דו"ח קופות שבורות -25.7.2004

בסרטו החדש 'גאבה', רוח רעה משתלטת על גבתו השמאלית של מאט דיימון. מאט אינו שולט עוד בגבתו, שמפתחת רצון קטלני משלה ופותחת בסדרת מעשי רצח, בהם מואשם, כמובן, מאט עצמו. האם יצליח מאט להגיע לקוסמטיקאית למריטה בטרם תממש הגבה את מזימתה המרושעת להשתלט על העולם?מדי פעם עולה התהיה למה, בעצם, צריך דו"חקו. נדמה לי שאני יכולה לתת תשובה טובה: כדי לא להתפדח.
נכון, לרוב האנשים זה לא ממש משנה – זה לא כאילו שצילמו אתכם לתוכנית טלוויזיה ואמרתם שאילן ואילנית הם לא צמד אבל שלישיית אדלר כן – אבל אולי אפשר להגדיר את זה כסוג של ידע כללי.

היום, למשל, צץ במתמשכים שלי סקר "תנו ניחוש – מה יהיה הלהיט של קיץ 2004". התגובה אמרה משהו כמו "אין בכלל שאלה. 'הארי פוטר' לוקח את כולם בהליכה". וזה כשחצי עולם לפחות יודע כבר שלא, 'הארי פוטר' לא שבר שום שיאים מרעישים בתחום הזה. יש להיטי קיץ גדולים ממנו. אז נכון, זה לא היסטרי. סתם ידע כללי. אבל גם ידע כללי הוא ידע.

למעשה, יש סיבה מהותית יותר לכתיבת הדו"חקו, אבל היא לא נוגעת לכם, כקוראים, אלא לחלוקת עבודה במערכת 'עין הדג'. נניח, לשם הדוגמה, שרד פיש רעב. ונניח שזה יוצא בדיוק ביום שני. ונניח, בצורה תיאורטית לחלוטין, שהוא לא יודע להכין שום דבר חוץ מחביתה וסנדביץ', אבל ביום שני בא לו דווקא משהו אחר. פתאום הוא נאנח וממלמל משפטים שניתן לתרגם כ"אולי תכתבי דו"חקו היום?". בשלב הזה קורה אחת משתיים: לונג ג'ון מסכימה, ורגע לאחר מכן מתמלאת מרץ ועזוז, ולאחר ריפרושים נמרצים של העמוד הראשי של 'עין הדג' וקריאה שקדנית של כל תגובה ותגובה, היא מוציאה את עודפי האנרגיה האלה בהכנת אוכל (מה שמאפשר לה לזנוח את כתיבת הדו"חקו פעם בחמש דקות, כדי לבדוק מה שלום האוכל, ורק לקראת חצות עיקר תשומת הלב שלה מוקדשת לכתיבת הדו"חקו, תוך אנחות קורעות לב). אבל לפעמים לונג ג'ון מנסה להשתמט מהכתיבה. במקרים כאלה, היא בדרך כלל שולפת תרוץ מנצח: "מה, אתה לא יכול? אבל אני עסוקה עכשיו – אני מכינה אוכל!".

הניצחון הגדול של השבוע שייך למאט דיימון. מסכן מאט. הופיע ב'זהות כפולה' (או באחד מסרטי הזהות האחרים. יש יותר מדי מהם), ואחרי שנתן לחצי עולם לרדוף אחריו, הוא חשב סופסוף שהוא מגיע אל השקט והנחלה. איפה. עכשיו מגייסים אותו לסרט נוסף – תחת זהות שונה, כמובן – כדי שחצי העולם הנותר יוכל גם הוא לרדוף אחריו. העלילה לא באמת חשובה – בדיוק כמו בפעם הראשונה, ג'ייסון בורן נתקף פלאשבקים ומנסה למצוא תשובות, ואם אפשר, גם להישאר בחיים.

'The Bourne Supremacy' קיבל ביקורות טובות מאוד. המבקרים התלהבו ממרדפי המכוניות שבו, מהאקשן, מההומור, מהפיקחות, מהסטייל, ומכך שהסרט מחזיר את החיוך לפנים לכל מי שחושבים שג'יימס בונד התרכך. מנגד, כמה מהם רטנו על שקשוקי המצלמה המרובים, שלא ברור אם נועדו כדי לתת הרגשה של סרט קצבי, או להעניק נופך אומנותי.

עד לסוף השבוע האחרון, 'זהות במלכודת' נחשב היה לסרט אקשן עם פוטנציאל, אבל לא החומר ממנו עשויים שוברי קופות. בא מאט דיימון/ג'ייסון בורן, והראה לכולם מאיפה משתין הוושינגטון.לסרט כזה, פתיחה של 52.5 מיליון דולר היא בהחלט משהו שראוי להתגאות בו. לא סתם להתגאות – זו פתיחה כפולה מזו של 'זהות כפולה', הסרט המקורי.

