דו"ח קופות שבורות – 28.8.2005

משמאל לימין: הת' לדגר בחיקוי של סמנתה, ומאט דיימון בחיקוי של הת' לדגר.הנה בא עוד קיץ אל סיומו, וכל זה. גמר של כוכב נולד, מבצעי מכירות של חזרה לבית הספר, סרטים שלאולפנים לא היה מקום אחר לדחוף אותם – כל העסק. השבוע הוא השבוע האחרון של הקיץ המוזר הנוכחי, לפני שאנחנו נכנסים לאזור הדמדומים השומם של ספטמבר. רגע לפני סיום הקיץ, מילת המפתח היא ים. הרבה ים. ניתוח מעמיק וחשוב העלה ששמותיהם העבריים של שישה(!) מתוך עשרת הסרטים המובילים השבוע נגמרים ב"ים": בתול בן ארבעים, האחים גרים, ארבעה אחים, משפחת הקיסרים, סודות נעולים, פגוש את היונים. יוצאי הדופן היו יכולים בקלות, עם קצת רצון, להיכנס גם הם לסטטיסטיקה: 'הרפתקאות בהזארד' היה יכול להיות 'הרפתקאות הדוכסים', 'לדפוק חתונה' – 'חתונה דופקים', ו'טיסת לילה' – 'אימה בשחקים'. עם קצת יצירתיות אפשר להגיע בקלות לאחידות ושעמום.

אבל נעזוב את הים לרגע. השבוע קרה מה שהיה אמור להיות אירוע קולנועי מהמדרגה הראשונה: סרט חדש של טרי גיליאם. ולא סתם: 'האחים גרים' הוא הסרט הראשון שגיליאם מוציא לקולנוע מזה שבע שנים, מאז 'פחד ותיעוב בלאס וגאס'. זה היה אמור להיום יום חג גדול, אבל החגיגה היא די קטנה. 'האחים גרים' לא מגיע לקולנוע בתור "האירוע של השנה" אלא בתור "אם הוא לא יהפוך לכישלון של השנה זה יהיה נחמד". הסרט נושא את כל סימני ההיכר של כשלון ידוע מראש: הפקה מלאה בשמועות על מריבות ובעיות בין הבמאי לאולפן, דחייה חוזרת ונשנית של תאריך ההפצה (הסרט צולם ב-2003), ובסופו של דבר – יציאה לקולנועים באחד התאריכים הכי פחות יוקרתיים של השנה. אנחנו יודעים איך סיפורם של סרטים כאלה נגמר בדרך כלל: בכישלון מהדהד ועגום, שמוזכר בדו"חקו רק כקוריוז, כדי שנדע כמה בדיוק הסרט הפסיד, ושאף אחד לא ילך בדעה צלולה לראות בקולנוע.

אלא שבמקרה של 'האחים גרים', מסתבר שהיה יכול להיות יותר גרוע. לא שהסרט הפך פתאום ללהיט, או משהו – בסוף השבוע הוא הכניס 15 מיליון דולר. אז נכון, זה לא סכום כל כך סימפטי כשתקציב הסרט שלך עומד על 88 מיליון, אבל ב'מירמאקס' (ברגעיה האחרונה כחברה שאנחנו מכירים, לפני שהאחים ויינסטיין פורשים לחברה העצמאית שלהם) כבר התכוננו לאסון הרבה יותר גדול. 15 מיליון זה הרע במיעוטו: ככל שהמספר הזה לא ענק, הוא מהווה את הכנסות סוף השבוע הטובות ביותר בהיסטוריה של סרטי טרי גיליאם, אמן שמסחריות אף פעם לא היתה הצד החזק שלו. אפשר להניח שהסרט יכסה בערך חצי מהוצאותיו בארה"ב, יצליח לזכות לקהל גדול יותר מחוצה לה (האמריקאים אף פעם לא הבינו את גיליאם), ובסך הכל הסרט עשוי אפילו לצאת מורווח, או לפחות לא להפסיד הרבה.

