דו"ח קופות שבורות – 26.6.2005

הקופות במצוקה. לאחר 17 שבועות בהן שמרו על פרופיל נמוך, ניסו מומחי הדו"חקו להחזיר אותן לעצמן. "אתן אנורקסיות", הם אמרו בטון חינוכי, "זה לא בריא". הקופות הנהנו בעצב, ונותרו בשלהן. אבודים והוזים בגיא צלמוות, הבינו מומחי הדו"חקו כי נותר להם רק עוד מוצא אחד אחרון, ופנו למה שכל אדם בר דעת היה עושה עוד מזמן: קבעו פגישה אצל הרב כדורי.

"גידלנו אותן", הם אמרו לרב, "רוממנו אותן, והן פשעו בנו".
הרב ליטף את זקנו.
"כבוד הרב, האכלנו אותן, נתנו להן את מיטב כספנו ושלחנו אותן לרחוב, כדי שכל אחד יוכל לדעת אותן. אך איש לא בא אליהן, ואנו לא מקבלים אתנן".
אי משם חש מישהו והגיש לרב החיוור כוס מים.
"מה? לא! זה לא מה שאתה חושב, כבוד הרב. שום פריצות אין פה. הכל PG-13 לכל היותר". אחד ממומחי הדו"חקו עוד הספיק ללעלע: "ארר…", כשמרפק זריז של מי מעמיתיו השתיקו בטרם השלים את ניטפוקו.
"אנא", הם המשיכו, "עזור לנו להחזיר את הקופות למצבן הקודם. אנו רוצים משהו זוהר, משהו מעל לציפיות. אנחנו צריכים נס! נס!".

במקום הראשון, למשל, נמצא 'באטמן מתחיל'. הוא היה שם כבר בשבוע שעבר ונחשב לאכזבת מה. למרות הניסים והנפלאות שחגגו סביבו השבוע, כולם שיערו שהוא ישמור על המקום הראשון. והוא אכן שמר, תוך שהוא סופג ירידה של 43% בהכנסותיו. לא משהו לדאוג ממנו, כי אחרי הכל, 27.6 מיליון הדולרים שהוא הכניס השבוע, הביאו אותו להכנסות כוללות של 122 מיליון – כמעט כמו 'מר וגברת סמית', שלו יש שבוע יתרון. בסופו של דבר, זה לא משהו לא צפוי. סולידי כזה. אבל סולידי זה לא נס.
מומחי הדו"חקו הסבירו כל זאת לרב, והתחננו לעצה.
שקט מתוח השתרר, ולאחר כדקה הרב שח: "והעיקר לא לפחד כלל".

מומחי הדו"חקו התלחשו ביניהם בבהילות. לא זה מה שהם ציפו לו. אך מפאת כבודו של הרב, הם לא פצו פיהם. במקום זאת, הם העדיפו לעבור ל'Bewitched'. את שמו של הסרט הם השמיטו, ליתר בטחון. וכה הם הסבירו:
מעשה בבחורה יראת שמים (ניקול קידמן), המנסה לפתוח דף חדש ולחיות חיים רגילים לגמרי. שחקן שכוכבו דעך (וויל פרל), מנסה להחיות את הקריירה שלו באמצעות חידוש לסדרה אהובה משנות ה-60, בשם 'Bewitched'. הוא חש כי הבחורה הנאה תוכל לגלם היטב את שמעונה (סמנת'ה בלעז), העזר כנגדו בתוכנית, בעיקר בשל צורת אפה. אכן, נסתרות הן דרכי האל. היא, מצידה, מאמינה כי תוכל להקים איתו בית אוהב.

"והבחורה?", שאל הרב, "זו שתגלם את שמעונה הצדקת – מה שמה?"
"איזבל ביגלו".
"איזבל? איזבל?!"
"כן. והיא מכשפה, אבל טובה. והיא מנסה לחיות חיים בלי קסמים, רק שבתוכנית היא מעמידה פנים – או בעצם לא מעמידה פנים – שהיא מכשפה".
הרב גירד באפו והתעטש ברעש רב. "עבודת כוכבים ומזלות!", הוא זעק. "איני מוכן לברך סרט זה".

ובאמת, דרכו של 'Bewitched' לא ממש צלחה. עם תקציב של 85 מיליון דולר, כל שהשיג בשבוע הראשון הם 20 מיליוני דולרים – פתיחה סולידית יחסית לסרטים של ניקול קידמן או של וויל פרל. כיוון שהסרט לא בורך על ידי הרב כדורי, הביקורות התייחסו אליו בהתאם. היו שתלו את האשמה בבמאית, נורה אפרון ש(שוב) לקחה סרט בעל פוטנציאל והפכה אותו למשהו משעמם ורדוד. היו שתלו את האשם בתסריט, שנראה כמו פרק קצר בסדרת טלוויזיה, שנמתח לכדי סרט באורך מלא. היו שתלו את האשמה בתחושת הזיוף והציניות ההוליוודית שהקיפה את הסרט, עד כדי יצירת סרט מתנשא וילדותי. הם אמרו, אבל אתם ואני יודעים את האמת.

