דו"ח קופות שבורות – 26.12.2004

אנשים שילמו כסף כדי לראות את זה.אל תשימו לב לטבלה, השבוע היא משקרת. העובדה שהדו"חקו הזה מתייחס לסוף השבוע, כלומר הימים שישי, שבת וראשון, היא שרירותית לגמרי. כריסטמס הטריף את האמריקאים השבוע, וגם את הנורמות הדו"חקואיות. הכריסטמס עצמו חל ביום שבת. כתוצאה ישירה מכך, ערב-כריסטמס נפל על יום שישי. ערב כריסטמס בבתי הקולנוע בארה"ב דומה לסדר פסח אצלנו: כולם בבית, עם המשפחה, וכמעט אף אחד לא הולך לקולנוע. כתוצאה מכך, הסרטים החדשים – שבאופן נורמלי יוצאים לאקרנים ביום שישי – נדחו ליום שבת, או הוקדמו כבר ליום רביעי. בסך הכל, הטבלה השבוע מכילה מספר סרטים שיצאו ביום שבת (כלומר, הסכומים שהשיגו מבוססים על יומיים בלבד), עוד כאלה שיצאו ביום רביעי, אסופת סרטים שיצאו בהפצה מוגבלת, כאלה שיצאו בהפצה רחבה, ועוד כמה, שהוקרנו בהפצה מוגבלת עד יום שישי ובהפצה רחבה בשבת-ראשון. מבלבל? מדי. בקיצור, הטבלה נכללת כאן מטעמי מסורת בלבד, ואינה אחראית למעשיה.

הדבר היחיד שברור מעל לכל ספק, איך שלא מסתכלים על זה, הוא שחג המולד השנה שייך למשפחת פוקר. 'Meet the Fockers' (או בשמו העברי הרשמי, 'פגוש את הפוקר'ס', מה ששוב מראה שמאוד לא כדאי ללמוד אנגלית מתרגומי שמות של סרטים) הוא סרט ההמשך ל"קומדיה" (זאת ההגדרה של IMDb, לא שלי) 'פגוש את ההורים', אחד הסרטים השנואים עלי בכל הזמנים. 'פגוש את ההורים', מסיבה שמעולם לא הצלחתי להבין, היה להיט גדול ומאוד מפתיע בשנת 2000, החזיק בזמנו במקום הראשון במשך ארבעה שבועות רצופים – כבר אז זה היה הישג נדיר – והשיג בסך הכל 166 מיליון דולר בארה"ב.

בסרט ההוא, כזכור, היתה בדיחה אחת בלבד, והיא שלגיבור הסרט, בן סטילר, היה שם נורא מצחיק: פוקר. סרט ההמשך החליט להעביר את הבדיחה הזאת לשם הסרט, כדי שלא נפספס אותה חלילה. אחרי שפגש את ההורים של אישתו לעתיד, גרג פוקר לוקח אותם כדי לפגוש את ההורים שלו, דסטין הופמן וברברה סטרייסנד, בתפקיד הפוקרים, כלומר בני משפחת פוקר (מצחיק! לא?). מכיוון שאני מתעב את הסרט הראשון בכל ליבי, לא לגמרי ברור לי אם הביקורות שטוענות שהסרט החדש מוצלח הרבה פחות הן חדשות טובות או רעות. אני מקווה שלעולם לא אאלץ לגלות. איך שלא יהיה, ברור שלסרט הראשון יש מעריצים רבים, והם נהרו בשמחה רבה עם המשפחה לסרט ההמשך. 'פגוש את הפוקרס' יצא ביום רביעי, השיג כ-24 מיליון דולר ביומיים הראשונים להקרנתו, ובמשך סוף השבוע עוד 46 מיליון דולר, ואת המקום הראשון בהליכה. זאת הפתיחה הגדולה ביותר אי פעם לחודש דצמבר, עבור סרט שלא מכיל הוביטים.

