דו"ח קופות שבורות – 4.2.2007

!! !בא לי לרוץ ערום בשדה חמניות!!! !!!רבותי, הסופרבול מת.

האירוע היחיד בשנה שמקבל יותר רייטינג מ"אמריקן איידול" היה תמיד חסר כל עניין לגבי, כמו לגבי רוב תושבי הארץ שממש לא מתעניינים בסוגי ספורט שבהם הכדור לא עגול. אבל בדרך כלל לפחות היו בסופרבול פרסומות שיהוו מוקד עניין לחובבי קולנוע. בכל שנה, כמה מהסרטים הגדולים של הקיץ נחשפו לראשונה בפרסומות ששודרו במהלך משחק הגמר (שעלות השידור שלהן לבדה שקולה להכנסות הכוללות של הרבה סרטים עצמאיים). לפני שנתיים עוד חזינו לראשונה במהלך הסופרבול בכבישים נתלשים ומעופפים על טום קרוז, בפרסומת הראשונה שכללה תמונות מתוך 'מלחמת העולמות'; בשנה שעברה היצע הפרסומות בסופרבול הידלדל באופן משמעותי, והשנה? כלום. אבל באמת כלום. לא 'שרק', לא 'ספיידרמן', לא 'שודדי', לא 'פוטר'. היתה איזו פרסומת ל'פגוש את הרובינסונים' שלא חידשה כלום, ועוד משהו לאיזו קומדיה. רמת עניין: אפסית. לפי המגמה הזאת, המסורת של הצצת-הסופרבול על סרטים חשובים אבדה ואינה עוד.

וזה חבל, כי הפרסומות האלה היוו תמיד את מוקד העניין היחיד בסוף השבוע של הסופרבול. סרטים חדשים ומעניינים אף פעם לא יצאו בסוף השבוע הזה – מה, האולפנים פראיירים, שיוציאו לאקרנים סרטים בזמן שכולם בבית רואים פוטבול? שני סוגים של סרטים בכל זאת מושלכים לאקרנים בסוף השבוע הזה – סרטי אימה (שממילא עושים את רוב הכסף ביום שישי), וקומדיות רומנטיות (לפי התיאוריה שאומרת שנשים לא אוהבות פוטבול, אבל אוהבות רומנטיקה). כמובן, אפילו בז'אנרים האלה, לא ייצא שום דבר טוב.

וזה בדיוק מה שקרה השבוע: 1 סרט אימה, 1 קומדיית נשים, שניהם עם ביקורות נוראיות, שניהם במקומות הראשונים – אבל רק משום שלא היה מי שיתחרה בהם (כי עם כל הכבוד, 'אוכלים סרטים' זו לא תחרות). במקום הראשון, עם 14.5 מיליון דולר תמימים, נמצא 'The Messengers', סרט אימה שעשו האחים ההונג-קונגיים פאנג – אתם אולי מכירים אותם מסרט האימה המוצלח 'העין'. כמו כל יוצרי אימה מצליחים שאינם אמריקאיים, הפאנגים (הייתי רוצה לספר ששמותיהם הפרטיים הם בום וטראח, אבל לצערי זה לא מדויק) נחטפו לאמריקה כדי לביים סרט, כשבינתיים, רימייק אמריקאי לסרטם 'העין' מבוים על ידי זוג במאים שיובאו מהצד האחר של הגלובוס – חאבייר פאלו ודייויד מורנו, יוצרי הסרט הצרפתי 'הם' (Ils). אכן כפר גלובלי. רק מה, בדיוק כמו הידאו נקטה (במאי 'הצלצול' היפני המקורי, שביים את 'הצלצול 2' האמריקאי) וטקשי שימיזו ('הטינה'), גם האחים פאנג 1 ופאנג 2 לא הצליחו לשחזר את ההצלחה המזרח-רחוקה שלהם באמריקה. 'The Messengers', אומרים המבקרים פה אחד, מצולם יפה ויש בו הרבה אווירה, אבל הוא אחד מאותם סרטי אימה שמורכבים כולם מסצינות שבהן רוחות רפאים מגיחות מכל מיני מקומות ומנסות להבהיל. זה לא מפחיד, אלא משעמם. יש לציין שהבית-המבודד-רדוף-הרוחות שבמרכז הסרט (כאילו, ברור שיהיה בית מבודד רדוף רוחות, זה מובן מאליו) שוכן בלב שדה חמניות.

