דו"ח קופות שבורות – 27.1.2008

קווינט, אחד מהמבקרים באתר AICN, יכול לזקוף לזכותו לפחות הישג אחד: הוא האיש שגילה לעולם את אובה בול. קווינט היה זה שהסב את תשומת הלב האינטרנטית בפעם הראשונה ל-'House of the Dead', שעד אז אף אחד לא שם לב אליו, הצביע וקרא בקול גדול: זהו, רבותי, לא סתם סרט גרוע – זה סרט של הבמאי הגרוע בעולם. משם העסק התגלגל, שמו של בול הפך לבדיחה קבועה, והיום רבים יודעים לקבוע שאובה בול הוא הבמאי הגרוע בעולם, גם אם רובם לא ראו אף סרט שלו.

ובכן, אותו קווינט התייצב השבוע והכריז: בול הוא כבר לא הבמאי הגרוע ביותר בעולם. לא שהיצירה האחרונה של בול הרשימה את קווינט במיוחד, או משהו; הוא רק ראה את 'Meet the Spartans' והחליט שג'ייסון פרידברג ואהרון זלצר לקחו מבול את התואר.

לפרידברג וזלצר יש היסטוריה. הם היו שניים מבין הרבה התסריטאים שעבדו על סדרת הפארודיות 'מת לצעוק'. אחר כך הם נפרדו מחבורת 'לצעוק' והתחילו לעשות סרטים משלהם בז'אנר הסרטים ששמם נגמר ב-Movie: לפני שנתיים – 'Date Movie', שבארץ נקרא 'מת לדייט', ולפני שנה – 'Epic Movie', שבארץ לא הוקרן, וטוב שכך. את שני הסרטים האלה היה לי העונג לא לראות, ושניהם נחשבים לבלתי נסבלים אפילו בסטנדרטים הממש לא תובעניים של סרטי הפארודיות. שוב ושוב נשמעות הזעקות: זה פשוט לא מצחיק. זה לא קרוב להיות מצחיק. בימד"ב שני הסרטים קיבלו ציונים של 2 נקודה משהו.

אבל יש בעיה: הסרטים האלה הכניסו כסף. אמנם לא המון, אבל הכניסו. הדבר היחיד שזה מוכיח הוא שאם תכניס מספיק רפרנסים לתרבות הפופ לתוך טריילר, יהיו אנשים מסוימים שילכו לראות את הסרט; בוודאי שזה לא מעיד על יכולת כלשהי מצד שני הבמאים. אותו הדבר נכון, למרבה הצער, גם לגבי הסרט החדש שלהם, ששמו לא מסתיים ב-Movie: קוראים לו 'Meet the Spartans', והוא פארודיה, כמובן, בעיקר על '300', כשלתוכו נדחפו גם התייחסויות – שימו לב שלא אמרתי "בדיחות" – להרבה סרטים אחרים שיצאו בשנה האחרונה. התוצאה, כמה לא מפתיע, לא מצחיקה באופן קיצוני – אם שואלים 96% מהמבקרים, או את משתמשי ימד"ב, ששוב דירגו את הסרט באזור ה-2. אבל שוב, למרבה הצער, הסרט הזה עשה כסף. הוא אפילו הגיע למקום הראשון השבועי, אם כי בהפרש קטן. 'Meet the Spartans' הכניס 18.7 מיליון דולר – כמעט בדיוק אותו הסכום שהכניסו 'Date' ו'Epic' לפניו. אפשר להתאבל, אפשר לבכות על הטמטום ההולך וגובר של קהל צופי הסרטים האמריקאי, אבל זה לא יעזור. במקום זה אפשר ללכת לראות סרט אינטליגנטי ומתוחכם. כמו למשל 'רמבו'.

