דו"ח קופות שבורות – 29.7.2003

תגידו, מה זו המרקייה הזו
בחוץ? השמש זורחת בעוצמה,
וחזית לחה שמגיעה מכיוון הים
(זה מערב, אלא אם כן המפה
שלכם הפוכה) הופכת את ההליכה
על מדרכות לניסוי מדעי בו האיש
הפלאי מספרי הפיסיקה צריך להמס
את איש הכספית מ'שליחות קטלנית', רצוי תוך עינויים קשים. העצים ברחוב משוועים לטיפת מים, הציפורים שעליהם דומות לעוף צלוי ככל שהימים מתקדמים, וכל הכרטיסים למשינה נמכרו מראש. ואילו בבתי הקולנוע? בעלי בתי הקולנוע שכחו את חובתם המקודשת להפעיל מזגנים עד הסוף, ומבחר הסרטים מעלה את השאלה "אז ככה הם היו יכולים להרשות לעצמם להוריד את מחירי הכרטיסים, הא?".

ובארה"ב, החליט מי שהחליט שאם זו ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, אז החיים צריכים להיראות כמו סרט: חמישה סרטים הרוויחו מעל 20 מיליון דולר בסוף השבוע האחרון. כן, חמישה. והטבלה? השתגעה לגמרי. בטח בגלל החום.

במקום הראשון, למשל, נמצא 'Spy Kids 3-D: Game Over'. הא?
בסרט השלישי בסדרת "ילדים מרגלים", הבמאי רוברט רודריגז המציא משימה חדשה לצמד המרגלים שטרם התחלף להם הקול. הפעם, על ג'וני בוי להיכנס לתוך משחק מחשב, שם עליו להתקדם בשלבי משחק קשים יותר ויותר (פרוגר, חתול אשפתות, מוצאים את רדפיש), למצוא כמה שיותר כוכבים אורחים (סטיב בושמי, אלאן קאמינג, ביל פקסטון, וכמובן טרון), ואם נשאר זמן – להציל את אחותו שתקועה שם, מידיו של סילבסטר סטאלון הרשע. ההצלחה של הסרט, 33.4 מיליון דולר, מפתיעה, במיוחד על רקע הישגיהם של שני הסרטים הקודמים (הראשון עשה 26 מיליון, והשני הסתפק בפתיחה של 16 מיליון). ההסבר היחיד לבהלה לסרט: 'ספיי קידס 3' הוא בתלת מימד, מה שמסווג אותו אוטומטית אצל הילדים כ"וואי, מגניב".

הביקורות מאוכזבות: הסרט אולי תלת ממדי, אבל הסיפור שטוח. חוץ מהאפקטים, אין שום קריטריון בו הסרט מתעלה או אפילו משתווה לשני קודמיו. כל הגימיקים והאפקטים דחקו החוצה דברים כמו סיפור, תסריט, דמויות והגיון, ואפילו ה-3D המהולל, שהמפיקים הכריזו שהוא, הוא הדבר האמיתי – המאוורר שלידו יראו סרטי התלת-מימד שנעשו עד היום כמו ציור של מאוורר – גם הוא נראה כמו אותו 3D עלוב שאנחנו כבר מכירים. אבל מה, לילדים זה לא הזיז, והם רצו לסרט ועזרו לילדים המרגלים לנצח, ללא תחרות משמעותית, את המבוגרים.

הסיפור הגדול השני של השבוע נמצא במקום השני: 'שודדי הקאריביים' ממשיכים לשמור על מקומם, להגביל את ירידת ההכנסות לסכום סביר (מעל עשרים מיליון דולרים בסוף השבוע השלישי זהו בהחלט הישג מרשים), ויותר מהכל 176 מיליוני דולרים בסיכום הכללי, מה שמקנה לו את המקום החמישי בסיכום השנתי, ועוד היד נטויה.

הברוקהיימר השני, 'בחורים רעים 2', נמצא במקום השלישי, מרחק של מיליון אחד מהפיראטים, לאחר שכדרכו של כל סרט אקשן סבל מירידה של 52% בהכנסותיו.