אם כבר מדברים על כפולות, חצאים ומה שביניהם – 'אני, רובוט', שעשה קולות של סרט חיובי, חטף השבוע ירידה עצומה וגדולה ברווחיו. מילא הקיץ שעבר – סרטים שירדו ב-50% היו דבר שבשגרה. אבל השנה? נהה. השנה היו ירידות מתונות יותר. קללת ה-50% ומעלה נשמרה רק לסרטים גרועים. אם כך, מה אומרים ה-58% של 'אני, רובוט'? Oh well, עושה רושם שנצטרך לחכות עוד שלושה שבועות, כדי לבדוק בעצמנו.

במקום השלישי השבוע, האלי ברי יודעת שמקומם של חתולים בצמרת, אבל לא מצליחה לתרגם את זה למעשים. ברי, מסתבר, נרצחה פעם, והוחזרה לחיים על ידי אלה מצרית עתיקה. עתה היא מבקשת נקם בכל כותבי הדו"חקו ומבקרי הקולנוע באשר הם, ומשתמשת לשם כך בכוחות החתול שלה, הכוללים תנועות קפואירה ויכולת מופלאה להלחם – ובעצם, לעשות כל דבר שהוא – כשהיא עומדת על עקבים דקיקים.

'אשה חתול' הושמץ קשות חודשים רבים מראש, והתגובה אחרי שיצא לא היתה חיובית יותר. המבקרים, אויה, קטלו את הסרט בכל פה. נקודת האור היחידה בו, הם הודו, היא כוכב השביט האלי, אבל חוץ ממנה הסרט מחורבן – כדור פרווה שהוקא במקום הלא נכון. כדי להבהיר באופן הכי חד משמעי שיש עד כמה הם לא אהבו את הסרט, הם פנו להשוואות מעליבות: 'אשה חתול' מתאים למי שאהב את 'ואן הלסינג' (ומצחיק כמוהו), עד כדי כך שהסרט הוא 'נערות שעשועים' של סרטי הסופר גיבורים. כסרט שהושקעו בו 100 מיליון דולר (לא כולל פרסום ושיווק), עצוב מאוד שרווחי הסרט בסוף השבוע הראשון שלו עומדים על 16.7 מיליון דולר, וצפויים לרדת בחדות בשבועות שלאחר מכן.

מייקל מור, סוג של חיים הכט, רק הרבה יותר ממוקד, כבר מזמן יכול לחייך בגאווה. אבל השבוע הוא קיבל עוד סיבה להרמת כוסית חגיגית. 'פרנהייט 11/9', סרטו התעודי, חצה את קו 100 המיליון. מכיוון שאת תואר הסרט התעודי המצליח בהסטוריה הוא לקח מזמן, אין טעם לציין ש'פרנהייט' הוא הסרט התעודי הראשון שמגיע לסכום הזה, אז לא נציין. סתם עוד סיבה לנפח את החזה בגאווה.

למטה למטה, במקום העשירי, 'שרק 2', הסרט הכי מצליח של הקיץ, אוסף עוד שני מיליון דולר צנועים. בשבוע הבא הוא צפוי לעקוף את הכנסותיו הכוללות של 'מלחמת הכוכבים: פרק I – אימת הפאנטום'.

מצד שני, בשבוע הבא ארבעה מתחרים חדשים ייכנסו לזירה, כך שהסיכויים ש'שרק 2' יחגוג את המאורע כשהוא עדיין בעשיריה המובילה נראים קלושים. קודם כל, יגיע 'הכפר' של מ. לילה שמאלאן. עוד יגיעו הרימייק של 'השליח ממנצ'וריה', שזה משהו על חיילים אמריקאיים שעברו שטיפת מוח כדי להפוך לסוכנים סמויים, 'Harold and Kumar Go to the White Castle', קומדיה על הודי ויפני והלם תרבות, ו-'כנפי הרעם', מה שהיה פעם סדרת אקשן עם בובות פלסטיקיות, והיום – עוד סרט על ילד מרגל שמציל את העולם.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The Bourne Supremacy – 52.5 (52.5)
2. I, Robot – 21.7 (95.1)
3. Catwoman – 16.7 (16.7)
4. Spider-Man 2 – 15.0 (328.5)
5. A Cinderella Story – 7.8 (29.6)
6. Anchorman: The Legend of Ron Burgundy – 7.0 (71.1)
7. Fahrenheit 9/11 – 4.7 (103.1)
8. The Notebook – 4.3 (62.3)
9. King Arthur – 3.0 (45.2)
10. Shrek 2 – 2.3 (429.4)