דו"ח קופות שבורות – 26.10.2008

שלום וברוכים הבאים, כבכול שנה, לתוכניתנו "רד פיש לא יכול לנשום", שבה ידגים רד צפצופים, חרחורים, שיעולים ושינה של חצי שעה בלילה. האטרקציה הפופולרית הזאת חוזרת הודות לאלוהי האלרגיה (אלרגיוס) מדי שנה בשנה, כמו שעון – או יותר נכון לומר, כמו לוח שנה – איפשהו בסוף אוקטובר, והיא תמיד פופולרית מאוד, בעיקר בקרב החתולות.

לסדרה הזאת יש הרבה במשותף עם סדרת "המסור", שגם היא חוזרת בכל שנה בסוף אוקטובר, וגם ממנה אני לא נהנה. השנה, זו הפעם החמישית ברציפות, יצא עוד סרט בסדרה, בדרך לעוד סופ"ש מסורי סטנדרטי, אבל הפעם הצטרף למשחק מתחרה חדש ומפתיע (ויהיו רבים שיגידו, מזוויע הרבה יותר): 'היי סקול מיוזיקל 3'.

אם הצלחתם לא להכיר את 'היי סקול מיוזיקל', אז שני הסרטים הראשונים היו סרטי טלויזיה שהוקרנו ופומפמו בערוצים של דיסני, הפכו לתופעה בינלאומית בקרב הקהל הכי חזק ונחשב בעולם – ילדות בנות 12. כשילדות בנות 12 מחליטות שהן אוהבות משהו הן ממש אוהבות אותו. אלבום הפסקול של הסרט הראשון היה הדיסק הנמכר ביותר בארה"ב בשנת 2006. ההכנסות של דיסני, מרצ'נדייז והכל, מכל אחד מה'היי סקול מיוזיקלס' מוערכות במשהו כמו מיליארד דולר.

אפשר לומר על דיסני הרבה דברים, אבל לא שהם לא יודעים לנצל את הפוטנציאל המסחרי של הפרנצ'ייזים שלהם. אז אמנם הם עושים מהס"מ הרבה מאוד כסף, אבל זו לא סיבה לא לעשות עוד קצת. בדיוק כמו האנה מונטנה, שהתחילה כתופעה טלויזיונית והגיעה גם לקולנוע השנה (ותחזור גם בשנה הבאה), גם 'היי סקול מיוזיקל' עבר, בסיבוב השלישי, לקולנוע. שני הסרטים הראשונים נחשבים לזבל מסחרי טהור, נטול כל ערך תזונתי כלשהו, ואפשר היה לצפות שגם 'היי סקול מיוזיקל 3' יישחט. למרבה ההפתעה, הביקורות שהוא מקבל הן לא-מתעבות. יותר מזה: לפי מדד העגבניות, זה הסרט הכי טוב בעשיריה השבוע – ואני לא אוהב להוסיף סימני קריאה בתוך סוגריים, אבל זה דורש איזה (!!!). לא שהוא יזכה באוסקרים כלשהם – העלילה שבלונית כצפוי, על פי המבקרים, אבל יש שירים נחמדים ואחלה כוריאוגרפיה, אז מה רע.

כשהסרט הכניס 17 מיליון דולר ביום שישי בלבד, היה נראה שזה הולך להיות פיצוץ. סרטי ילדים ונוער בדרך כלל מכניסים יותר כסף בימים שבת וראשון מאשר בשישי, כך שנראה כאילו הדרך של 'היי סקול מיוזיקל 3' לסופ"ש ראשון של 50 מיליון דולר פלוס סלולה. אבל אז התברר שכל המעריצות השרופות שקנו כרטיסים מראש להקרנה הראשונה האפשרית, לא חזרו לצפיה נוספת ביום שבת, וביתר הסופ"ש הכנסות הסרט נחלשו. הוא סיים אותו עם "רק" 42 מיליון דולר. עדיין מקום ראשון, בקלות, ועוד בוחטת ענק לדיסני: דווח שתקציב הסרט היה 11 מיליון דולר בלבד.