נבוכים ומושפלים הביאו מומחי הדו"חקו את הפציינט הבא שלהם: 'Herbie: Fully Loaded' הידוע גם כ'החיפושית בהילוך גבוה', חידוש לסדרת סרטים עתיקה אודות חיפושית (האוטו, לא החרק) דעתנית, העושה ככל העולה על רוחה ושולפת טריקים מהשרוול. מין R2D2 על גלגלים. הפעם זו הנערה מגי פייטון (לינדזי לוהן), שמקבלת בירושה את האוטו המטרטר. בדיסני מבטיחים כי לאחר שתעבור הרפתקאות קסומות ומבדרות, תהפוך מגי לנהגת NASCAR ותתחרה במרוץ היוקרתי. עם הרבי, כמובן.

הביקורות, מה לעשות, לא התלהבו מהסרט כפי שקיוו אנשי 'דיסני'. הסרט אמנם מנסה להיות מודרני, אך הרבי עצמו נשאר אותו דגם זקן של חיפושית, והמבקרים ציינו כי מוטב היה להשאירו כנוסטלגיה תמימה. לילדים של היום יש את 'שרק' ואת הסרטים של 'פיקסאר', וכל מה ש'דיסני' מציבה מולם זה מכונית שיודעת לקרוץ? כך או כך, אמרו המבקרים, קרוב לוודאי שהילדים ייהנו מהסרט הלא מזיק הזה. מומחי הדו"חקו ציפו ממנו להרבה, אבל כל מה ש'הרבי' השיג, זה 12 מיליון דולר.

"נו שוין, קינדערלאך", ניחם הרבי כדורי, "העתיד לא כזה נורא. על הכנסות פחותות יותר קמו סרטי המשך. ולזה, מן המטריצה נגזר שלזה יהיה אח – Herbie: Fully Volution".

"תביאו אותו. נו, מה אכפת לכם, ממילא תיכף הולכים". מבויש, 'Land of the Dead' נדחק ונדחף לקדמת החדר, עד שעמד לפני הרב. ההתחלה, כדרכם של כל סרטי הדו"חקו הנוכחי, בסרט משנות השישים – 'ליל המתים החיים', של ג'ורג' רומרו. היה זה למעשה הסרט שהפך את סרטי הזומבים לז'אנר לכל דבר. ואיך אומרים זקני השבט – סרטי הזומבים של היום, זה לא הסרטים של פעם. אי לכך החליט ג'ורג' רומרו להראות לצעירים מאיפה משתין הדג.

הסרט החדש נפתח כאשר כדור הארץ אינו הכוכב שהכרנו. האדמה חרבה וחרוכה, השמים כמעט ואינם נראים והמכונות… סליחה, הזומבים, ממלאים את הארץ. מעוז אחרון נותר – עיר בודדה מוקפת חומה, עירם של האנשים החופשיים. בעלי הממון חיים חיי נוחות ומותרות, ודלי העם מסתפקים בהימורים, סמים ומסיבות טראנס עד הבוקר. שכירי חרב בודדים מעיזים לצאת מן החומות כדי לספק לתושבים מזון, משקה ורוק'נ'רול. אלא שבינתיים, האבולוציה תורמת את חלקה, והזומבים לומדים לתקשר אחד עם השני ולהתארגן. מוהאהאהא-הא-הא. או בררר. מה שתבחרו.

'ארץ המתים' הופק בתקציב זעום של 15 מיליון דולר, וכבר עתה כיסה את רובו, בהרוויחו 10 מיליון דולר במהלך הסופ"ש. הביקורות אף הן משבחות את הסרט ואת יוצריו, וזורקות לחלל האוויר ביטויים כמו סאטירה חברתית חדה, ו"גרסת הזומבים ל'מטרופוליס"'.

מועצת חכמי הדו"חקו פנתה כבר לצאת, כשאחד מהם העז וצווח: "והדו"חקו, כבוד הרב, מה יהא עליו? הוא הולך ומצטמק, הולך ופוחת הדו"ח".
"לא איש בשורות אנוכי. אתם מדברים עימי על שבועות רעים, ואילו אני, בחלומי ראיתי את שבע השנים הרעות".
מומחי הדו"חקו התעלפו, ואולי טוב שכך. שכן הרב הוסיף ואמר: "אני צופה כי 'מלחמת העולמות' בוא תבוא, ויומיים אחריה, זה קצת מצחיק, יהיה 'ריבאונד"'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Batman Begins – 27.6 (122.5)
2. Bewitched – 20.1 (20.1)
3. Mr. and Mrs. Smith – 16.8 (125.5)
4. Herbie: Fully Loaded – 12.7 (17.7)
5. Land of the Dead – 10.2 (10.2)
6. Madagascar – 7.4 (160.2)
7. Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith – 6.1 (358.5)
8. The Longest Yard – 5.5 (141.9)
9. The Adventures of Shark Boy and Lava Girl in 3D – 3.5 (30.5)
10. Cinderella Man – 3.5 (49.8)