דו"ח קופות שבורות – 28.8.2006

אוה. תורי לכתוב דו"חקו. זה כנראה אומר שהוא יעלה מאוחר מאד – כך גזרו עלי באתר וכך קבע המחשב. לכם זה לא צריך להפריע כי ממילא לא קרה שום דבר מעניין השבוע. הייתי אומרת שאתם יכולים לדלג על הדו"חקו הזה, אבל מצד שני, יכול להיות שהוא דווקא ייצא לא תמציתי מדי. לאיודעת, עוד לא כתבתי. וחוץ מזה, אם כבר השקעתי מזמני והתיישבתי לכתוב – לא תקראו?

ראשון בא 'Invincible' – זהו סיפורו של ווינס פפל (מארק וולברג), מורה מחליף וברמן במשרה חלקית, שמגשים חלום ומצטרף כשחקן לקבוצת הפוטבול המקומית אותה הוא אוהד, אף על פי שלא שיחק פוטבול מימו. הציון שהסרט זכה לו מהמבקרים עשוי להטעות. ב"רוטן טומטוז", למשל, יש לסרט 68 אחוזי טריות – אלא שרובם באים מביקורות פושרות, שאומרות שהסרט דווקא בסדר כזה. אם זה נשמע לכם מוכר, זה רק משום שפחות או יותר אותו סיפור – כשלפעמים הפוטבול מוחלף בכדורסל, או בייסבול – כבר שימש בלא מעט סרטים, מהסוג שבדרך כלל לא מגיעים לבתי הקולנוע אצלנו. אבל לקהל בארה"ב זה מספיק: כל הדיבורים האלה על פוטבול, חלום שמתגשם, והצלחה כנגד כל הסיכויים שילחו גברים רבים אל אולמות הקולנוע ואל חיקו של מארקי מארק. זה לא שהסרט הפך ללהיט המפתיע של הקיץ, אבל 17 מיליון הדולר שהשיג נחשבים הפתעה נעימה עבור כולם (אולי חוץ ממני – קניתי במקומו שני סרטים אחרים במשחק הקופות של EZ).

ריקי בובי ומסלול המרוצים נמצאים – עדיין – במקום השני, ובכיסם 8 מיליון דולר. בסך הכל, אפשר להגיד שזו הפגנת גבריות מטופשת מצידו של וויל פרל, שמתעקש להראות ל-'Little Miss Sunshine' הקטנה הזו, מי נמצא מעל מי בשרשרת המזון. היא, שיש לה פחות מחצי ממספר הקולנועים שלו, נמצאת לא רחוק מאחוריו עם המקום השלישי (עלייה של ארבעה מקומות מהשבוע שעבר) עם 7.4 מיליון דולר, והידיעה שכל העתיד עוד לפניה.

הלאה, אל המרחב של המקום הרביעי: 'Beerfest' הוא קומדיה שלא מתיימרת להציע עלילה משובחת או הפתעות לרוב, אלא בעיקר צחוקים ושיגועים. במרכז הסרט עומדים שני אחים המגיעים לגרמניה, ומגלים תחרות סודית בה שותים בירה. הרבה בירה. כיוון שהם מפסידים באופן מביש לחלוטין, הם מחליטים להקים נבחרת שתיינים שתראה לגרמנים מאיפה משתין ההנגאובר, ומאמנים את הנבחרת. את הסרט עשתה קבוצה שנקראת Broken Lizard, שהם כמו סוג של מונטי פייתון, רק שהם לא. היה מי שהגדיר אותם פשוט כחבורה של רואי חשבון שמצלמים בהפסקות התה שלהם סרטים שיצחיקו את החבר'ה במשרד. אי לכך, הסרט כולל בירה מכל הסוגים והמינים, הרבה עירום נשי לשיפור המורל הגברי, ופסקול שמורכב בעיקר מגרעפסים. הסרטים הקודמים של Broken Lizard לא היו הצלחות קופתיות מסחררות, ו-'Beerfest' אינו שונה בהרבה: הוא סיים את סוף השבוע הראשון שלו על המסכים עם 7 מיליון ליטר בירה (אמנם צנוע, אבל הלוואי עלי המחירים האלה).