בצמוד לפוקרס, הגיע ביום רביעי לארה"ב גם 'פנטום האופרה', כמעט שבועיים אחרי תחילת הקרנתו בארץ. הגרסה הדי משעממת של ג'ואל שומאכר למחזמר של אנדרו לויד וובר היא אחד משרשרת מאכזבי-האוסקר של השנה: חזו לו גדולות ונצורות בתחום האוסקר, אבל כשהוא יצא לאקרנים התברר שהוא בעצם פשוט לא מי יודע מה. הביקורות הלא מחמיאות שהסרט קיבל בארה"ב חיסלו את סיכויי האוסקר שלו סופית, וגם הקהל לא ממש הסתער. הסרט יצא אמנם ל-600 בתי קולנוע בלבד, ועדיין, 4 מיליון לסוף השבוע (ו-6.3 מיליון מאז יום רביעי) הוא לא בדיוק סכום שדורש אוסקר. בטבלת סוף השבוע הסרט התמקם במקום העשירי בלבד.

אם כבר מדברים על אוסקר, 'הטייס' של סקורסזה נראה יותר ויותר כמו המועמד המוביל, פשוט מחוסר תחרות: מכיוון שכל המועמדים האחרים מאכזבים, כמעט לא נשאר מי שיתחרה בו. המבקרים אמנם מתלהבים מ'דרכים צדדיות', אבל זה לא סרט בסגנון של אוסקר, ואת 'מיליון דולר בייבי' עוד לא היתה לקהל הרחב הזדמנות לראות. בינתיים, 'הטייס' הוצג בשבוע שחלף בבתי קולנוע בודדים, ובשבת פרץ להפצה רחבה. התוצאה: כ-4 מיליון דולר בשבת, וסכום דומה בראשון; בסך הכל, פחות מ-9 מיליון במשך סוף השבוע. זה לא המון, אבל זה לא נורא. הסרט הקודם של סקורסזה ודיקפריו, 'כנופיות ניו יורק' הגיע לתוצאות לא רעות אחרי שעשה סכום כמעט זהה בסוף השבוע הראשון שלו – ולו היו שלושה ימים בהפצה רחבה, ולא שניים.

עוד הפצה שהורחבה: 'החיים במים עם סטיב זיסו', שבעברית קוצר ל-'עמוק במים', שודרג משני בתי קולנוע ל-1,105, והגיע למקום התשיעי בטבלה השבועית עם 4.5 מיליון דולר. במאי הסרט הוא ווס אנדרסון, שבתוך שני סרטים – 'המרוץ לצמרת של מקס פישר' ו'משפחת טננבאום' – הפך למין האחים כהן של איש אחד: יוצר קומדיות קצת מוזרות שאנשים מסוימים מעריצים עד כלות הנשמה, וכל היתר לא מבינים בכלל. כמו 'טננבאום', גם הסרט הזה הוא מין קומדיה משפחתית מרובת משתתפים וכוכבים: ביל מוריי, אוון ווילסון (כמובן), אנג'ליקה יוסטון, ווילם דפו, קייט בלאנשט, מייקל גמבון וג'ף גולדבלום. כולם נמצאים על צוללת (צהובה!) ומחפשים את הלוויתן האגדי מובי דיק, או איזה קרוב רחוק שלו.

בתקופה שבטלוויזיה היה חור ורק ערוץ אחד, מי שהיתה לו אנטנה היה יכול לראות את ערוץ המזרח התיכון, עם 'הבית המעופף', ה-WWF ועוד שטויות שאהבנו כי לא היה משהו אחר. ותיקי התקופה ההיא עשויים לזכור את 'Fat Albert', סדרה מצוירת לילדים שהיתה התשובה האפרו-אמריקאית לבזוקה-ג'ו וחבורתו, ושודרה בחסות כוכב העל ביל קוסבי. כמו כל סדרה נוסטלגית (וכל סדרה הופכת לנוסטלגית בשלב כלשהו) גם הסדרה הזו קיבלה עכשיו גרסה קולנועית. יש גם טאץ' מתוחכם: הגיבורים המצוירים של הסדרה יוצאים החוצה לעולם האמיתי של ימינו. בסרט משתתף גם הבדרן העבש והלא רלוונטי ביל קוסבי. תמיד כשיוצאים סרטים כאלה אני תוהה איזו משיכה אמורה להיות לסרט עבור ילדים שעוד לא נולדו כשהסדרה המקורית שודרה, אבל לעתים קרובות זה עובד. בתוך יומיים בקולנוע, הסרט השיג 10 מיליון דולר, והגיע למקום השלישי.

