דו"ח קופות שבורות – 29.2.2004

Jesus Christ!

איזה בלגאן! כל כך הרבה
כסף, ומתי? כשכל כותבי
הדו"חקו הרגילים עסוקים
בהכנות לאוסקר או בהגנת
המולדת. ודווקא עכשיו המחשב
שלי החליט לפצוח במפגן מגוון
של תקלות. וכל זה תוך שעתיים.
עכשיו אני משוכנע ש'The Passion of the Christ' הוא מזימה שטנית של שונאי יהודים (ימ"ש). אבל אנחנו לא הולכים להפנות להם את הלחי השניה, לא ולא! הדו"חקו ייכתב גם ייכתב, גם אם אני אצטרך לכתוב אותו, וגם אם זה יעלה לאנשים מסוימים בלפספס את "באפי"! ונאמר אמן.

עוד לפני חודשים רבים, לפני שמישהו ידע משהו על סרטו החדש של מל גיבסון, היו ויכוחים על המסר האנטישמי שהוא מכיל-או-לא. ועכשיו, עם צאת הסרט, ההבדל היחידי הוא שהויכוחים בנושא אינסופיים מתמיד. אף אחד עדיין לא יודע לומר חד משמעית אם הסרט אנטישמי או לא, אבל קהילות יהודיות רבות הפגינו נגד הקרנת הסרט מול בתי קולנוע נבחרים בארצות הברית. מנגד, ג'ניפר גירו, חברה בקבוצת נשים קתולית, הקימה אתר מיוזמתה האישית במטרה לגייס כסף למען פרסום פרטי של הסרט ברדיו ובעיתונים. בארץ, שיא כל הזמנים בכתיבת הבדיחה "איך יודעים שישו היה יהודי?" בפורומים ישראליים נשבר.

עד כאן מדובר בשערוריה שגרתית. אבל זה לא הכל: 'הפסיון' החליט פתאום שהוא מעדיף להיות מנפץ קופות מאשר סתם סרט קטן ודתי דובר ארמית. ביום הראשון להקרנתו, יום רביעי, הוא הכניס 26.5 מיליון דולר, והגיע למקום התשיעי ברשימת ימי הפתיחה המוצלחים ביותר אי פעם. זוהי תוצאה מדהימה לנוכח העובדה שכל יתר הסרטים ברשימה הם בלוקבאסטרים עתירי אפקטים ויחצ"נות, המיועדים לקהל יעד רחב הרבה יותר. שתבינו, 'הפסיון של הנוצרי' שוכן בטבלה בצוותא עם 'אוסטין פאוורס: גולדממבר' ו-'מלחמת הכוכבים – פרק II: מתקפת המשובטים'. מיותר לציין שלא רק התקציב של הסרטים האלה עצום ביחס ל'פסיון'. גם השמות שלהם הרבה יותר מסורבלים.
בכל הקשור לטבלת סופי השבוע המוצלחים ביותר בכל הזמנים, מצבו של 'הפסיון של ישו' לא שונה בהרבה – שם הוא נמצא במקום השמיני. ההערכות על הכנסות סוף השבוע מדברות על 76 מיליון דולר, ואפשרי בהחלט שהמספר הזה יגדל כשיגיעו תוצאות האמת.

אז מה גרם להצלחה הזו? קשה לומר. הסרט עוסק בשעותיו האחרונות של ישו, ועל פי מל גיבסון, הבמאי והמפיק של כל האירוע, הוא מציג את גרסתו האמיתית והנאמנה של הסיפור. הסרט אמנם מכיל כתוביות (השבח לאל!), אך השחקנים מדברים ארמית ולטינית בלבד. כל אלה, בצירוף העובדה שהסרט נעשה בתקציב קטן יחסית (25 מיליון דולר בקירוב), לא מצביעים בדרך כלל על הצלחה כלכלית מסחררת. ובכל זאת הסרט משחק אותה בגדול. סביר להניח שכל השערוריות התקשורתיות יצרו הייפ אצל הצופים חודשים לפני שהסרט הגיע לאקרנים. חשוב להוסיף שגם הנוצרים האדוקים, קהילה גדולה שבדרך כלל לא הולכת ליותר מדי סרטי קולנוע (בפרט כאלו שמדורגים R), פקדו את הקולנועים למען החוויה הדתית, והכניסו לא מעט כסף לקופת הסרט.

לדעת המבקרים מדובר בסרט נהדר. או מחורבן. אין לי שמץ של מושג – כולם היו עסוקים מדי בלנתח את הפן היהודי בסרט ואת הנאמנות למקור ההיסטורי, כמו גם את מקומה של הדת באמריקה ואת הגזענות של אבא גיבסון. לכשהם התפנו סוף סוף מהסוגיה, הם הגיעו להסכמה כללית בנוגע לדבר אחד: הסרט אלים במיוחד, קשה לצפייה, ובוודאי שלא מתאים לכל אחד (מה שהופך את ההצלחה שלו לעוד יותר מפתיעה). קטעי ההתעללות שעובר ישו בדרך לצליבה הם קשים, מסכימים כולם (יש המציינים זאת לחיוב, וחלקם – לשלילה). אבל בימוי, משחק, תסריט, עיצוב, אמינות? נראה שהם חסרי חשיבות כשמדובר בנושא כל כך רגיש.

