דו"ח קופות שבורות – 28.6.2009

האבק שקע. עכשיו צריך להתחיל לספור.

בדברי ימי הקולנוע, 'רובוטריקים: הנקמה' כנראה לא יירשם בתור ציון דרך היסטורי כלשהו, מלבד בתחום אחד: זה כנראה יהפוך בשנים שיבואו לדוגמה האולטימטיבית לנתק בין סרטים "טובים" לבין סרטים מצליחים, נתק שמתואר בדרך כלל כ"המבקרים הסנובים האלה לא מבינים מהחיים שלהם" מצד אחד, או כ"הציבור הנבער מדעת מעוניין רק בג'אנק הפונה למכנה המשותף הנמוך ביותר" מצד שני. כמובן, לקהל הרחב מעולם לא היה אכפת מה המבקרים אומרים. הוא מאז ומתמיד העדיף אקשן, אלימות וממתקים לעיניים, בלי הרבה תחכום, על פני דמויות מעוצבות למופת ודיאלוגים מושחזים. ובכל זאת, כשמסתכלים על רשימת הסרטים המצליחים ביותר, אין בה הרבה סרטים גרועים. רוב הסרטים שם הם כאלה שגם לדעת המבקרים הסנובים, לפחות ביצעו את תפקידם – לבדר – כמו שצריך. 'רובוטריקים: הנקמה', כפי שסוף השבוע הזה הבהיר, עומד להיות בקרוב מאוד לא רק הסרט המצליח של השנה, אלא הסרט הכי אידיוטי בין עשרת הסרטים המצליחים ביותר אי פעם.

נתחיל מההתחלה, יום אחרי יום, שעה אחר שעה, בדרך אל הקלפיות. אליך יונית: הסרט השני של 'רובוטריקים' יצא לאקרנים בארה"ב ביום רביעי שעבר, או ליתר דיוק, בהקרנות חצות של יום שלישי. באותן הקרנות לבדן הוא הכניס 16 מיליון דולר. ב-24 השעות הראשונות להקרנתו הוא הגיע ל-60.6 מיליון. הסכום הזה הוא לא הגדול ביותר שסרט הכניס אי פעם ביום בודד – 'האביר האפל' עדיין מחזיק בשיא הזה, עם 67 מיליון דולר – אבל הוא עדיין מטורף. הלאה: ביום חמישי הסרט הכניס עוד 28.6 מיליון דולר. במהלך שלושת ימי סוף השבוע – עוד 109 מיליון דולר. אין צורך להוציא את המחשבונים: בסך הכל הכנסותיו של הסרט אחרי חמישה ימים עומדות על 200 מיליון דולר.

איך שלא מסתכלים על המספרים האלה, 'רובוטריקים' הוא לא הכי גדול אי פעם – אבל הוא ממש ממש קרוב. סוף השבוע שלו אמנם מדורג "רק" במקום השביעי של כל הזמנים, אבל אם מתייחסים אל שלושת הימים הראשונים להקרנתו הוא עולה למקום הרביעי. מבחינת הכנסות במהלך חמשת הימים הראשונים להקרנתו, הסרט נמצא במקום השני של כל הזמנים, בהפרש קטן מאוד מ'האביר האפל' (עם 203 מיליון דולר). בהתחשב במספרים האלה, סביר מאוד שאילו הסרט היה יוצא ביום שישי ולא ברביעי הוא היה שובר את שיא הסופ"ש של 'האביר'.

לכל זה הגיע 'רובוטריקים 2' למרות הסכמה רחבה מאוד על כך שהוא, איך אומרים, לא סרט כל כך טוב. אולי קשה לראות את זה מכאן, אבל תגובת הביקורת על 'רובוטריקים' הראשון, שיצא רק לפני שנתיים, היתה דווקא חיובית. על הסרט החדש לא. הוא מקבל בעיקר קטילות. אתם מכירים את הפזמון: דמויות קרטוניות, סיפור דבילי וסצינות אקשן שאי אפשר להבין מה קורה בהן. אבל על המבקרים, כבר אמרנו, אף אחד לא שם, לא כשמדובר בסרטים של מייקל ביי. רק שהפעם גם בקרב הקהל התגובות לסרט החדש גרועות ביחס לסרט הראשון: הציון הממוצע ב-IMDb של 'רובוטריקים' הוא 7.4, ואילו 'רובוטריקים 2' עומד כרגע 6.7, ויורד במהירות. אבל זה לא משנה, כי את הכרטיסים הם כבר קנו.