וסרט חדש אחרון ודי, אם כי המילה "חדש" לא ממש מתאימה פה. 'Darkness' הוא סרט משנת 2002. אלא שהפצתו בארה"ב עוכבה שוב ושוב, כמו שקורה לעתים קרובות מדי לסרטים לא אמריקאיים, גם אם אין לזה שום סיבה מוצדקת. מוצאו של 'חושך' אמנם מספרד, אבל הוא דובר אנגלית, מככבת בו אנה פאקווין המוכרת בארה"ב, ובכל זאת הוא יוצא בארה"ב קצת אחרי יום הולדת שנתיים, כשמי שרוצה יכול להשיג אותו כבר ב-DVD בספריות הוידאו המובחרות בארץ. מה שעודד את מפיצי הסרט לשחרר אותו סוף סוף, אפשר לנחש, היה ההצלחה המפתיעה של 'הטינה' ו'Saw', שני סרטי אימה בתקציב קטנים שהכניסו פי כמה וכמה מהתקציב שלהם בחודשים האחרונים. גם 'חושך' עומד להצטרף למועדון הזה, אם כי להיט בסדר הגודל של 'הטינה' הוא לא יהיה: במשך היומיים שבהם הוא הוקרן הסרט הכניס 6 מיליון דולר. צנוע, אבל עבור סרט שהתקציב שלו עומד על 10 מיליון (ושכבר הוקרן במרבית אירופה ומדינות אחרות מסביב לעולם) זה יותר מבסדר.

ומהנעשה בשיכון הותיקים: 'למוני סניקט: סדרה של צרות' מיישם את שמו הלכה למעשה, וצונח בכמעט 60% לעומת הכנסותיו בשבוע שעבר. יחס ההכנסות והתקציב שלו כרגע בעייתי מאוד. 'אושן 12', עם נפילה של 52%, גם הוא לא במצב מוצלח במיוחד, וסודרברג ושות' יכולים למחוק את התקוות שהסרט יגיע להכנסות של הסרט הראשון בסדרה. הירידה של 'הרכבת לקוטב' היא הקטנה ביותר השבוע (כמו בכל שבוע. כבר נמאס לי להגיד את זה), ובהכנסות כוללות הוא הגיע כבר ל-140 מיליון דולר, ועומד לעקוף גם את 'אוצר לאומי' שעזב את העשיריה עם 141 מיליון דולר בבנק. השאלה היא האם הרכבת תמשיך לעשות כסף גם כשכריסטמס יהיה כבר מאחורינו.

השבוע הבא כולו חופשת החורף, הגשר שבין כריסטמס לראש השנה האזרחית, וסרטים חדשים לא יוצאים בו, אבל הסרטים שכבר בחוץ (בשלג, בקור) עושים עסקים מצוינים. שינויים גדולים לא צפויים בטבלה, וטוב שכך. אנחנו נהיה עייפים מדי אחרי הבוחצלגיחצן-קון II כדי לעקוב אחריהם.
(אתם באים, כן?).


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Meet the Fockers – 46.1 (70.5)
2. Lemony Snickets' A Series of Unfortunate Events – 2 12.6 (59.4)
3. Fat Albert – 10.0 (10.0)
4. The Aviator – 8.6 (9.9)
5. Ocean's Twelve – 8.4 (86.6)
6. The Polar Express – 6.5 (140.2)
7. Darkness – 6.2 (6.2)
8. Spanglish – 4.6 (18.2)
9. The Life Aquatic with Steve Zissou – 4.5 (6.3)
10. The Phantom of the Opera – 4.0 (6.3)