במקום התשיעי, נמצא 'Idlewild', ממנו דווקא ציפו ליותר. כלומר, לא בדיוק. אוקיי, זה סרט שחורים ויש להם נטייה להרוויח יותר כסף ממה שחוזים להם, אבל מצד שני – זה גם מיוזיקל שמתרחש בשנות ה-30, ומככבים בו חברי OutKast. מסתבר שיש גבול לניסיונות המדעיים שקהל הצופים מוכן לסבול. הביקורות חצויות בדעתן – חלקן נשבו בצבעוניות המתפרצת של הסרט ובבימוי הבוטח, וחלקן התעוורו מהצבעוניות המתפרצת של הסרט ולא הצליחו לסספנד את סצינת ההיפ-הופ שמשום מה פרחה בשנות ה-30.

אבל זה עוד כלום לעומת 'How to Eat Fried Worms', שהגיע אל סף העשירייה אך אל הארץ המובטחת לא נכנס. זה סרט שאי אפשר שלא לתאר אותו כ'אפקט הפחד' לילדים – ביומו הראשון ללימודים, הילד החדש מגלה בדרך הקשה מי הבריון של השכבה, וכדי לא לחטוף מכות, הוא מתערב איתו כי יוכל לאכול 10 תולעים תוך יום אחד. הגם שהוא קטן וחננה, הוא עומד במשימה ומפר את מאזן הכוחות בבית הספר. הביקורות, שלא ציפו לזה, אהבו ברובן את הסרט. הקהל, שבטח שלא ציפה לזה, הדיר רגליו בנימוס. ואולי לסרט מראש לא היה סיכוי, בהתחשב בכך שתולעים זה קצת כמו נחשים, רק לא תמיד ארסי, ובלי המגניבות של להיות על מטוס. ואפרופו 'נחשים על המטוס', הסרט ששהה במקום הראשון בשבוע שעבר ירד למקום השביעי – זה אולי נשמע רע מאד, אבל למעשה מדובר בירידה של 55%, שזה פחות או יותר תואם את הציפיות מסרט אקשן/אימה עם נחשים ומטוסים.

ומי לא בעשיריה? קפטן ג'ק. אחרי שבעה שבועות של הרפתקאות ימיות ושבירת שיאים בסיטונאות, 'שודדי הקאריביים: תיבה של איש מת' ירד השבוע למקום ה-12, אבל בדרך עוד הספיק הישג אחד אחרון: עם 407 מיליון דולר הכנסות, הוא עקף את 'ספיידרמן' והגיע למקום השישי ברשימת הסרטים המצליחים בכל הזמנים בארה"ב. ובשאר העולם? טוב, תודה: הוא מדורג כרגע במקום הרביעי.

בשבוע הבא הקיץ תם באופן רשמי, ועם תחילת הלימודים וכניסת ספטמבר הסכומים שמשיגים הסרטים החדשים בדרך כלל צונחים. אז אל תצפו ליותר מדי מ'Crank' (ג'ייסון סטטהאם רץ ורץ) או מ'איש הקש' (ניקולס קייג' חוקר ונובר).


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Invincible – 17.0 (17.0)
2. Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby – 8.1 (127.8)
3. Little Miss Sunshine – 7.4 (22.9)
4. Beerfest – 7.0 (7.0)
5. World Trade Center – 6.5 (55.6)
6. Accepted – 6.3 (21.0)
7. Snakes on a Plane -6.2 (26.3)
8. Step Up – 6.2 (50.4)
9. Idlewild – 5.8 (5.8)
10. Barnyard – 5.7 (54.9)