דו"ח קופות שבורות – 5.9.2005

אני אשמח אם תסבירו לי משהו: אם לאף אחד לא אכפת מה-Labor Day, איך זה שאף אחד עוד לא ביטל אותו? שנה אחר שנה, דו"חקו אחרי דו"חקו, יש סוף שבוע ארוך שכלום לא קורה בו, פרט לתוצאות קופות שמגיעות באיחור. לכן, במסגרת רענון הארונות העונתי, אני מציעה לתרום את הלייבור דיי לפליטים של ניו אורלינס.

כדי להעביר את החג לאזורים המסוכנים של העיר החרבה, יש צורך להיעזר במישהו בעל יכולת קרבית, ובעל עבר מוכח. למשל, ג'ייסון סטטהאם, הוא "המשלח". כבמטה קסם, בדיוק השבוע הגיע 'The Transporter 2' אל מדפי הקולנוע, ולנצורים היתה אורה ותקווה. חזרתו של המשלח לא היתה תוצא של הצלחה מסחררת לסרט המקורי (שיצא ב-2002), אלא דווקא למכירות ה-DVD הנלהבות. מכירות אלה, אגב, הן שעזרו לסרט החדש להגיע לאן שהגיע, אבל על כך בהמשך. בינתיים נתרכז בעלילה.

סטטהאם הוא פרנק מרטין, איש הכוחות המיוחדים לשעבר, שנעזר ביכולותיו כדי להתפרנס. ליתר דיוק, את פרנסתו הוא מוצא בהעברת דברים ממקום למקום, בין אם מדובר בחפצים יקרים, חומרים מסוכנים או אנשים שזקוקים ל"טרמפ", ואולי אף להגנה. הסרט מוצא את מרטין עם הכנסה קבועה: הסעת ילד לבית הספר ובחזרה. כבר בתחילת הסרט נחטף הילד, והנהג האמיץ מוצא עצמו חשוד עיקרי בפרשה. לאחר הרבה מאד כוריאוגרפית קרבות, מתברר שגם מה שנראה כפתרון, למעשה איננו כזה, והדבר מצריך, כמובן, עוד כוריאוגרפית קרבות ומרדפים מהירים.

המבקרים, למעשה, מסכימים זה עם זה בכל הקשור לנימוקים. הם רק חלוקים בדעותיהם כשזה מגיע לשורה התחתונה. כולם מודים שהסרט מלא בסטייל, ואינו מתפזר לכל הכיוונים כקודמו. לכולם ברור שהעלילה אינה הצד החזק של הסרט (יש שמרחיקים ואומרים שפיתולי העלילה מזכירים B-Movie. תחליטו אתם אם זה טוב או לא), ולעומת זאת – שסטטהאם כוכב, שיכול בקלות למצב את עצמו כאומן לחימה עולה. מפה, השאלה היא בעיקר אם אהבתם את הסרט הראשון (ואז תאהבו גם את זה), או שאתם לא סובלים סרטי אקשן, ואז חבל לכם על הזמן.

כל זה לא הפריע לקהל. הסרט הרוויח במהלך סוף השבוע 16.5 מיליון דולר, ואם מתייחסים לרווחי סוף השבוע הארוך, מדובר על 20.3 מיליון. הכל יחסי בחיים, כך שאף על פי שהמספרים לא נושקים לשמיים, מדובר דווקא בהישג יפה מאד. קודם כל, זכרו נא שמדובר בספטמבר – החודש אליו זורקים את כל הסרטים שלא ברור מה לעשות איתם. במושגים של ספטמבר, כל מה שהוא מעבר ל-10 מיליון דולר, נחשב הצלחה.

שנית, 'The Transporter' המקורי, השיג בכל תקופת שהייתו על המסכים 25.3 מיליון דולר, כך שסופ"ש פתיחה אחד שמתקרב לסכום זה הוא הכנסה נאה בהחלט (בטח ובטח בהתחשב בתקציב ההפקה, שעמד על 32 מיליון). כפי שהוזכר קודם לכן, הסרט המקורי (שלא הוקרן בארץ) הפך ללהיט DVD, שם היה עיקר כוחו. לאחרונה יצאה גרסה מיוחדת לדיוידי, שכללה גם קופון הנחה לסרט, ואת המשך המשפט תוכלו להשלים לבד.

