דו"ח קופות שבורות – 28.2.2006

מחבת, מחבת, שעל הקיר,
מי הכי שמנה בעיר?אחת הסיבות העיקריות לכך שאנחנו בכלל טורחים ומדווחים כאן כל שבוע על מה שקורה בקופות בארצות הברית היא שמה שקורה שם משפיע גם עלינו. מידת ההצלחה של סרטים בארה"ב קובעת איזה סרטים יגיעו גם אלינו בהמשך. רק מה, כל זה לא נכון כשמדובר במה שנקרא "סרטי שחורים" – תעשיית הסרטים שנעשים על ידי, ועבור, הקהילה השחורה באמריקה. לכן, בשבוע שבו סרט כזה נמצא במקום הראשון, הדיווח על כך דומה יותר לסיפור על המתרחש בקופות באיזו מדינה אחרת, שאמנם שוכנת באותו השטח שבה נמצאת ארה"ב, אבל למדינת ישראל אין קשרי חוץ איתה, ומידת ההצלחה של סרטים שם לא משפיעה עלינו בכלל.

לפני שנה, היה מקרה כזה עם 'The Diary of a Mad Black Woman', בכיכובו של טיילר פרי. בתעשיית הקולנוע הלבנה אף אחד לא ציפה מהסרט הזה לכלום, כי אף אחד לא שמע על טיילר פרי. אבל מסתבר שבאפרו-אמריקה, טיילר פרי הוא כוכב על, ואין אחד שלא שמע עליו. הסרט שלו הגיע אז למקום הראשון, עם קצת יותר מ-20 מיליון דולר. זה, כמובן, חייב סרט המשך, והשבוע גם הוא הגיע, והכניס 30 מיליון דולר – פי שלושה מתקציב הפקתו. האם זה אומר שנראה אותו בארץ? בחיים לא.

כמו הסרט הראשון בסדרה, גם 'Madea's Family Reunion' הוא, ברובו, מלודרמה קיטשית על משברים, חתונות, והמשפחה שמעל לכל. אבל כשמופיעה הסבתא, מדאה (שאותה משחק טיילר פרי, הבמאי/תסריטאי/מפיק/יוצר/בוס גדול) הסרט הוא קומדיית סלפסטיק עם נפילות על התחת, קללות ויריות. אל תשאלו אותי איך זה אמור לעבוד. מפיקי הסרט גם לא שאלו את המבקרים.

אפשר היה להתייחס לכל זה בתור תופעה חולפת שתעלם בשבוע הבא, אבל שימו לב לנתון המדאיג: אם נעצור רגע כדי לעשות סיכום דו-חודשי, נראה שנכון לכרגע, שתי הפתיחות הגדולות ביותר של שנת 2006 הן של 'המפגש המשפחתי של מדאה' (30 מיליון), ומיד אחריו 'ביג מאמא 2' (27.7 מיליון). שניהם סרטים על גברים שחורים שמחופשים לנשים שמנות. וכמו שאומרים בהוליווד, סרט אחד זה להיט, שני סרטים – זה טרנד. אם גברים שחורים מחופשים לנשים זה מה שהולך היום, בטח נקבל בקרוב את אדי מרפי ב'הפרופסור המטורף 3', וויל סמית ברימייק ל'הפנטזיה של האל', וכריס רוק ב'Cerie: הסיפור האמיתי'.

כאמור, אצלנו תמיד דופקים את השחורים. 'המפגש המשפחתי של מדאה' יכול לעשות כמה כסף שבא לו, והסיכויים שנראה אותו בקולנוע בארץ יישארו קלושים עד לא קיימים. לעומת זאת, 'Running Scared' מיועד כבר עכשיו להפצה בארץ, למרות העובדה השולית שהוא כישלון קופתי מוחלט. פול ווקר מגלם מאפיונר קטן, שתפקידו להיפטר מאקדחים ששימשו לרצח. אחד מהם מגיע לידיים הלא נכונות – ידיים של ילד בן 6 – ומסבך את פול עם המאפיה הרוסית, השוטרים, האישה ובכלל. הסרט הכניס השבוע 3.4 מיליון דולר, ונתקע במקום התשיעי. הצד החיובי של העניין הוא שעכשיו אף אחד כבר לא יחשוב בטעות שפול ווקר הוא כוכב, רק בגלל שהוא השתתף במקרה בכמה סרטים קצת מצליחים ('Eight Below', למשל).

