דו"ח קופות שבורות – 29.6.2008

אתם יודעים, זה נראה כמו קיץ ממש מוצלח.

אחרי הקיץ שעבר, עם כל המשכוני הענק שלו ושיאי הקופה שנשברו על ימין ועל שמאל, היה נדמה שכל דבר שיבוא אחר כך יהיה אכזבה. אבל האמת היא שקיץ 2008 לא אכזב, אלא להיפך. לא רק שמספר חריג של סרטים מוצלחים או מגניבים יצאו, וכמה מהמסקרנים ביותר עדיין לפנינו – גם מבחינה קופתית הוא מציב תחרות לא רעה בכלל. אמנם אף סרט לא פתח עם 150 מיליון דולר, אבל ציוני דרך ממשיכים לקרות. למשל, השבוע, להפתעת כולם, נקבע תקדים: זו הפעם הראשונה Ever שבה שני סרטים שונים פתחו עם יותר מ-50 מיליון דולר בסופ"ש אחד. וזה עוד יותר ראוי לציון בהתחשב בכך שעל פי התגובות אליהם שניהם עשו זאת בזכות ולא בחסד, שאף אחד משניהם אינו המשכון, ושלשניהם יש כותרת בת מילה אחת שמתחילה ב-W.

במקום הראשון השבוע נמצא 'וול-E' של פיקסאר. זה לא מפתיע. השילוב של פיקסאר ודיסני חסר מעצורים: פיקסאר עושים סרטים מעולים, ודיסני משווקים להם את הצורה. כבר נמאס להתפעל בכל פעם מחדש מהעקביות המדהימה שלהם: פיקסאר הם האולפן היחיד בעולם שכל סרט חדש שלהם גורם למבקרים להתעלף ולזרוק חזיות על המסך (פיגורטיבית). ואצל 'וול-E' אפשר לומר שהעסקים כרגיל: עוד סרט שמקבל שבחים אוניברסליים מקיר לקיר, והפעם אולי אפילו עוד יותר מהרגיל. ב"עגבניות רקובות" הציון של הסרט הוא 97%. מגולשי IMDb הוא קיבל ציון ממוצע כל כך אדיר שהוא זינק, תוך שלושה ימים, אל תוך רשימת עשרת הסרטים הטובים של כל הזמנים (אם כי סביר להניח שהוא ירד משם בהמשך). בקיצור – מצטער, פולמן, אבל הזוכה בפרס האוסקר לסרט האנימציה הטוב ביותר של השנה כבר נקבע.

'וול-E' הוא גם בלי ספק הסרט הכי חריג בקיץ הזה, ואולי בכל קיץ. הסרט הכמעט-אילם (המילה הראשונה נאמרת בסרט בסביבות הדקה ה-40, על פי הדיווחים), ולפרקים מאוד קודר (הוא מתרחש בכדור הארץ בעתיד, אחרי שהזיהום הבריח מכאן את האנושות למקומות נקיים יותר), נשמע כמו פרויקט "אמנותי" שבחיים לא היה מביא לקולנוע יותר מחמישה אנשים, וזה אמור להיות סרט לילדים. סרטי פיקסאר תמיד מצליחים בקופות, אבל 'וול-E' הוא כל כך חריג שרבים תמהו אם הפעם הם לא הלכו רחוק מדי, בפרט אחרי ש'רטטוי', הקונבנציונלי הרבה יותר (סרט אנימציה על חיות מדברות? מי היה מאמין), פתח בשנה שעברה עם 48 מיליון דולר בלבד. אבל כאן נכנס הכוח השיווקי של דיסני לתמונה: הם דאגו, בשורה ארוכה-ארוכה של פרסומות מכל הסוגים והמינים שנמשכה לאורך חודשים, שכולם יידעו בדיוק עד כמה חמוד הרובוט וול-E. וזה עבד. הסרט הכניס 63 מיליון דולר; אמנם לא הפתיחה הגדולה ביותר של פיקסאר – 'משפחת סופר-על' ו'מוצאים את נמו' פתחו שניהם עם טיפה מעל 70 מיליון – אבל פתיחה מדהימה עבור סרט כל כך לא שגרתי. מעניין לראות מה יקרה לסרט בשבועות הבאים – האם יתברר שהוא בכל זאת מוזר מדי עבור הקהל הרחב, מה שיביא לירידה מהירה, או שההתלהבות הביקורתית תדביק גם את הציבור והוא ימשיך לנהור גם בהמשך.