קודם כל, רגע של בלבול. לסרט הראשון בסדרת 'רמבו', סדרת האקשן האולטימטיבית של שנות השמונים, לא קראו 'רמבו'. קראו לו 'משחק הדמים'. לסרט השני קראו במקור 'Rambo: First Blood Part 2', ובעברית פשוט 'רמבו 2'. לסרט השלישי כבר קראו 'רמבו 3' בכל מקום. 19 שנים עברו, וסילבסטר סטאלון התחיל בפרוייקט הקאמבק המוזר שלו, במסגרתו הוא עושה המשכונים לא-גרועים-כמו-שאפשר-היה-לחשוב לסדרות הותיקות שלו. אבל לסרט החדש בסדרת 'רמבו' הוא החליט לקרוא לא 'רמבו 4', כפי שהיה הגיוני, וגם לא 'רמבו: 19 שנה אחרי', אלא פשוט 'רמבו'. בלי שום תוספת, מספר או כותרת משנה. אם הכוונה היתה לבלבל את צופי ה-DVD, אז היא הצליחה מעל למשוער. בעוד כחצי שנה, כשצופים תמימים ונוסטלגיים יירצו קצת נוסטלגית אקשן, הם ימצאו בספרית ה-DVD את 'רמבו', 'רמבו 2' ו'רמבו 3'. איזה סרט אתם חושבים שהם ייקחו? כמובן, את הסרט הלא נכון. זה כבר לא בלבול כרונולוגי בנוסח סרטי 'מלחמת הכוכבים', שאמנם יצאו בסדר משונה, אבל לפחות היו ממוספרים; זאת כבר התאכזרות לצופים. בארץ הסרט קיבל את השם 'ג'ון רמבו' (על משקל 'רוקי בלבואה'), שלא מסגיר הרבה בקשר למיקום שלו בסדרה, אבל לפחות שונה מהשמות האחרים.

אז מה עם הסרט עצמו? כאמור, לפי המבקרים הוא באמת לא גרוע כפי שניתן היה לחשוב. כן, הרעיון של סילבסטר סטאלון שחוזר לכתוש את הרעים, זקן ב-19 שנה, נשמע מגוחך. אבל הסרט בסך הכל נשאר נאמן למורשת הסדרה, שאף פעם לא היתה קולנוע איכותי במיוחד, אבל סיפקה מכות ודם למי שרצה. בשנות השמונים רמבו היה מלך העולם, היום הוא מקסימום אנקדוטה בשולי סיכומי השנה – אבל הוא הביא 18 מיליון.

כאן עולה שאלה מעניינת: לאן נעלם קלוברפילד? הרי רק בשבוע שעבר היצור הענק הרס את ניו יורק ברעש גדול, עם הסכום הגבוה ביותר שחודש ינואר ראה אי פעם. היום, חבורת ספרטנים מפגרים וכוכב אקשן זקן לקחו את שני המקומות הראשונים עם פחות מחצי ממה שעשה קלובר בשבוע שעבר. גם במקום השלישי הוא לא נמצא – כאן נמצא '27 שמלות', עם ירידה של 41% מהשבוע שעבר. ההייפ של 'קלוברפילד', מתברר, היה מספיק כדי להחזיק אותו למעלה במשך סוף שבוע אחד בדיוק, והשבוע הוא נמצא במקום הרביעי, אחרי אחת מהנפילות הגדולות ביותר שראינו אי פעם לסרט במעמדו: 68%. יותר משני שליש. מ-40 ל-12 מיליון בתוך שבוע. זה מאוד חריג שסרט שפתח עם 40 מיליון דולר לא יגיע ל-100 מיליון בהכנסות כוללות, אבל זה כנראה המצב. לא שכל זה אומר ש'קלוברפילד' הוא לא סרט מצליח – הוא הפך לעסק משתלם כבר בשבוע שעבר – אבל הוא קבע הגדרה חדשה לביטוי "סיפור לשבוע אחד".

אל המקום החמישי נכנס 'ללא עקבות' ('Untracable'), מותחן שמנסה לשלב את 'הרשת' עם 'המסור'. הפסיכופט התורן חוטף אנשים ומחבר אותם למתקני הריגה איטית המחוברים למונה הצפיות באתר שלו. ככל שיותר אנשים ייכנסו לאתר – כך האדם ימות יותר מהר. הציבור, איך לא, נוהר בהמוניו (לאתר, לא לסרט, חלילה). מוסר ההשכל: האינטרנט היא מהשטן. דיאן ליין היא הסוכנת התורנית שבעקבות הפסיכופט התורן. טכנופוביה אמנם מאוד באופנה, אבל פחד מהאינטרנט זה לגמרי המילניום הקודם, והסרט הזה לא תפס קהל גדול מדי, עם הכנסות של 11 מיליון דולר בלבד.