לאן 'רובוטריקים' ממשיך מכאן? תיאורטית כמעט אין גבול לסכומים שהוא יכול להשיג. אחרי שבמשך חמישה ימים הביצועים הקופתיים שלו היו שווים בפועל לאלה של 'האביר האפל', היה אפשר להאמין שהוא עומד לתת לבאטמן פייט על תואר הסרט המצליח של העשור. זה כנראה לא יקרה, כי עם כל הכבוד ל'רובוטריקים', 'האביר האפל' הוא לא. בשבוע השני והלאה, הביקורות מתחילות לשנות. 'האביר' הגיע לאן שהגיע לא רק בזכות הסופ"ש הראשון הגדול ביותר אי פעם, אלא בזכות זה שהוא היה סרט מעולה. 'רובוטריקים: הנקמה' הוא לא כזה. ובכל זאת, קשה לראות מצב שבו הוא יעזוב את בתי הקולנוע עם פחות מ-400 מיליון דולר, ולכן הכניסה שלו לרשימת עשרת הסרטים המצליחים בכל הזמנים כבר מובטחת.

דברים שהם לא 'רובוטריקים' שקרו השבוע: 'למעלה' הכניס עוד 13 מיליון דולר, ובכך עבר שתי נקודות ציון – את קו 250 מיליון הדולר בהכנסות כוללות, ואת 'סטארטרק' (עם 246 מיליון). 'למעלה' הוא, נכון לרגע זה, הסרט המצליח של השנה, אבל זה תואר בלי הרבה משמעות כיוון שהוא עומד לאבד אותו בעוד ימים בודדים.

'רובוטריקים' פגע בכל הסרטים בעשיריה, שספגו נפילות קצת יותר גדולות מהמקובל. 'ההצעה', המקום הראשון של השבוע שעבר, איבד 45% – ירידה גדולה יחסית עבור קומדיה רומנטית; 'פרה-היסטרי' (Year One) צנח ב-70%. בתוך שדה הקטל הזה, סרט אחד הצליח לעמוד מול הרובוטים מהחלל באופן די מכובד, וזה היה הסרט הכי לא רובוטריקי שיכול להיות: 'שומרת אחותי', דרמה סוחטת דמעות בכיכובן של קמרון דיאז ואביגיל "סאנשיין" ברסלין. הסרט מבוסס על רב המכר של ג'ודי פיקו, על ילדה שבאה לעולם בהפרית מבחנה כדי לסייע בתרומות מח עצם לאחותה הגדולה החולה בסרטן, ועל מה שקורה כשנמאס לה להיות בנק איברים מהלך. ניק קסבטס ('היומן') ביים. הביקורות על הסרט היו פושרות: הוא הואשם בהולמרקיות יתר, אם כי השחקניות דווקא קיבלו תשבחות.
הסרט נכנס למקום החמישי עם 12 מיליון דולר, תוצאה מכובדת עבור סרט אנטי-קיצי שיוצא באמצע הקיץ.

אל המקום העשירי השתחל 'יוצאים לדרך' ('Away We Go'), שמוצג כבר שבוע שני בהפצה מצומצמת (כ-500 בתי קולנוע), ומשיג תוצאות לא רעות בהתחשב בהפצה הצנועה. הסרט הזה הוא מה שסם מנדז עשה כדי להתאושש מהדכאון של 'חלון פנורמי': גם הוא סיפור על זוג נשוי שמתלבט בהמשך דרכו, אבל באווירה קלילה פי 352 בערך. ג'ון קרסינסקי ('המשרד') ומיה רודולף (SNL) מחפשים מקום לגור בו ולגדל את בנם שעומד להיוולד, ופוגשים את מה שנקרא בביקורות "שורה של טיפוסים צבעוניים".

בשבוע הבא, או יותר נכון כבר ביום רביעי הקרוב, ייצאו שני סרטים להתחרות ברובוטים – 'עידן הקרח 3', וסרט המאפיה 'אויבי הציבור' עם ג'וני דפ.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Transformers: Revenge of the Fallen – 109.0 (200.1)
2. The Proposal – 18.6 (69.2)
3. The Hangover – 17.0 (183.)
4. Up – 13.1 (250.2)
5. My Sister's Keeper – 12.4 (12.4)
6. Year One – 6.0 (32.5)
7. The Taking of Pelham 1 2 3 – 5.5 (53.5)
8. Star Trek – 3.7 (246.3)
9. Night at the Museum: Battle of the Smithsonian – 3.6 (163.4)
10. Away We Go – 1.7 (4.1)