דו"ח קופות שבורות – 3.9.2001

אני עוד זוכר זמנים שבהם,
בתקופה זו של השנה, דנית
היתה מספרת ליומנה עד כמה
היא שמחה להיות סוף סוף
בכיתה ג'. המוני תלמידים
ותלמידות צועדים בימים אלה
בחדווה חזרה לבית הספר, כשהם תומהים איך קרה שהשנה אין שביתה (ומורידים לקרשים את הרייטינג של 'עין הדג'. אנשים, אתם לא עושים שום שיעורי בית לפני שאתם כותבים לפחות תגובה מנומקת אחת באתר. זה ברור?), והולכים פחות לקולנוע, מה שאומר שגמרנו עם הבלוקבסטרים הענקיים, מעכשיו נחזור לשפיות ולסכומים סטנדרטיים (ומשעממים) יותר.

בארה"ב נחגג השבוע Labor Day, "יום העבודה", חג מעפני שאף אחד לא אוהב, ולראיה: צופה בסרטים אמריקאיים היה יכול לחשוב שכריסטמס, למשל, חל פעמיים בשבוע, אבל קשה להיזכר אפילו בסרט אחד שמתחרש ב"לייבור דיי". אפשר להבין את זה – חג ששוכן בדרך קבע בתחילת ספטמבר, בדיוק עם החזרה ללימודים (לא רק אצלנו) לא יכול להיות פופולרי. ההמונים המדוכאים, כאמור, לא במצב רוח לראות סרטים, ולכן "יום העבודה", למרות שהינו סוף שבוע ארוך (ארבעה ימים), הוא באופן מסורתי אחד מסופי השבוע החלשים ביותר בשנה בקופות הקולנוע. השנה הספיקו 15 מיליון דולר כדי לכבוש את המקום הראשון בטבלת מעקמי הקופות – ומדובר בשיא "לייבור דיי" של כל הזמנים. וכל זה כשההוא-הא של הקיץ עדיין טרי בזכרון (באם! 50 מיליון! בום! 70 מיליון! זוכרים? אח, ימי הקיץ היפים ההם).

מכיוון שציפיות גדולות אין מסוף השבוע הזה, האולפנים בוחרים להפיץ בו סרטים שאין להם הרבה מה להפסיד ממילא. השנה מדובר בשני סרטים בעייתיים: שניהם מכוונים בעיקר לנוער, אבל מדורגים R (בני נוער מתחת לגיל 17 חייבים במלווה מבוגר, עניין מבעס לכל הדעות), כשאחד מהם בעל פוטנציאל מגניבות אך חסר כל כוכבים, והשני בעל כמה כוכבים אך סובל מבעיות תדמית קשות. בהתחשב בנסיבות, שני הסרטים דוקא עמדו בציפיות, ואף למעלה מכך.

הסרט שזכה בכבוד המפוקפק של התואר "אלוף לייבור דיי של כל הזמנים" הוא 'Jeepers Creepers' סרט אימה בכיכובם של ג'אסטין לונג (נראה לאחרונה בתפקיד המעריץ המומחה ב'גאלאקסי קווסט') וג'ינה פיליפס (ידועה בעיקר בתפקיד המזכירה של בילי בכמה פרקי 'אלי מקביל'): שני שחקנים אלמונים, סרט דל תקציב, שם דבילי וגם הביקורות לא משהו, אבל שיחקו אותה. בסרט הם משחקים אח ואחות שבמהלך מסע במכונית הביתה נתקלים ב"משהו מזוויע במרתף כנסיה". גם הטריילר של הסרט לא מגלה הרבה יותר. נראה שאת רוב הסרט מבלים האח והאחות כשהם נמלטים ממשהו שמנסה לאכול אותם, אבל למרות זאת הוא נחשב לטוב ומקורי יותר מאלפי חיקויי 'צעקה' של השנים האחרונות, אז אולי עדיף לדעת עליו כמה שפחות.