היי סקול וכו' דחק את 'המסור' למקום השני. בכלל, 'המסור' כבר ראה ימים יפים יותר. שני הסרטים הראשונים היו טובים לסוגם, אחר כך חלה הידרדרות עקבית בתגובות הביקורת לסדרה. עכשיו, עם הסרט החמישי, הגענו כבר למיץ של הזבל. מבקרים אף פעם לא התלהבו מהסרטים האלה, פשוט משום שרובם לא מתים על הסאדיסטיות המובנית בהם, אבל הפעם גם רוב חובבי הז'אנר מסכימים שהסדרה מיצתה את עצמה. אלה הם אחוזי ה"עגבניות הרקובות" שקיבלו סרטי הסדרה, מהראשון ועד לאחרון: 46, 36, 26, 18, 15. אבל למעריצי הסדרה זה לא מזיז, והם ממשיכים לבוא כל שנה באותם מספרים, כנראה כדי לראות איך לעזאזל מחזיקים בחיים סדרה שה"גיבור" הראשי שלה מת לפני שני סרטים. החל מ'המסור 2' והלאה, כל סרטי הסדרה פתחו עם 30 וקצת מיליון דולר, וגם החמישי לא יוצא דופן: הוא עשה, לפי ההערכות, 30.5 מיליון.

הסרט השלישי שיצא השבוע הוא 'גאווה ותהילה', ואלה שני דברים שהוא לא יעניק ליוצריו או לכוכבים שלו, קולין פארל ואדוארד נורטון (שבאמת צריך לדעת לבחור סרטים טוב יותר). כל שנה יוצאים כמה סרטים כאלה, על שוטרים שנקרעים בין נאמנות למשפחה לבין נאמנות לתפקיד וכו', ורק לעתים קרובות הם מצליחים לבלוט ('השתולים', למשל). 'גאווה ותהילה' הוא לא אחד מאלה. הוא סטנדרטי, אומרים כולם, סטנדרטי כמו השם שלו. ראינו דברים כאלה יותר מדי פעמים והוא לא עושה שום דבר באופן מקורי או זכיר. הוא הגיע רק למקום החמישי, עם 6 מיליון דולר. נקסט.

גם סרטי השבוע שעבר לא השאירו הרבה זכר, והם נופלים במורד הטבלה במהירות. כולם, חוץ מ'לכודים ברשת', שבאופן בלתי מוסבר יורד לאט למדי (הוא איבד 26% השבוע), כאילו היה איזה סרט איכות או משהו. מתחת לעשיריה, הסרטים שמכוונים לאוסקר מתחילים לבצבץ בהקרנות מצומצמות: 'ההחלפה' של איסטווד, עם אנג'לינה ג'ולי (המבקרים התאכזבו), 'סינקדוכה, ניו יורק' שכתב וביים צ'רלי קאופמן (המבקרים התבלבלו) ו'לאהוב אותך מאז' הצרפתי, שכבר מוקרן אצלנו (המבקרים אהבו מאוד ומדברים על קריסטין סקוט תומס כמועמדת אפשרית לאוסקר השחקנית).

בשבוע הבא 'ההחלפה' יגיע להפצה רחבה, וכמוהו גם 'זאק ומירי עושים פורנו' של קווין סמית וסרט הרוחות 'The Haunting of Molly Hartley'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. High School Musical 3: Senior Year – 42.0 (42.0)
2. Saw V – 30.5 (30.5)
3. Max Payne – 7.6 (29.7)
4. Beverly Hills Chihuahua – 6.9 (78.1)
5. Pride & Glory – 6.3 (6.3)
6. The Secret Life of Bees – 5.9 (19.2)
7. W. – 5.3 (18.7)
8. Eagle Eye – 5.1 (88.0)
9. Body of Lies – 4.1 (30.9)
10. Quarantine – 2.6 (28.8)