דו"ח קופות שבורות – 31.12.2006

מואי כיף!שניה, תיכף אני מסכם. בינתיים דו"חקו.

תזכורת למי ששכח: אמריקה בחופש. מחג המולד ועד לראש השנה האזרחית משתרע שבוע שלם של חופש, משפחתי בדרך כלל. ובעוד בשאר השנה חגים מאריכים את סופי השבוע ביום או יומיים לכיוון זה או אחר, חופש הכריסטמסילבסטר הוא שבוע שלם שבו בכל יום סרטים מכניסים כמו בסוף שבוע. יותר מזה – גם אם מתייחסים לסופי השבוע בלבד, הכנסות כל הסרטים (מלבד אחד) עלו בסוף השבוע הזה לעומת סוף השבוע שעבר. לא פלא שהאולפנים רבים על שיבוץ סרטים לקראת הכריסטמס. סרטים חדשים ממש אין בטבלה השבוע, אבל מה שיש זה הרבה כסף.

המרוויחים העיקריים הם כמובן סרטי הילדים וכל-המשפחה, ובמיוחד 'לילה במוזיאון'. יכול להיות שהסרט הזה זכה מההפקר, וקיבל את הבכורה בחגים האלה רק משום שבמקרה השנה לא היה שום סרט גדול באמת. אבל זה הספיק כדי להפוך אותו לגדול בפני עצמו. בלי להראות שום מאמץ, 'לילה במוזיאון' הגיע בתוך עשרה ימים להכנסות של 117 מיליון דולר, 37.8 מיליון מתוכם בסוף השבוע האחרון. אבל היה ברור שזה יקרה; יותר מעניין הסיפור של 'חוות הקסמים', שלפני שבועיים פתח עם 11 מיליון דולר בלבד ונראה כאילו יירשם בתור אחד הכישלונות הגדולים של השנה. אבל החזרזיר המדבר, הדקוטה ושאר החיות המדברות רק חיכו לחג כדי לעשות את הכסף האמיתי. אחרי שכבר כמעט דעך, 'חוות הקסמים' עשה קאמבק, עלה מהמקום החמישי לרביעי ומ-7.5 מיליון דולר בשבוע שעבר ל-12 מיליון השבוע (באחוזים: עליה של 58 אחוז). יוצא שהשבוע השלישי של הסרט הזה בבתי הקולנוע היה השבוע הטוב ביותר שלו, וזה בהחלט חריג. בהכנסות מצטברות הוא הגיע ל-53 מיליון דולר, וגם אם זה עדיין לא מספיק כדי לכסות את התקציב שלו (85 מיליון דולר), אפשר כבר לסמוך על זה שברגע שהוא יגיע ל-DVD הכל יהיה בסדר. עוד בתחום סרטי הילדים: הפינגווינים של 'תזיזו ת'רגליים' כבר שבעה שבועות בטבלה, ועדיין לא אמרו את המילה האחרונה. למרות ההצלחה של 'לילה במוזיאון', זה עדיין הסרט הגדול של החורף הזה, עם 176 מיליון דולר בהכנסות כוללות עד כה.

וחוץ מסרטי ילדים, מה עוד יש? 'נערות החלומות'. אחרי כמה שבועות בהקרנות בלעדיות (ובמחיר מופקע), הסרט יצא ביום שני האחרון להפצה רחבה, יחסית. 852 בתי קולנוע ברחבי אמריקה זה עדיין מספר קטן יחסית לכל יתר הסרטים ברשימה. הסרט הוכיח שמרוב דיבורים על האוסקר וביקורות מהללות, יש הרבה אנשים שמצפים לו. ביום הראשון להקרנתו הוא היה פשוט ענק: הוא השיג ממוצע הכנסות של 10,000 דולר לאולם, קרוב למה ש'בוראט' עשה בסוף השבוע הראשון הסנסציוני שלו. אחר כך ההתלהבות שככה קצת, ועדיין, למרות ההקרנה המצומצמת 'נערות החלומות' מסיים את סוף השבוע במקום השלישי, עם 15.5 מיליון דולר, ועם ממוצע ההכנסות לאולם הטוב ביותר בעשירייה בהפרש עצום.

