרטים החדשים שיצאו השבוע, ובאופן צפוי למדי, הוא התברר גם כירוד מביניהם. יש לזה שני הסברים – קצר וארוך. ההסבר הארוך יוכל לספר לכם על הבמאי, בארי לווינסון, שידע לעשות דרמות כמו 'איש הגשם', אך נכשל במעבר לז'אנר הקומי ('בנדיטס'). ההסבר הארוך גם ירחיב ויספר איך שמועד יציאתו של הסרט נדחה לפחות 5 פעמים, ואיך בשלב כלשהו הוא היה מיועד לצאת ישר לוידאו. אפשר, כמובן, גם להאריך בדיבור על עלילת הקומדיה הזו, במרכזה נמצאים שני חברים טובים, שאחד מהם פיתח ספריי חדשני שגורם לקקי של כלבים להיעלם. הוא התעשר, וחברו מקנא בו. טא-דה! מפה ניתן להגיעה להרחבה נוספת – הביקורות לסרט. אלו, באופן צפוי מאוד, סבורות שבדיחות החרא שהסרט מלא בהן הן חרא בדיחות.

אבל אין צורך להרחיב בדיבור. את כל הפסקה הארוכה הזו ניתן היה לתמצת לארבע מילים: "ג'ק בלאק, בן סטילר".

בשבוע הבא הקיץ נפתח באופן רשמי, עם 'ואן הלסינג'. אליו תתלווינה האחיות אולסן, עם 'New York Minute', היצירה החדשה שלהן.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך סוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Mean Girls – 24.4 (24.4)
2. Man on Fire – 15.0 (44.3)
3. 13 Going on 30 – 9.9 (35.1)
4. Godsend – 6.8 (6.8)
5. Laws of Attraction – 6.7 (6.7)
6. Envy – 6.2 (6.2)
7. Kill Bill Vol. 2 – 5.9 (52.7)
8. The Punisher – 3.5 (29.7)
9. Home on the Range – 2.3 (45.6)
10. Scooby-Doo 2: Monsters Unleashed – 2.3 (79.7)