סרט נוסף השבוע, שלא הצליח הרבה יותר מ'Running Scared', הוא 'קרוסלת הקסמים', שההיסטוריה המסובכת שלו הצליחה לבלבל אפילו את אנשי IMDb. בראשית, היתה סדרת אנימצית-בובות צרפתית, שגיבוריה היו כלב, שבלול, פרה וכמה בובות אנושיות. כשהסדרה היגרה לאנגליה, המדובב – שלא הבין מילה בצרפתית – נתן לכל הדמויות שמות ותכונות אופי חדשות, והמציא מחדש את העלילות, בלי לקרוא את התסריט המקורי, כשבדרך הוסיף הרבה הומור בריטי, לאו דווקא לילדים. הגרסה הזאת הפכה מיד לקאלט, רצה באנגליה במשך שנים ומשודרת עד היום בערוצים כמו Cartoon Network.

40 שנה עברו. היום הכל ממוחשב וממוחזר, ולכן גם 'קרוסלת הקסמים' חזרה, בסרט אנימציה ממוחשבת בריטי שיצא בשנה שעברה. אותן דמויות קטנות וחמודות נזרקו לעלילת אקשן, וקיבלו את קולותיהם של מיטב הסלבריטאים הבריטיים, בינהם רובי וויליאמס, ג'ים ברודבנט, טום בייקר, איאן מק'קלן וקיילי מינו. עוד שנה עברה, ואז באו האמריקאים, ועשו לבריטים את אותו הדבר שעשו הבריטים לצרפתים: החליפו את השפה מאנגלית לאמריקאית, החליפו את שמו של הסרט ל-'Doogal' והחליפו את כל הקולות לכוכבים אמריקאיים (וופי גולדברג, צ'בי צ'ייס, ג'ימי פאלון, קווין סמית, וויליאם ה. מייסי, וגם קיילי מינו ואיאן מק'קלן, שכנראה מוכרים מספיק גם באמריקה). התוצאה בהחלט קבעה כמה תקדימים: הגרסה האמריקאית היא סרט האנימציה הממוחשבת הראשון שלא הוקרן למבקרים (וכרגיל במקרים כאלה, הבודדים שראו, שנאו אותו), ויותר מזה – כבשה את תואר הפתיחה הגרועה ביותר אי פעם לסרט אנימציה ממוחשבת (3.6 מיליון דולר). אפשר להתנחם בכך שהשנה צפויים עוד המון סרטי אנימציה גרועים, ויכול להיות שהסרט לא יחזיק בשיא הזה הרבה זמן.

ולחדשות בהרחבה: 'Eight Below' ו'הפנתר הוורוד', הסרטים המצליחים של השבועיים האחרונים, יורדים – אבל לאט, כש'הפנתר הוורוד' הוא, מבחינת הכנסות כוללות, הסרט המצליח ביותר בעשיריה השבוע, עם 61 מיליון דולר. 'מת לדייט', כצפוי, נפל ב-50%, וכמוהו 'שקרים באפלה' שבמקום העשירי.

בשבוע הבא צפויה התחממות הדרגתית. ייצאו 'Sixteen Blocks', סרט האקשן השנתי של ברוס וויליס, 'אולטרה ויולט', סרט האקשן העתידני עם מילה "מולטיפאס" יובוביץ', ואיזה סרט על בת-ים. באמצע, יחלקו אוסקרים. אל תגידו "אויש, ידעתי ש'ברוקבק' ינצח! לעזאזל, ידעתי! לו רק הייתי משתתף באוסקימורון!" – שילחו את ניחושיכם עוד היום! ההשתתפות אסורה על ילדים מתחת לגיל 18 יום (כן, רותם, הכוונה אליך).


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Madea's Family Reunion – 30.0 (30.0)
2. Eight Below – 15.9 (45.2)
3. The Pink Panther – 11.1 (60.8)
4. Date Movie – 9.1 (33.8)
5. Curious George – 7.2 (43.4)
6. Firewall – 6.7 (37.3)
7. Final Destination 3 – 5.5 (44.9)
8. Doogal – 3.6 (3.6)
9. Running Scared – 3.4 (3.4)
10. Freedomland – 2.9 (10.7)