דו"ח קופות שבורות – 4.3.2007

האמת, עדיפה כבר הגולגולת הבוערתלרגע נראה כאילו אופנועים הם הפינגווינים החדשים. נכון לרגע זה, הפתיחה הגדולה של השנה שייכת ל'גוסט ריידר', סרט על שלד רכוב על אופנוע בוער, והשניה בגודלה שייכת ל-'Wild Hogs' – הסרט שהחליף אותו השבוע במקום הראשון, על ארבעה אנשים על אופנועים לא בוערים. אבל זה יעבור מהר. בהמשך השנה לא צפויים הרבה סרטים דו-גלגליים, וממילא ברגע שיתחיל הקיץ הפתיחות ה"גדולות" האלה ייראו גמדיות.

'Wild Hogs' הוא קומדיית הרפתקאות מז'אנר "משבר אמצע החיים": כמה חברים בגיל הנישואין פלוס ילדים מגלים שהם בזבזו את נעוריהם, ולכן מחליטים לחיות אותם מחדש במסע אופנועים, שזה בערך כמו טיול לנפאל, רק באמריקאית. הסרט מתגאה בנבחרת כוכבים אימתנית, כלומר, בערך. קבלו אותם בתשואות, אחד אחד: ראשון, האיש שפעם שלט ברייטינג והיום מושך קהל רק כשהוא לובש חליפת שומן ותחפושת של סנטה קלאוס, היישר מ'זום' שלא ראיתם ובצדק – קבלו בתשואות את טים אלן! ואם כבר מדברים על חליפות שומן, האיש ששיא הקריירה שלו בארבע השנים האחרונות היה 'ביג מאמא 2', מרטין "עמדתי פעם ליד וויל סמית" לורנס! ועכשיו, הגומה והאיש, האדם שזחיחות היא שמו השני ופתטיות השלישי, האיש היחיד בעולם שעשה יותר קאמבקים מצביקה פיק – ג'ון טרוולטה! וכדי שלא יגידו שאנחנו לא איכותיים – וויליאם ה. "מה לעזאזל אני עושה כאן" מייסי!

שלושת כוכבי הסרט שהם לא וויליאם ה. מייסי (לא, אבל באמת, איך הוא שייך לשם?) הם כוכבים גדולים, בעיקרון, אבל אף אחד מהם לא השתתף בסרט שעשה מעל 100 מיליון דולר מאז שנת 2003 לפחות. כלומר, זה אוסף של כוכבי עבר נואשים שצריכים להיט, שכמו הרובוטריקים בזמנם, עשו חחח-חחח-חחח והתחברו והפכו ליצור גדול יותר מסכום חלקיו (או משהו), והיצור הזה הוא 'Wild Hogs'. זה עבד, כי הסרט הכניס בסוף השבוע 38 מיליון דולר, הרבה יותר ממה שסרטיו של כל אחד מהארבעה בנפרד עשו בשנים האחרונות. כמובן, לכוח הפתטיות המשולב יש גם השפעות שליליות: למרבה חוסר ההפתעה, הביקורות טוענות שהסרט מחורבן.

קאמבק מעניין פי 89, בהערכה גסה, הוא הסרט במקום השני, 'זודיאק' – סרטו החדש של דייויד פינצ'ר. זו הפעם הראשונה מזה חמש שנים שאפשר לומר "סרטו החדש של דייויד פינצ'ר". כיף, נכון? אחד הבמאים הבולטים של שנות התשעים, בזכות שני סרטים – 'שבעה חטאים' ו'מועדון קרב' – התאדה ונעלם בשנות האלפיים. "זודיאק" הוא כינויו של רוצח סדרתי אמיתי שפעל בסן פרנסיסקו בסוף שנות השישים, והתנהג כמו שרוצחים סדרתיים מתנהגים רק בסרטים: הוא התגרה במשטרה ושלח להם רמזים בדמות הודעות מוצפנות, ובכך תרם רבות לז'אנר סרטי הרוצחים הסדרתיים (כולל 'שבעה חטאים'). על כל פנים, הסרט 'זודיאק' הוא לא מותחן רוצחים סדרתיים שגרתי, כזה שבו בסוף מגלים שבעצם הרוצח היה כל הזמן אחיו של הגיבור, או משהו, ויורים בו. המציאות לא היתה כזאת. הסרט עוקב אחרי האנשים שעוקבים אחרי הרוצח, ביניהם עיתונאי (ג'ייק ג'ילנהול) ובלש משטרה (מארק רפאלו), ואיך המרדף הבלתי נגמר אחרי הרוצח משפיע על חייהם לאורך שנים.

