דו"ח קופות שבורות – 2.7.2001

דייויד בן 11. הוא שוקל
30 קילוגרם. גובהו מטר
ו-35 ס"מ. יש לו שער חום.
אהבתו אמיתית. אבל הוא לא.

סטנלי בן 73. יש לו איי-קיו 176. הוא ביים 14 סרטים. הוא נחשב לאחד מגדולי הסמאחים בכל הזמנים. הוא מאוד רוצה לעשות סרט שקוראים לו 'A.I'. אהבתו אמיתית. אבל הוא מת.

למזלו של סטנלי, או אולי לרוע מזלו, יש לו חבר בשם סטיבן. סטיבן בן 55. יש לו שני אוסקרים. בשנה שעברה הוא הרוויח 500 מיליון דולר. סטיבן יכול, אם בא לו, לעשות עם יד אחת קשורה מאחורי הגב סרט שובר קופות שיראה למייקל ביי מאיפה משתין הג'ורג' וושינגטון. אבל הוא לא. כי לסטיבן נמאס לעשות שוברי קופות, והוא החליט לעשות פרוייקטים מאתגרים ומעניינים יותר – כמו למשל, לביים את הסרט שקובריק לא הספיק לעשות. וזה חתיכת אתגר, כי אם יש פרה קדושה אחת בקולנוע, קוראים לה סטנלי קובריק. תגיד עליו מלה רעה – ועשרות מבקרים, מורים לקולנוע ודן-ברזלים נזעמים יתנפלו עליך בכוונה לשחזר כמה ממעשיו של אלכס מ'התפוז המכני'.

אבל סטיבן עשה, למרות הכל, את 'A.I.: אינטיליגנציה מלאכותית', הסרט שמספר, כידוע, על ילד רובוט (היילי ג'ואל אוסמנט. היילי בן 13. יש לו שער חום. הוא כבר לא רואה אנשים מתים) שרוצה להיות ילד אמיתי, ועל הג'יגולו-רובוט (ג'וד לאו) שאתו הוא מתיידד. סטיבן שמר על אוירה של מסתורין מסביב לסרט עד לרגע האחרון ממש, והצליח מעבר לצפוי. אפילו עכשיו, אחרי שהסרט כבר יצא והביקורות עליו כבר פורסמו, קשה לקבל עליו תמונת דעת-קהל כללית – פשוט, נראה כאילו אין שני מבקרים שהסכימו זה עם זה לגביו. התגובות לסרט נעות בין 'מדהים' ל'חתיכת חרא', דרך 'משעמם', 'מעניין', 'מרגש' 'פלצני', 'נחמד', 'מכעיס', 'חתול', 'אינטיליגנטי', 'מלאכותי', ופחות או יותר כל שם תואר אחר שאפשר להצמיד לסרט. רוב המבקרים (לא כולם) טוענים שזה לא סרט רע, אבל רובם גם לא חושבים שהוא מושלם. מכיוון שהצירוף שפילברג-קובריק מעורר, כאמור, ציפיות ללא פחות מאשר יצירת המופת של המאה ה-21, האוירה הכללית היא של אכזבה.

תואר אחד ש'A.I.' כבר לקח בהליכה הוא תואר הסרט עם מסע הפרסום הכי מוזר בהסטוריה. הרשת הענפה של אתרי אינטרנט, פקסים, מספרי טלפון, ומסרים סודיים שמושתלים בתוך המודעות והטריילרים לסרט, שמהווים כולם חלק מסיפור בלשי מורכב ("מי רצח את אוון צ'אן?") היא כבר תופעה מפורסמת – כולם שמעו עליה, אבל רק אנשים מעטים באמת השתתפו במשחק, והם קיבלו כרטיסים חינם ממילא. גם הטריילרים לסרט ("דייויד בן 11…") הם מוזרים, לא שגרתיים, ונותנים מעט מאוד מידע על הסרט עצמו – הדבר הרחוק ביותר האפשרי ממסע פרסום סטנדרטי לשובר קופות סטנדרטי, שתכליתו להביא כמה שיותר אנשים לקולנוע בסוף השבוע הראשון של הסרט, אפילו אם לצורך זה צריך לספר להם את כל העלילה ולהראות את כל הקטעים הטובים.

