דו"ח קופות שבורות – 5.12.2004

פתאום הרגשתי שמשהו חסר. מיד קמתי לספור את החתולים. אחת היתה במדף של התחתונים בארון, ואחת התרוצצה ברחבי הבית כשהיא צועקת "מורמורמורמורמור", ככה שזה היה בסדר. היתה קולה במקרר וגרביים בארון (מתחת לחתולה), וביקורות דווקא פרסמנו השבוע. אבל משהו בכל זאת חסר לי. משהו צהוב. נייר טואלט? לא, דווקא יש מספיק. אז מה…?

דו"חקו? לא יכול להיות, בשביל דו"חקו צריך סופשבוע. היה סופשבוע? הלכתי לשאול את לונג. היא אמרה שהיא לא זוכרת שהיה. ליתר בטחון בדקתי בטבלאות ההכנסות של הסרטים בארה"ב, אבל לא היה שם שום דבר חדש. חוץ מ'קרוב יותר'.

התעלומה הלכה והתבררה. זה לא שלא היה סוף שבוע השבוע – דווקא היה. אבל זה היה הסוף-שבוע-שאחרי-ת'נקסגיבינג, הידוע לשמצה כסופשבוע שבו לא קורה כלום. עכשיו נזכרתי שבאמת אני ולונג החלטנו לבלות את סוף השבוע בלא לעשות כלום, מאורע נדיר ומשמח מאוד. כנראה שהיינו כל כך טובים בזה שפשוט לא הרגשנו שהוא עבר.

טוב, אין ברירה, חייבים להשלים את החסר. בסוף השבוע לא קרה כלום. חוץ מ'קרוב יותר', כלומר. 'קרוב יותר' הוא אחד הסרטים המתסכלים האלה שאני יכול לקרוא עשרה תאורים שלהם ועדיין לא יהיה לי מושג על מה העלילה. אולי כשמשתתפים אצלך בסרט ג'וליה רוברטס, נטלי פורטמן, ג'וד לאו (בסרט המאתיים תשעים וחמישה שלו השנה) וקלייב אוון, לא באמת אכפת לך מה העלילה. אז מה אנחנו כן יודעים על הסרט? זאת דרמה, ויש לה אווירה קרירה וקצת קודרת, ואנשים מדברים בו הרבה על סקס ועל יחסים. ארבעת השחקנים שבפוסטר מתחילים את הסרט בתור שני זוגות, אבל בשלב כלשהו כנראה מתחלפים. ואז הם מתחלפים חזרה, אולי.

'קרוב יותר' עשה קולות של מועמד אפשרי לאוסקר, אבל את זה אפשר לומר על המון סרטים שיצאו בזמן האחרון ועוד ייצאו בשבועות הקרובים. עד עכשיו, כמעט כל סרט שסומן כמתחרה אוסקר פוטנציאלי נפל על הפנים או סתם נפסל באשמת לא-משהואיות. במקרה הזה, כל המבקרים מתפעלים מהשחקנים – נטלי מבריקה, ואוון משובח, וג'וליה רוברטס ילדה תאומים לא מזמן, נכון? מזל טוב! את הדמויות שהם מגלמים המבקרים אוהבים פחות, ובסך הכל התגובה לסרט בקרבם היא לא התשואות שלהם ציפינו. באופן מפתיע, מסתבר שדווקא הקהל הרחב מתלהב יותר. 'קרוב יותר' יצא השבוע בהפצה מוגבלת למדי – פחות מ-500 קולנועים. הוא הכניס בסוף השבוע 7.7 מיליון דולר, שזה, בהתחשב בנסיבות, די מדהים: ממוצע ההכנסות פר אולם של 'קרוב יותר' היה 16,000 דולר. מלבדו, הסרט בעל הממוצע הגבוה ביותר בעשיריה הוא 'למצוא את ארץ לעולם לא' (שמוצג גם הוא באופן מוגבל) – 5,400 דולר.

כל יתר הסרטים השבוע נופלים. טור העליות/ירידות בטבלה נראה השבוע כמו הבורסה ביום שישי השחור. כולם כולל כולם מידרדרים. מי שהצליח ליפול בפחות מ-45% יכול לראות את עצמו כבר מזל, ויש גם נפילות גדולות הרבה יותר. אבל אין מה לדאוג, ככה זה תמיד בסוף השבוע הראשון של דצמבר.

'אוצר לאומי' נשאר במקום הראשון, עם 17 מיליון דולר (ירידה של 47% מהשבוע שעבר). זה מביא אותו להכנסות כוללות של 110 מיליון דולר, פלוס יד נטויה, וזה הרבה מעבר למצופה. למעשה, הוא הולך להפוך ללהיט הכי גדול של ניקולס קייג', וצריך רק לקוות שזה לא יגרום לניק להחליט שוב שהייעוד שלו בחיים זה להיות כוכב אקשן, ולהמשיך לעשות רק סרטים כאלה. 'רכבת לקוטב' מתקדם לבטח לכוון ה-100 מיליון (כלומר, לא כשלון כל כך גדול אחרי הכל), ו'משפחת סופר-על' סופגים את אחת הנפילות הגדולות של השבוע, 62%. טוב, כבר סיכמנו שמבחינה קופתית הם לא יגיעו לרמה של 'שרק 2', ואפילו לא של 'מוצאים את נמו', אם כי 226 מיליון דולר לגמרי לא הולכים ברגל. הירידה הגדולה ביותר השבוע, כמה לא מפתיע, שייכת ל'אלכסנדר': 65%. אבל כבר צחקנו עליו מספיק.

בשבוע הבא, אחרי ההפוגה הקלה, מתחילה ההפגזה הכבדה באמת לקראת הכריסטמס: 'אושן 12' המופרע, עם רשימת כוכבים מפה ועד הודעה חדשה, וגם 'בלייד 3' לטובת חובבי האקשן הטיפשי, שעומס הסרטים לכל-המשפחה של השבועות האחרונים עשה להם צרבת.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. National Treasure – 17.0 (110.1)
2. Christmas with the Kranks – 11.2 (44.9)
3. The Polar Express – 10.8 (96.1)
4. The Incredibles – 9.0 (225.9)
5. Closer – 7.7 (7.7)
6. The SpongeBob SquarePants Movie – 7.7 (68.2)
7. Alexander – 4.8 (29.7)
8. Finding Neverland – 2.8 (11.7)
9. Bridget Jones: The Edge of Reason – 2.8 (36.3)
10. Ray – 1.9 (67.8)