'האחים גרים' הוא לא סיפורם הנכון היסטורית של שני האחים המשעממים שראיינו סבתות ומטפלות לצורך מחקר על אגדות ילדים. בעולם של הסרט, האחים גרים (מאט דיימון והית' לדג'ר) הם רמאים חביבים שנודדים מכפר לכפר כשהם מצילים את התושבים מיצורים אגדתיים מסוכנים, אותם הם ממציאים בעצמם. זאת עד שהם נתקלים ביער מכושף אמיתי, ומסתבכים שם עם יצורים מהאגדות ועם מלכה רעה בגילומה של מוניקה בלוצ'י. הסרט נראה טוב, על זה המבקרים מסכימים, אבל הדעות על הסיפור חלוקות, עם נטייה ברורה לכיוון ה"פחחחח".

כדי להדגים איך נראה כשלון סוף-אוגוסטי אמיתי, קבלו את 'The Cave', הסרט שהגיע למקום החמישי, עם 6.1 מיליון דולר. שימו לב לשחקנים מדרג ג' המאכלסים את הסרט, ביניהם קול האוזר ('2 מהיר 2 עצבני') ומוריס צ'סטנט ('אנקונדה 2'). שימו לב לכך שלמרות התקציב הקטן יחסית (30 מיליון) הסרט הפך לכישלון כלכלי. שימו לב בעיקר לאחידות הדעים של המבקרים, שטוענים יותר או פחות בנימוס שמקומו של הסרט הוא בפח, ומתלוננים בעיקר על העלילה המטומטמת ושפע הקלישאות. הסרט עוסק בקבוצה של חוקרי מערות, שבעודם משוטטים במערה בלתי מוכרת ועמוקה במיוחד מגלים בה סוג של טורפים/מפלצות, שכמובן, מחסלות אותם בזה אחר זה. מה שמוזר הוא שאותו תיאור עלילה בדיוק, מילה במילה, מתאים גם לסרט אחר שיצא לאחרונה – 'The Descent', סרט אימה בריטי בבימויו של ניל מרשל ('Dog Soldiers' ). 'הירידה' (אין ספק שבאנגלית זה נשמע יותר מגניב) יצא בבריטניה ביולי, וקיבל שם – זה החלק המפתיע של כל העסק – ביקורות נהדרות. המשפט "אחד מסרטי האימה הטובים ביותר בכל הזמנים" הוזכר לא אחת, עד כדי כך. נאמר את זה ככה: אם 'הירידה' ו'המערה' הם תאומים, אז 'המערה' הוא דני דה ויטו, ו'הירידה' הוא שוורצנגר.

בכל מקרה, לא 'המערה' ולא 'האחים' הצליחו להיות היהודה סעדו של השבוע. הכבוד הזה הולך ל'בתול בן 40', הקומדיה האהובה על המבקרים, שבשבוע השני שלו בקולנוע ירד ב-24% בלבד, ונשאר במקום הראשון. נשמע מוכר? אכן. 'לדפוק חתונה' עוד לא עזב אותנו, וכבר קם לו יורש. בכלל, מי שהיה מסתכל על הירידות בהכנסותיהם של הסרטים בטבלה השבוע היה חושב שהאמריקאים טובעים בים של סרטי איכות: אין צלילות, אין התרסקויות, כולם יורדים באחוזים הדומים לאחוזי ההצבעה למישה קירקילן. הכנסות 'טיסת לילה' בשבוע השני שלו נשארו מעל 10 מיליון, 'ארבעה אחים' עבר את ה-50 מיליון בהכנסות כוללות, ועל 'לדפוק חתונה' ו'משפחת הקיסרים' הנצחיים כבר דיברנו מספיק. צריך להגיע עד למקום העשירי כדי למצוא סרט שדופק הידרדרות כמו שצריך – 'הרפתקאות בהזארד'.

בשבוע הבא, צר לי לבשר, מתחיל ספטמבר, וזה אומר שבועיים-שלושה של שיממון קופתי מוחלט. בשבוע הבא יצאו 'המשלח 2', 'קולו של רעם' המד"בי (שנדחה יותר פעמים מ'האחים גרים'), ובשביל האיכות – 'הגנן המתמיד' של פרננדו מיירלס.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The 40-Year-Old Virgin – 16.3 (48.6)
2. The Brothers Grimm – 15.1 (15.1)
3. Red Eye – 10.3 (32.6)
4. Four Brothers – 7.9 (55.4)
5. The Cave – 6.1 (6.1)
6. Wedding Crashers – 6.1 (187.5)
7. March of the Penguins – 4.7 (55.9)
8. The Skeleton Key – 4.5 (38.1)
9. Valiant – 3.5 (11.7)
10. The Dukes of Hazzard – 3.1 (74.5)