דו"ח קופות שבורות – 5.3.2006

לו רק היתה לי פה המגבת שלי, זה לא היה קורההאוסקר מאחורינו, השלמת שעות השינה עוד לפנינו והדו"חקו המפוהק של השבוע לא ממש עוזר לשמור על עירנות. במהלך הטקס, הזכיר ג'ון סטיוארט, המנחה, את השנה הרזה שעברה הוליווד, וקישר זאת לפיראטיות הגואה. באופן אירוני משהו, סוף השבוע האחרון התברר כנקודת שפל חדשה ביחסיו של קהל הצופים עם הקולנוע.

איך יודעים שמשהו רקוב בממלכת דנמרק? כשהזוכה במקום הראשון של השבוע שעבר, 'המפגש המשפחתי של מדיאה', ירד השבוע ב-57%, ואף אחד לא שם לב – הוא נשאר במקום הראשון. ולא רק זה, לאף אחד לא אכפת שהוא ירד בצורה חדה. הפקתו של הסרט הסתכמה בשישה מיליון דולר, והכנסותיו עד כה עומדות על כמעט 50 מיליון.

מבין ארבעת הסרטים החדשים של השבוע, היחיד שעוד איכשהו התקרב לאישה השחורה המשוגעת של אחרי הדיאטה, הוא '16 Blocks'. הייתי יכולה לקשקש לכם עכשיו על דברים שוליים כמו עלילה, ז'אנר, שחקנים כמו מוס דף וכו', אבל אפשר לתמצת את הסרט הזה בפשטות: ברוס וויליס. ברוס ידוע ככוכב אקשן מזדקן שימיו היפים מאחוריו. קצת כמו האריסון פורד, רק עם חיבה למספרים: 'האלמנט החמישי', 'החוש השישי', 'The Whole Nine Yards' (שבסרט ההמשך התקדם ל-10 יארדים), '12 קופים', ועכשיו היתה לו הזדמנות לסמן "16" בטופס הבינגו שלו. מעניין במה הוא יזכה בסוף.

בדיוק כמו האריסון פורד, גם ברוס וויליס צריך להתמודד עם זה שהשם שלו כבר לא מושך קהל כמו פעם. או ליתר דיוק, לא מושך קהל בכלל. אולי, כמוהו, הם התעייפו מהעלילות שחוזרות על עצמן, האקשן הבנאלי שלא השתנה מאז סרטיו הקודמים, והבימוי חסר המעוף, שמציב את שמו של ריצ'רד דונר, הבמאי, בסמיכות ל'טיים ליין', ומשכיח את ימיו בסדרת 'נשק קטלני'.

במקום הרביעי, עוד לא בגילו של וויליס וכבר מקבעת את עצמה כמקבילה הנשית שלו, נמצאת שותפתו של וויליס ל'האלמנט החמישי', מילה ג'ובוביץ'. מי שהיתה פעם לילו, כלי הנשק האולטימטיבי והעל-אנושי, הפכה להיות אליס, כלי הנשק האולטימטיבי והעל-אנושי של סרטי 'האויב שבפנים'. עכשיו היא חוזרת בתפקיד ויולט, כלי נשק אולטימטיבי ועל אנושי ב'אולטרה ויולט'. לא נעים לי להגיד את זה, כי בסך הכל אני מחבבת את הבחורה, אבל הייתי ממליצה לה לפגוש פסיכולוג. שמעתי שיש אחד טוב ב'החוש השישי'.

הביקורות, כצפוי במקרים מעין אלו, קטלו את הסרט באופן על אנושי. זה לא היה כל כך מפתיע אלמלא שברה ג'ובוביץ' שיא נוסף: המבקרים שנאו את הסרט שלה יותר משהם שנאו את 'איאון פלקס'. 'איאון פלקס', להזכירכם, נחשב לרפש כזה, שלא ראוי אפילו לזהם איתו את השפכים המוזרמים לחופי תל אביב.

אפרופו דברים שזורמים לים: מי שמזנבת ב'אולטרה ויולט' היא 'אקוומרין', בת ים חיננית (נניח), שנקלעה בטעות לבריכת שחיה. לא, זו לא ההתחלה של 'נערה במים' של מ. נייט שמאלאן, אלא תחילתה של קומדיה חיננית (נניח) לגיל הצעיר. את בת הים מוצאות שתי בנות 13 פתיות, שמאמינות לה כשהיא אומרת להן שאם תעזורנה לה, היא תיתן להן משאלה. היא נואשת, אתם מבינים, כי היא עמדה להתחתן וברחה מהבית בחיפוש אחר אהבת אמת. יש לה שלושה ימים להוכיח לאביה שאומרים, אהבה יש בעולם (אבא: "מה זאת אהבה?"), אחרת הוא יכריח אותה להתחתן.

יום האשה או לא, הסרט זכה דווקא לביקורות חיוביות. אמרו שהוא סרט מתוק, מהנה ולא לוקח את עצמו ברצינות. גם הקהל לא לקח אותו מאד ברצינות, והעניק לו 7.5 מיליון דולר כדמי כיס לסופ"ש.

קצת הלאה במורד הטבלה, במקום השביעי, נמצא 'Dave Chappelle’s Block Party'. בגדול, זה סרט תיעודי שעוקב אחרי הסטנדאפיסט דייב שאפל, כשהוא מעלה מופע חד פעמי עם חברים. יש פה קצת חומרים ישנים שלו, כמה חומרים חדשים, והרבה בלגאן. הבמאי הוא מישל גונדרי (ברצינות) ובין המפורסמים שמגיעים להראות את פרצופם נמצאים כריס רוק ומוס דף. רגע, מוס דף? בהחלט. דף הגיע למסקנה שמוטב לפתוח את השבוע עם שתי ציפורים ביד וניכס לעצמו את כל הבלוקים: '16 Blocks' ו-'Block Party'.

הביקורות מתלהבות נורא מהרעש וההמולה של שאפל, ומתענגות על השנינויות שהוא משחרר בקצב במהלך ההופעה והסרט ומשירי ההיפ-הופ. בגלל שיווק לא מאד מאסיבי, הקהל לא ידע איך לאכול את זה, והסרט סיים עם 6.5 מיליון דולר, אף על פי שהיה לו פוטנציאל לעוד. כך או כך, תקציב ההפקה שלו עמד על 3 מיליון דולר, כך שמחלקת השיווק לא צריכה לחשוש מפיטורין.

בשאר הטבלה, סרטי האוסקר 'טרומן קפוטה' ו'טרנס-אמריקה' רושמים עליות מרשימות של למעלה מ-80% ברווחיהם. הקאובואים, לעומתם, הסתפקו בעליה של 9%. אבל רווחיהם הכוללים ממילא גדולים פי כמה וכמה, אז אין סיבה לרחם עליהם. גם לא אם הם הפסידו את פרס הסרט הטוב ביותר.

בשבוע הבא אנו עומדים לגלות ש-'The Hills Have Eyes'. יחד עם 'The Shaggy Dog', וככל הנראה שגם הסרטים האלה יהוו 'Failure to Launch'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Madea's Family Reunion – 13.0 (48.1)
2. 16 Blocks – 11.7 (11.7)
3. Eight Below – 10.3 (58.8)
4. Ultraviolet – 9.0 (9.0)
5. Aquamarine – 7.5 (7.5)
6. The Pink Panther – 7.0 (69.8)
7. Dave Chapelle's Block Party – 6.5 (6.5)
8. Date Movie – 5.1 (40.7)
9. Curious George – 4.4 (49.2)
10. Firewall – 3.6 (42.5)