אז זהו? זה מה שהחזה של אנג'לינה יכול להציע לנו? 'טומב ריידר 2: סוד החיים' יצא והפעם, הביקורות מסכימות: אנג'לינה ג'ולי, מינוס רפידות החזה, מובילה סרט שמתעלה על הסרט הקודם. לו רק, אתם יודעים, זה לא היה כל כך קל.
תיאור העלילה קצר ותמציתי: לארה קרופט מחפשת את תיבת פנדורה, בהיותה לא סתם תיבה, אלא כלי נשק. בין לבין יש הרבה קטעי אקשן (אנשים מנסים למנוע ממנה להגיע לשם), הרבה נופים יפים (ואני לא מתכוון רק לפסגות הרי ג'ולי), והמומחיות של הסרט: קטעים בהם כוכבי הסרט נעים ממקום למקום.

הסרט מהווה שיפור לעומת הסרט הראשון (בעיקר בגלל הנופים), אבל הוא עדיין נראה כמו מה שהוא: משחק מחשב שעבר למסך הגדול, קטעי אקשן המחוברים ביניהם בחוטי עלילה רופפים, חיקוי חיוור לאינדיאנה ג'ונס, אמתלה לתחיבת אנג'לינה ג'ולי לתוך בגד גוף צמוד. רק בתחום ההכנסות, ההמשך מפגר: בסוף השבוע הראשון ההמשך הכניס פחות מחצי מאשר הסרט הראשון, מה שהכניס אותו למקום הרביעי, במרחק מיליון דולר בלבד מהסרט שבמקום החמישי. עזבו, אתם לא רוצים לשמוע את המספרים עצמם. זו גם ככה השפלה נוראית.

הסרט שבמקום החמישי, תופס את הנישה האומנותית: 'Seabiscuit' הוא סיפורם של שלושה אנשים בשנות השלושים – קאובוי, סוכן מכוניות עשיר, ומובטל טרי שהפך לרוכב סוסים (כריס קופר, ג'ף ברידג'ס וטובי מגוויר, בהתאמה), וסיפורו של סוס אחד – פכסם הים (תודו שזה נשמע טוב יותר מביסקוויט) – שבעזרת שלושת האנשים הללו הופך לגיבור של שנת 1938. בהיותו סרט אומנותי, היחידי בכל העשירייה שאינו קומדיה, אקשן, או סרט ילדים, הוא משך אליו את הקהל הבוגר, וריגש אותם עד כדי 20.9 מיליון דולר בסוף השבוע.
הביקורות מתמוגגות: קוראות לסרט אפוס היסטורי, רומנטי, מלא רגש ונוסטלגי, סרט איכותי שבולט במיוחד בהתחשב בעובדה שטרם יצא השנה (במיוחד לא בקיץ) סרט דרמה משכמו והלאה.

במקום השמיני, הסיפור הגדול ביותר של השבוע: 'מוצאים את נמו' ממשיך להרוויח יפה בשבוע התשיעי שלו, ולא רק שהוא נכנס השבוע למקום ה-12 בכל הזמנים, כשהוא עובר את 'שובו של הג'דיי' ו'מתקפת המשובטים' (ועומד לעבור את 'אחוות הטבעת' ו'הארי פוטר' הראשון), הוא גם עקף את הכנסותיו של 'מלך האריות' (בהנחה שלא מחשיבים את גרסת האיימקס שלו, ולמה שבכלל נחשיב אותה, אם גם מגרסת האיימקס של 'נימו' התעלמנו). הסרט הזה הוא לא סתם דג בים. הוא כריש פטיש.

בשבוע הבא: ג'ייסון ביגס ואליסון האניגן יהדקו את הקשר ב'חתונה אמריקאית', ובן אפלק וג'ניפר מהבלוק יפגשו ב-'Gigli', הסרט שגרם להם להדק את הקשר.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Spy Kids 3D: Game Over – 33.4 (33.4)
2. Pirates of the Caribbean – The Curse of the Black Pearl – 23.2 (176.8)
3. Bad Boys II – 22.1 (88.5)
4. Lara Croft: Tomb Raider: The Cradle of Life – 21.8 (21.8)
5. Seabiscuit – 20.1 (20.1)
6. The League of Extraordinary Gentlemen – 5.1 (52.9)
7. Terminator 3: Rise of the Machines – 5.1 (137.5)
8. Finding Nemo – 4.4 (313.1)
9. Johnny English – 4.3 (18.4)
10. Legally Blonde 2: Red, White & Blonde – 2.7 (82.2)