המועמדויות לאוסקר הוכרזו השבוע, והסרטים שקיבלו את עיקר המועמדויות נהנים מהתוצאות. 'ג'ונו', למשל, ממילא היה אלוף הירידות המתונות – אז עכשיו, אחרי שהסרט הקטן והסימפטי הזה הפך לסרט קטן וסימפטי שמועמד לאוסקר בקטגוריות הסרט, הבמאי, התסריט והשחקנית, הכנסותיו חזרו לנוע כלפי מעלה. למרות ירידה קלה במספר הקולנועים בהם הוא מוצג, הכנסות הסרט עלו במעט, ועמדו השבוע על 10.3 מיליון דולר. כתוצאה מכך הסרט עבר – מוקדם מהצפוי – את קו ה-100 מיליון דולר. כבר הזכרתי שמדובר בסרט קטן? התקציב של 'ג'ונו' מוערך ב-2.5 מיליון דולר, שזה, כאילו, כלום. מבחינת היחס בין הוצאות והכנסות, הסרט נכנס לפנתאון של 'החתונה היוונית שלי' ו'פרויקט המכשפה מבלייר' – סרטים שכל מפיץ היה מת להשיג כמוהם פעם בחיים. מבחינת האולפן, 'ג'ונו' הוא זכייה בלוטו. חוץ מזה, הוא גם – בהפרש עצום – הסרט המצליח ביותר מסחרית מבין חמשת הסרטים המועמדים לאוסקר הסרט הטוב ביותר.

הסרט הפחות מצליח מסחרית מבין המועמדים – בינתיים, לפחות – הוא 'זה ייגמר בדם' בבימוי פול תומס אנדרסון, המועמד בשמונה קטגוריות. דניאל דיי לואיס, על פי ההימורים, יכול כבר לתרגל את נאום הזכייה שלו (כשקיבל את פרס איגוד השחקנים, הוא דיבר אך ורק על הית' לדג'ר). המועמדות – וגם הגדלה משמעותית של מספר הקולנועים – הכניסה בפעם הראשונה את 'זה ייגמר בדם', שמוקרן כבר חמישה שבועות, לעשיריה הפותחת. הוא נמצא במקום השמיני עם כ-5 מיליון דולר. מחוץ לעשיריה, 'ארץ קשוחה' הכפיל את הכנסותיו ועלה מהמקום ה-19 ל-15, 'כפרה' צבר 4 מיליון דולר נוספים, ו'מייקל קלייטון', הותיק מבין המועמדים, שכבר ירד כמעט לגמרי מהמסכים, התקמבק אל כאלף בתי קולנוע ועלה מהמקום ה-41 בשבוע שעבר למקום ה-17 השבוע. מסקנה: משתלם להיות מועמד לאוסקר. תנסו את זה פעם.

עוד מועמד לאוסקר שעליו אולי שמעתם הוא 'בופור', המועמד לפרס הסרט דובר השפה הזרה הטוב ביותר. אבל הפרס הזה אמנם מעניין אותנו אולי, אבל את האמריקאים ממש לא. בשבוע שעבר 'בופור' הוקרן בשני בתי קולנוע בארה"ב, והכניס סכום לא מרשים משום בחינה של כ-6,500 דולר. השבוע הוא עשה בדיוק את אותו הדבר. מסקנה: משתלם להיות מועמד לאוסקר, אבל בעיקר אם אתה דובר אנגלית.

ונסיים בכמה מזל-טובים: מזל טוב ל'אוצר לאומי: ספר הסודות' ול'אלווין והצ'יפמנקס' עם הגעתכם ל-200 מיליון. מזל טוב גם ל'אני האגדה' שחוגג 250 מיליון . עד מאה ועשרים.

בשבוע הבא: ג'סיקה אלבה ברימייק האימה 'העין', ושתי קומדיות – 'על גופתה המתה' ו'Strange Wilderness'. בינתיים אל תחשבו יותר מדי על ספרטנים, זה לא בריא.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Meet the Spartans – 18.7 (18.7)
2. Rambo – 18.1 (18.1)
3. 27 Dresses – 13.6 (45.3)
4. Cloverfield – 12.7 (64.3)
5. Untraceable – 11.2 (11.2)
6. Juno – 10.3 (100.2)
7. The Bucket List – 10.2 (57.7)
8. There Will Be Blood – 4.9 (14.8)
9. National Treasure: Book of Secrets – 4.6 (205.4)
10. Mad Money – 4.6 (15.3)