במקום השני נמצא 'מבוקש' – וזה לא מפתיע; מה שמפתיע הוא עד כמה קרוב הוא היה לגנוב מפיקסאר את המקום הראשון. אל תוך חייו המשעממים של הפקיד האפור ג'יימס מקאבוי מתפרצת, אקדחים בידה ותשוקה בעיניה, אנג'לינה ג'ולי; בסיועה, ובעזרת מורגן פרימן, הוא מצטרף לאחוות רוצחים שכירים ולומד לעקם את הכדורים שלו. העלילה אמנם לא נשמעת שונה מכל סרט אקשן סטנדרטי, אבל הטריילרים הבהירו שהעלילה אולי סטנדרטית, אבל האקשן לא: טימור בקממבטוב, הבמאי של סרטי 'משמרת לילה' הרוסים, יישם גם כאן את שיטת "אין דבר כזה יותר מדי אפקטים" והכניס בכל שוט תנועת מצלמה בלתי אפשרית, אפקט ויזואלי מופרע או איזו אקרובטיקה מוטורית אקסטרימית. 'מבוקש' הוא ככל הנראה לא סרט חכם או מתוחכם ולא עמד להציב תחרות ל-'וול-E' בתחום הביקורת, אבל במפתיע, האקשן היצירתי שלו גרם לרוב המבקרים להודות שהם נהנו. ובקופות – אין תלונות: 51 מיליון דולר, מעל לכל הציפיות.

כל כך הרבה פעמים קרה שבמאים "חמים" מאירופה או מהמזרח התיכון הגיעו להוליווד, עשו שם סרט כושל אחד וזחלו הביתה (או יותר גרוע, נשארו בהוליווד והמשיכו לביים שם זבל), שממש כיף לראות במאי אחד שלו זה לא קרה. לפני שלושה ימים בקממבטוב היה איזה רוסי אחד; היום הוא במאי אקשן הוליוודי לוהט שהאולפנים בטח יחזרו אחריו כדי שיביים את 'קפטן אמריקה' או את ג'יימס בונד הבא. גם ג'יימס מקאבוי ואנג'לינה ג'ולי, שמעמד כוכבת-העל שלה משום מה לא מיתרגם בדרך כלל להכנסות בקופות, יצאו מהסרט הזה מחוזקים. רק חדשות טובות. 'מבוקש' ו'וול-E' יגיעו אלינו שניהם ב-10 ביולי, כש'וול-E' גם זוכה לכבוד של היותו סרט הפתיחה של פסטיבל ירושלים.

מעבר למקום השני, המצב פחות מזהיר. 'שחק אותה סמארט', המקום הראשון של השבוע שעבר, איבד כמעט 50% וירד למקום השלישי. 'קונג פו פנדה', ששלט בשוק הילדים מספר שבועות, נפגע מ'וול-E' ואיבד 46% – הירידה הגדולה ביותר שלו עד כה. הכנסותיו הכוללות הגיעו בינתיים ל-179 מיליון דולר.

שלושה מסרטי השבועות הקודמים מידרדרים במהירות: 'לאב גורו' הכה כושל, 'ביום שזה יקרה' המתפוגג במהירות, וגם 'הענק הירוק', שגם השבוע מאבד 58% מהכנסותיו, ועדיין לא הצליח להדביק את הקצב של קודמו (המאכזב), 'הענק' של אנג לי.

'אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח' חצה סוף סוף את קו 300 מיליון הדולר, בקושי: הכנסותיו הכוללות עומדות כרגע על 300,085,447 דולר. זה לקח לו 39 יום להגיע לסכום הזה; 'איירון מן' (שהשבוע עזב את העשיריה) עשה את זה ב-48 יום, וכרגע עומד על 309 מיליון. המירוץ בין שני הענקים על תואר הלהיט של הקיץ עדיין נמשך, והפער מצטמצם.

בשבוע הבא – סוף שבוע ארוך, כשהאמריקאים חוגגים את ה-4 ביולי, הידוע גם כיום הוויל סמית, ולרגל המאורע ייצא הסרט החדש של סמית, 'הנקוק'. מצד אחד, הקונספט של הסרט קצת תמוה, ולא ברור בכלל האם הוא קומדיה או דרמה. מצד שני, זה וויל סמית. מצד אחד, הביקורות עליו בינתיים לא משהו. מצד שני, זה וויל סמית. יש לציין שוויל סמית מתחיל ב-W. זה עשוי להביא לו מזל.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Wall-E – 63.1 (63.1)
2. Wanted – 50.9 (50.9)
3. Get Smart – 20.2 (77.5)
4. Kung Fu Panda – 11.7 (179.3)
5. The Incredible Hulk – 9.6 (115.9)
6. The Love guru – 5.3 (25.2)
7. Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull – 5.2 (300.1)
8. The Happening – 3.9 (59.2)
9. Sex and the City – 3.8 (140.1)
10. You Don't Mess with the Zohan – 3.2 (91.2)