דו"ח קופות שבורות – 30.9.2001

יכול להיות שכל הפאניקה בענייני
המשבר בעסקי הקולנוע היתה
מיותרת. בעצם, יכול להיות שלא
היה שום משבר. עם כל הדחיות
והביטולים של סרטי אקשן,
והמחיקות של בנייני התאומים מכמעט כל סרט שהעז להראות אותם לרגע או שניים, הקהל, בעצם, לא הראה שום סימן שהוא מושפע במשהו מהטרגדיה, לפחות לא בענייני בחירת סרטים. אז נכון שהשבוע שעבר היה חלש ומבאס ביותר, אבל התקופה הזאת בשנה היא תמיד חלשה ומבאסת, אז מה חדש? אבל מצד שני, אולי הטענות הדמגוגיות של לונג ג'ון (שנורא רעבה ומחכה לפיצה שלה, ומתעקשת לדחוף הערות לא רלוונטיות לכל דו"חקו) כן תקפות, וכן היה משבר-זוטא כי ביטלו כמה סרטי אקשן ודחו אחרים. בכל מקרה, חזרנו לשיגרה, וזה טוב. שיגרה זה בריא.

שלושה סרטים חדשים יצאו השבוע בארה"ב: 1 קומדיה, 1 דרמה נוסטלגית, 1 סרט מתח. שלושתם נכנסו, שלא במפתיע, לשלושת המקומות הראשונים, כיוון שתחרות גדולה לא היתה להם: כל הסרטים האחרים ברשימה מזדקנים (בני שבועיים לפחות) וגם בצעירותם לא היו משהו מי יודע מה.

"סרט מתח עם מייקל דגלאס" הוא מושג שהפך לכמעט ז'אנר בפני עצמו, כמו "קומדיה רומנטית עם ג'וליה רוברטס" או "דרמה נוקבת עם זאב רווח". מאז 'חיזור גורלי' דגלאס שיחק את האיש ההגיוני והשפוי במותחנים רבים יותר ממה שבריא בשבילו. 'Don't Say a Word' (תרגום מתבקש: 'אף מילה') הוא עוד אחד מאלה: דגלאס הוא פסיכיאטר שבתו נחטפת, ובתמורה לשחרורה, החוטפים דורשים מספר בן שש ספרות שידוע לאחת הפציינטיות שלו, צעירה קטטונית שלא משתפת פעולה (בריטני מרפי). הטריילר עושה רושם טוב, הביקורות קוראות לסרט יעיל אבל סטנדרטי מאוד, אבל זה בסדר, כי אנחנו בעד סטנדרטיות, סטנדרטי זה טוב, והסרט השיג סכום מכובד לעונה של 18 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו. הסרט אפילו מעז להראות את בנייני התאומים עומדים על תילם (ברקע, בלי שום קשר לעלילה) למשך חמש שניות תמימות, בניגוד לטרנד הנוכחי למחוק אותם מכל סרט שבו הם מופיעים.

במקום השני נמצא 'Zoolander' ('זולנדר' – אצלנו, אם הכל יהיה בסדר, ב-15 בנובמבר), קומדיה ובה בן סטילר משחק דוגמן-צמרת (כבר מצחיק) שהוא גם סוכן חשאי (עוד יותר מצחיק) שנשלח להתנקש, משום מה, בראש ממשלת מלזיה. עקב כך, מאוד לא סביר שהסרט יוקרן אי פעם במלזיה, הקרבה מסחרית עצומה מצד יוצריו. הסרט נראה דומה ברוחו (וקצת גם בתלבושות) ל'אוסטין פאוורס', והוא מקבל ביקורות לא רעות, הישג לא פשוט בכלל בשביל קומדיה טפשית-במתכוון כמו זאת. זאת הפעם הראשונה שבה בן סטילר סוחב סרט שלם לבד – עד עכשיו הוא תמיד נשא בנטל עם עוד כוכב או שניים, כמו קמרון דיאז או רוברט דה נירו – והוא עומד בזה בכבוד: פתיחה של כמעט 16 מיליון.

אל המקום השלישי הגיע, עם סכום צנוע יותר של 9.5 מיליון, 'Hearts in Atlantis' לפי ספרו של סטפן קינג. למרות שאין כמעט ספר של קינג שלא עובד לסרט (ב-IMDb רשומים 64 סרטים שנעשו על פי כתביו), אלה דוקא הספרים ה"קונבנציונליים" שלו, ולא ספרי האימה, שבדרך כלל הופכים לסרטים מוצלחים ומצליחים יותר: 'אני והחבר'ה', 'חומות של תקווה' ו'גרין מייל'. אין מה להגיד – קונבנציונלי זה טוב. 'לבבות באטלנטיס' הוא ספר קונבנציונלי כזה: סיפור על ידידות בין ילד וזר מסתורי (אנתוני הופקינס, חניבעל בשבילכם) באמריקה של שנות השישים, כאשר בשום נקודה בסיפור לא מגיח רוע חסר-שם וחסר גבולות מתוך אדמת מיין השלווה כדי לעטוף את כל תושבי העיירה התמימה באימה שכמוה עוד לא…. נו, זהו, שזה לא קורה. סטנדרטי. למרות השמות המכובדים המעורבים בסרט (את התסריט כתב וויליאם גולדמן, וברקורד של הבמאי, סקוט היקס, נמצא בין השאר סרט האוסקרים 'ניצוצות'), הביקורות היו פושרות.

השלישיה החדשה דחקה את שני המובילים מהשבוע שעבר למקומות הרביעי והחמישי. ל'Hardball' זאת הפעם הראשונה שהוא נפרד מהמקום הראשון; עבור 'האחרים' זאת חזרה לטריטוריה ישנה ומוכרת. למרות הירידה במיקומו בטבלה, 'האחרים' הוותיק והיציב יותר מגורדי שחקים מסוימים הכניס השבוע, למעשה, סכום זהה לזה של השבוע שעבר, למרות שהוקרן השבוע בפחות בתי קולנוע. קוראי דו"חקו ותיקים (אם יש כאלה) אולי זוכרים שהסרט היחיד בשנה האחרונה שהפגין התנהגות דומה היה 'נמר, דרקון'.

סרטים גדולים באמת לא יגיעו גם בשבוע הבא, אבל שטפון של סרטים "קטנים" חדשים ישמור לפחות על עניין מסויים בטבלה – שלא להזכיר את זה שה-Box Office Challange נכנס לפעילות, מה שגורם לעניין גם בסרטים הקטנים, לפחות בקרב צוות מומחים מצומצם מבין גולשי האתר. שינויי המחירים הראשונים יקרו מחר (יום שלישי) בעשר בבוקר – בהצלחה לסוחרים, And may the best Fish win.


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Don't Say a Word – 18.0 (18.0)
2. Zoolander – 15.7 (15.7)
3. Hearts in Atlantis – 9.5 (9.5)
4. Hardball – 5.2 (26.3)
5. The Others – 5.1 (87.0)
6. Rush Hour 2 – 2.7 (219.4)
7. The Glass House – 2.1 (15.0)
8. Rat Race – 1.7 (54.1)
9. The Musketeer – 1.7 (25.5)
10. Two Can Play That Game – 1.6 (20.6)