דו"ח קופות שבורות – 5.2.06

לפני כמה שבועות השמעתי את הנבואה הבאה בקשר לחודשי החורף: "בכל שבוע ייצאו כמה סרטים. רובם יהיו מאד מאד גרועים. רובם גם ייכשלו קופתית, אלא אם כן מדובר בסרטי אימה, שיתפסו את המקום הראשון לשבוע ומיד אחר כך ייעלמו". אוקיי, אז בואו נעשה ספירת מלאי בינתיים. סרטים – כן, גרועים – כן, אימה – כן, נעלמים – כן. רק הקטע של הכישלון לא עובד עד הסוף השנה: לא שהחורף הוצף בשוברי קופות פתאום, אבל סרטי המקום הראשון התורן באופן קבוע מכניסים סכומים גבוהים מהצפוי.

השבוע, כמו בשבוע שעבר ובזה שלפניו, הסרט שבמקום הראשון הוא כזה שלא הוקרן למבקרים (כלומר: חרא סרט). גם השבוע, כמו בשבוע שעבר ובזה שלפניו, הסרט שבמקום הראשון הכניס מעל 20 מיליון דולר. רצף כזה של הצלחות יחסיות נחשב נדיר עבור התקופה הזאת של השנה, וזה עוד אחרי כל הפאניקה בקשר לשפל מההכנסות של בתי הקולנוע בשנה שעברה. אז לא רק זה, אלא שהשבוע מדובר, לא פחות, בסוג של שיא של כל הזמנים: 21.6 מיליון דולר, זה הסכום הגבוה ביותר שהכניס אי פעם סרט בסוף השבוע של הסופרבול (הסופרבול עצמו, אגב, היה משעמם: כמעט שלא היו פרסומות לסרטים, ואלה שהיו – היו רק תקצירים של טריילרים מוכרים ולא חשפו שום דבר חדש. אכזבה. וחוץ מזה אני חושב ששיחקו שם פוטבול).

הסרט שקבע את השיא, ושכולם ישכחו מקיומו בשבוע הבא, הוא 'When A Stranger Calls', ששייך לתת-הז'אנר של רימייקים לסרטי שנות השבעים. בייביסיטרית צעירה נשארת בבית גדול לשמור על הילדים, אבל יש איזה נודניק אחד שכל הזמן מתקשר ומטריד אותה עם דברים כמו "הלו, זה גן החיות?", "כדאי שתבדקי אם הילדים בסדר" ו"אני נמצא פה בסביבה והולך לרצוח אותך". אני יודע שזו לא הפעם הראשונה שבה אני מתלונן על זה, אבל נחזור על זה שוב: מה העניין עם סרטי אימה היום? נראה כאילו לשחקנים, לבמאי, לעלילה ולאיכות הסרט אין שום קשר למידת ההצלחה שלו. זה סרט אימה? 20 מיליון שבוע ראשון, נפילה של 57% בשבוע השני. אם זה משנה – ומסתבר שזה לא – אז גם הפעם צוות השחקנים אלמוני, אבל שמו של הבמאי דווקא מעורר הדים מהעבר: סיימון ווסט, שביים פעם את 'קון אייר', וכנראה חיסל לעצמו את הקריירה עם 'טומב ריידר', שגרם לו להעלם לחמש שנים.

בכל סופ"ש של סופרבול יוצאת גם קומדיה רומנטית, כדי למשוך את הבנות שלא מתעניינות בספורט. השנה הקומדיה הזאת היא 'Something New', סרט מאוד יוצא דופן משתי בחינות עיקריות: האחת, גם לבמאית וגם לכוכבת הראשית קוראים סנאה (מה הסיכוי שדבר כזה יקרה?), והשניה, סיפור האהבה העיקרי בו הוא בין-גזעי – האישה שחורה, הגבר לבן, ולמרות זאת הסרט לא מנסה נורא להיות "חשוב" ולשאת מסר של אחווה, אלא להיות סתם קומדיה טובה – ועל פי הביקורות, הוא אפילו מצליח. למרות הכל, שתי הנקודות האלה לא הצליחו למשוך את הקהל (איך?! קוראים להן סנאה! לשתיהן! כמה אנשים אתם מכירים שקוראים להם סנאה?) והסרט הגיע רק למקום השביעי, עם 4.8 מיליון דולר.

עוד דבר שהתרחש בשבוע שעבר, לפני הסופרבול, הוא הכרזת המועמדויות לאוסקר. להלן התוצאות: 'הר ברוקבק' עלה למקום הרביעי, בעקבות שמונה המועמדויות שקיבל, והכנסותיו הסך-הכוליות הגיעו כבר ל-60 מיליון דולר. 'ברוקבק', על פי כל ההימורים והניחושים, הוא גם הסרט שייצא מהטקס עם הכי הרבה פרסים, אז לא יהיה מוגזם מדי לנחש שבסופו של דבר הוא יגיע ל-100 מיליון דולר. 'הולך בדרכי' נחשב לאחד ממאוכזבי המועמדויות דווקא, כיוון שבניגוד לציפיות, הוא לא הצליח להיכנס לרשימת המועמדים לפרסי הסרט או הבמאי. אבל הוא כן השיג מועמדויות בקטגורית השחקן הטוב ביותר (חואקין פניקס, שהשבוע הדגים על בשרו למה חשוב מאוד לחגור חגורת בטיחות) והשחקנית הטובה ביותר (ריס ווית'רספון, שהשבוע הדגימה למה מאוד לא כדאי לפפראצי להטריד אותה, אחרי שצלם כזה שאיתו היתה מסוכסכת נמצא מת בנסיבות נוחות). המועמדויות של 'הולך בדרכי' הספיקו כדי להחזיר אותו לעשיריה המובילה אחרי יותר מחודש של היעדרות, למקום התשיעי. 'מינכן' דווקא כן היה מועמד, באופן די מפתיע, לפרסי הסרט והבמאי, אבל משום מה אצלו זה לא מאוד עזר לו קופתית. אולי משום שכסרט "רציני" של ספילברג, כולם ממילא התייחסו אליו מההתחלה כאל מועמד לאוסקר.

סוף השבוע הבא יהיה עמוס למדי: סרט האימה התורן יהיה 'יעד סופי 3', ומלבדו ייצאו גם החידוש האומלל למראה של סטיב מרטין ל'הפנתר הורוד', המותחן 'פיירוול' עם האריסון פורד, ו'ג'ורג' הסקרן', סרט אנימציה דו-ממדית לילדים. יש דבר כזה.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. When a Stranger Calls – 21.6 (21.6)
2. Big Momma's House 2 – 13.6 (45.7)
3. Nanny McPhee – 9.8 (26.5)
4. Brokeback Mountain – 6.0 (60.1)
5. Hoodwinked – 5.3 (44.1)
6. Underworld: Evolution – 5.3 (53.0)
7. Something New – 4.9 (4.9)
8. Annapolis – 3.4 (12.9)
9. Walk the Line – 3.3 (110.6)
10. The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe – 3.1 (281.9)