דו"ח קופות שבורות – 2.6.2002

"מוזר. ואני חשבתי שהקיץ כבר
התחיל. החופש הגדול, האבטיחים
ודנית מכתה ג' עוד לא פרצו
עדיין, אבל בהחלט חם,
התיכוניסטים שוקדים על בגרויות,
ערוץ 2 משדר את 'פספורט' ויעל
בר זוהר כבר הדגימה איזה בגדי
ים צריך לקנות. אז מה, לא קיץ?
כנראה שלא, כי בקולנוע – עדיין שממה. חוץ מ'מתקפת המשובטים', זאת אומרת. בשנים קודמות, סרטי קיץ גדולים הגיעו לארץ במהירות רבה – בדרך כלל תוך לא יותר משבועיים מאז צאתם בארה"ב. השנה, מפיצי ארצנו עברו כנראה להגדרה האסטרונומית של הקיץ: הקיץ מתחיל ביום הארוך ביותר בשנה, 21 ביוני, ולא דקה קודם. אצל הגויים האולמות מוצפים בבלוקבאסטרים-וונאבי שיוצאים קבוע שבוע אחרי שבוע, אבל אצלנו אין כלום – חוץ מהמשובטים, זאת אומרת. שזה לא מעט, אבל זה בכל זאת רק סרט אחד. מה עם איזה 'ספיידרמן' (אומרים שהוא די מצליח)? או קצת 'ספיריט' בשביל הילדים? ג'ק ריאן? שפילברג? אני חייב להזהיר את בעלי האולמות: זה נכון שבחופש הגדול אנשים רואים הרבה סרטים, אבל הם בדיוק חזרו מהים, וממלאים את הכסאות בחול ואת האויר בריח של אולטרסול ומלח. וחוץ מזה, קצת התחשבות: כמה זמן אנחנו עוד צריכים רק לשמוע על הנפלאות שקורות בחו"ל, בלי לראות? הלו, זה רדיו?

באמריקה השבוע נפל דבר, ולדבר קוראים 'מתקפת המשובטים'. הוא נפל אל המקום השני, אחרי שבועיים במקום הראשון. את המקום בצמרת תפס סרט הריגול על פי ספרו של טום קלנסי, 'The Sum of All Fears' (שם הספר תורגם לעברית כ'כל הפחדים כולם', אז ייתכן שזה יהיה גם שמו העברי של הסרט… וייתכן שלא). 'כל הפחדים' הוא הסרט הרביעי המבוסס על תולדות"…

הומ. לא נעים. רד פיש נרדם באמצע כתיבת הדוחק"ו, ומה, נחכה למחר בערב כשיהיה לו זמן להשלים את מלאכת הכתיבה? בלית ברירה התייצבתי למשימה, ואם אתם מתעקשים להקביל את זה לנעשה בעולם הקולנוע, ניתן לומר שאני משולה לבן אפלק שמחליף את האריסון פורד בתפקידו המיתי כג'ק ראיין.

'כל הפחדים כולם' הינו הסרט הרביעי המבוסס על מעלליו של סוכן ה-CIA ג'ק ראיין. הפעם נאלץ הסוכן להתמודד עם נשק גרעיני שנגנב והגיע לידיהם של טרוריסטים, המעוניינים לגרום למלחמה בין רוסיה לארה"ב.
אני לא יכולה שלא לקבל את הרגשה שחל פיחות במעמדו של הנשק הגרעיני: בעולם שבו פצצות גרעין נגנבות על ימין ועל שמאל (כך למשל גם ב'צרה גדולה'), ופצצות אטום ניידות הן עניין שבשגרה ('נפלאות התבונה'), נעשה פתאום קצת מפחיד לחיות. לא פלא שכל סרט שני הוא סיפור על אומץ… חברות… וכו'.
ובמצב הפוליטי ששורר כיום, די ברור שהמבקרים האמריקאים מיהרו להמשיל את הסרט למציאות המוכרת להם (ולנו). אולי זה מה שעזר לסרט להרוויח את 31 המיליונים שלו (שהם, אגב, הפתיחה הטובה ביותר לסרטים שנעשו בהתבסס על דמותו של ג'ק ראיין).