עד היום, דייויד פינצ'ר קיבל את ההערכה שלו בעיקר בדיעבד. אולי קצת קשה להאמין היום, אבל 'מועדון קרב' הכניס בבתי הקולנוע בארה"ב 37 מיליון דולר, וקיבל מהביקורות בזמנו תגובות ככה-ככה, שרק בהמשך הפכו ל"אחד הסרטים החשובים של המאה" וכאלה. מעניין מה זה אומר שהפעם המבקרים אוהבים את הסרט – אוהבים מאוד, אפילו – מיד. מבחינה מסחרית, נו, מה זה משנה כבר. הסרט, שהתקציב שלו עמד על 65 מיליון דולר, הכניס השבוע 13 מיליון דולר. אפילו להישגים הקופתיים של 'מועדון קרב' לא בטוח שהוא יגיע. ההיסטוריה, כרגיל, תשפוט. הסרט אמור להגיע אלינו ב-26 באפריל.

אחרי שבועיים במקום הראשון, 'גוסט ריידר' ירד למקום השלישי, אבל כסרט ששייך לז'אנר שבדרך כלל מכניס כסף בשיטת זבנג וגמרנו, הוא בהחלט עשה את המצופה ממנו. 'גשר לטרביתיה', שעשה הרבה יותר מהמצופה ממנו, נמצא במקום רביעי, ואחריו 'מספר 23', שמתעקש לא להכניס סכומים שמזכירים 23 בשום צורה. הכנסותיו הכוללות הגיעו השבוע ל-24.7 מיליון דולר (לעזאזל!).

במקום השמיני בלבד נמצא סרט עם סמואל ל. ג'קסון, שקיבל את השם הלא נכון. קוראים לו 'Black Snake Moan', אבל אם רק היו לומדים מ'נחשים על מטוס', היו קוראים לו 'כריסטינה ריצ'י נימפומנית בשלשלאות'. יש לי הרגשה שזה היה מושך יותר קהל. סמואל ל. ג'קסון קשר אותה לרדיאטור, אתם מבינים, כדי לרפא אותה מהנימפומניות שלה. זה לטובתה. איכשהו, למרות שתקציר העלילה המאוד לא פוליטיקלי קורקטית הזו נשמע כמו ניסיון להרגיז כמה שיותר אנשים בכמה שפחות מילים, הסרט לא הוציא המונים לרחובות עם שלטים ולפידים. מצד שני, הוא גם לא הוציא אותם לקולנוע, והכניס רק 4 מיליון דולר. סרטו הקודם של הבמאי קרייג ברואר היה 'Hustle and Flow', סיפורו של סרסור שרוצה להיות זמר, וגם הוא, איכשהו, קיבל ביקורות טובות. הוא אפילו היה מועמד לאוסקרים (וזכה, על השיר המופלא "קשה להיות סרסור") – כך שיש לאיש ניסיון בהפיכת עלילות שנשמעות טראשיות לסרטים מוערכים.

רק סרט אחד ייצא בשבוע הבא בהפצה רחבה, אבל זה אחד הסרטים המדוברים ביותר של השנה: '300', האפוס ההיסטורי-קומיקסי. זה צריך להיות מעניין.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Wild Hogs – 38.0 (38.0)
2. Zodiac – 13.1 (13.1)
3. Ghost Rider – 11.5 (94.8)
4. Bridge to Terabithia – 8.6 (57.9)
5. The Number 23 – 7.1 (24.7)
6. Norbit – 6.4 (83.0)
7. Music and Lyrics – 3.9 (38.7)
8. Black Snake Moan – 4.0 (4.0)
9. Reno 911!: Miami – 3.7 (16.4)
10. Breach – 3.5 (25.4)