ביקורות גרועות עוד יותר מקבל 'Because I Said So', קומדיית יחסי אמא ובת: האמא השתלטנית שמנסה למצוא לבתה את הגבר האידיאלי היא דיאן קיטון, הבת היא מנדי מור. ומילא מנדי מור, ממנה לא מצפים להרבה, אבל רבים מהמבקרים מבטאים אכזבה אישית מדיאן קיטון. ממנה הם ציפו ליותר. הסרט הכניס 13 מיליון דולר השבוע ובשבוע הבא אף אחד לא יזכור שהוא קיים.

'לילה במוזיאון' ממשיך לרדת לאט ולהצליח הרבה מעבר לכל פרופורציה הגיונית: אחרי שבעה שבועות בחמישייה המובילה והכנסות כוללות של 225 מיליון דולר, הוא עקף את 'צופן דה וינצ'י' והגיע למקום הרביעי ברשימת הסרטים המצליחים ביותר של 2006. וההשלכות של ההצלחה הזאת כבר מורגשות: שון לוי, במאי הסרט (סרטיו הקודמים: '12 במחיר 1', 'הפנתר הוורוד') קיבל את כסא הבמאי בסרט על גיבור-העל 'הברק', אחרי שדייויד גוייר נבעט ממנו. לכל גיבור קומיקס יש עדת מעריצים משלו, כך שהידיעה על כך בטח גרמה לקבוצה כלשהי של מעריצים לשקול חרקירי.

חוץ מ'לילה במוזיאון' העקשן, החצי העליון של הטבלה מלא, בעצם, בסרטים כושלים עד בינוניים. בין השאר, 'Epic Movie' ('אוכלים סרטים') ו'Smokin' Aces' ('לחסל את האס') מהשבוע שעבר נפלו חזק, למרבה חוסר ההפתעה. דווקא למטה, איפה שנמצאים סרטי האוסקר, יש כמה הצלחות שקטות. 'נערות החלומות' מעולם לא הגיע גבוה יותר מהמקום השלישי, ובכל זאת הוא אגר עד כה 93 מיליון דולר, ועד האוסקר בטח יספיק להגיע בקלות ל-100. 'המלכה' מדגים למה קמפיין חזק (ויקר) לאוסקר עשוי להיות משתלם לפעמים: במצב אחר הסרט הזה בטח היה מוגדר כסרט לעכברי סינמטקים בלבד, אבל כרגע, עם המועמדויות והזכיות שמסביב, הוא הגיע ל-45 מיליון דולר. ו'המבוך של פאן', עם הירידה הקטנה ביותר השבוע, הגיע להכנסות כוללות של כ-22 מיליון דולר – וגם אם ההגדרה "שובר קופות" לא ממש מתאימה פה, צריך לזכור שלמרות שהקהל האמריקאי מגלה בשנים האחרונות פתיחות גדולה יותר מבעבר, עדיין לא צריך יותר משתי ידיים כדי לספור את הסרטים שאינם דוברים אנגלית שהגיעו בארה"ב להכנסות של יותר מ-20 מיליון דולר. לכל הפחות, הסרט יכול להתגאות בהיותו הסרט דובר הספרדית המצליח ביותר אי פעם באמריקה.

תשמעו, הייתי שמח לספר שבשבוע הבא ייגמר הצום וסוף סוף ייצא משהו מעניין, אבל מה לעשות, התקופה הקשה עוד רחוקה מלהסתיים. מה שכן, בשבוע הבא יוצאים הסרט על עלילות חניבעל הקניבל בצעירותו, ו'נורביט', קומדיה של אדי מרפי. אז אולי לפחות המספרים יהיו קצת יותר מעניינים.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. The Messengers – 14.5 (14.5)
2. Because I Said SO – 13.0 (13.0)
3. Epic Movie – 8.2 (29.4)
4. Night at the Museum – 6.7 (225.4)
5. Smokin' Aces – 6.3 (25.0)
6. Stomp the Yard – 4.2 (56.0)
7. Dreamgirls – 4.0 (92.8)
8. Pan's Labyrinth – 3.7 (21.7)
9. The Pursuit of Happyness – 3.1 (157.4)
10. The Queen – 2.7 (45.5)