דו"ח קופות שבורות – 31.3.2002

אוי, אוי, אוי.
מי צריך את החגים האלה
בכלל? פתאום אני מוצאת
את עצמי נוסעת הביתה פעם
בשבוע ובשביל מה? בשביל
לפגוש כל מיני אנשים שאני
לא מכירה שטוענים להיותם
רחוקי משפחה בדרגה זו או אחרת, ומתנפלים עלי בזעקות 'איך גדלת!', 'כמה שאת גבוהה', 'יש לך חבר?' ו'סלחי לי, מה השעה?'.
איזה מזל שעברתי את שלב הצביטה בלחי.
או אמא שלי (אני מקווה שהיא לא קוראת עכשיו את האתר. אבא, אם אתה קורא – אל תגלה לאמא מה אמרתי!), שרוצה שאני אבוא הביתה לכמה ימים כדי לעזור לה לבשל. חדורת רצון טוב הצצתי בתפריט: בשר, בשר, בשר. מאין לי מה עושים עם בשר? אני בכלל צמחונית!

אז מה הפלא שאני בורחת לקולנוע – מתנחמת במציאות הזויה, מוטרדת מגורלם של אנשים שאני לא מכירה ושלא אפגוש לעולם, גורסת דליי פופקורן שמנוני (עם שתי קשיות תחובות באמצע להשבחת הטעם) ורצה להתווכח על זה ב'עין הדג' עד שהמקלדת מעלה עשן.

מספיק לדבר עלי. הרבה יותר כיף לדבר על צרות של אחרים:

'החדר' ('Panic Room'), סרטו החדש והמשובח של דיוויד פינצ'ר ('מועדון קרב') מספר על אם (ג'ודי פוסטר) וביתה העוברות לגור בבית ענק מרובה קומות וחדרים, שייחודו – חדר אטום (אבל לא סתם אטום – משהו ברמה של הבונקר של סדאם חוסיין). לבית הזה מגיעים פורצים, אלא מה – מה שהם רוצים נמצא באותו חדר.
המותחן הנ"ל אמנם לא מספק טוויסטים מפתיעים אך הוא עשוי היטב (הידעתם? הצלם של 'החדר' פוטר מכיוון שהיה פרפקציוניסט יותר מדי), וההשקעה ניכרת גם בקופות: הסרט גרף 30.2 מיליון דולר בסופ"שו הראשון. 'החדר' מגיע לארץ ב-25 לאפריל.

וכאילו כדי לצנן קצת את ההתלהבות (עזבו, סתם בדיחה לא מצחיקה) 'עידן הקרח' נפל בכמעט 40% לעומת הכנסותיו בשבוע שעבר (רד מתעקש לציין שזה שום-דבר. ממש כלום. אין מה לדאוג. אוקיי?) והכנסותיו השבוע עומדות על 18.6 מיליון דולר. מצד שני, זה הספיק לו כדי להיות הסרט הראשון השנה שהכנסותיו עוברות את קו ה-100 מיליון דולר, ואפילו כדי לשמור על המקום השני.

למקום השלישי נדחק 'The Rookie', ש-(תחזיקו חזק, ובעצם – למה שתהיו מופתעים) מבוסס על סיפור אמיתי: זהו סיפורו של מאמנה המבוגר של קבוצת-נערים בבייסבול, שבעקבות התערבות כלשהי מוצא את עצמו משחק בליגת המקצוענים יחד עם צוות שחקנים צעירים וחדורי מוטיבציה. הביקורות מופתעות (ומפתיעות) ואומרות שלמרות הנוסחתיות והקיטש – הסרט ממש טוב.

הסרט החדש השלישי שעלה למסכים השבוע לא נחל הצלחה רבתי. קוראים לו 'Clockstoppers' (יעוברת השם ומיד! יש לי איתו בעיה מהותית: אני כל הזמן קוראת את זה כ'Cock Suckers'. עכשיו נראה אתכם מנתחים את התסביכים הפרוידיאניים שלי), ואת עלילתו ניתן לתמצת לשורה וחצי בערך: לחבורת ילדים יש שעון שעוצר את הזמן (או אם לדייק: מאט את מהלך הזמן סביב להם), והם צריכים לברוח מהרע התורן שרוצה את השעון למטרותיו הנלוזות. הביקורות היו פושרות ומטה והסרט הגיע למקום החמישי עם 10.1 מיליון דולרים.

'בלייד 2' ידידנו נפל בכ-60%, ונחת במקום הרביעי. קשים, קשים הם חייו של סרט אקשן. אלה לא מאריכים ימים: הקהל בא, רואה, ושוכח תוך דקה.
בעצם, את זה אפשר להגיד על כל ז'אנר. בואו ננסה: קשים, קשים הם חייו של סרט ילדים. הקהל בא, רואה ושוכח תהילת עולם – 'אי. טי' למשל, ספג ירידה של כ-60% ונפל אל המקום השישי.

ואם 'אי. טי.', שנחשב לקלאסיקה, כשל – מה צריך להגיד 'מוות לסמוצ'י'? ב'מוות לסמוצ'י' מגלם רובין וויליאמס מנחה תוכנית ילדים שמפוטר ממשרתו לטובת קרנף ורוד (אדוארד נורטון). המנחה השבור מחליט להרוג את הבובה כדי להשיב לעצמו את משרתו. הסרט, שנקטל על ידי הביקורות, הופץ במעט קולנועים וגירד בקושי 4.2 מיליון דולר, שהקנו לו את המקום השביעי בלבד.

איתן בעמדתו הוא 'נפלאות התבונה' הנצחי, זוכה פרס האוסקר בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, התסריט הטוב ביותר, ועוד כמה. הקהל, מונחה על ידי ההנחה ש"אם זה אוסקר – זה בטח טוב", ממשיך להגיע ומשאיר את הסרט יציב – אמנם בתחתית הטבלה, אבל עדיין בתוכה. 'נפלאות התבונה' הוא הסרט היחיד מהשנה שעברה ששורד בטבלת עשרת הגדולים (כבר 15 שבועות! בהחלט הישג מרשים!). זקן, זקן – אבל כמו יין שמשביח עם השנים (או משהו).

ומכיוון שהגיע הזמן שהדוחק"ו הזה יעלה (ואני כבר רוצה ללכת לישון, מה יש? גם לי מותר), רק אציין שבשבוע הבא יגיעו אלינו 'Big Trouble': קומדיה בכיכובם (כיכובם? "בהשתתפותם" אולי) של טים אלן ורנה רוסו; 'High Crimes': מותחן של הצמד אשלי ג'אד ומורגן פרימן ו-'Van Wilder': סרט בהשתתפותם של טארה ריד (ההיא מ'ג'וזי והפוסיקאטס' ו'אמריקן פאי') וראיין ריינולדס.

לילה טוב.


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; באופן תיאורטי המספרים בסוגריים הינם כשרים לפסח לאוכלי קטניות, אבל אל תבנו על זה – זו בטח מתיחה של האחד באפריל.

1. Panic Room – 30.2 (30.2)
2. Ice Age – 18.6 (117.3)
3. The Rookie – 15.8 (15.8)
4. Blade 2 – 13.2 (54.9)
5. Clockstoppers – 10.1 (10.1)
6. E.T. the Extra-Terrestrial – 6.1 (24.3)
7. Death to Smoochy – 4.3 (4.3)
8. A Beautiful Mind – 4.0 (154.9)
9. We Were Soldiers -3.5 (67.4)
10. Showtime – 3.5 (33.3)