יהיה מיותר לומר שבאופן כללי, סרטים השבוע סבלו אבדות כבדות יותר לעומת רווחיהם בשבוע שעבר. כזכור, בשבוע שעבר רווחי סוף השבוע של סרטים למיניהם זכו ל"יום בונוס": Memorial Day. השבוע סרטים לא זכו לפריבילגיה הזו, וכיוון שכך – התוצאות בקופות נראות בהתאם, ואין מה להתרגש מירידות של 50% או 60%.

'מתקפת המשובטים', שנמצא כאמור במקום השני, הוא דוגמה טובה לירידה חדה כזו: רווחיו בקופות הסתכמו ב-21 מיליון דולרים (ירידה של 56%), מה שאומר שאת הקרב בקופות הוא הפסיד ל'ספיידרמן'. זו הפעם הראשונה בה סרט של 'מלחמת הכוכבים' לא נחשב לרווחי ביותר בהשוואה לשאר הסרטים שיצאו עימו באותה שנה.

'ספיידרמן' עצמו, נמצא במקום השלישי ובאמתחתו 14.3 מיליון דולר. מבחינת מיקומו בטבלת ההכנסות של כל הזמנים, הוא כבר נמצא במקום השישי, ובשבוע הבא צפוי לעקוף את 'פארק היורה'. מבחינת מיקומו בטבלת ההכנסות הכלל עולמיות, איש העכביש נמצא "רק" במקום ה-31 (ועקף בזאת את 'גלדיאטור ו'המטריקס'). אבל צריך לזכור ש'ספיידרמן' טרם הופץ ממש מחוץ לארה"ב. בשבוע הבא הוא צפוי לזנק קדימה באופן משמעותי בטבלת ההכנסות הכלל עולמיות, עת יופץ במספר מדינות באירופה, ואחר כך גם בשאר המדינות המתורבתות.

במקום הרביעי נמצא 'Undercover Brother', פארודית פשע שחורה שהביאה לקדמת התודעה את אחוריה של דניס ריצ'רדס (לא. אני לא אשכח לה את זה). העלילה, בכלליות, מתבססת על סדרה שהופיעה באתר אינטרנט (של חברת 'Urban Media') ומספרת על "אח" (מילת סלנג לשחור שהוא אחד מהחבר'ה) שהגיע אלינו מן העבר, במטרה לתפוס את 'The Man', שהוא בפשטות האיש הרע. הביקורות נוטות להסכים שזו סאטירה שנונה ומוצלחת, מה שאולי תרם לרווחיו של הסרט (12 מיליון, יותר מההכנסות ה"רגילות" ל"סרטי שחורים").

בשבוע הבא יגיעו למסכים בארה"ב 'באד קומפאני' והקומדיה עטורת הכוכבות 'היי יא-יא, אני שואל' (לא, לא באמת. כלומר, כן, בערך. אני מדברת על 'Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood').

משפט סיום שנון? מחר כך. אני הלכתי לישון.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים הערכה מבוססת על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים הלכו לישון וחולמים שהם פרפר שחולם שהוא מספר בסוגריים שמייצג את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. The Sum of All Fears – 31.1 (31.1)
2. Star Wars, ep. II: Attack of the Clones – 21.0 (232.3)
3. Spider-Man – 14.3 (353.8)
4. Undercover Brother – 12.0 (12.0)
5. Spirit: Stallion of the Cimarron – 11.3 (38.8)
6. Insomnia – 9.9 (41.6)
7. Enough – 6.8 (27.1)
8. About a Boy – 4.1 (27.8)
9. Unfaithful – 2.9 (45.7)
10. The New Guy -1.4 (26.8)