דו"ח קופות שבורות – 2.7.2006

Does this cape make my S look big?ספירת מלאי: מה היה לנו הקיץ הזה? 'משימה בלתי אפשרית 3', אכזבה. 'פוסידון', אסון. 'אקס-מן 3' – פתיחה ענקית, ודעיכה מיידית. 'מכוניות' – ציפינו ליותר. 'צופן דה-וינצ'י' – הסרט המצליח של השנה בינתיים, וסרט מחורבן. בעצם, לא יצא השנה אף סרט שהיה פיצוץ קופתי אמיתי. ובכל זאת, עדיין לא נשמעות ברחובות קריאות אזהרה מפני שובו של השפל המפורסם של השנה שעברה. כל אחד מסופי השבוע של הקיץ הנוכחי היה, בספירת הכנסות הסרטים כולם, שיפור לעומת סוף השבוע המקביל של השנה שעברה. אז לכאורה, אין תלונות. מה עוד שהשבוע יצא מה שהיה אמור להיות האירוע הקולנועי של השנה, העשור והמילניום (מותר כבר להגיד מילניום, נכון? עברו כמה שנים מאז שזה יצא מכל החורים). אז כן, גם סוף השבוע הזה היווה שיפור לעומת סוף השבוע המקביל של השנה שעברה, אבל בקושי; ההפרש היה כ-4 מיליון דולר. וזה לא היה בזכות סופרמן, אלא בזכות השטן.

'סופרמן חוזר' יצא לאקרנים ביום רביעי. באותו יום הוא הכניס 21 מיליון דולר. יום למחרת הוא הוסיף עוד 11 מיליון לערמה, ובמהלך סוף השבוע (שישי-ראשון) – 52 מיליון. הרבה? האמת, ממש לא. בענף הסרטים על גברים (ונשים) בטייטס שמצילים את העולם, שיבת הסופרמן מדורגת די נמוך. הסרט הכניס אמנם טיפה יותר מ'באטמן מתחיל' בשנה שעברה (שגם הוא פתח ביום רביעי, ובסוף השבוע עשה 48 מיליון), אבל פחות מ'ארבעת המופלאים' (56) או 'אקס-מן' הראשון (54) וכמובן, אפילו לא קרוב ל'אקס-מן 3' (103) ו'ספיידרמן 2' (88). ומדובר כאן בסופרמן, הגיבור הותיק מכולם והמוכר מכולם, שהיה אמור לקחת בקלות את כל הגיבורבורים הצעירים האלה. 'סופרמן חוזר', עצוב לומר, מצטרף לשורת האכזבות הקופתיות של הקיץ הזה.

'באטמן מתחיל' שיצא בשנה שעברה, היה, כאמור, סיפור דומה: גם הוא נחשב לאכזבה כשהשיג מספר דומה מאוד לזה של סופרמן בסוף השבוע הראשון, אבל בסופו של דבר הגיע לסכום מכובד בהחלט של 215 מיליון דולר בהכנסות כוללות בארה"ב. רק מה, באטמן לא היה צריך להתמודד כבר בשבוע השני שלו עם כנופיית פיראטים מוטנטים. וחוץ מזה, במקרה של סופרמן, אפילו אותם 215 מיליון לא יכסו את עלות הסרט. 'סופרמן חוזר' הוא אחד הסרטים היקרים ביותר בהיסטוריה. התקציב המדווח של הסרט הוא 260 מיליון דולר; לא ברור האם הסכום הזה כולל גם את העלות של כל השנים בהן הסרט היה תקוע בפרה-פרודקשן. פעם טים ברטון היה אמור לביים אותו, אחר כך מקג'י, אחר כך מייקל ביי, אחר כך וולפגנג פיטרסן. אף פיסת סרט לא יצאה מכל השנים האלה, אבל העסקת כל אותם במאים, תסריטאים שכתבו אינספור גרסאות לתסריט, מעצבים ומפיקים – כל זה עלה כסף.

בסופו של דבר בריאן סינגר הוא זה שקיבל על עצמו את הסרט, ולשם כך עזב את סדרת 'אקס-מן', ועכשיו בוודאי מתחרט על זה. אבל סינגר לפחות יודע לעשות סרטי סופר-גיבורים טובים. רוב המבקרים אהבו את הסרט והעריכו את ההצמדות שלו לרוח הסרטים המקוריים והקומיקס, גם אם התלוננו קצת על האורך המוגזם (שעתיים וחצי), ועל כך שהסרט קצת כבד מרוב חשיבות עצמית.