לא ברור אם מסע הפרסום המוזר הזה עזר לקדם את הסרט או רק הפריע, אבל כנראה שיש מספיק אנשים שילכו לכל סרט שכתוב עליו 'שפילברג'. 'A.I.' הכניס 30 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו – פתיחה צנועה יחסית לשוברי קופות כמו 'טומב ריידר' ו'פרל הארבור', אבל מספיק כדי לכבוש בקלות את המקום הראשון. ולמי שהסכום הזה נראה לו זעיר – שיעור קטן בהסטוריה: הסרט הקודם של שפילברג, 'להציל את טוראי ראיין' עשה סכום דומה בסוף השבוע הראשון שלו ב-1998, ובסופו של דבר הפך לסרט המצליח ביותר של אותה שנה, עם הכנסות של 216 מיליון דולר בארה"ב.

ההכנסות של שלושת הסרטים החדשים האחרים השבוע היו צנועות הרבה יותר. שניים מהם שייכים לז'אנר שנדיר לפגוש במהלך הקיץ: דרמה. לא אקשן, לא הרפתקאות, לא פעלולים, לא ילדים – פשוט דרמה.
'Baby Boy' הוא סרט על חיי השחורים בשכונות העוני של לוס אנג'לס, מעין המשך לסרט המהולל 'Boys N the Hood' שעשה אותו במאי – ג'ון סינגלטון – לפני עשר שנים. בשביל סרט אנטי-קיצי כזה, 8 מיליון הכנסות זה מכובד מאוד.
'Crazy/Beautiful', דרמה רומנטית וסקסית לצעירים ברוחם, מתרחש גם הוא בדרום קליפורניה, ובו קירסטן דאנסט ('מעודדות צמודות') מתאהבת בבחור מ"הצד הלא נכון" של העיר. כדי לעשות את זה קצת פחות משעמם מהרגיל, הבחור העני הוא השקול והרציני בין שניהם, ודוקא בת-הטובים היא זו שמדרדרת אותו אל החיים הפרועים. המבקרים משבחים את דאנסט, אבל לא מתלהבים מהסרט כולו.
סרט שלישי, 'פוטי טאנג', קומדיה על סופר-גיבור שחור שמדבר בשפה שאף אחד לא מבין, נקטל בביקורת והכניס רק מיליון וחצי בסוף השבוע, מה שלא מכניס אותו אפילו אל העשיריה הפותחת.

'המהירים והזועמים' היה הפתעה ענקית בשבוע שעבר, אבל השבוע הוא הולך בדרך כל בלוקבאסטר: ירידה של 50%, כמו שעון, מהכנסות סוף השבוע הראשון. חבל. גם 'טומב ריידר' ממשיך להתרסק: הסרט שפתח עם כמעט 50 מיליון, הכניס בסוף השבוע השלישי שלו פחות מ-10 מיליון. מי ששומרים על יציבות יחסית הם סרטי הילדים שברשימה: 'ד"ר דוליטל 2', 'אטלנטיס', וכמובן 'שרק' הבלתי נמנע. העוזבים השבוע: 'מולן רוז", 'The Animal' (ובעברית: 'חיה רעה'), ו'אבולוציה' הכושל.

בשבוע הבא, ה-4 ביולי, יום העצמאות האמריקני, הופך את סוף השבוע לארוך ועמוס. 'Cats & Dogs' המבטיח, ו'מת לצעוק 2', ההמשך ללהיט המפתיע ביותר של השנה שעברה, יוצאים ביום רביעי, ובסוף השבוע מצטרף אליהם 'Kiss of the Dragon', סרט האקשן עם ג'ט לי. ו-' A.I.', מה אתו? עוד בלוקבאסטר, או משהו מיוחד? ומה שיותר חשוב, מתי כבר נראה אותו בארץ?


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. A.I. Artificial Intelligence – 30.1 (30.1)
2. The Fast and the Furious – 20.0 (77.8)
3. Dr. Dolittle 2 – 15.4 (51.0)
4. Tomb Raider – 9.8 (101.2)
5. Baby Boy – 8.6 (11.7)
6. Atlantis – 7.8 (58.0)
7. Shrek – 7.0 (227.5)
8. Crazy/Beautiful – 4.5 (4.5)
9. Pearl Harbor – 4.4 (179.4)
10. Swordfish – 4.0 (60.5)