הסרט היחיד שהכנסותיו ירדו השבוע הוא 'רוקי בלבואה'. ובכל זאת, אנחנו לא מדברים על ירידה סטנדרטית של 50% או משהו כזה, אלא על ירידה מינימלית של 6%. רוקי השישי הגיע לכמעט 50 מיליון דולר, וזה הרבה יותר ממה שציפו לו, פי שתיים מהתקציב שלו, ובכלל, הדבר החיובי הראשון שאפשר להגיד על הקריירה של סילבסטר סטאלון מזה שנים רבות.

שנת 2006 פרחה עברה, ענן רקיע פרח הלך לו, אבל רגע לפני שהיא נגמרה, עוד כמה סרטים אחרונים שוחררו לאקרנים בארה"ב לבתי קולנוע מעטים, רק כדי שאפשר יהיה להחשיב אותם כסרטי 2006 בסיכומים ובאוסקרים. שני הבולטים ביניהם הם שני סרטים של במאים מקסיקניים, שכבר הופיעו בהמון סיכומי מבקרים של "עשרת הסרטים הטובים של השנה", בלי שלקהל הלא-מבקרים תהיה הזדמנות לראות אותם: 'המבוך של פאן' ו'הילדים של מחר'. אחד מהם הוקרן אצלנו כבר לפני שלושה חודשים; את השני לא לגמרי בטוח שנראה כאן בכלל. החיים מוזרים, והפצת סרטים – גם. 'המבוך של פאן' הוקרן ב-17 בתי קולנוע ברחבי ארה"ב, 'הילדים של מחר' – ב-16, וכל אחד מהם השיג כחצי מיליון דולר לאורך סוף השבוע, עם ממוצע הכנסות מאסיבי של 30 אלף דולר פלוס. באופן דומה, ובקצת פחות הצלחה, יצאו גם 'Notes on a Scandal', מותחן בריטי עם ג'ודי דנץ' וקייט בלאנשט, 'הבושם' של טום טיקוור, שכבר מוקרן בארץ מהשבוע שעבר, ו'מיס פוטר', שבו חוזרת רנה זלווגר למבטא הבריטי כדי לגלם את סופרת הילדים ביאטריקס פוטר.

וזהו. רשימת האוסקר סגורה, תודה. וזה גם אומר שעונת השפע נגמרה בפתאומיות. כל סרט שהיה לו סיכוי תיאורטי לקבל מועמדות זניחה לאוסקר יצא בשלושת החודשים האחרונים, וזה אומר שבמשך שלושת החודשים הקרובים מה שייצא בארה"ב זה בעיקר זבל. בשבוע הבא יפתחו את השנה 'Freedom Writers' עם הילארי סוואנק כמורה מעוררת השראה; 'Code Name: The Cleaner', קומדיית סוכנים חשאיים עם סדריק הבדרן; ו-'Happily N'Ever After', סרט האנימציה הממוחשבת שצוחק על אגדות ילדים (איך לא חשבו על זה קודם?!). האם אחד מהם יככב בסיכומי השנה של 2007?! לא. כלומר, אולי. אבל בינינו, לא.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Night at the Museum – 37.8 (116.9)
2. The Pursuit of Happyness – 19.3 (98.4)
3. Dreamgirls – 15.5 (38.5)
4. Charlotte's Web – 12.0 (52.9)
5. Rocky Balboa – 11.4 (48.8)
6. The Good Shepherd – 11.2 (35.3)
7. Eragon – 8.5 (56.7)
8. We are Marshall – 8.0 (25.1)
9. Happy Feet – 7.8 (176.2)
10. The Holiday – 6.8 (50.0)