במהלך חמישה ימים בלבד בקולנוע הספיק 'הפסיון' לעקוף בסיבוב את 'ואז הגיעה פולי' ו'50 דייטים ראשונים', ולהפוך לסרט הראשון של שנת 2004 שחוצה את קו 100 מיליון הדולר. מה יקרה לו בשבועות הבאים? קשה מאוד לומר, מכיוון שהוא לא סרט נורמלי וההתנהגות שלו בקופות אינה נורמלית. אבל אם הוא יצליח, אפילו חלקית, לשמור על רמת העניין וההצלחה של השבוע הראשון, אנחנו מדברים כאן על סרט שיהפוך לאחד המצליחים ביותר אי פעם, לפחות בארה"ב.

רחוק רחוק מתחת לג'יזס, עם סכום של 9.1 מיליון דולר, הגיע 'Twisted' למקום השלישי. הסרט הוא מותחן שבלוני עם סמואל ל. ג'קסון ואנדי גרסייה, ובו חוקרת מסוג אשלי ג'אד מחפשת רוצח סדרתי. כמקובל בסרטים האלה, היא מגלה שהיא אמורה להיות הקורבן הבא. בגרסה הזו החוקרת גם חוטפת בלאק-אאוטים, והסיבה שהוא בכלל מוזכר כאן היא הציון שהוא קיבל במדד העגבניות הרקובות (טוב נו, וגם כי הוא נמצא בטבלה): מתוך 87 ביקורות שלוקטו לתוך דף הסרט באתר העגבניות, רק מבקר אחד דיבר בשבחו של הסרט. השאר חושבים שהסרט ממחזר, לא אמין, לא מותח בגרוש, ממחזר שוב, ומחורבן באופן כללי.

'לילות הוואנה', פריקוול לסרט 'ריקוד מושחת' משנת 1987, הוא סיפורה של נערה מתבגרת שמתאהבת בבחור כלשהו ונרשמת לתחרות ריקודים מפורסמת, כל זה על רקע המהפכה בקובה. לפי הביקורות מדובר בסרט טיפשי במיוחד, ומצד שני יש בו ריקודים לא רעים. ובכלל, להסתכל על רומולה גריי, השחקנית הראשית והדי אנונימית, זה לא ממש עינוי. 'ריקוד מושחת 2: לילות הוואנה' הכניס במהלך סוף השבוע 5.8 מיליון דולר, מספיק כדי להשתחל למקום החמישי.

בתחתית, במקום העשירי, שוכן 'Broken Lizard's Club Dread'. ה'לטאה שבורה' שבשם הסרט הוא שמה של חבורת הקומיקאים שיצרה אותו, אלה שהביאו בשנה שעברה, כפי שאתם בוודאי לא זוכרים, את הסרט הלא-מצליח 'Super Troopers'. בסרט הנוכחי, מסיבה של כמה טינאייג'רס הופכת לסיוט כשגופות המוזמנים מתחילות להופיע על ימין ועל שמאל. כל אחת מהדמויות עלולה להיות הרוצח/ת הפסיכופט, אבל מובן שרק אחת מהן תזכה לכבוד. בקיצור – סרט סלאשר, אבל עם צחוקים. חובבי הטראש מחבבים, השאר ממש ממש לא, ונשאלת השאלה
למה לעזאזל הם ציפו.

זהו, רשימת-הסרטים-הלא-מעניינים-שלאף-אחד-לא-אכפת-מתי-
והאם-הם-יגיעו-לארץ נגמרה בשעה טובה. אבל לפני שאשלח אתכם לדרככם הצלחה, חידה: מה זה מתחיל ב-ש', נגמר ב-"ר הטבעות: שיבת המלך", יקבל אוסקר בשעות הקרובות, ועף מהטבלה לאחר ששבר כמעט כל שיא אפשרי ולאחר שהבטיחו לכם שלא יזכירו אותו יותר במהלך דו"חקו? נכון מאוד! זכיתם בטוסטר.

בשבוע הבא הרחובות יתמלאו בילדים מחופשים ללובה, אוון וילסון ובן סטילר יככבו ב'סטרסקי והאץ", שמבוסס על הסדרה הקומית משנות ה-70', ויגו מורטנסון ירכב על סוסו האמיץ 'הידאלגו' ברחבי המדבר (בארץ יקראו לו 'ים של אש'), חבורת שחקנים תנסה את כוחה בפתרון תעלומה ב-'The Reckoning', והזוכים באוסקימורון יצחקו לי בפרצוף, קרוב לוודאי.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך סוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The Passion of the Christ – 76.2 (117.5)
2. 50 First Dates – 12.6 (88.7)
3. Twisted – 9.1 (9.1)
4. Confessions of a Teenage Drama Queen – 6.1 (16.7)
5. Dirty Dancing: Havana Nights – 5.9 (5.9)
6. Miracle – 4.4 (56.3)
7. Eurotrip – 4.1 (12.8)
8. Welcome to Mooseport – 3.4 (11.6)
9. Barbershop 2: Back in business – 3.1 (57.6)
10. Club Dread – 3.0 (3.0)