דו"ח קופות שבורות – 27.2.2005

אחת הנקודות הבודדות בטקס האוסקר שבהן כריס רוק הצליח להצחיק היה הקטע בו הוא יצא מהאולם כדי לשאול את "האיש ברחוב" באיזה סרטים הוא תומך. אותם אנשים (אפרו-שחורים) ברחוב לא ראו את 'מיליון דולר בייבי', לא את 'דרכים צדדיות' ולא את 'הטייס', אבל כולם ראו את 'White Chicks'. מה שזה אמור להוכיח, זה שהמיינסטרים ההוליוודי לא מבין לנפש צופה הקולנוע השחור, ולהיפך. זה גם יכול להסביר למה ההצלחה של סרטי-שחורים מפתיעה בכל פעם מחדש את מי שאמורים להיות מומחים לנושא. כבר הבנו: לקהל השחור יש הרבה כוח, יש לו את הכוכבים שלו, וביקורות פשוט לא מזיזות לו.

ועדיין, זה לא מסביר את השחורה המטורפת.

זה מחזה סוריאליסטי לראות את הסרט 'Diary of a Mad Black Woman' מגיע, בהפתעה גמורה, למקום הראשון בטבלת ההכנסות השבועית. זה מחזה סוריאליסטי אפילו לנסות להסביר איזה מין סרט זה, לכל הרוחות. נראה אם הצלחתי להבין: 'יומנה של אישה שחורה דפוקה בשכל' הוא דרמה מרגשת על אישה שחיה באושר ובעושר עם בעלה, עד שהוא זורק אותה מהבית ועובר לגור עם חברתה הטובה ביותר. בצר לה, האישה הולכת לגור אצל סבתא שלה, מדאה, ואז הסרט הופך לקומדיה מטורפת וגסה, מכיוון שמדאה היא ענקית, קולנית, מסתובבת עם רובים ועם מסורים חשמליים ומשחק אותה גבר. ועוד לא ציינתי שלסרט יש מסר דתי מטיפני. אם יש סרט שהביטוי "?WTF" מטיב לתאר אותו, זה הסרט הזה.

את הסרט ביים מישהו אלמוני לחלוטין, והוא בעיקר יצירתו של אחד בשם טיילר פרי, שמשחק את הסבתא, וגם שני תפקידים אחרים, וגם כתב את התסריט, והסרט מבוסס על מחזה מצליח שלו. כל זה לא מסביר אפילו קצת איך זה ש'יומנה של אישה שחורה מטורפת' הגיע להכנסות של 22 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו, וזאת מ-1,500 בתי קולנוע בלבד – מה שנותן לו ממוצע הכנסות עצום פר-מסך. הפקת הסרט עלתה רק 5 מיליון דולר, כך שהוא כבר עכשיו סרט מצליח מאד מאד. זה שהמבקרים אמרו "WTF?" זה פשוט לא רלוונטי. ואם אחרי ההסבר הזה עדיין לא הבנתם בדיוק מה זה הסרט הזה ומה הוא עושה במקום הראשון, זה פשוט בגלל שגם אני לא מבין.

עכשיו, עם 'Man of the House' אין בעיות כאלה. זה סרט שקל להסביר. אנשים רצו כסף, אז הם לקחו את טומי לי ג'ונס, תפרו מסביבו עלילה מטופשת (הוא צריך לשמור על קבוצה של מעודדות. הן היו עדות לרצח, פשוט, ולכן עלולים לנסות לחסל אותן. אז צריך לשמור עליהן). דחפו איזה בדרן שחור (סדריק הבדרן) כדי להביא גם את הקהל של השחורה המטורפת. יצא להם, הו כמה מפתיע, סרט גרוע מאוד. הוא הכניס 9 מיליון דולר בסוף השבוע, ובטח יתנדף בשבוע הבא. רואים? קל ופשוט. למה להתחכם?

בין שני אלה נמצא סרט חדש נוסף, 'Cursed' ('הקללה'). סרט אימה, כמובן, כי לא היו לנו מספיק כאלה לאחרונה. Cursed הוא תיאור טוב לסרט הזה. במקור, זה נשמע מצוין: ווס קרייבן, יוצר אימה עם קהל מעריצים נאמן, משתף שוב פעולה עם התסריטאי קווין וויליאמסון ('צעקה'), בסרט על אנשי-זאב, עם כריסטינה ריצ'י. אבל ההפקה נמשכה הרבה מעבר למתוכנן, כשהאולפן עצר את הצילומים בשלב מסוים ודרש לצלם מחדש, למעשה, את רוב הסרט. גם התוצאה עכשיו לא היתה מספיק טובה, והאולפן החליט להעביר את הסרט קיצוצים, לחתוך החוצה את האלימות, ולקבל סרט שיתאים לדירוג PG-13. נראה שגם עם מה שיצא עכשיו הם לא היו ממש שלמים, כי הם לא הקרינו את הסרט למבקרים – פעולה שכמוה כהודאה חתומה שהסרט מחורבן. הסרט הצליח למרות הכל להגיע למקום הרביעי הלא מכובד, ויוקרן גם אצלנו בשבוע הבא.

'היצ", שהיה אמור להישאר שבוע שלישי במקום הראשון בלי להתאמץ, הובס במפתיע על ידי השחורה המטורפת, אבל בהפרש מאוד לא גדול. בשבוע השלישי שלו, היצ' ממשיך לרדת לאט לאט, והוא הרוויח השבוע עוד 21 מיליון דולר. אז קודם כל, יש לנו, רשמית, את הסרט הראשון השנה שחוצה את קו 100 המיליון; אבל ל'היצ" יש עוד דרך ארוכה, וכנראה הוא יעצור אי שם קרוב יותר ל-200.

'מיליון דולר בייבי' זכה באוסקר, ובשבוע הבא יתחיל להרגיש את תוצאות הזכייה הזאת. אבל הוא לא היה צריך את הזכייה הזאת כדי להתנהג כמו ווינר. הכנסות הסרט עלו השבוע במקצת לעומת השבוע שעבר, מה שאומר שלא רק הסנובים מהאקדמיה, גם אותם אנשים-ברחוב, אם כבר יוצא להם לראות אותו, אוהבים את מה שהם רואים. בסך הכל, 'בייבי' הכניס עד היום 65 מיליון דולר, בעוד 'הטייס' (מקום תשיעי השבוע) עשה 94 מיליון. בעקבות הזכייה, 'בייבי' עוד עשוי לעקוף אותו גם בקופות.

השבוע הבא נראה, באופן בלתי צפוי, מבטיח למדי. יגיעו 'המוצץ' (אוקיי, 'גבר מי שמטפלת') עם וין דיזל, סרט ההמשך ל'תפוס את שורטי', וגם סרט המסע בזמן המסקרן The Jacket עם אדריאן ברודי.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Diary of a Mad Black Woman – 22.7 (22.7)
2. Hitch – 21.0 (122.0)
3. Constantine – 11.8 (50.8)
4. Cursed – 9.6 (9.6)
5. Man of the House – 9.0 (9.0)
6. Million Dollar Baby – 7.2 (64.7)
7. Because of Winn-Dixie – 6.7 (22.2)
8. Are We There Yet? – 4.0 (76.4)
9. The Aviator – 3.9 (93.8)
10. Son of the Mask – 3.8 (14.0)