5 מיליון מתוך הסכום שהשיג סופרמן עד כה מגיעים מגרסת האיימקס של הסרט, שבה חלקים ממנו מוקרנים בשלושה ממדים. מבקרים שראו את הגרסה הזאת מסכימים שזאת באמת חוויה מעולם אחר. 5 מיליון אולי נשמע כמו כסף קטן בפרופורציות סופרמניות, אבל נתון קטן נוסף עוזר להבין למה רבים בהוליווד (רוברט זמקיס וג'יימס קמרון, למשל) רואים באיימקס וב-3D את מה שיציל את הקולנוע ממוות: הסרט הוקרן ב-76 אולמות כאלה בלבד, לעומת 4,000 בתי קולנוע רגילים. ממוצע ההכנסות שלו פר-מסך באיימקס הוא יותר מפי שישה מהממוצע בקולנועים הפושטים.

מי שהציל את סוף השבוע הזה מדיכאון היה, כאמור, השטן, הידוע גם כמריל סטריפ. 'השטן לובשת פראדה' הוא סרט שהיה אמור להוות אלטרנטיבה קטנה לנשים שבני הזוג שלהן הלכו ל'סופרמן חוזר'. זה עבד טוב הרבה יותר מהצפוי. 'השטן לובשת פראדה' אמנם נמצא במקום השני, אבל הוא, ולא 'סופרמן חוזר', הסרט המצליח של השבוע. הסרט, שהפקתו עלתה 35 מיליון דולר, הכניס בסוף השבוע 27 מיליון. 79% מהצופים היו נשים, אומרים הסטטיסטיקאים; אין נתונים לגבי הנטייה המינית של ה-21% הנותרים.

סיפור הסרט הוא גרסה לקלישאה מס' 82, "עלילות בן הכפר התמים בעיר הגדולה", הפעם בעולם האופנה. אן הת'אוויי ('יומני הנסיכה') היא הנערה התמימה, שלגמרי במקרה הופכת לעוזרת של עורכת צינית ומפלצתית (סטריפ) של מגזין אופנה. האם הנערה הצעירה תעלה לגדולה תחת טיפוחה של העורכת הותיקה, תאבד את הראש, אך בסופו של דבר תיזכר בערכים הישנים והטובים ותהפוך לאדם טוב וחכם יותר? אולי. זה לא שראיתי את הסרט, או משהו. למרות הפוטנציאל הגדול לקלישאתיות, הביקורות היו דווקא נהדרות. מריל סטריפ גדולה מהחיים, הם אומרים, וגם הת'אוויי לא רעה, והבגדים – סוף.

שיכון ותיקים: 'קליק' של אדם סנדלר איבד את ה-50% הרגילים ונוחת במקום השלישי. גם שאר הסרטים בטבלה צנחו במהירות, חוץ מ'מכוניות' שהוסיף עוד 14.5 מיליון דולר לקילומטראז' (183 מיליון עד כה), ו'צופן דה וינצ'י', הסרט המשעמם הכי מצליח או הסרט המצליח הכי משעמם בעולם, שממשיך להתעלק על המקום העשירי ומסרב לפנות אותו.

לסופרמן יש צ'אנס אחרון לגרד עוד קצת כסף במהלך חג ה-4 ביולי, שנופל השנה על אמצע השבוע. בסוף השבוע הקרוב, מגיעה התקווה האחרונה והטובה ביותר ללהיט סופר-ענק השנה: 'שודדי הקאריביים: תיבה של איש מת'. כמו שנאמר: Jack Sparrow, he’s our man! If he can’t do it, no one can!


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Superman Returns – 52.6 (84.7)
2. The Devil Wears Prada – 27.0 (27.0)
3. Click – 19.8 (78.4)
4. Cars – 14.6 (182.6)
5. Nacho Libre – 6.6 (65.4)
6. The Lake House – 4.6 (38.8)
7. The Fast and the Furious: Tokyo Drift – 4.5 (51.7)
8. Waist Deep – 3.4 (15.3)
9. The Break-Up – 3.0 (110.2)
10. The Da Vinci Code – 2.3 (209.8)