הסרט השני הוא 'O' (ובעברית: או. לא מילת התנאי, האות האנגלית), עיבוד מודרני טינאייג'י ל'אותלו' של שייקספיר. הסרט מתרחש בתיכון בן זמננו, ולא מדבר בשפה שייקספירית, אבל מבחינת הסיפור הוא נאמן למקור של שייקספיר – מה שאומר שהוא מכיל הרבה דם וטרגדיה. תגידו: אבל עיבודים נוסח אם-טי-וי לשייקספיר זאת האופנה של לפני שנתיים! ועל כך אענה לכם: נכון בהחלט. 'O' באמת הופק לפני שנתיים, בזמן ששייקספיר-לנוער היה ה-דבר (ג'וליה סטיילס, המככבת בסרט הזה, היא מומחית לנושא: פרט ל'O' היא הופיעה גם ב'המלט' מודרני, וב'10 דברים שאני שונאת אצלך' המבוסס על 'אילוף הסוררת'). אלא שאז קרה הארוע המזעזע בקולורדו, שבו 13 תלמידים ומורים נרצחו ביריות על ידי מי שמחוסר ביטוי אחר ייקראו "חבריהם לכיתה". חברת 'מירמאקס', שהפיקה את הסרט, ראתה דימיון מסוים בין התרחשויות בו לבין הארוע האמיתי, נבהלה, והחביאה את הסרט מתחת לשטיח עד שזה יהיה שוב בסדר להראות טינאייג'רים יורים. לכן אל תתפלאו אם בסרט הזה ג'וליה סטיילס נראית צעירה יותר מכפי שהיא היתה ב'ריקוד צמוד'. בהתחשב בתנאי הפתיחה הלא מוצלחים ובהפצה המצומצמת יחסית, ההישג של 'O' – הכנסות של 7 מיליון דולר – הוא מכובד.

בניגוד לשבועות קודמים, שבהם כל הסרטים שגילם יותר משבוע הידרדרו כמו קורקינט בלי ברקסים במורדות חיפה, השבוע רוב הסרטים שמרו על יציבות מרשימה, וחלקם אפילו הכניסו השבוע יותר מאשר בשבוע שעבר. אמנם בכך אשם, בין השאר, היום הנוסף שנכלל בסוף השבוע הזה, אבל למה לנטפק. ההמשכונים של 'שעת שיא' ו'אמריקן פאי', שני הבלוקבאסטרים היחידים ברשימה – עכשיו, כש'כוכב הקופים' עזב אותה סופית – נמצאים עדיין גבוה, במקומות השני והשלישי, ו'שעת' הצליח אפילו לדלג מעל 'פאי', שהחזיק במקום הראשון בשלושת השבועות האחרונים. 'שעת שיא 2' נמצא במרחק של צעד וחצי מלהפוך לסרט השלישי השנה שיחצה את קו 200 המיליון, והוא יירשם, בסופו של דבר, כסרט השני-הכי מצליח של הקיץ בארה"ב, אחרי 'שרק', כמובן (אחריהם ברשימה, בסדר יורד: 'המומיה 2', 'פרל הארבור', 'פארק היורה 3', 'כוכב הקופים', 'The Fast and the Furious' ו'טומב ריידר').

אני מקווה שחובבי קוין סמית' שבקהל לא תומכים במסורת לפיה יש לירות במביא הבשורות הרעות. מול היציבות של הסרטים האחרים ברשימה השבוע, בולטת הירידה של 'ג'יי וסיילנט בוב מכים שנית' – מ-11 ל-6 מיליון, ומהמקום השלישי לשמיני. ספק אם נראה אותו בעשיריה גם בשבוע הבא. אין מה לעשות, כנראה שקוין סמית' הוא עדיין עניין למספר מצומצם של משוגעים לדבר, והמשוגעים ראו את הסרט כבר בשבוע שעבר. אם זה עוזר, גם 'Summer Catch' סבל ירידה לא קטנה. זה לא עוזר? נו טוב, ניסיתי.

בשבוע הבא, למרות ששוברי קופות לא נראה, מפאת העונה, מגיעים לפחות שני סרטים מעניינים: 'Rock Star', מעין 'כמעט מפורסמים' למתקדמים עם מארק וולברג, ו'המוסקיטר' – סיפור שלושת המוסקיטרים עם סצינות לחימה מרשימות מהרגיל. ספטמבר נפתח בנימה אופטימית, אולי דוקא לא יהיה משעמם.


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Jeepers Creepers – 15.8 (15.8)
2. Rush Hour 2 – 11.8 (199.0)
3. American Pie 2 – 11.7 (125.6)
4. The Others – 10.0 (59.8)
5. Rat Race – 9.2 (37.8)
6. The Princess Diaries – 7.6 (92.8)
7. O – 6.9 (6.9)
8. Jay and Silent Bob Strike Back – 6.4 (21.9)
9. Summer Catch – 5.0 (14.5)
10. Captain Corelli's Mandolin – 4.1 (19.8)