במקום השלישי – עם סופ"ש ארוך או בלי – נמצא 'The Constant Gardener', על פי ספרו של ג'ון לה קארה. במהלך המותחן הדרמטי הזה, נרצחת טסה קווייל (רייצ'ל וויז), פעילת זכויות אדם, שניסתה להביא מודעות לכפר אפריקאי קטן, ולחשוף את ניצולם המחפיר של התושבים. רייף פיינס הוא בעלה האבל של קווייל, שמגלה באיחור מה עד כמה נהדרת היתה אשתו ומה החמיץ כל השנים הללו.
הבמאי הוא פרננדו מאיירלס ('עיר האלוהים') ולא קשה לנחש שזה מתכון בטוח לאהדתם המיידית של המבקרים. הרבה מחמאות הם מרעיפים על הסרט, החל במשחק המצוין של שני השחקנים הראשיים, וכלה בתסריט מעורר המחשבה.

הסרט עצמו הופץ במתכונת מצומצמת יחסית, ולמרות זאת הגיע למקום השלישי, עם 8.6 מיליון דולר בפתיחה של שלושה ימים, ו-10.8 בפתיחה של ארבע אצבעות. הסבר אפשרי להצלחה של הסרט ניתן לתלות – שוב – בניו אורלינס. כל פעילי זכויות האדם נמצאים שם כרגע, ונראה שבני ובנות זוגם מיהרו לקולנוע כדי להיזכר איזה בני זוג נפלאים יש להם, וכמה חבל שהם לא נראים כמו רייצ'ל וויז.

מי שאכל אותה בגדול השבוע הוא 'The Sound of Thunder'. על פי התיאור היבש, מדובר בסרט בתקציב של 80 מיליון דולר, שהרוויח במהלך סוף השבוע מיליון בודד אחד, וגם זה רק אם מחשיבים לו את הסופ"ש הארוך. מה שהופך את כל העניין לחבל במיוחד הם הפרטים שמסביב: הסרט מבוסס על סיפור של ריי ברדבורי (כלומר, אם מתעלמים לרגע מההתפחה המלאכותיות שנועדה לעבות את הסיפור לכדי משהו שימלא סרט) ומזכיר במקצת את 'אפקט הפרפר'. כדי שלא תצאו וחצי תאוותכם בידכם, אציין כי בעולם הסרט, מסע בזמן אפשרי, ומשמש אפילו כפרנסה של אחת החברות – היא גוזלת את כספם של עשירים ומאפשרת להם לצאת למסעות ציד שחושבו בקפידה, בתקופת הפרה-היסטוריה. אלא שאחד המסעות האלה סוטה ממסלולו התקין, והחבורה חוזרת לעולם שעבר אבולוציה קצת שונה ממה שאנו מכירים. עד כאן זה עוד נשמע מעניין ובעל פוטנציאל, אבל הסיבה שהסרט כשל נוראית בקופות היא הקלישאות הנוראיות שאופפות אותו, כולל הקלישאה הבלתי נסלחת בה במקום להתמודד עם מה שגרמו לו, החבורה יוצאת שוב לעבר כדי לתקן את הנזק.

בגזרת הסרטים האחרים – הסופ"ש הארוך היטיב עם מרבית הסרטים, כשהבולטים מביניהם הם 'בתול בן 40', 'טיסת לילה' ו'משפחת הקיסרים'. מי שספגו ירידה חדה, כאילו אין לייבור דיי בעולם, הם הגרימיס (או הגרומס. תלוי אם אתם איטלקים או צרפתים) של טרי גיליאם: ירידה של 50%, בעולם שבו ירידות ממוצעות עמדו על 25% ללא היום הנוסף.

בשבוע הבא, השיממון יימשך. ארצות הברית כבר מילאה אחר מכסת האסונות שהיא סופגת בראשית חודש ספטמבר, ועל כן הסרטים הבאים מתבקשים לעבוד טוב על התירוץ שלהם: 'The Exorcism of Emily Rose', 'גבר גבר', ובהפצה מוגבלת (היי, כבר תירוץ!) גם 'חיים בלתי גמורים' של לאסה הלסטרום.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The Transporter 2 – 16.5 (16.5)
2. The 40-Year-Old Virgin – 13.1 (68.5)
3. The Constant Gardener – 8.6 (10.3)
4. Red Eye – 7.6 (43.7)
5. The Brothers Grimm – 6.8 (26.5)
6. Four Brothers – 5.0 (63.0)
7. Wedding Crashers – 4.7 (194.7)
8. March of the Penguins – 4.2 (62.2)
9. The Skeleton Key – 3.3 (43.0)
10. The Cave – 3.0 (11.0)